"Menu Pris" vs "Valgfri Pris"

Jeg har aldri skjønt, og kommer aldri til å skjønne, at service=servering.
Det hadde vært interessant å sett en undersøkelse blandt f.eks. de 1000 eller 10 000 som legger igjen mest penger hos SAS pr år, hva de legger i serivice. Jeg har mine tvil til at maten man får i f.eks. Y eller C i Europa er det som får pandions til være trofaste. Jeg kan heller ikke huske venner eller familie ha kommentert flymat på Europa-flighter hverken som noe viktig eller uviktig. Å bry seg om flymat tror jeg er en flynerd-ting.

Hvis salg ombord dekker et behov som passasjerer har, så kan du kalle det service. Om det går på å servere gratis øl, en gratis tørr skalk, salg av chips, salg av tollfrie varer, hjelpe passasjerer som trenger det, eller få de til å føle seg velkommen, er egentlig det samme.

Sjansen for å komme ut for en forsinkelse, kansellering osv er ikke i promille, men i prosent. Det vises av regularitet- og punktlighets-statistikker.
For de som reiser mye og legger igjen mye penger i et flyselskap, er håndtering av irrops viktig (og de vet nok allerede hvordan selskapet de flyr med håndterer slikt, og velger selskap deretter).
Å markedsføre dette mot de som reiser 1-10 turer pr år er sikkert vanskelig, og før man har gått på en smell vil jeg tro at holdningen er "det Markedsføringen vil jeg tro også er irrelevant for de 1.000 eller 10.000 mest reisende du sikter til, de velger vel SAS først og fremst fordi de ikke har noe annet seriøst valg for sine reiser. Jeg oppfatter at tråden handler om markedføring og profilering.hender ikke meg"

Oppfatter at tråden handler om markesføring, og da blir det lite revant å snakke om de 1.000+ som uansett vil reise med SAS, dels fordi de får sine behov best dekket der, og dels fordi de får sine bonuspoeng.

Minst et eller flere oppslag i Aftenposten har handlet om at Lufthansa har stor sukesss i Norge, dels fordi mange reisende opplever det de tilbyr som et bedre produkt, nettopp pga gratis drikke og mat. Sannsynligvis ikke så viktig for forretningsreisende, som vil få eventuell mat om bord dekket, men igjen: Markesføringen rettes mot de som reiser 1-10 ganger i året. Og man kan ikke avfeie denne gruppen som uvesentlig. Da kommer man fryktelig galt ut.

Jeg opplever ikke 1-2-3 Warsteiner på flaske og en baguette med sjokolade som "en tørr skalk", men tvert imot som en hyggelig gest og noe som gjør at man slipper å stresse med å få i seg noe før eller rett etter avgang/ankomst.

Last edited:
Uansett, for meg virket annonsen noe puslete, og kommuniserer at sas KAN være billigere.. Den er spredt ut over doble helsider i vg og db, noe som ikke er billig. Ettersom det er ferietid og las palmas det reklameres for er det tydligvis feriereisende som er målgruppen og da er det stort sett kun pris som teller for Ola Normann.. Jeg tror en halvside i farger med " Las Palmas fra kr 599,-" f.eks eller rett og slett bare "salg på sas.no!" hadde gjort større nytte.. Men det er nå bare min mening..

Som du sier så er det kun pris som teller for Ola Normann. Og det er nettopp det som er målet med annonsen: Fortelle Ola Normann at han må lære seg å sjekke opp priser hos SAS også, fordi SAS også KAN være billigere enn konkurrentene. Og det er et viktig mål og et viktig budskap for SAS, i og med at DY i flere år har lært opp befolkningen til å tro at DY alltid er billigst og at SAS alltid er dyrest, noe som har medført at folk kjøper billetter hos DY uten å sjekke konkurrentene. Jeg kjenner flere som gjør det, og når jeg finner billetter som er billigere hos f.eks. SAS så blir de faktisk overrasket. Derfor er det en viktig kampanje fra SAS sin side. Målet er ikke å fortelle at det er salg eller at man kan reise billig til Las Palmas.

