"Menu Pris" vs "Valgfri Pris"

Uansett hva andre bransjer gjør så er dette ikke normalen i flybransjen. SAS opererer faktisk slik som man har gjort i flybransjen siden tidenes morgen.

SAS har vel gjort endringer i sin prisstrategi i senere år - jeg tenker da på innføringen av enveisprising (for rabatterte billetter). Dette er vel kanskje en av de mest fundamentale endringene i prissettingen de siste 10-12 år. Denne endringen er sannsynligvis tvunget frem av fremveksten av LCC'er med en annen forretningsmodell & prisstrategi.

Jeg handler gjerne på butikker hvor det er gratis parkering, men ligger ikke unna butikker i sentrum hvor man må betale for parkering om det er den/de butikkene som passer meg best for den aktuelle handleturen.;)

Men jeg skal bare ha flex, har ingen bagasje å sjekke inn - hvorfor får jeg ikke valget om å ikke betale for bagasje. Hvorfor skal jeg subsidiere de med flex og bagasje, jeg er bare interessert i fleksibiliteten.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Vel, du kan selvsagt spöre DY om de vil lage en "Full-flex-light" billett som bare innebaere flexibilitaet. Jeg har en anelse at den vil koste eksakt den samme belöp som Full-flex.:colgate: Rett na tilbyr vel ingen selskap i Norden en Business billett uten bagasje. Dersom det kommer en dag fra en aktör og blir suksess (noe jeg tviler pa) sa vil de andre aktörer vaere i nöd a folge etter.

Realitaeten er jo denne. Unbundling og lave priser spiller for fritidsreisende en stor rolle, fordi dette gir enda lavere minimums-priser. For Full-Flex reisende, som ikke betaler regningen selv, spiller det ingen rolle. Hva er vitsen a ta bort 60 NOK dersom billetten din koster 3.500 NOK??? Dersom man reiser pa Full-Flex, sa bryr man seg rett og slett ikke om prisen og dermed ogsa ikke om de 60 NOK som bagajen koster for de andre. Eller?

Realitaeten er jo denne. Unbundling og lave priser spiller for fritidsreisende en stor rolle, fordi dette gir enda lavere minimums-priser. For Full-Flex reisende, som ikke betaler regningen selv, spiller det ingen rolle. Hva er vitsen a ta bort 60 NOK dersom billetten din koster 3.500 NOK??? Dersom man reiser pa Full-Flex, sa bryr man seg rett og slett ikke om prisen og dermed ogsa ikke om de 60 NOK som bagajen koster for de andre. Eller?

Helt enig! I tillegg kommer en annen ting: Dersom man får diverse "plukk" man må betale for så blir det bare mye jobb med reiseregninger, bilag m.m. (ref. tidligere diskusjoner vedr. "bob" i USA).

Helt enig! I tillegg kommer en annen ting: Dersom man får diverse "plukk" man må betale for så blir det bare mye jobb med reiseregninger, bilag m.m. (ref. tidligere diskusjoner vedr. "bob" i USA).

Ikke bare jobb, det var ikke små beløp som gikk med til å endre PeopleSoft som har en meget stor andel av markedet for Reiseregninger og andre Backend Systemer.

Mener å huske at vi har automatisk 2 kolli bagasje og setevalg når vi bestiller full flex hos DY (gjennom reisebyrå).
I den prisklassen ser man mest på rutetider, og noen kroner til eller fra betyr minimalt.

Derimot for familien på 5 som skal fra Tromsø via Oslo til Malaga, så kan fort setevalg og bagasje utgjøre en betydelig del av totalsummen.

SAS kjører sikkert denne kampanjen, som mange har nevnt, for at folk skal gidde å sjekke både SAS og DY, og ikke sluke Kjos sin propaganda ukritisk.

Mener å huske at vi har automatisk 2 kolli bagasje og setevalg når vi bestiller full flex hos DY (gjennom reisebyrå).

Jeg tror faktisk vi har 2 kolli og setevalg inkludert selv om det ikke er snakk om full fleks med DY når vi bestiller via reisebyråavtalen, men jeg kan ta feil. Setevalg & baggasje er vel inkludert i full fleks uansett - er det ikke?

