Moss lufthavn Rygge legges ned 30OKT16

No står jo flyplassen der allereie, og er liten og snedden, men kva er argumenta for/mot RYR vs 3. rullebane? Skulle tru det blir billegare å operere det på OSL og vil ha eit mindre avtrykk slik sett? Det må knusast egg for å bygge bana, men ops frå OSL vil klare seg med færre folk? Noko som for nokre vil vere eit argument for, og for andre eit argument mot, sikkert. Om det skal vere skikkeleg avlastning for OSL, så må ein jo også ha ein litt større og overordna plan på kva ruter som går frå kva plass?
 
Tenk om man skulle legge den tredje rullebanen på OSL til RYG...det ville fått takse-avstanden til/fra Polderbaan til å blekne. :p
 
Det er vel ikke særlig stor interesse blandet flyselskapene heller? Ryanair starter neppe opp noen ny base i Norge, SAS kommer ikke til å fly dit og det var jo ikke mange avgangene Norwegian hadde. Uten en interesse fra selskapene er det jo ikke liv laga, og man kan jo ikke tvinge dem til å operere derfra. Gardermoen trenger ikke noen 3. bane, men kan ha nytte av noen high-speed exits når trafikken tar seg opp igjen.
 
Vel flyr kunne fått noen gode oslo slots i rushtiden. ulempen er at mange av de kundene skal til Oslo.
Noe annet er vel at det kreves nok trafikk der til at det blir lønnsomt med drift.
 
Last edited:
Tenk om man skulle legge den tredje rullebanen på OSL til RYG...det ville fått takse-avstanden til/fra Polderbaan til å blekne. :p

Haha, det ville vært litt av en tur. Sist jeg var med på å ta av fra Polderbaan lurte de som satt ved siden av meg på om vi skulle kjøre til Oslo og ikke fly dit.
 
Vel, det er jo ingen formelle hindringer for at flyplassen skal starte opp. Det eneste de mangler er jo «andres penger», men usikker på om det hjelper med protesttog for å skaffe det


Ja, dette er selvsagt helt misforstått. Ryanair la ikke ned p.g.a. passasjeravgiften, men kommende nederlag i arbeidsrettskonflikter. LO presterte å mene at Solbergs regjering hadde skylden for at Ryanair la ned basen, samtidig som dette var et selskap LO hadde oppfordret til boikott av p.g.a. arbeidsbetingelser. Selskapene har ikke vist veldig interesse for Rygge tidligere, og i dagens marked er interessen nok ytterligere begrenset.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Last edited:
Ja, dette er selvsagt helt misforstått. Ryanair la ikke ned p.g.a. passasjeravgiften, men kommende nederlag i arbeidsrettskonflikter. LO presterte å mene at Solbergs regjering hadde skylden for at Ryanair la ned basen, samtidig som dette var et selskap LO hadde oppfordret til boikott av p.g.a. arbeidsbetingelser. Selskapene har ikke vist veldig interesse for Rygge tidligere, og i dagens marked er interessen nok ytterligere begrenset.

Også la vel heller ikke Ryanair ned alt på Rygge. Det var vel først basen som skulle legges ned, og dette betydde vel i praksis en halvering av trafikken. Hvilket flyplassen fant ut at ble et for lavt volum for å kunne går rundt økonomisk, og da kom jo problemet med å være avhengig av 1 enkelt aktør frem
 
Er det ikke rimelig å anta at dersom markedet og trafikkgrunnlaget faktisk hadde vært / er tilstede ville flyselskapene faktisk ha ønsket å operere fra Rygge? Da den sivile terminalen ble åpnet i sin tid var det vel en ganske lunken interesse fra de fleste flyselskapene?
 
Det får bli en FOT lørdagsrute til Alicante [emoji12]. Da blir det fart på sakene, skal du se!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Alicante, Malaga og Kanariøyene er vel ruter som hadde solid belegg hele veien på Rygge. De rutene hadde to selskap som konkurrerte hele veien inn. (Ryanair og Norwegian)
Utfordringen er nok hva som skulle generere trafikk utenom dette. London fungere også bra, men den har Ryanair flyttet til OSL, og ser vel neppe noen behov for å komme tilbake.
 
Annet enn å tappe Torp (og dermed svekke begge) ga ikke Rygge noen merverdi til markedet.
Den eneste måten Rygge kan tjene penger er at politikerne bestemmer seg for å tvangsflytte trafikk dit, slik man gjorde med GEN i sin tid …
 
Den eneste måten Rygge kan tjene penger er at politikerne bestemmer seg for å tvangsflytte trafikk dit, slik man gjorde med GEN i sin tid …

Nemlig. Men hvor sannsynlig er det at en AP/SP-regjering med støtte fra SV og Rødt vil tvangsflytte trafikk fra en statlig til en privat flyplass?
 
SP er nærmere Frp i denne saken enn SV. En sånn sak droppes lett i forhandlinger mellom regjeringen og SV da mange tenker at dette er glemt ved neste valg og at appellen er meget begrenset utenfor Østfold.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tjente Rygge noensinne penger. De hadde på det meste 4 selskaper etter hva jeg husker (Ryanair, WF, DAT og DY). Dog måtte vel noen rabatter til for å tiltrekke seg dem.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Back
Top