Med Fnatstadbraathen over land og hav - en rundtur!

Hva er det jeg ser? Har OSL Loungen oppgradert innholdet nå nylig? Nå har jeg bare vært der 5-10 ganger (husker ikke...) i år, sist for en måned siden. Utvalget har aldri vært så bra!

Brillefin rapport

Det skyldes vel - ironisk nok - at et selskap fra et muslimsk land har begynt å fly dit :p

Det skyldes vel - ironisk nok - at et selskap fra et muslimsk land har begynt å fly dit :p

Har vært der et par ganger siden EK begynte å fly, men da etter de har dratt. Kanskje innholdet nedgraderes til god gammel stil så fort som overhodet mulig?

Har vært der et par ganger siden EK begynte å fly, men da etter de har dratt. Kanskje innholdet nedgraderes til god gammel stil så fort som overhodet mulig?

Ikke helt, men sjokoladekjeksen fjernes. Musserende får stå.

Ellers har det vært en gradvis oppgradering til å bli en riktig god lounge.

Helt herlig, så den først i kveld. Venter i spenning, OleB følger med..:up:

Da har jeg kommet til Paris. Rapport kommer, men første FAIL er i boks. Blacklane sjåfør dukket ikke opp. Taxi greiene var bare hustlers så jeg sitter på tog. Ca 4% batteri men har fotografert Google maps kjøret med USA mobilen. Så da skal man nok finne veien fra Gare Denfer Rocheau

Ca 4% batteri men har fotografert Google maps kjøret med USA mobilen. Så da skal man nok finne veien fra Gare Denfer Rocheau
Digresjon, men hvis telefonen skal utskiftes snart kan jeg varmt anbefale Sony Xperia Z3. Tror ikke jeg har hatt så bra batteri i en telefon siden Nokia 3210, kommer stort sett hjem med 50-80% igjen etter dager med tung/middels bruk - uten å aktivere strømsparingsfunksjonene. Var skeptisk til Sony pga Sony Ericsson-fadesen, men etter noen uker er all tvil borte, den er vesentlig bedre enn Samsung Galaxy S2/3/4 som jeg har hatt de siste årene. Alternativt kan du vurdere Z3 Compact hvis Z3 blir for stor - den er billigere og har enda bedre batteri.

http://www.phonearena.com/news/Sony...us-to-the-era-of-two-day-battery-life_id60955

http://www.tek.no/artikler/test-sony-xperia-z3/163424

http://www.tu.no/t2/mobil/2014/09/20/dette-er-en-kandidat-til-arets-beste-mobil

[/digresjon]

Digresjon, men hvis telefonen skal utskiftes snart kan jeg varmt anbefale Sony Xperia Z3. Tror ikke jeg har hatt så bra batteri i en telefon siden Nokia 3210, kommer stort sett hjem med 50-80% igjen etter dager med tung/middels bruk - uten å aktivere strømsparingsfunksjonene. Var skeptisk til Sony pga Sony Ericsson-fadesen, men etter noen uker er all tvil borte, den er vesentlig bedre enn Samsung Galaxy S2/3/4 som jeg har hatt de siste årene. Alternativt kan du vurdere Z3 Compact hvis Z3 blir for stor - den er billigere og har enda bedre batteri.

http://www.phonearena.com/news/Sony...us-to-the-era-of-two-day-battery-life_id60955

http://www.tek.no/artikler/test-sony-xperia-z3/163424

http://www.tu.no/t2/mobil/2014/09/20/dette-er-en-kandidat-til-arets-beste-mobil

[/digresjon]

Har opplevd værre digresjoner enn den. Nå over til første virkelige etappe:

Da var vi klare for første etappe fra Oslo til London i economy

Flight BA765
Distanse Oslo-London LHR
Flytype Airbus A320
Sete 13C
Klasse Euro Traveller (economy)

Siden jeg har sånt sinnsykt shiny kort kan jeg bruke Fast Track på Gardermoen. Altså, på boarding, ikke i security. BA er muligens det eneste selskapet på Gardermoen som ikke har Fast Track. Jeg tipper at om man hadde kjøpt en First Class billett til Tokyo for 87.986,- tur/retur, ville man følt seg teit.

Men jeg føler meg ikke teit i det hele tatt. For jeg reiser bak i balja. Die hinterbaljen-klasse.

Jeg er vel nr 3 eller 4 som boarder, og de har virkelig kontroll på hvem som er Fast Track og ikke. Det er ok siden jeg, som vanlig, har nokså mye håndbagasje. Flyet var nok litt sent inn, så vi blir stående en bitteliten stund og vente.

Dette er en av de nyoppussede 320'ene. Det vil si at leken med å finne A/C-setet på første rad bak business ikke eksisterer lenger. Nå har nesten hele flåten blitt pusset opp også, så det betyr at en av de beste potensielle oppturene med BA economy er borte. Det er litt kjipt.

