My bags are packed, and I'm ready to go.....

Turen videre gikk greit. Boarding i gang 25 minutter før departure, og da det var enda 5 minutter igjen, begynte noen å dytte flyet bakover. Da det var enda et helt minutt igjen til departure, dro kæpt'n (Teddy) Payne på med throttlene, og vi taxet fornøyd avgårde mot bane 01L.

Vi holdt oss til venstre (det går altså to paralelle taxebaner nedover mot bane 01L). Før vi krysset over, slapp vi fram en liten belgier, som feis avgårde retning BRU.. Ble stående og vente litt til, og plutselig kom det en koreaner, gitt.. Vi dro så avgårde da 10 minutter etter STD, med kanskje en 90% belegg bak, og hvertfall en fire-fem ledige seter foran, av de 7 radene som gjorde nytte for seg som Club Europe..(Ikke medregnet de sju midtsetene på høyre side, som jeg mener ikke blir solgt..) Nabosetet forble ledig, og benplassen var grei.

Jeg håper forøvrig ikke det er meningen at exit-row skulle ha noe bedre benplass, for selv om jeg hadde grei plass, så håper jeg ikke at de andre radene var trangere..

Vel oppe, kom steward Edward Osbourn med sandwicher, og alternativene var ost eller kylling, som jeg valgte.. Hans kvinnelige kollega Jone kom etter med drikketralla, og det ble en cola på meg.. (Kjente et menneske som het Jone en gang.. Han lå i køya under meg på rekrutten) Hun som var sjefen ombord, så jeg nesten ikke, og hun som var penest, jobbet foran

Serveringen var ikke voldsomme greiene, men allikevel er det ålreit at noen tilbyr noe gratis bak i kabinen og..

Landet på 9L, og bremset forholdsvis hardt, før vi taxer ned til andre enden av T5, og fant en gate.. Glemte å sjekke klokka, men ba.dom rapporterer om "on schedule", så nada delay.. Ellers, alt i alt en grei opplevelse med BA på Economy..

Gikk gjennom en laaang gang, og kom til UK Border, hvor selvsagt havnet i kø bak en som tydeligvis ikke slapp inn, men det ble da min tur.. Hun så på passet, så på meg, og jeg fikk passet tilbake med et lite "cheers"..

Kofferten? Har man flydd BA, ser man vel ikke den igjen? Ventet ved båndet i to minutter før den kom ut av hullet i veggen.. Om den da evt. hadde gått en runde allerede, aner jeg ikke..

Fant Heathrow Express, kjøpte billett, og var snart på vei mot London..

Her kommer toget først inn, slipper av folk, så stenger de mens noen medarbeidere går gjennom toget, før de åpner igjen og slipper på nye reisende.. Jeg skjønte først at jeg ikke skulle gå på, da jeg så de andre stod der som spørsmåltegn.. Var dog en dame, som - nølende - gikk inn.. Da begynte PA-anleggetå skrike: "Do not board this train!! This train is not ready for Boarding!! If you have boarded the train, please leave the train!!", og så gikk dama av igjen :p. Skulle nesten tro de som pratet så henne..

Ombord havnet jeg i Quiet Zone, som strengt tatt er et fett for meg.. Reiste alene, så jeg hadde ingen planer om å prate ombord. Var dog morro å se han som satt på andre siden, stirret rett på skiltet som opplyste om at bl.a. mobilbruk ikke var lov, der han satt: Hello? Yes, I saw your e-mail...."

Framme på Paddington, var det å gå på hotelljakt.. Haddde adressen, og visste det lå ved Hyde Park.. Her var GPS-funksjonen på iPhone gull verdt (og det er vel det gullet jeg betaler for til Netcom etterhvert og .. Fikk sjekket inn, og av alle etasjer, fikk jeg rom i kjelleren!! Rommet et søk ikke så ille, bortsett fra at de har et skap som det står minibar på, uten noe inni (det er derfor jeg ikke drikker...)

Fant også ut, at adapteren jeg kjøpte på OSL, ikke ville passe med laptopladeren, så nå har jeg nesten flatt batteri, og nada lademulighet.. iPhone til unnsetning igjen :). den her heldigvis en passer som vil inni pluggen..

Edit: Løste problemet, og har samtidig oppdatert denne posten litt.. Får liksom skrevet litt mer på en pc, enn hva en gidder på en iPhone..

Last edited:
Fant også ut, at adapteren jeg kjøpte på OSL, ikke ville passe med laptopladeren, så nå har jeg nesten flatt batteri, og nada lademulighet.. iPhone til unnsetning igjen :). den her heldigvis en passer som vil inni pluggen..

