"Menu Pris" vs "Valgfri Pris"

Husk det Wahoo at DYs priser er uten sete og koffert, så det kommer litt gebyrer til for en normalreisende. Dermed er ikke avstanden så stor mellom SAS og Norwegian som 29%. Hvis en dykker enda mer ned i materialet så kan en sikkert finne flere ekstremiteter hvor tidspunkt på dagen også spiller inn. Det eneste rådet som gjelder, sjekk minst begge to og deretter ettersjekk på wideroe.no i tilfelle det er andre flyselskap som også flyr strekningen.

Husk det Wahoo at DYs priser er uten sete og koffert, så det kommer litt gebyrer til for en normalreisende. Dermed er ikke avstanden så stor mellom SAS og Norwegian som 29%. Hvis en dykker enda mer ned i materialet så kan en sikkert finne flere ekstremiteter hvor tidspunkt på dagen også spiller inn. Det eneste rådet som gjelder, sjekk minst begge to og deretter ettersjekk på wideroe.no i tilfelle det er andre flyselskap som også flyr strekningen.

:up:

Det er jo nettopp her Wahoo tråkker rett i lavpris-fella, og det er nok han som er målgruppen til SAS her. Det man vil si med reklamen er at prisen hos SAS er totalprisen du betaler. Hos Norwegian må du tenke deg om et par ganger... Hvor mange er det egentlig som reiser med bare håndbagasje på påsketur og gir filla i hvor de sitter? OK hvis man reiser alene kanskje, men skal man ha dama med synes hun nok det er greit å sjekke inn en koffert med alle skjønnhetsremediene... Og straks man er to som reiser sammen er det hyggelig å kunne sitte sammen. Vil man være sikker må man altså betale velg-sete-gebyr hos Norwegian (for begge to).

Som det er sagt: DY er nok ofte billigst, men kanskje SK er billigst i 3 av 10 tilfeller. Klarer SAS å snappe 3 pax som ville ha bestilt DY av gammel vane fordi de jo "alltid" er billigst - ja så er jobben gjort.

Vet ikke hvem som går i fella jeg.
Sjekker du inn i noenlunde normal tid får man alltid sitte sammen hos Norwegian. Noe annet blir skremselspropaganda.
Og selv om dama trenger ekstra koffert trenger virkelig du det? Så da klarer man seg med en innsjekket bagasje og betaler kun for det...

SAS må tilby mer enn de gjør i dag skal det være noen reel forskjell mellom de og f.eks Norwegian og Ryanair.

:up:

Det er jo nettopp her Wahoo tråkker rett i lavpris-fella, og det er nok han som er målgruppen til SAS her. Det man vil si med reklamen er at prisen hos SAS er totalprisen du betaler. Hos Norwegian må du tenke deg om et par ganger... Hvor mange er det egentlig som reiser med bare håndbagasje på påsketur og gir filla i hvor de sitter? OK hvis man reiser alene kanskje, men skal man ha dama med synes hun nok det er greit å sjekke inn en koffert med alle skjønnhetsremediene... Og straks man er to som reiser sammen er det hyggelig å kunne sitte sammen. Vil man være sikker må man altså betale velg-sete-gebyr hos Norwegian (for begge to).

Som det er sagt: DY er nok ofte billigst, men kanskje SK er billigst i 3 av 10 tilfeller. Klarer SAS å snappe 3 pax som ville ha bestilt DY av gammel vane fordi de jo "alltid" er billigst - ja så er jobben gjort.

Som hva da? Gratis mat og drikke?

Dette var litt av poenget til at jeg startet tråden, at SAS ikke har noen ordenlig posisjon i markedet. SAS må tilby mer en sine konkurenter om de skal ha grunnlag for å si at de er bedre/annerledes. Gjerne for min del en høyere pris der alt er inkludert. Men da holder det ikke med bare Gratis mat og drikke. De vil også trenge en bedre atmostfære, mer comfort i flyene, kort sagt noe som får de til å være noe eget. Per idag finnes det ikke noe eget med SAS.
Når reklamen jeg refererte til i starten av denne tråden rakker ned på Norwegians regnestykke priser, så ser jeg de samme prisene mer som ett valg, en ett regnestykke. SAS eneste forskjell idag er at man ikke kan velge å ikke betale for bagasje og at de er ett nettverks-selskap. Er man avhengig av connections er man ikke avhengig av SAS.

