Mye gøy på flight radar om dagen

Fnate

ScanFlyer Ununoctium
Medlem
Mye gøy på flight radar om dagen

Uvanlig mye private jets om dagen? På langtur også. Og hva er de blå flyene? TK 777 på OSL i dag. Ballonger over Kenya og Sør Amerika...
c85ab50c3f8f1c3934de283dac9385c9.jpg

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Re: Mye gøy på flight radar om dagen

Tidlig søndag morgen var det ingen MD80/90 i lufta.
En enslig MD88 var synlig på bakken i ATL på FR.

attachment.php

Attachments

• md8090.jpg
    md8090.jpg
    81 KB · Views: 3,016

Enig. Mye interessant å følge med på. Selv om det definitivt skulle vært mer. Jeg liker å følge med på diverse ATC-frekvenser også. Selv om det er betraktelig mye roligere på den lokale aerodromen her ute.

De blå flyene på kartet er vel tracket av satelitt kontra radarboksene vi kjenner til fra før.

Følger innimellom litt med på en annen "radar-side" som ofte viser militære ting i tillegg til det andre.

http://tar1090.adsbexchange.com/?icao=4d03ce

I dag ble jeg oppmerksom på noe aktivitet over Nordsjøen, primært på britisk side men alikevel. Observerte hvertfall en KC135 tanker og Nato Awacs som drev og sirklet. Ble litt nysgjerrig på om det er noe øvelse som pågår eller om det noe annet som vi ikke vet om...

Ser Nato fortsatt har en Awacs i lufta, kom sikkert fra Ørlandet?

Attachments

• Skjermbilde 2020-04-01 kl. 17.37.44.png
    Skjermbilde 2020-04-01 kl. 17.37.44.png
    220 KB · Views: 1,463

I dag ble jeg oppmerksom på noe aktivitet over Nordsjøen, primært på britisk side men alikevel. Observerte hvertfall en KC135 tanker og Nato Awacs som drev og sirklet. Ble litt nysgjerrig på om det er noe øvelse som pågår eller om det noe annet som vi ikke vet om...

Ivan er ivrig med marinen for tiden. Uvanlig høy aktivitet fra den siden, og uvanlig høy = ganske heftig....:exclaimation

Ivan er ivrig med marinen for tiden. Uvanlig høy aktivitet fra den siden, og uvanlig høy = ganske heftig....:exclaimation

Ja. Jeg har tenkt at det kunne være noe med Russerene som er ute og viser seg fram. Greit å holde god oppsikt med dem.

I går så jeg en Gulfstream som gikk fra Lakselv og landet på Teterboro Airport utenfor New York ca kl 18 norsk tid. Den hadde ingen rutenummer og hverken avreise eller destinasjon vistes på Flightradar.

Hvem flyr Lakselv-NewYork med privatjet i disse Corona tider? Har sjekket lokalavisen og FB, men klarte ikke finne noe clue. Tips?

Nærmeste jeg har kommet er at NASA sin G5 fløy fra Kazakstan til Goose Bay, ca samme tid og ca samme rute.
https://twitter.com/flightradar24/status/1251225638524063745

Last edited:

N801HH .. det spekuleres om det kan ha vært Turi Josefsen.

Har lagt merke til at det stadig vekk er militær aktivitet å følge på Flightradar24. Det er en god del transportfly, samt tankfly å observere f.eks i deler av området over Nordsjøen, men også mange andre steder. I tillegg kan det også observeres det som tilsynelatende er jagerfly. Da særlig i UK.

Er det et bevisst valg fra de forskjellige luftmaktene å være synlige. Eller kommer det som følge av krav om å f.eks fly med ADS-B Transponder påslått?

Ja, jeg har sett det samme selv, men samtidig er det også noen som ikke synes på FR24.

Både i går og i dag (9/3) har det imidlertid fløyet et 4-motors fly nord/nordøst, og ingen av de har vært synlig på FR24. Det som fløy over Oslo i går, var en KC-135, mens det som kom i dag, var en annen type (se bildet). Bildet er forøvrig tatt på Majorstuen av en kamerat av meg.

Kan noen si hva slag fly dette er?

Attachments

• Fly.jpg
    Fly.jpg
    41.7 KB · Views: 651

Vanskelig å si, men den har da unektelig likhetstrekk med Boeing 707. Det kan ikke ha vært en RC-135 Rivet Joint? Hadde en slik på Flightradar for noen dager siden. Da fløy sørfra Barentshavet/Norskehavet og til Mildenhall AFB.

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_RC-135

Jeg har også tenkt på en 707 i en eller annen utgave, men får det ikke til å stemme med undersiden bakerst på flyet. Jeg synes det ser ut som om den går oppover som om det skulle være en lasterampe på flyet.

Det var tyskerne som fløy nordover i formiddag med statsmaskinen, A340-300.

Takk for oppklaringen!
Da jeg snakket med han som tok bildet, nevnte jeg faktisk at det kunne være den, men som jeg skrev så det ut som om det var et cargo-fly.

Noen som har sett B1 flyene på Flightradar etter de kom til ENOL?

Noen som har sett B1 flyene på Flightradar etter de kom til ENOL?

Stadig vekk på utkikk her. Men har ikke sett noe så langt. Hørte Bodø hadde besøk i går. Og her forleden ble det visstnok observert en over Telemark. Hadde vært fett å få disse på en lowpass over Sola.

Her testes droneflyvning mellom Ullevål sykehus og Rikshospitalet. Dronene skal etter hvert fly prøver mellom de to sykehusene.

Skjermdump fra FR24.

Attachments

• Drone på FR24.png
    Drone på FR24.png
    841.5 KB · Views: 607
Back