Jeg tror faktisk vi har 2 kolli og setevalg inkludert selv om det ikke er snakk om full fleks med DY når vi bestiller via reisebyråavtalen, men jeg kan ta feil. Setevalg & baggasje er vel inkludert i full fleks uansett - er det ikke?

Det gjelder for oss også selv om jeg mener det er 1 kolli, så er nok vanlig

Last edited:

1 kolli er standarden med full flex, 2 kolli som standard er noe som reisebyrået setter på som en del av pakken. Man betaler nok for det på en eller annen måte. ;)
Jeg tror vi har sete og 2 kolli dersom vi skulle fly på ufleksibel billett med Norwegian også, men det har jeg aldri prøvd.

1 kolli er standarden med full flex, 2 kolli som standard er noe som reisebyrået setter på som en del av pakken. Man betaler nok for det på en eller annen måte. ;)

At man betaler for det på en eller annen måte er nok utvilsomt riktig...:) Flyselskapene skal ha betalt for å dekke sine kostnader, det være seg som stykkprisfinansiering eller all inclusive.

De gangene det har vært aktuelt å fly DY så har jeg ofte sjekket DYs egne sider i tillegg til reisebyrået, og eneste forskjellen er gebyret som reisebyrået tar (husker ikke helt hva det er, men ikke allverden når man booker det selv via portalen til byrået - kanskje 40-50kr). I reisebyråprisen er setereservasjon og iallefall 1 kolli baggasje (men tror det var 2). Jeg vet ikke om reisebyrået for provisjon fra DY - DY kjørte iallefall tidligere på en policy om at de ikke ga provisjon og at byrået måtte velte deres kostnader over på kunden.

SAS har vel gjort endringer i sin prisstrategi i senere år - jeg tenker da på innføringen av enveisprising (for rabatterte billetter). Dette er vel kanskje en av de mest fundamentale endringene i prissettingen de siste 10-12 år. Denne endringen er sannsynligvis tvunget frem av fremveksten av LCC'er med en annen forretningsmodell & prisstrategi.

Selvfølgelig, endringer i pristypene har LCC tvunget frem. Men jeg snakker om betaling av tilleggstjenester.

At man betaler for det på en eller annen måte er nok utvilsomt riktig...:) Flyselskapene skal ha betalt for å dekke sine kostnader, det være seg som stykkprisfinansiering eller all inclusive.

Ja, det er ingen ting som er gratis. På en eller annen måte må man betale. Enten gjennom at kostnadene bakes inn i en dyrere billett, eller at den legges til på en billigere billett. Slik gjør jo faktisk SAS det i dag på ombooking av billetter. Skal man endre avgang på en billigbillett, må man betale et gebyr for dette. Skal man endre avgang på en dyr billett, gjør man dette uten ekstra kostnad.

Og jeg tror SAS kommer til å gå over til gebyr på for eksempel bagasje, og kanskje ha en lignende ordning der. Da vil man stille sterkere i kampen på billigresene.

Imm

Jeg synes det er så sløvt at store deler av denne tråden (og en god del andre) så stiller en del seg så veldig uforstående til hva ”vanlige folk” mener med god service ved en flyreise…

Jeg hygget meg med forrige nummer av Airways hvor de testet lowcost selskaper i Europa og da fikk Air Berlin gode skussmål fordi de hadde så god service med fri drikke osv…

De fleste jeg kjenner som reiser mye privat, og foretning omtaler stort sett god service som lett servering (a la Lufthansa) litt å drikke på – og ikke minst positivt innstilt personale. Her på forumet er visstnok ikke dette til å forstå.
:rolleyes:

Selvfølgelig, endringer i pristypene har LCC tvunget frem. Men jeg snakker om betaling av tilleggstjenester.