Som du sier så er det kun pris som teller for Ola Normann. Og det er nettopp det som er målet med annonsen: Fortelle Ola Normann at han må lære seg å sjekke opp priser hos SAS også, fordi SAS også KAN være billigere enn konkurrentene. Og det er et viktig mål og et viktig budskap for SAS, i og med at DY i flere år har lært opp befolkningen til å tro at DY alltid er billigst og at SAS alltid er dyrest, noe som har medført at folk kjøper billetter hos DY uten å sjekke konkurrentene. Jeg kjenner flere som gjør det, og når jeg finner billetter som er billigere hos f.eks. SAS så blir de faktisk overrasket. Derfor er det en viktig kampanje fra SAS sin side. Målet er ikke å fortelle at det er salg eller at man kan reise billig til Las Palmas.

Hear, Hear:up:

Menu pris vs valgfri pris? Nå reiser jeg med fly bare noen få ganger i året, og da er det på privatreise. Da trenger jeg svært sjeldent å ta med bagasje, og jeg gir bingen i hvor i flyet jeg sitter. Så med mitt behov er det greit at jeg slipper å betale for andres bagasjehåndtering, og andre tjenester.

Jeg er i utgangspunktet av den oppfattelse at den som benytter seg av en tjeneste også skal være den som skal betale. Det gjelder enten det er flyreiser eller andre ting. Og jeg betaler helst for det jeg skal ha, ikke for andre ting. Forleden vasket jeg bilen på Statoil, og fikk VG gratis. Dette var sent på kvelden, og jeg skulle heller ønske å få billigere bilvask enn en avis som jeg allerede hadde lest.

At forretningsfolk ønsker fast seteplassering, og gjerne betaler ekstra for det forstår jeg veldig godt. Ikke morro å komme sist ut av flyet når man lander i Bergen eller Stavanger. Da blir det lenge å vente i taxi kø. Jeg har tid til å stå i køen, men det har ikke alle andre.

Og jeg betaler helst for det jeg skal ha, ikke for andre ting. Forleden vasket jeg bilen på Statoil, og fikk VG gratis. Dette var sent på kvelden, og jeg skulle heller ønske å få billigere bilvask enn en avis som jeg allerede hadde lest.

Sett at de kuttet ut den avisen, og dermed fikk færre kunder, og dermed måtte sette opp prisen på bilvasken for å dekke de faste kostnadene, ville du vært like fornøyd?
Sett at VG var med og sponset bilvasken fordi reklamesalget ble bedre ettersom flere får lest avisen?
(Ok, disse eksemplene er kanskje litt banale, men du forstår kanskje poenget mitt)

Det er ikke helt korrekt fremstilt. :)

Det som er det korrekte er at en dominerende aktør ikke har anledning til å misbruke sin dominerende stilling. Rovprising, eller prising under inkrementelle kostnader, er en slik strategi som kan falle inn under dette forbudet (Konkurranselovens §11, eller tilsvarende i EUs lovgivning som finnes i artikkel 102 i TFEU). Hva som er en de relevante kostnadene var det som var stridens kjerne i saken i Oslo Tingrett om predasjon på Oslo-Haugesund ruten. Denne lovgivingen er like gjeldende for DY som for SAS der hvor DY kan sies å ha en dominerende stilling (les: mer enn 40% markedsandel).

Hva som er lokkepriser vil jo avhenge litt av hvilken aktør man ser på. DY kan nok selge nesten hele flyet til kr 299,- mellom OSL og f.eks. BGO og likevel dekke sine kostnader. Det kan nok ikke SAS gjøre.

Etter hva jeg har forstått regnes ikke hver enkelt rute for seg, men markedet som helhet. Så selv om DY har over 40% andel på enkelte ruter, så har de langt fra 40% av markedet i Norge (Skandinavia?)

