Jau... Ankomst Paris uten peiling, penger eller sjåfør (PPS) var jo ikke helt konge.
Altså, det er jo ikke krise. Det hadde vært anderledes om jeg hadde landet i Liberia og ingen møtte opp for å hente meg.
Det er bare at jeg blir så sinnsykt sint. Jeg har jobbet i hele mitt liv i servicebransjen, og når jeg opplever sånt som dette så går det helt i svart. Det gjorde det da.
Jeg ut i ankomsthallen og lette etter personen fra Blacklane som skulle holde opp et skilt med "FNATE" på. Det var ingen slike der. Jeg hadde fått SMS fra Blacklane med navnet på sjåføren og nummeret hans. Jeg forsøkte først å tekste han. Intet svar. Så ringte jeg.
- "uhh,,, ohhhh... I am in traffic... uh ehmmm... it is difficult to say when I will arrive... It is better you take a taxi and keep the receipt. I will call you tomorrow and pay you cash for the taxi. It is so difficult to cancel the ride on Blacklane"
- "Yeah, right." - inni hodet kalte jeg han en masse ting, men jeg sa det ikke høyt i telefonen. Jeg sa egentlig bare nettopp det - "yeah, right" før jeg la på.
Det kleineste er jo at etter jeg la på logget han inn hos Blacklane at han hadde ankommet (appen rapporterer). Deretter rapporterte han at turen var fullført noe senere. Dette er jo fullkommen svindel, og jeg blir så inni granskauen sint
Jeg har mye mindre lyst på pengene tilbake enn å gi fyren skikkelig juling. Ute på torvet. Etterfulgt av heftig rising med bjørkekvister.
Anyway... Jeg er jo ikke sint lenger nå. Nå sitter jeg og koser meg med kaffe på Thalys toget.
Men da... Mens jeg vasset nedover gangene og googlet hotellet mitt for å finne ut hvor i heiteste det lå. "Montparnasse" var det nærmeste stedet jeg fant og kjente igjen. Jeg hadde bare noen få % igjen av batteriet.
Det var ikke flust med minibanker, så jeg bega meg ut mot taxiene for å sjekke om de tok kort. Men det var meningsløst. Med det samme jeg nærmet meg taxikøen lyste det "utlending av meg" og jeg ble overfallt av taxi-hustlere. Så jeg ga blaffen og gikk inn i terminalen igjen.
Hva nå? Tog... Jeg ruslet i retning av skiltene for tog og når jeg var nesten fremme fant jeg faktisk en minibank. Et kort sekund vurderte jeg å gå tilbake å ta en av taxiene, men slo det fra meg. Den gjengen var nesten like ille som dem på Gardermoen og i Malmø.
Elefanten holdt på dette tidspunktet tåta. Klokelig nok.
Jeg fant en toginformasjonsskranke og spurte etter tog til Montparnasse. En hyggelig dame ga meg et kart og skrev masse kråketær jeg ikke skjønner et plukk av, men jeg forstår RER B og Denfer- Rocherereaeretytytut (eller noe sånt). Jeg skal bytte tog der.
Avgårde til automat for å kjøpe billett og tusle til toget. Nå er det 6% batteri igjen.
Det passer perfekt og toget går med det samme. Først nå tør elefanten forsiktig titte opp fra lommen. Humøre er i bedring nå som jeg er på vei i riktig retning.
USA kontoret begynner å striringe og SMS'er desperat. Jeg måååå bevare batteri for å finne frem, og ber dem aller høfligst "shut the hell up". Det gjør de. 4% batteri igjen.
Jeg ringer den Franske kontakten min og forklarer at jeg er sen men har funnet en rute til Montparnasse og at jeg håper å kunne gå derfra.
- "no no no no no... NOT MONTPARNASSE!!!! Denfer-Rocher..." - så gikk hans batteri tomt.
Jeg har 2% igjen.
Jeg strigooglemapper Denfer-Rochereu - Marriott Rive Gauche. Det er 600 meter. Tar opp USA telefonen min, som har batteri (men ikke dekning) og tar en skog foto av skjermen før batteriet er tomt.
Med andre ord hadde hellet snudd. Den stasjonen jeg hadde tenkt å bytte tog på var faktisk bare et par kvartaler fra hotellet. 3 timer etter landing var jeg omsider fremme.
Disclaimer:
Det høres jo ut som om jeg er ca verdens mest hjelpeløse fyr, som ikke klarer meg selv rundt en utedo engang. Det er ikke helt sånn. Ikke helt ihvertfall.
Jeg blir bare så intenst adrenalinsint av å bli lurt uten å ha forutsett det. (Røkke sa noe smart en gang - "e har ikkje noe mot å blir lurt, så sant e veit det på forhånd"). Sånn er det med meg og.
Så var det en liten tur i Paris på jobb, før turen videre til Amsterdam skulle komme med Thalys tog. Skulle egentlig ha skrevet om den nå, men internet på toget er så usannsynlig tregt at det går ikke å laste opp nye bilder.
Så får se om ikke det blir imorgen.
MEN; på oppsiden - Fransk jobblunch er utmerket. Kyllingkaserolle og en flaske med vin. Funkår for mæ