Tips for UK - Hvordan få norske plugger i en britisk stikkontakt (funker på 9 av 10 kontakter):

En britisk stikkontakt består som kjent av tre rektangulære hull. To for strøm og en for jording. Alle hullene har er form for plastluker inni, og det er de som skaper problemene. Plastlukene styres derimot av "jordingshullet", så hemmeligheten er å stikke noe inni der som gjør at lukene for selve strømkontakten åpner seg. Fikk noe spist eller skarpt og kjør det inn i hullet for jording. Da åpner de andre lukene seg og det er bare å smelle inn laderen uten noen form for adapter. Går det ikke med makt, bruk mer makt!

Dette gjorde jeg hundrevis av ganger under mine 3 år i Skottland og har brukt det meste av både strømførende og ikke-strømførende redskaper for å få åpnet djevelskapet. Så det går fint å klare seg i UK uten adapter;)

Dette gjorde jeg hundrevis av ganger under mine 3 år i Skottland og har brukt det meste av både strømførende og ikke-strømførende redskaper for å få åpnet djevelskapet. Så det går fint å klare seg i UK uten adapter;)

Og hvis du bruker noe strømførende så være sikker på at du treffer ett hull da :8:

Har brukt samme trikset, men pass på at du får lukene helt opp, hvis ikke kan det hende du river av metalltuppen når du napper ut ledningen igjen - det holdt på å hende meg en gang. Dvs. ikke røsk ledningen ut, men lirk den ut hvis du merker motstand. :exclaimation

Og hvis du bruker noe strømførende så være sikker på at du treffer ett hull da :8:

Har brukt samme trikset, men pass på at du får lukene helt opp, hvis ikke kan det hende du river av metalltuppen når du napper ut ledningen igjen - det holdt på å hende meg en gang. Dvs. ikke røsk ledningen ut, men lirk den ut hvis du merker motstand. :exclaimation

Pga lukene, så er det vanskelig å få noe inn i de strømførende. Dessuten så ser de aller fleste hvilket hull som er for jording (hvis ikke overlater jeg det til Darwin å rydde opp)

Og som du sier, det lønner seg å være litt forsiktig når man skal da den ut

jeg har tydeligvis den tiende.. Fikk lett åpnet lukene, men pinnene på laptopkontakten er visst litt større enn de på f.eks. telefonladeren, så hullene blir fortsatt for små.. Men takk for tipset..

Edit: Var dog ikke verre enn at adapteren og laptopkontakten fikk hilse på hverandre allikevel :colgate:

kontakt.jpg

Last edited:
Dersom man mener at man er så oppegående på elektriske saker at det ikke er fare for at Darwin rydder en av banen så kan man jo skru av lokket så får man ikke problemer med hullene i det hele tatt - funker noen plasser (don't try this at home, dette er bare et teoretisk eksempel........). Alternativt finne et annet sted å plugge seg inn.

Flyet, rommet, badet og utsikten.... Minner og om at posten over er letterre oppdatert, etter at pc'en våknet igjen..

DSC_0012.jpg

DSC_0014.jpg

DSC_0016.jpg

DSC_0019.jpg

DSC_0021.jpg

Tips for UK - Hvordan få norske plugger i en britisk stikkontakt (funker på 9 av 10 kontakter):

En britisk stikkontakt består som kjent av tre rektangulære hull. To for strøm og en for jording. Alle hullene har er form for plastluker inni, og det er de som skaper problemene. Plastlukene styres derimot av "jordingshullet", så hemmeligheten er å stikke noe inni der som gjør at lukene for selve strømkontakten åpner seg. Fikk noe spist eller skarpt og kjør det inn i hullet for jording. Da åpner de andre lukene seg og det er bare å smelle inn laderen uten noen form for adapter. Går det ikke med makt, bruk mer makt!

jeg prøvde noe av det der mer makt første gang jeg var på travelogde i Manchester og det endte med at jeg mørkla hele rommet og fikk nytt rom siden det tydligvis var gått en sikring eller så i kontakten på veggen :)

På Tommy's oppfordring ble det en tur ut.. Tok tuben fra Lancaster Gate, ned til Tottenham Court Road.. Tuslet litt rundt, på jakt etter middag, og havnet på Angus Aberdeen Steak House.. Ble noen friterte sjampinjonger som starter, etterfukgt av en pepperbiff, med løkringer, og peppersaus.. De har forresten skjønt LLC-konseptet, der.. selve biffen kommer ikke med annet enn et par salatblader, også må alt annet bestilles som Sider Orders.. Skylte det hele ned med et par pints med øl.. Tror det stod Carlsberg på tappekrana.. Skeiet så ut med dessert: Sitronmarengspai, og en latte...