Sett at de kuttet ut den avisen, og dermed fikk færre kunder, og dermed måtte sette opp prisen på bilvasken for å dekke de faste kostnadene, ville du vært like fornøyd?
Sett at VG var med og sponset bilvasken fordi reklamesalget ble bedre ettersom flere får lest avisen?
(Ok, disse eksemplene er kanskje litt banale, men du forstår kanskje poenget mitt)

Jada jeg ser poenget, men tror ikke noen vasker bilen for å få gratis VG.
Tror heller ikke VG gir ut gratis aviser for å få flere til å lese avisa.
Men nok om det...
Bagasjehåndtering koster - ingen vei utenom det. Seteplanlegging koster tid og penger. Det kommer man ikke utenom. Mat og kaffe er det heller ingen produsenter som gir bort. Ergo må disse tingene betales av noen, og jeg synes de som bruker disse tjenestene også skal være de som betaler de.
Men det er min personlige mening da... og det er preget av at jeg er gammel bankmann som er innprentet med at de som leverer giroer i banken skal betale for det, og at de som gjør jobben på billigst måte for banken skal slippe unna billigere. Den lærdommen har jeg fått inn med morsmelka.

Jada jeg ser poenget, men tror ikke noen vasker bilen for å få gratis VG.
Tror heller ikke VG gir ut gratis aviser for å få flere til å lese avisa.
Men nok om det...
Bagasjehåndtering koster - ingen vei utenom det. Seteplanlegging koster tid og penger. Det kommer man ikke utenom. Mat og kaffe er det heller ingen produsenter som gir bort. Ergo må disse tingene betales av noen, og jeg synes de som bruker disse tjenestene også skal være de som betaler de.
Men det er min personlige mening da... og det er preget av at jeg er gammel bankmann som er innprentet med at de som leverer giroer i banken skal betale for det, og at de som gjør jobben på billigst måte for banken skal slippe unna billigere. Den lærdommen har jeg fått inn med morsmelka.
Dette er ikke vanskelig å være enig i. Men hvor langt skal man strekke det? Bør ikke i teorien hver eneste billett ombord i såfall reflektere reell kostnad for å drive en flight? Hvis ikke så er det jo noen andre som "kryss-subsidierer" din 49-kronessbillett fra TRF til STN. -Være seg en som var "uheldig" og fikk billett til 399,- eller styrmannen som har betalt for å få jobbe i selskapet.

Dette er ikke vanskelig å være enig i. Men hvor langt skal man strekke det? Bør ikke i teorien hver eneste billett ombord i såfall reflektere reell kostnad for å drive en flight? Hvis ikke så er det jo noen andre som "kryss-subsidierer" din 49-kronessbillett fra TRF til STN. -Være seg en som var "uheldig" og fikk billett til 399,- eller styrmannen som har betalt for å få jobbe i selskapet.

Debatten er ikke på verken selskap eller billettpris. Det er meny pris vs valgfri pris. De som har betalt 399 har selv valgt det, og jeg vet jo at mange faktisk synes det er helt greit å betale 5000 kroner tur/retur London. Markedet bestemmer akkurat der, og slik synes ihvertfall jeg det bør være.

Ofte vinkles denne debatten den veien at "man må betale ekstra for ditt og datt". Hvorfor ikke vinkle den "slippe å betale for ditt og datt". Bør ikke de som reiser uten bagasje være glad for å slippe å sponse andres bagasjehåndtering?

Etter hva jeg har forstått regnes ikke hver enkelt rute for seg, men markedet som helhet. Så selv om DY har over 40% andel på enkelte ruter, så har de langt fra 40% av markedet i Norge (Skandinavia?)

Nei, det stemmer nok ikke helt. Det man ser på er det "relevante markedet"; dvs. man avgrenser markedet til de destinasjoner og de tilbyderne som er tilstrekkelig gode alternativer. Dvs. at om man ser på en reise til London så er ikke kun OSL-LHR et relevant marked, men kanskje vil reiser fra OSL til alle flyplassene i London defineres som et relevant marked, og kanskje TRF-STN også. OSL-MAN, derimot, vil nok ikke defineres i samme relevante marked.