Joda, men også SAS har innført betaling for mat & drikke, men jeg må være forsiktig med å påpeke slikt så jeg ikke fremstår for pro-DY.... :)

De fleste jeg kjenner som reiser mye privat, og foretning omtaler stort sett god service som lett servering (a la Lufthansa) litt å drikke på – og ikke minst positivt innstilt personale. Her på forumet er visstnok ikke dette til å forstå.
:rolleyes:

Det har vel kanskje noe å gjøre med at SAS ikke har lett servering og gratis drikke. ^_^

Det har vel kanskje noe å gjøre med at SAS ikke har lett servering og gratis drikke. ^_^

Du er nok inne på noe der :D Men vær forsiktig nå, du leker med ilden ;)

Legg merke til at hver bidige gang SAS kritiseres for å ikke levere den servicen som alle de andre europeiske nettverksselskapene har, nemlig servere et gratis lett måltid og en gratis kopp kaffe, så dras det samme "argumentet" fram for å forsvare SAS: "Jammen, i biz så er det gratis..."

Skal ikke dra den lengre denne gangen ;)

Much appreciated! :)

Du har nok rett i at SAS er mye nærmere tradisjonell prising enn hva tilfellet er for LCC'er, men det økte omfanget av slike har nok presset frem flere endringer i de fleste tradisjonelle nettverksselskapers forretningsmodeller.

BOB-opplegget for nettverksselskapene er nok fremtvunget iallefall delvis av kostnadshensyn og indirekte gjennom å kunne annonsere med lavere priser enn man ellers ville hatt, og for å ikke fremstå som for overpriset i forhold til LCC'ene (men som vi "alle" vet - det er ikke nødvendigvis slik at LCC er billigere enn nettverksselskapene...). På samme måte som LCC'enes debundling av baggasje/setereservasjon o.l. for å virke billigere enn de kanskje i realiteten ender opp med å være.

Fortsatt holder vel bl.a. KL/AF igjen (og sikkert noen andre også) også i forhold til rabatterte t/r-priser, men hvor lenge vet jeg ikke.

Legg merke til at hver bidige gang SAS kritiseres for å ikke levere den servicen som alle de andre europeiske nettverksselskapene har, nemlig servere et gratis lett måltid og en gratis kopp kaffe, så dras det samme "argumentet" fram for å forsvare SAS: "Jammen, i biz så er det gratis..."

Dette er et veldig unyansert bilde. Sammenligner man SAS med f.eks. KLM, Swiss og Lufthansa på intraeuropeisk, så tilbyr de ulike produkter ombord for ulike billettklasser.
-I de billige økonomiklassene får man mindre ombord hos SAS enn hos de andre, det samme som de andre på bakken.
-I de dyre økonomiklassene får man mer ombord hos SAS enn hos de andre, pluss flere tjenester på bakken og større sjanse for ledig nabosete.
-I business er det temmelig likt hos alle, bortsett fra at KLM ikke tilbyr ledig midtsete (hvis jeg husker riktig).

Som fritidsreisende så kan man si at SAS henger etter, men som forretningsreisende kan man si at de ligger foran.

Tipper jeg ender på rundt 120 flighter med rutefly i år, og av de 80 med SAS. Det er ikke fordi jeg ikke har alternativer, men fordi SAS ofte er det beste alternativet for meg. Grunnen er ikke servering ombord, men at de flere ganger har vist seg å strekke seg et stykke når det gjelder SERVICE.

Last edited:
Både BOB og enveisprising komemr fra USA og er blitt adoptert av de europeiske lavprisselskapene. Southwest var vel først ute med enveiskonseptet og innførte makspris på $299 i markeder hvor 'dinosaurene' opererte med priser på det tre-firedoble. Dinoene ble etterhvert tvunget til å følge etter, og i makedene hvor de konkurrerte direkte, ble samme prising innført. Etterhvert er det blitt normen her borte, men ikke helt like konsekvent i Europa.

BOB og annen ekstraprising var det derimot dinosaurselskapene som var først ute med i USA, og nå sitter f.eks. 'ur-LCC' Southwest og reklamerer med 'Bags Fly Free'. I Europa var det igjen lavprisselskapene som plukket opp konseptet først, men kun bagfee-prisingen fikk gjennomslag hos 'de store'.

Interessant å se konseptforskjellene, det er nesten som om en del av disse selskapene har drevet med hviskeleken.

Back