Dette var litt av poenget til at jeg startet tråden, at SAS ikke har noen ordenlig posisjon i markedet. SAS må tilby mer en sine konkurenter om de skal ha grunnlag for å si at de er bedre/annerledes. Gjerne for min del en høyere pris der alt er inkludert. Men da holder det ikke med bare Gratis mat og drikke. De vil også trenge en bedre atmostfære, mer comfort i flyene, kort sagt noe som får de til å være noe eget. Per idag finnes det ikke noe eget med SAS.

Etterlyser du en opplevelse ala longhaul første-klasse? Det kommer ALDRI SAS til å innføre. Heller ingen andre selskap når det gjelder intra-europeisk. De som har råd til, og behov for noe slikt, leier eller eier privatjet.
Nordmenn er jo så gjerrige når de skal ut og fly, at de gjerne kjører halve landet rundt for å kunne dra på flytur for 1krone. At noen er villige til å betale for noe slikt som du etterlyser, skal man se langt etter. Når f.eks. Stein Erik Hagen flyr i økonomiklasse, så holder det også for Ola Nordmann.

Jeg tror veldig mange av SAS sine kunder er ute etter å komme seg fra A til B på en pålitelig, forutsigbar og enkel måte. Det gjelder i alle fall for meg. Å være noe "eget" hører til en tid da det var glamorøst å fly. Dette er også grunnen til at Norwegian har gjort det så sterkt, nordmenn liker ting enkelt og jordnært.

Slik jeg ser det så lønner det seg å sjekke begge. Og ikke bare falle blindt for prisen hvis DY skulle være billigere. Mange avgangene til DY går veldig tidlig på morgen eller feks mellom landing. Et godt eksempel er HEL turen vi skal ha i sommer. Skjekka DY,FR,SAS. Valget ble SAS pga direkte til HEL og tider som passet oss bedre. Og uansett om SAS har gebyra inne i prisen eller ikke så ser du totalsummen med engang.

Vi reiser titt og ofte Stavanger - Oslo i jobbsammenheng og jeg har en kollega som har falt for Kjos sin retorikk om at DY alltid er billigst og konsekvent bestiller hos DY.
Når jeg selv foretar reisene, så sjekker alltid både SK og DY. Det har da vist seg at SK har vært rimeligere på 3 av de 4 siste reisene om jeg minnes rett. Så det lønner seg å sjekke.

Det sagt, så har jeg lite til overs til denne gebyr modellen DY har. Om man ikke trenger å sjekke inn bagasje på dagsturer, så tror jeg det aller fleste sjekker inn bagasje når dem reiser til Spania eller tilsvarende destinasjoner. Så for å gi et best mulig prisbilde ved søk, så burde heller DY ha en modell der man kun trekke ifra standard tjenester som inngår i en flyreise. Ønsker man ikke å sjekke inn en kolli, så fikk man kr 60 i fratrekk på sluttsummen. Og dette med å betale for setevalg er vel ingenting annet enn å prøve ta seg ekstra betalt for noe som burde være inkludert og som helt sikkert ikke tilfører DY noen kostnader uansett.

Dette var litt av poenget til at jeg startet tråden, at SAS ikke har noen ordenlig posisjon i markedet.

Vet ikke helt hva du mener med det, men SAS har over 2 millioner pax per måned, med en trend som er økende.

Det er klart SAS gjerne skulle ønske at de var mer unik, og kunne hatt en lounge følelse inne i flyene. Men det er det ingen som vil betale ekstra for, spesielt ikke her på berget. Og det vil øke prisene til SAS noe enormt.

Jeg har flydd med et uttall av flyselskaper rundt om i Europa, og også mange andre steder med kortere og lengre strekninger. På økonomi-klasse så er det lite som skiller de fra. Det er småting som følger av ulike flytyper og utstyr, og hvor nye flyene er. De småtingene er litt annen lyssetting i taket, litt ulike utforminger av sete, og om mat/baggasje/setevalg er inkludert eller ikke.