Det som er viktig i så måte er hvorvidt de destinasjonene/city pairs man ser på vurderes til tilstrekkelig gode alternativer (eller substitutter). Det finnes flere teknikker for å avgrense markedene (SSNIP tester, critical loss osv.). I tillegg vil man kanskje i enkelte tilfeller vurdere andre transportformer som gode alternativer (på reiser mellom LON og MAN vil kanskje både tog, buss og privatbil være reelle alternativer for transport).

Debatten er ikke på verken selskap eller billettpris. Det er meny pris vs valgfri pris. De som har betalt 399 har selv valgt det, og jeg vet jo at mange faktisk synes det er helt greit å betale 5000 kroner tur/retur London. Markedet bestemmer akkurat der, og slik synes ihvertfall jeg det bør være.

Ofte vinkles denne debatten den veien at "man må betale ekstra for ditt og datt". Hvorfor ikke vinkle den "slippe å betale for ditt og datt". Bør ikke de som reiser uten bagasje være glad for å slippe å sponse andres bagasjehåndtering?

Det er slik jeg ser på det, at jeg slipper å betale for alt annet som jeg ikke trenger. Personlig ser jeg på dette som en større fordel over fast pris der alt er inkludert!

Å markedsføre dette mot de som reiser 1-10 turer pr år er sikkert vanskelig, og før man har gått på en smell vil jeg tro at holdningen er "det hender ikke meg"

Jeg har hørt dette her flere ganger, at menigmann ikke bryr seg om dette, og jeg må stille meg undrende. Jeg er en av dem du sikter til og flyr kanskje 5-6-7 turer i året - men jeg har vært utsatt for irr-hendelser flere ganger i de siste 3,5 år, alt fra mistet bagasje ved connection i CPH til mistet connection i MUC og OSL til det å måtte fly tilbake hele veien fra TOS til OSL midt på natta pga stengt rullebane. Og det er derfor jeg setter stor pris på de tradisjonelle nettverksselskapene, fordi jeg fikk glimrende service hver gang dette skjedde (dog har jeg fortsatt til gode å oppleve større problemer med DY, men en viktig grunn er at jeg oftest ikke reiser med dem på transfer, da deres tilbud på det området er oftest mye dårligere enn SK sitt). Det kan nok hende at jeg som bor i Tromsø må tenke litt ekstra på connections og sånt mens folk sørpå har bedre tilgang til point-to-point-ruter, men hvis det er sant at folk ikke bryr seg om sånt så blir jeg bare forundret av dette.

Dilemmaet til SAS er jo selvsagt at de ikke er billigst og ikke kommer til å bli det så
lenge SAS er i sin nåværende form. Kostnadene deres er altfor høye til å klare å
konkurrere på på pris i lang tid fremover. Tiden er over hvor SAS kunne
gå med bevisst underskudd for å konkurrere på pris.

Strategien med indirekte å angripe konkurrentene ved å gi inntrykk av at
"gebyrene" til de andre gjør dem dyre og at du "slipper" disse ekstrakostnadene
i SAS gjør ihvertfall meg mektig irritert. Disse "gebyrene" er jo allerede innkalkulert i
SAS sine priser som jo er en av forklaringen på at de stort sett er dyrere enn f.eks DY.
En av grunnene til at SAS gjør dette er jo selvsagt fordi prisene da ikke kan sammenliknes
direkte uten at kunden må ta seg bryet med å finregne på totalen, noe som ville gått i SAS'
disfavør i de aller fleste tilfeller.

Å late som de er noe de ikke er i markedsføringen gjennomskuer folk raskt og vil virke mot sin hensikt.