Men den nye kabinen - den er sabla flott altså - her fra business, hvor de har litt kluter i nakken:

Men setene er altså helt like i economy. Og selv om de nok er svært like de nye setene hos SAS, LH også videre - så er de hårfint bedre å sitte i. Det er bedre padding. De er nakkestøtte som er justerbar og med sidevinger som kan brettes ut. Det er sømmer, så ryggen får luft. Det betyr mye altså.

Her fra economy kabinen:

Og her er setene sett von hinten. Det er jo samme sølet som alle andre, men litt tweaket:

Fråga: Er A320 bredere enn 737? Selv med sidemann føles det bredere? Ganske mye egentlig.

Rett etter take-off begynner serveringen. Faktisk så er det hele over og jeg har spist FØR vi passerer Kristiansand. Det er nesten litt nedtur.

I economy hos BA får du noe å tygge på i såkalte "Band 3" flyvninger. Det er litt lange short haul flighter, som f.eks til Oslo. På de korteste får du bare snacks.

Denne turen var det bacon sandwich, og den var faktisk skikkelig god. Det var vanvittig mye bacon i den. Jeg gaflet i meg og skylte det ned med en øl og en kaffe.

Men som sagt hadde vi ikke engang passert Krisitansand før alt var tomt. Det ble å lese bok og irritere meg bittelitt over at jeg ikke satt foran gardina.

Men det må ha vært en rimelig god dag hos BA, for det var 9 rader business, og det var HELT STAPPFULLT der. Det var mange av dem som var Briter. Reiser man en del kan man etter hvert plukke ut lokale med noe grad av sikkerhet.

Men flighten gikk fort med vikingboka mi, og vi fikk direkte access til Heathrow uten sirkling.

Status: Var igjennom security og inne i terminalen igjen kl 16:04. Vi skulle hatt touch down kl 16:04. Det er ikke noe å si på det. Selv om BA crewet har blitt mindre cheeky i det siste. Før var det "Here we are. British Airways. In London. Bang on time". Nå er det mer standardfraser. Savner at bolag lar folk få utfolde seg litt. Selv om det så klart slår alle veier.

Nå var det så klart bare en ting som gjaldt - nemlig:

SUPERKANTINA!

Die Zuperkantine

Et par ord om Superkantina. Det er tre kantiner på Heathrow. Det er:

1) Kantina: Her slipper du inne med sølvkort eller Business Class billett

2) Superkantina: Her slipper du inn med gullkort (eller OW Emerald)

3) SuperDuperkantina: Her slipper du inn med First billett hos BA eller CCR kort.

Denne gangen har jeg ingen First billett, og vanker derfor i Superkantina. Det er veldig bra lounge. Når man er her ofte... Jeg er innom 30-50 ganger i året... så blir man jo noe bortskjemt. Man bitcher og maser om både dette og hint, og noe er det i det.

Det spesielle med denne kantina er at ALLE som er her er enten BA Gold eller OW Emerald. Det er ingen her (!!!!) som har betalt for billett. Alle reiser på company dollars, og det virker som om de tror det er en gymsal eller røykerommet i kjelleren på jobben.

Det er få lounger i verden der folk oppfører seg så slett som her. Folk kveiler seg ut med bare bein på bordet. Folk stapper potetgullposer inn mellom puppene for å smugle dem ut. Jeg har sett en presse fingeren inn i rompa for så å lukte på den før han forsynte seg i baren (jepp, jeg spøy)...

Så jeg ser diskusjoner på at det egentlig ikke er noe sted å være. Men la meg spole tilbake til før jeg oppdaget hvor kjipe beboerne her er... Det er egentlig en sykt fet lounge. De har alt, inkl deilige stoler, fett internet...

lysekroner og hvitvinsbar:

Kjeksbar:

Scandinavian bar (ok, her drev de akkurat og fyllte på):

Cold cuts bar:

Kake og snittebar:

Varmrettsbar:

Og nå har vi ikke engang nevnt Ala Carte menyen, rødvinsveggen, Champagnebåten og og og og og...

Hver gang jeg tar meg i å bitche over dette, prøver jeg å se for meg første gang jeg slapp inn her. Det var vel ca 3 år siden... ÅÅÅÅ FYYYYYY F******ANNN... Det var vel en kort oppsummering.

Fikser du OW Emerald, så er ikke dette et så veldig galt sted å "henge ut". Du kan til og med henge ut uten å si "ke det går i, mann", sånn som Leo nok ville gjort.

Du kan bare gjøre som elefanten. Løpe inn døra. Hive billetten i været på vei forbi vakta, før du legger deg over i en lang venstre og inn i kakebaren. Evt en lang høyre, inn i champagnebaren.