Man kan godt si at prisen burde vært mer menystyrt, det finnes ekstremer, men det gjør det sjeldent billigere for grunnbilletten. Flyselskapene betaler generelt ikke så veldig mye mer for å laste 100 kolli baggasje enn 50 kolli. Catering har en viss kostnad om du ønsker noe mer avansert enn en sandwich. Og setevalg er heller ikke noe flyselskapene betaler noe særlig for. Ettersom flydrift er en veldig stordriftsaffære, så er det vanskelig å realistisk prissette hva enkeltting koster, det glir rett inn i ekstrainntekter og er som oftest priset mye mer enn hva faktisk kostnad er.

Det sagt, så har jeg lite til overs til denne gebyr modellen DY har. Om man ikke trenger å sjekke inn
bagasje på dagsturer, så tror jeg det aller fleste sjekker inn bagasje når dem reiser til Spania eller tilsvarende destinasjoner. Så for å gi et best mulig prisbilde ved søk, så burde heller DY ha en modell der man kun trekke ifra standard tjenester som inngår i en flyreise.

Det er helt vanlig i de fleste bransjer som selger kapitalvarer å oppgi "Pris fra...".
Ingen vil vel betale for noe man ikke har bruk for av "ekstrautstyr". Folk har veldig ulike behov.
Så faktisk er det SAS som her gjør noe unaturlig å ved å tvinge folk til å betale for noe
halve flyet ikke trenger. Så hvis vi snur på flisa kan man si at SAS har ett "ikke-bagasje-gebyr".
Dette er altså en måte for SAS å tjene ekstra penger på, hvis ikke hadde de tapt 100,- på
de som ønsker å reise uten bagasje og seteplass. Hvis halve 737'n hadde benyttet seg av det
hadde det kostet SAS nesten 10.000,- pr flight..

I tillegg vil mange også si at det å ikke ha valgmuligheten til å velge bort noe er dårlig service.

W

Det er helt vanlig i de fleste bransjer som selger kapitalvarer å oppgi "Pris fra...".
Ingen vil vel betale for noe man ikke har bruk for av "ekstrautstyr". Folk har veldig ulike behov.
Så faktisk er det SAS som her gjør noe unaturlig å ved å tvinge folk til å betale for noe
halve flyet ikke trenger. Så hvis vi snur på flisa kan man si at SAS har ett "ikke-bagasje-gebyr".
Dette er altså en måte for SAS å tjene ekstra penger på, hvis ikke hadde de tapt 100,- på
de som ønsker å reise uten bagasje og seteplass. Hvis halve 737'n hadde benyttet seg av det
hadde det kostet SAS nesten 10.000,- pr flight..

I tillegg vil mange også si at det å ikke ha valgmuligheten til å velge bort noe er dårlig service.

W

Nå er det faktisk slik da at det MÅ være folk tilstede på bakken (apron), er ikke bare lasting av flyet vi driver med. Det MÅ være folk i innsjekk, noen må jo sjekke ID på de flightene som krever det + at de sikkert har mange andre oppgaver. De aller fleste vil reise med bagasje, så det MÅ være et bagasjeannlegg for å ta seg av den oppgaven.

Vil påstå du vrir og vrenger på ting her. Det er DY som tar seg ekstra betalt (overpriset) for oppgaver som kan utføres av personell som allerede er tilstede.

Så må man ikke glemme at DY ikke har innført sin gebyrmodell fordi det skal være mer rettferdig for pax! Det er imidlertid noe de sier, men det er bare fordi det skal virke omtenksomt og logisk. De bruker selvfølgelig sin gebyrmodell fordi det er det som gir dem mest penger i kassa. DY er tross alt en kommersiell bedrift hvor hovedmålet er å tjene mest mulig penger til aksjonærene, og gebyrmodellen er et av verktøyene de bruker for å få til det. Dermed får de også en tisynelatende lavere billettpris som de lovlig kan reklamere med ut i markedet slik at de kan lokke pax til å starte bestillingsprosessen på norwegian.no. At man i løpet av bestillingsprosessen blir gjort oppmerksom på at det koster litt ekstra å ta med seg bagasje og reservere et sete, er noe folk raskt glemmer når de først har begynt å bestille....det er jo bare snakk om kanskje en hundrelapper ekstra. Kjos er bare en kynisk businessmann som alle andre businessmenn, uten at jeg sier at det er negativt. Jeg ville sikkert gjort det på samme måte selv om det var meg :)