Tuslet Oxford Street tilbake, og dumpet innom HMV, hvor det ble handlet litt DVD'er, og tok så tuben tilbake hit.. Satser på å teste ut baren nede.. eh, oppe, før jeg tar forholdsvis tidlig kveld, før morgendagens togtur...

Vel ombord. 2-1 seating, og jeg fikk enseteren. Annenhvert sete står med/mot kjoreretningen, med bord i mellom, så jeg kan evt. få noen sittende rett foran meg.. Setet er dog ikke reservert til noen.. Og nå drar vi.. Cardiff neste :)

Våknet, spiste frokost.. Helt grei hotellfrokost, og for en gangs skyld smakte eggerøren hakket bedre enn den så ut! Eneste minus, var at når jeg hadde spist opp, skulle jeg hente meg en vaffel og en sjokolademuffin, for å spise til resten av tekoppen.. Var boerte fra bordte i to ett minutt, og da jeg kom tilbake var den tekoppen borte.. Spiste vaffelen og drakk opp et glass juice, før jeg tok med meg muffinen og gikk..

Sjekket ut litt over 11, og tuslet så mot Paddington station.. Det var ikke verre enn rundt to hjørner, og følg den gata der, så var en der.. Myr enklere en min GPS-leteaksjon i går..

Vel inne, gikk jeg flørst til en billettautomat, og fikk printet ut de billettene jeg hadde bestilt.. Skulle også være en longe for First Class passasjerer, men den fant jeg ikke.. Ble innkjøp av en sandwich, drikke og litt lesestoff på WH Smith, og så var det å vente til det ble opplyst hvilket spor toget stod i.. De har et system, hvor infoen ikke kommer opp, før cleaning o.l. er ferdig.. Jeg så "mitt" tog lenge før jeg visste at det var det...

"Boarding" startet i god tid, og jeg tuslet ombord i vogn H, som var bakerst.. (Jadda, First Class var bakerst.. Men antar at det er motsatt tilbake..).

På billetten stod det 7F, og på setene stod det kun tall.. Seating var forøvrig - som nevnt - en 2-1 konfigurasjon, og jeg hadde fått et sete "alene" på enersiden.. To seter stod plassert mot hverandre på hver sin side av et bord, og begge hadde nummer 7! Skjønte dog at F'en betydde "Face" i kjøreretningen, altså at jeg satt "riktig" vei.. Kupeen, bestod av 4 bord på hver side, med da tiilsamen 24 seter, og det var vel ca. halvfullt der jeg satt.. Var noe dressfaktor ombord..

Kom etterhver en kar med en tralle og tilbød div drikke og snacks.. i utgangspunktet takket jeg nei, men spurte så om han hadde noe sjokolade.. Fikk så en liten pakke med to kjeks, med bl.a. sjokolade i, og så så han nesten litt forskrekket ut over at jeg egentlig ikke ville ha noe..

Det var en trivelig tur gjennom det britiske landskapet, og da vi passerte grensa til Wales, begynte sola og titte fram og :)

Framme i Cardiff omtrent on-time, om ikke et par minutter før.. Det morsomme her, er at alle skilt, står på både engelsk og walisisk, og det som står på Walisisk har som regel ingen sammenheng med det engelse ordet (annet enn at det betyr det samme..)..

Fram med iPhone, og GPS, men skjønte fort at her hadde jeg bestilt et hotell som egentlig lå litt for langt unna jernbanestasjonen.. Mariott derimot, lå rett ved siden av..

Tuslet mot drosjene, egentlig for å høre om det var langt unna.. "other seid øf tåun" var svaret, og jeg spurte om han kunne kjøre meg dit.. Joda, og en £4.30 senere, var vi framme.. Begynte å fomle med de britiske myntene, gav de til han, med en "This should be a little extra?", og han lyste opp!!

Ut med bagasjen, og inn døra, der en riktig så søt og hyggelig jente sjekket meg inn.. Her hadde jeg håpet at de skulle be om å få se pass, oppdage datoen, og oppgradere meg til suite, men nei.. Hun var kun interessert i Mastercardet mitt...:angry:

Uansett, kom meg opp på rom 127, som er mye større og finere enn det i London, samt en 20-30 pund billigere.. Her var det også noe i minibaren, og det er derfor jeg drikker..