SAS må markedsføre det de er gode på som f.eks , Pålitelighet (punktlighet), Kvalitet (service), sortiment (destinasjoner),
tilgjengelighet (avganger), tradisjoner (erfaring). Dette sammen med enkelte gode kampanjer på pris.

Noe av det første som står i markedsføringsbøker er å ikke angripe konkurrenter. Det viser bare at produktet ditt
er så dårlig at du er nødt til å rakke ned på andres for å selge det..

W

Innen Europa ser jeg ikke den store forskjellen. Jeg flyr ganske mye, men velger stort sett nettverksselskaper p.g.a. statuskort som gjør reiseopplevelsen bittelittegranne bedre. Det er imidlertid en klar avveining mellom kost/nytte, så jeg betaler ikke tusenvis av kroner ekstra for å drikke gratis cola i en lounge.

Jeg synes Lufthansa sitt "måltid" på intraeuropeisk (inntil 2 timers flytur) er relativt stusselig, men jeg setter pris på gratis drikke. Det går langt smidigere å servere et fullt fly når det er gratis (eller må vel si inkludert i billettprisen), enn når 150 pax skal opp med kredittkortene sine.

Ellers kan jeg love forumfolket at i det vi går inn i en ny sommerperiode, så vil vi nok en gang få store overskrifter i avisene om hvermannsen som er blitt sviktet av lavprisselskapene på tur. Det kan være manglende bagasje, kjempeforsinket fly, men mest av alt dårlig informasjon fra ground handling i utlandet. Teknisk sett ikke flyselskapets feil, men kundene skiller ikke mellom f. eks. Menzies og Norwegian. Uten å ha noe statistisk grunnlag tør jeg påstå at nettverksselskapene i større grad unngår de verste episodene, fordi de har flere strenger å spille på. Absolutt en fordel når man har en familie på tur med små barn etc.

Denne problemstillingen vil for øvrig bare bli enda mer aktuell den dagen Norwegian skal ut å fly langt. Det er på langdistanse at man virkelig kan nyte godt av fordelene med et stort nettverksselskap, gjerne akkompagnert av et statuskort av en eller annen sort, når uforutsette hendelser først dukker opp.

For øvrig er min definisjon av service oppførselen til personellet på flyplassen og ombord i flyet. Hva som er inkludert i prisen går på produktdifferansiering, ikke service. Det er jo f. eks. fullt mulig å servere gratis (eller inkludert i prisen) kaffe på et fly, men samtidig oppleve at flyvertinnen ombord er sur som en ullsokk etter påske.

Dårlig service, men ok produkt? ;)

Slik det er nå er ligger SAS i fare for å havne i ingenmannsland. Vil man ha ordentlig service er jo ikke nødvendighvis SAS det beste alternativet. Jeg tror SAS bør finne sitt konsept. Fløy Ryanair fra Malaga til Rygge for noen dager siden, satt som sild i tønne, men tar man enn titt rundt så er det høy smartphone/Ipad føring i kabinen. Dvs at det faktisk ikke er nødvendig med en TV i vært sete slik mer eksklusive selskaper har. Så lenge man innfører internett, slik Norwegian nå gjør, så har folk med seg sitt eget mediasenter, fylt med filmer og tvserier. Derfor er den eneste måten man kan konkurere på ekslusivitet biten i framtiden, service, atmostfære og plass. Med det nye sky interiøret ligger Norwegian forran også der, tross billigere biletter. Ryanair på den andre siden har skjønt at hvis folk først ikke bryr seg om comforten fra A til B, ja, da bryr man seg ikke, og man er motagelig for det meste. Personlig ville jeg lett betalt 5 til 700 kroner mer for en bilett om opplevelsen var noe helt annet. Hvorfor ikke reklamere med 1500,- tur retur flatt, og inføre ett ordentlig konsept? Savner ny-tenkning! Selv om jeg elsker dagens SAS farger, så kunne man f.eks kommet med en relansering, veit dette koster penger, men SAS trenger en kick start, i en retning som er lett for forbrukere å forstå. Jeg er ingen ekspert i markedsføring, men syntes det er veldig interesant. Selv om jeg ikke er så gammel (23) så husker jeg fortsatt da jeg var stolt av å være skandinavisk når jeg så ett SAS fly i utlandet. Idag er jeg stolt av å være Norsk når jeg ser ett Norwegian fly i utlandet.