Eller du kan fange favorittdrikken til bråkebøtta fra Harstad

Men ganske straks røk man videre mot Paris... Den kommer nok imorgen

Bunkrer opp med Japp og klar for å bli med Fnatstadbraathen på tur! :)

Så ut som om en eller annen Sparkende Foting også ville på kantine her om dagen

Dette ser jeg virkelig frem til, så får vi krysse fingerne for at du kommer deg til AMS neste helg

Takk, samme

Fester setebeltet! Klar for rapport!

Kjør på

Dette tror jeg blir fint! :)

Det håper jeg virkelig, men takk.

Venter i spenning! :)

Tusen takk... Men knapt så spent om meg.

Gleder meg til fortsettelsen :)

Takk skarruha kall'

Gulrotkaka ser farlig god ut :wow:

I wish I knew. Du får spørre @Elefanten

Ingen grunn til å forklare eller unnskylde at du reiser i First. ;):cool:
Jeg gleder meg til forsettelsen!

He he... Takk.

Helt herlig, så den først i kveld. Venter i spenning, OleB følger med..:up:

Hils Ole og gi han en dugelig klunk fra den søte flaska

Vips så gikk ferden videre til Paris. Det stod "Go to gate" veldig tidlig, så det ble å dra fra loungen ganske raskt. For raskt skulle det vise seg, for jeg fikk godt om tid til å vente ved Gate 18.

Jeg kunne så klart entet i kantina til det står boarding, men jeg hadde som vanlig nokså mye håndbagasje. Da er det greit å komme tidlig.

Men omsider ble det tid for boarding.

Flight BA332
Distanse London LHR - Paris CDG
Flytype Airbus A320
Sete 15C
Klasse Euro Traveller (economy)

Flyet var stupfullt og også dette med 9 fulle rader Club

Det er stor forskjell på passasjerer på ulike ruter. Så var det også her. Spør man en fremmed om noe i Norge får de nesten sjokk og må legges inn. Her spurte jeg ei søt jente som hinket ned jet-wayen om jeg skulle bære kofferten for henne. I Norge hadde det vært uhørt, men her er det liksom helt kosher. Tilbudet ble raskt akseptert med et stort smil.

Jenter og gutter smiler til hverandre i flyet... Anderledes. Det føles veldig ok og uforpliktende.

Hjemme kan man noen ganger nesten ikke flørte uten å ville gifte deg med vedkommende.

Flyet var denne balja her

Den hadde fått krigskors og plakett med mange bokstaver på.

Elefanten så lenge ut til å få eget sete, men den gang ei. Det var fail denne gangen også

Flighten varte bare 50 minutter, så det var en enklere servering. Bare snacks og drikke. Jeg tok en Gin Tonic og potetgull

Ellers skjedde det ikke mye, utover en nestenulykke. Hun dama jeg hjalp med kofferten satt med benet strukket ut i midtgangen. Plutselig kom en fyr løpende bakover og snublet så det suste i benet hennes. Det var et guds under at han overlevde. Men det gjorde han ikke.

Forøvrig ganske kult lys i taket på disse 320'ene. Har ikke lagt merke til det før.

Straks var det nedstigning mot CDG, og ikke egentlig så mye mer å si om en standard economy class tur.

Jeg hadde alt ordnet ved ankomst, så jeg hadde ikke brydd meg om å ha særlig cash eller strøm på telefonen. Ikke sjekket jeg særlig hvor hotellet lå heller, for det skulle stå en fyr med stort skilt og kjøre meg til hotellet.

Han stod altså IKKE der...

Det er stor forskjell på passasjerer på ulike ruter. Så var det også her. Spør man en fremmed om noe i Norge får de nesten sjokk og må legges inn. Her spurte jeg ei søt jente som hinket ned jet-wayen om jeg skulle bære kofferten for henne. I Norge hadde det vært uhørt, men her er det liksom helt kosher. Tilbudet ble raskt akseptert med et stort smil.

På toget til Liverpool her om dagen spurte en eldre dame om jeg kunne hjelpe hun med kofferten (full av frossen mat). Jeg aksepterte tilbudet med et stort smil, senere falt jeg i bakken pga. tyngden på kofferten... Så nordmenn er vel bare risikoaverse, ellernoesånt? ;)

Flighten varte bare 50 minutter, så det var en enklere servering. Bare snacks og drikke. Jeg tok en Gin Tonic og potetgull
Bare 1? Eller er du lik min gammle kollega, han drakk og 1, men den var blannet ut i et liters målebeger:lol:

Ellers skjedde det ikke mye, utover en nestenulykke. Plutselig kom en fyr løpende bakover og snublet så det suste i benet hennes. Det var et guds under at han overlevde. Men det gjorde han ikke.
Leser jeg her så blir jeg enda mer i tvil på den ene, aner man en ørliten lørdagsfylleflytur:8:

Han stod altså IKKE der...

Eller så DU han IKKE etter den ene:up::lol:

Back