Nå tenker jeg det snart blir ut å titte litt på byen, og få en "ny" Hard Rock Cafe i samlingen.. Middag blir det hvertfall uansett..

Heia!

Har samme adapter og hadde også litt problemer med hullene første gang. Det er bare til å presse på så utvidet det seg etterhvert og den fungerer nu til både pc og mobil.

Kos deg videre på tur :)

Jada, Fredrik.. Det er bare å presse på, hvis det er litt trangt ;

Har heldigvis sånn derre iPhone, som kan lades via USB-porten på laptopen, så da trenger jeg faktisk bare en kontakt.. Nok en fordel jeg nettopp oppdaget med den telefonen..

Ellers: Bevæpnet med Nikon, tuslet jeg nedover retning der jeg hadde kommet fra.. Takket være Google Maps, fant jeg ut at strekningen jeg hadde tatt taxi på, ikke var så lang å gå, om en bare kan veien.. "Other seid øf tåun" er ikke nødvendigvis så langt, her i Cardiff :D

Fant Hard Rock, og ble godt tatt vare på av Katie ;). Ble servert følgende:

HRC Bruschetta
A new twist on bruschetta. Freshly toasted
French baguette bread brushed with olive oil,
fresh garlic and herb cream cheese. Topped with
balsamic marinated diced tomatoes and grated
Romano cheese.

Smoked Bar-B-Que
Beef Brisket Sandwich
Our slow hickory smoked thick sliced beef brisket
topped with Hickory Bar-B-Que sauce
and crisp fried onion straws. Served with
seasoned fries, ranch beans and fresh coleslaw.

Ice Cream
Our Hard Rock signature ice cream
offerings are Vanilla, Chocolate and Strawberry.

Skylte det hele ned med øl..

Det var en heller mettende opplevelse, så nå så jeg ikke for meg annet enn å legge meg nedpå.. Kjøpte et par t-skjorter, før jeg begynte å gå videre.. Knipset litt mer, og skulle ta bilde av HRC-skiltet, da en eldre mann plutselig skvatt till: "Somtein'somethin'somethein'kæmera??", sa han forskrekket.. Jeg fortalte hva jeg tok bilde av, og han ble nærmest lettet, og gikk videre...

Fant igjen hotellsengen, og la meg ned for å fordøye maten. For som et gammelt jungelordtak sier: "Når Martin ikker spiser opp maten, da er han skikkelig mett".

Bestemte meg så for å utforske hotellbaren, og det ble en GT.. Ålreit bar, og
ikke så dyrt, sett med norske øyne (under 40 NOK for en GT..). Ville ha en drink til, men her synes jeg personalet strøk med glans.. Selvsagt kunne jeg bedt om det, men høflige, beskjedne meg, gjør ikke sånt når noen ser opptatt ut, og det så de ut som hele tiden.. At jeg så sitter der med et tomt glass og blar i barmenyen burde kanskje være et tegn på at han der vil ha mer å drikke, og at baren kan tjene mer penger??

Til slutt gikk jeg, og tuslet ut på gata en liten tur.. Overraskende mye liv til å være midt i uka.. Jeg må innrømme at bråkete utesteder heller ikke frister, så kvelden endte med en liten drink fra minibaren på rommet.

Begynte dagen i dag med å våkne 5 minutter før klokken. Som på Park Inn, er også vaskedamene her på Park Plaza av typen som kommer tidlig.. Hørte en lyd som kunne minne om banking.. jeg lar det alltid banke to ganger før jeg evt. sjekker hva som skjer, men her gadd de ikke banke en gang til: Plutselig gikk døra opp, før den gikk like fort igjen.. Om det var hun jeg traff på gangen på vei til frokost, så kunne hun godt ha kommet inn ;)

Frokost, ja.. Penere frokostrom enn på Park Inn.. Og i motsetning til selvbetjeningstoastmaskinen i London, om de her faktisk med toast til deg.. Da jeg hadde vært og forsynt meg av buffeen, stod to skiver toast og en kanne te klart på bordet :) Fant dog ut at jeg måtte betale, eller: De satte det på "accounten" min.. Allikevel, går det sånn ca. opp-i-opp med prisen jeg betalte i London (der frokosten var inkludert), og dette hotellet er igjen et penere, bdre hotell, så definitvit mer for pengene i Cardiff.. Eneste minuset med hotellet, må være at DHL hadde konferanse her i går.. Lobbyen var full av diverse skilt som fortalte hvor DHL skulle ha møte, hvor DHL skulle spise lunsj, osv..

