Da var vi klare for første etappe fra Oslo til London i economy
Flight BA765
Distanse Oslo-London LHR
Flytype Airbus A320
Sete 13C
Klasse Euro Traveller (economy)
Siden jeg har sånt sinnsykt shiny kort kan jeg bruke Fast Track på Gardermoen. Altså, på boarding, ikke i security. BA er muligens det eneste selskapet på Gardermoen som ikke har Fast Track. Jeg tipper at om man hadde kjøpt en First Class billett til Tokyo for 87.986,- tur/retur, ville man følt seg teit.
Men jeg føler meg ikke teit i det hele tatt. For jeg reiser bak i balja. Die hinterbaljen-klasse.
Jeg er vel nr 3 eller 4 som boarder, og de har virkelig kontroll på hvem som er Fast Track og ikke. Det er ok siden jeg, som vanlig, har nokså mye håndbagasje. Flyet var nok litt sent inn, så vi blir stående en bitteliten stund og vente.
Dette er en av de nyoppussede 320'ene. Det vil si at leken med å finne A/C-setet på første rad bak business ikke eksisterer lenger. Nå har nesten hele flåten blitt pusset opp også, så det betyr at en av de beste potensielle oppturene med BA economy er borte. Det er litt kjipt.
Men den nye kabinen - den er sabla flott altså - her fra business, hvor de har litt kluter i nakken:
Men setene er altså helt like i economy. Og selv om de nok er svært like de nye setene hos SAS, LH også videre - så er de hårfint bedre å sitte i. Det er bedre padding. De er nakkestøtte som er justerbar og med sidevinger som kan brettes ut. Det er sømmer, så ryggen får luft. Det betyr mye altså.
Her fra economy kabinen:
Og her er setene sett von hinten. Det er jo samme sølet som alle andre, men litt tweaket:
Fråga: Er A320 bredere enn 737? Selv med sidemann føles det bredere? Ganske mye egentlig.
Rett etter take-off begynner serveringen. Faktisk så er det hele over og jeg har spist FØR vi passerer Kristiansand. Det er nesten litt nedtur.
I economy hos BA får du noe å tygge på i såkalte "Band 3" flyvninger. Det er litt lange short haul flighter, som f.eks til Oslo. På de korteste får du bare snacks.
Denne turen var det bacon sandwich, og den var faktisk skikkelig god. Det var vanvittig mye bacon i den. Jeg gaflet i meg og skylte det ned med en øl og en kaffe.
Men som sagt hadde vi ikke engang passert Krisitansand før alt var tomt. Det ble å lese bok og irritere meg bittelitt over at jeg ikke satt foran gardina.
Men det må ha vært en rimelig god dag hos BA, for det var 9 rader business, og det var HELT STAPPFULLT der. Det var mange av dem som var Briter. Reiser man en del kan man etter hvert plukke ut lokale med noe grad av sikkerhet.
Men flighten gikk fort med vikingboka mi, og vi fikk direkte access til Heathrow uten sirkling.
Status: Var igjennom security og inne i terminalen igjen kl 16:04. Vi skulle hatt touch down kl 16:04. Det er ikke noe å si på det. Selv om BA crewet har blitt mindre cheeky i det siste. Før var det "Here we are. British Airways. In London. Bang on time". Nå er det mer standardfraser. Savner at bolag lar folk få utfolde seg litt. Selv om det så klart slår alle veier.
Nå var det så klart bare en ting som gjaldt - nemlig:
SUPERKANTINA!