Varierende priser er kommet for å bli, noen gang er SAS billigst og noen ganger er Norwegian billigst. Har sett på den daglig billigste prisen for begge selskap mellom Oslo og Nice i juni, og den gjennomsnittlige forskjellen mellom de to selskapene er kr 63 pr flight i denne måneden. I en tredel av tilfellene er det mindre enn en hundrelapp som skiller de to. SAS er gjennomsnittlig billigst ut fra OSL, mens Norwegian er billigst tilbake til OSL. En annen ting som også dukket opp at SAS via CPH noen av dagene var ekstremt lavt priset. Hvorfor vet jeg ikke, men mistanken er at CPH-flyene er ikke så fylle som de direkte norske.

Med andre ord kan en finne noen definitiv prisvinner i sol-konkurransen, og hvem som vinner kan være noen helt andre enn de to til NCE fra OSL - f.eks. vil en tur i helgen med Kristi Himmelfart (ned torsdag og retur søndag) være billigere med Swiss, Lufthansa, Brussels og også Air Baltic.

Hvis du søker litt vil du se at på destinasjonene det er mye konkurranse og
mange avganger, ligger DY betydlig under SK. Som mellom OSL og de største norske
byene, CPH og ARN o.l.

På strekninger med liten konkurranse, som f.eks OSL - NICE i høysesong vil
prisene være ganske like da begge uansett regner med å få fylt opp flyene sine.

W

Hvis du søker litt vil du se at på destinasjonene det er mye konkurranse og
mange avganger, ligger DY betydlig under SK. Som mellom OSL og de største norske
byene, CPH og ARN o.l.

På strekninger med liten konkurranse, som f.eks OSL - NICE i høysesong vil
prisene være ganske like da begge uansett regner med å få fylt opp flyene sine.

W

Blir litt OT, men må bare svare på denne!

Alltid? Fikk faktisk SK billigst OSL-CPH på første forsøk. Avreise 28apr retur 02may.

SK 1241,-
DY 1366,-

Sjekk fakta før du sprer om deg med teoriene dine. Men det er jo dette Kjos vil ha alle til å tro, DY er ALLTID billigst. Men in real life stemmer det faktisk ikke. For de som er prisbeviste vil det alltid lønne seg å sjekke begge, selv på ruter med stor konkurranse :-)

1. Jeg har aldri sagt ALLTID, hvor har du det ifra?
2. Vet ikke hvor du fikk 1366,- fra på DY de dagene dine, jeg fikk 1135,- inkl skatter og avgifter.
Dokumentasjon finner du nedenfor. Så kanskje DU bør sjekke fakta
før du beskylder andre for ikke å gjøre det?

Og siden du påstår at dette er tilfeldig teori kan vi jo ta HELE mai til København for
moroskyld tatt rett fra websidene;

DY t/r = 12.629,- + 16.624,- = 29.253,-
SK t/r = 17.117,- + 20.622,- = 37.739,-

Eller, med andre ord, SAS er i SNITT 29% dyrere enn DY i mai til t/r København!!
(Eller, i snitt 273,- kr dyrere for en t/r bilett)

Dokumentasjon nedenfor.

Og, til slutt, jeg har heller aldri sagt at man ikke skal sjekke alle muligheter før man bestiller - selvsagt skal man det.

W

Attachments

• DYSK.jpg
    DYSK.jpg
    97.6 KB · Views: 153
  • DYdoc.jpg
    DYdoc.jpg
    83.3 KB · Views: 152
Vi ble vel oppfodret til å holde oss on topic, og ikke la dette bli en SAS/norwegian/Ryanair debatt.

Back