Skulle igjen prøve trikset med å hente en sjokolademuffin til resten av tekoppen, og på vei tilbake så det nesten ut som om noen drev og ryddet av bordet mitt igjen (var heldigvis bare nabobordet..)..

Ligger nå og slapper litt av, før jeg regner med å skjekke ut om en drøy time, for så å tusle ned til Cardiff Central, og tolvfemogtjuetoget til London, og etterhvert Heathrow Express til LHR, der T5 skal utforskes.. Før det satser jeg på en lunsj på et sted jeg så over veien for Paddington sist jeg var der (Garfunkles)..

Er også sjekket inn på 4F, og da jeg nettopp sjekket, hadde jeg treseteren for meg selv :) Ser at de nok en gang kjører 7 rader med business, og jeg gleder meg til å prøve det produktet igjen :)

Er også sjekket inn på 4F, og da jeg nettopp sjekket, hadde jeg treseteren for meg selv :) Ser at de nok en gang kjører 7 rader med business, og jeg gleder meg til å prøve det produktet igjen :)

God tur hjem - og sånn for ordens skyld så er det bedre plass på A og C enn på DEF i og med at B alltid er blokkert hos BA i C-klasse (dvs. komprimert B-sete)

Vet godt at de kjører en 2-3 seating.. Tenkte allikevel jeg skulle bli på høyre side, da jeg regner med at ingen velger midtsetet.. De kan umulig være smalere enn ET-setet jeg hadde nedover allikevel, så det skal gå bra. Nå er forøvrig kun den bakerste toseteren ledig. Sist jeg fløy satt jeg nest bakerst (tror det var rad 6), og fikk maten ved Kristiansand... Det ble mer stress enn kos og få i seg maten, så nå sitter jeg gjerne litt lenger fram..

Var det egentlig noe mål og mening med denne turen? Reise til Cardiff for en enkelt overnatting, et besøk på HRC og så hjem igjen? Ja, jeg bare lurer (og det er sikkert derfor jeg drikker også!)

BF:cool2

Mening med turen? Egentlig ikke, annet enn turen i seg selv..

I utganspunktet pleier jeg å ta fri den uka jeg har bursdag, samtidig som jeg ofte forsøker å være borte på selve dagen.. I år ble det litt spontant, bestemt i forrige uke.. Fant da ut at HRC var en grei grunn til å besøke en ny by.. Ellers har jeg da fått flydd, sett T5, reist med tog i UK, og fått meg en tur på biz i samme slengen.. Egentlig mesteparten av hensikten...

Fikk forøvrig sjekket ut.. Samme dame som sjekket meg inn var på jobb, og jeg fikk bekreftet det jeg trodde: Hun hadde det forholdsvis norske navnet Martine.. Martines kollega sjekket meg ut, lurte på om alt jeg hadde tatt fra minibaren stemte.. Ble også spurt om jeg hadde hatt en extra frokost. Nei, bare en, sa jeg.. Fjotten i frokostsalen hadde da "charget" meg for en frokost som i utgangspunktet var inkludert (tror jeg..).

Togturen tilbake var ikke mer spennende enn turen ned, annet enn at det forrige toget var forsinket, og at de som skulle vært med det måtte bli med vårt..Var fortsatt ikke mer enn halvfullt i vogna jeg satt i..

Frammme ved Paddington, kjapp lunsj på Garfunkels bestående av Club Sandwich og cola, som kostet litt mindre enn jeg hadde igjen i kontanter... Det må være første gang jeg klarer å beregne uttak av utenlandsk valuta så bra.. Måtte derfor bruke kortet ti togbilletten, og siden britene tydeligvis har andre bankkort enn oss (meg, hvertfall, som ikke har sånn fancy chip), måtte jeg gå i luka... Var vel fremme på LHR drøye tre timer før avgang...

Opp til Departure, og deretter bort til andre enden der de har Club-sjekk-in.. Printet boardincardet fra en automat, og leverte kofferten til en hyggelig dame, som til og med festet Priority-tag på den.. Gleder meg til å se om den funker.. Så gjennom Security (Fast Track og greier :)) uten et pip.. Også greit og slippe å måtte styre med å ta ut laptopen.. Ellers er sikkerhetskontrollen på T5 en liten risikosport, da boksene man legger ting i, forsvinner under båndet og forsvinner tilbake.. Er man ikke kjapp nok, forsvinner tingene...

Sitter nå i loungen, og titter på fly, og hører samtidig at alle domestic flights, samt short-haul mellom klokken 17 og 18:30er kansellert, pga. noe radar-trøbbel.. Alle flighter etter klokken 18:30, er foreløpig "pending".. Dette kan bli gøy...

Back