Om lykken står den staute bi, så er jeg ikke den stauteste.
Dama i AA-kantina hadde bestemt seg for å stenge før tiden og satt på kontoret i sokkelesten med bena på bordet. Hun hadde ryddet vekk osten og og kjeksene. Hun dro bare brillene ned må nesetippen og skulte på meg når jeg nærmet meg bardisken.
- "Mmmmhmmm???" gryntet hun
- "ehm.... Can I have a beer, please?"
- "Dat gon be de lææææst one!!!" bjeffer hun tilbake. Som om noen i loungen hadde hatt øl før.
- "Thanks. No more snacks?"
- "No, we outta snacks!"
Hun vant ikke tipsekonkurransen, men etter at hun utstudert sakte hadde flådd på seg skoene og slept seg ut av stolen fikk jeg en øl. Snacks kunne jeg skyte en hvit pil etter. Men hva gjorde vel det? Det var bare 12 timer siden jeg hadde spist.
Tasset ned til gate 9, der første halvtustete overraskelse ventet. Flyet mitt til ORD var minst 30 minutter forsinket due to late arrival. Med en i utgangspunktet 50 minutter connection i Chicago var dette dårlige nyheter.
- "You gotta learn, never to connect in Chiacago, kid" - sa den eldre mannen foran meg.
Det var nok vise ord. Omsider kom vi oss om bord. Vi fløy en liten balje, så jeg var flink gutt og la trillebagen min i Valet-kassa. Var i et forbausende godt humør. Om du ikke kan påvirke utfallet er det like godt å ta seg en øl og gi f@@n
Flight Toronto - Chicago
Flight nr AA3304
Flytype Embraer ERJ145
Selskap American Eagle (for AA)
Sete 1A
Klasse Booket First, men de opererer all economy
Boardet som en av de første og hilste hyggelig på flyvertinna foran. De to første radene på disse flyene har kun ett sete, så det er superprivat. Men også inni granskauen kaldt. Til høyre er galley og emergency exit.
Litt av kulda kan nok forklares med det. Jeg pratet og tøyset litt med flyvertinna under boarding. Hun var en eldre dame og hard som ei nøtt. Noe passasjerene definitivt har gjort henne. Fy flate for en gjeng med tullinger. De kommer drassende med den ene digre kofferten etter den andre. De har revet av Valet-lappene og leker dumme.
Jeg er sløy selv på håndbagasje altså. Men disse gutta er jo idioter. Koffertene deres hadde ikke fått plass i denne lille balja om de hadde tryllet. Og det er ikke sånn at de trekker seg tilbake og sier unnskyld eller noe. Neida, de prøver å presse seg inn i flyet og vrinsker og vrir seg meg at "I am taking that case on the plane, period" - og så skal de brøyte seg forbi. 5-10 stykker holdt på med dette.
Det endte med at hun måtte ta stand i døra og skrike at "Those cases are not going on MY PLANE! I have no family so I can gladly stay here all night. What will it be?"
Noen ga seg fremdeles ikke og hjalp til med litt ekstra forsinkelse. Men til slutt... helt til slutt var vi airborne.
Siden jeg var den 'hyggelige passasjeren' fikk jeg super service. Hun pugget navnet mitt på forhånd og kom bare og serverte "mr fnate" alt det "mr fnate" ville ha.
Han ville ha vann, bourbon og kjeks. Det fikk han, og det var gratis.
Etter å ha gått runden klappet hun meg på skulderen, og vips stod det mer bourbon på bordet.
Jeg kunne altså drikke, lese bok og stirre i veggen.
Stort mer eventful var ikke denne turen. Flytiden var 1:16, hvilket gjorde at touch-down nesten var on-time.
Det hjalp imidlertid pent lite, ettersom Chicago var på sitt mest lunefulle. Første stod vi på tarmac i hold i 15 minutter. Deretter stod vi ved gate i 15 minutter og ventet på personell. Deretter ventet man på valet bags.
Jeg ble pratende med ei skikkelig søt jente mens jeg ventet på valet bags, så det var en klar opptur. Hun skulle også til Dallas, og det var nå 20 minutter til take-off. Landing på G6, avgang fra H16. Not good.
Først løp vi litt. Så gikk vi fort. Det stod ikke gate closing, så vi stresset ikke sååå veldig. Men gikk raskt og pratet. Noe som ikke fallt i så veldig god jord hos gate personalet. Men sånn var det. Det var enda 30 minutter til flyet faktisk hadde push back.
Denne flighten hadde jeg hatt for meg at var på over 3 timer og at jeg skulle få mat. Men jeg hadde tatt feil. Den var på 1:56, og derfor nada servering i First. Nå var det 12 timer siden jeg hadde spist mer enn en kake og kjeks.
Flight Chicago - Toronto
Flight nr AA2382
Flytype "S80" (det er vel MD80?"
Selskap American Airlines
Sete 3F
Klasse First
Her var det ikke såååå god service, men alt i alt betød det ingenting. Jeg var så innmari trøtt og lav på blodsukker at jeg sank sammen i den nokså digge stolen. De er bedre enn UA sine, ettersom de ikke er i skinn. Med skinn så glir jeg lett av. Med stoff sitter jeg bedre, og det blir ikke så klamt.
Anyway... Jeg var så trøtt under denne turen at jeg ikke gjorde noe. Bare la merke til denne fine utsikten over Tommyville. aka Chicago. Flott by fra lufta.
Ankomst var på terminal A. Bare å sette meg og vente på forsterkeren. Den kommer så klart ikke. Hadde en dårlig følelse altså, pga kort opphold i ORD. Bort og melde den savnet.
- "Are you from Chicago, mister?" - spør den søte jenta bak disken.
- "Nope"
- "Can I inform you then, that I truly hate Chicago?"
- "You can, baby! You can indeed"
Så nå skal jeg vel straks ringe og etterlyse den, her jeg sitter med kaffe i hånda og har spist en monsterfrokost.
Ha en fin dag.