Til Wahoo: Hvorfor er bagasje inkludert på Fullflex-billettene til Norwegian? Hvem betaler da egentlig for hans/hennes bagasje??? Dette må vi komme til bunns i....eller er dette bare en meningsløs diskusjon? :)

@TCAS: Na er jeg ikke Wahoo, men det kalles produktdifferensering. Full-Flex er en annen produkt (derfor ogsa en annen name) enn Lavpris. Hvem betaler bagasjen for full-flex??? Helt klart den som betaler Full-flex billett.;)

1. Jeg har aldri sagt ALLTID, hvor har du det ifra?
2. Vet ikke hvor du fikk 1366,- fra på DY de dagene dine, jeg fikk 1135,- inkl skatter og avgifter.
Dokumentasjon finner du nedenfor. Så kanskje DU bør sjekke fakta
før du beskylder andre for ikke å gjøre det?

Og siden du påstår at dette er tilfeldig teori kan vi jo ta HELE mai til København for
moroskyld tatt rett fra websidene;

DY t/r = 12.629,- + 16.624,- = 29.253,-
SK t/r = 17.117,- + 20.622,- = 37.739,-

Eller, med andre ord, SAS er i SNITT 29% dyrere enn DY i mai til t/r København!!
(Eller, i snitt 273,- kr dyrere for en t/r bilett)

Dokumentasjon nedenfor.

Og, til slutt, jeg har heller aldri sagt at man ikke skal sjekke alle muligheter før man bestiller - selvsagt skal man det.

W

Skal til Køben i sommer, fra SVG. Da er SAS billigst, har prøvd mange ganger, med forskjellige datoer - og SAS blir billigst hver gang. Hvorfor? Ungdomsbillet.. genialt!

Eneste plassen jeg har sett at DY er billigst (med connection), er til Wroclaw. Mest fordi at SAS ikke flyr til Wroclaw.

Skal jeg til Trondheim, så er DY kjappest, og som oftest billigst. Men det er ikke alltid tilfelle. I sommer er begge dritdyre, så da reiser jeg KLM til Italia. Jeg har spart mye penger for jeg var smart og sjekket med flere selskaper. Ikke så dumt :lol:

Vet ikke helt hva du mener med det, men SAS har over 2 millioner pax per måned, med en trend som er økende.

Det er klart SAS gjerne skulle ønske at de var mer unik, og kunne hatt en lounge følelse inne i flyene. Men det er det ingen som vil betale ekstra for, spesielt ikke her på berget. Og det vil øke prisene til SAS noe enormt.

Jeg har flydd med et uttall av flyselskaper rundt om i Europa, og også mange andre steder med kortere og lengre strekninger. På økonomi-klasse så er det lite som skiller de fra. Det er småting som følger av ulike flytyper og utstyr, og hvor nye flyene er. De småtingene er litt annen lyssetting i taket, litt ulike utforminger av sete, og om mat/baggasje/setevalg er inkludert eller ikke.

Man kan godt si at prisen burde vært mer menystyrt, det finnes ekstremer, men det gjør det sjeldent billigere for grunnbilletten. Flyselskapene betaler generelt ikke så veldig mye mer for å laste 100 kolli baggasje enn 50 kolli. Catering har en viss kostnad om du ønsker noe mer avansert enn en sandwich. Og setevalg er heller ikke noe flyselskapene betaler noe særlig for. Ettersom flydrift er en veldig stordriftsaffære, så er det vanskelig å realistisk prissette hva enkeltting koster, det glir rett inn i ekstrainntekter og er som oftest priset mye mer enn hva faktisk kostnad er.

Jeg mener ikke at SAS nødvendighvis ikke har noe å tilby. Som det blir nevnt her kan SAS ofte være billigere en Norwegian, problemet til SAS er at Norwegian har en klar posisjon som lavpris selskap, og dermed vil kansje fler gå blindt for Norwegian. Kan love at flyselskapene prøver å presse ned antall på ramp per fly når bag antallet er mindre.

DY er tross alt en kommersiell bedrift hvor hovedmålet er å tjene mest mulig penger til aksjonærene

Ut fra dette kan vi da kanskje utlede at SAS ikke er et kommersielt selskap eller siden de ikke har opsjoner for spesielle seter og/eller koffert?

@TCAS: Na er jeg ikke Wahoo, men det kalles produktdifferensering. Full-Flex er en annen produkt (derfor ogsa en annen name) enn Lavpris. Hvem betaler bagasjen for full-flex??? Helt klart den som betaler Full-flex billett.;)

Men jeg skal bare ha flex, har ingen bagasje å sjekke inn - hvorfor får jeg ikke valget om å ikke betale for bagasje. Hvorfor skal jeg subsidiere de med flex og bagasje, jeg er bare interessert i fleksibiliteten.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Jeg mener ikke at SAS nødvendighvis ikke har noe å tilby. Som det blir nevnt her kan SAS ofte være billigere en Norwegian, problemet til SAS er at Norwegian har en klar posisjon som lavpris selskap, og dermed vil kansje fler gå blindt for Norwegian. Kan love at flyselskapene prøver å presse ned antall på ramp per fly når bag antallet er mindre.

Nå finnes det en EU-anbefaling på vektbelstning pr skift for stuere. Og det er også endel andre HMS hensyn som skal taes med i bildet. Vet ikke helt hvordan de oppererer i Røros, men i SAS har vi klare regler/normer (avtale mellom fagforening og ledelsen lokalt OSL) for hvor mange mann som skal ut pr fly. Det er viktigerer økonomisk å få flyet ut på rute, enn å bruke så få mann som mulig :-)

Men jeg skal bare ha flex, har ingen bagasje å sjekke inn - hvorfor får jeg ikke valget om å ikke betale for bagasje. Hvorfor skal jeg subsidiere de med flex og bagasje, jeg er bare interessert i fleksibiliteten.

Det er vel fordi DY har funnet ut at det beste for dem er å tilby en all inclusive variant for de som reiser på de dyreste billettene. Det er fortsatt produktdifferensiering, men det er vel grenser hvor finsiktet denne differensieringen kan & bør være.

Jeg tror ikke det er noen tvil om at DY med sin strategi med a la carte prising gjør dette fordi de tror dette er noe de tjener på i det lange løp. Jeg antar at det samme gjelder SAS i sitt valg av modell, for de er vel minst like interessert i å tjene penger som det DY er. Noe annet ville jo vært underlig. Begge selskapene er mao interesserte i å få ut mest mulig av kundenes betalingsvilje.

Det vi vel diskuterer her er hvilken modell vi selv liker. Jeg har ikke noen problemer med noen av modellvariantene. Jeg vet at jeg må legge på en 100-lapp når jeg skal fly med DY med kun håndbaggasje om jeg vil ha et bestemt sete. Med SAS så vet jeg at jeg kan få "mitt" sete når jeg sjekker inn 22 timer før på nett. Om SAS er billigst en vei og DY den andre veien så er jo en fin ting med at tur & retur er debundlet at man faktisk kan velge det ene selskapet den ene veien og det andre det andre veien. Det øker fleksibiliteten til oss som kunder.

Last edited:
Det er helt vanlig i de fleste bransjer som selger kapitalvarer å oppgi "Pris fra...". Ingen vil vel betale for noe man ikke har bruk for av "ekstrautstyr". Folk har veldig ulike behov. Så faktisk er det SAS som her gjør noe unaturlig å ved å tvinge folk til å betale for noe halve flyet ikke trenger.

Uansett hva andre bransjer gjør så er dette ikke normalen i flybransjen. SAS opererer faktisk slik som man har gjort i flybransjen siden tidenes morgen.

Vi er forskjellige, jeg betaler gjerne for "ekstrautstyr" jeg ikke benytter meg av hver gang. Dette går opp i opp når man samler alle gangene. Du kaller det dårlig service, jeg kaller det god service. Slik er jeg når jeg skal fly og slik er det når jeg går i butikken for å kjøpe noe. Et eksempel er at jeg holder meg unna butikker der jeg må betale for parkering, siden jeg vil ha alt inkludert.

Back