Billetten er jo booket som en økonomibillett(altså er J hos LX en economy-klasse(som riktignok gir krav på upgrade)). Dette er såvidt jeg har forstått etterhvert ganske normalt blandt annet i USA hvor mange bedrifter krever at ansatte flyr "economy/coach"....
Mulig noen andre som vet bedre kan korrigere meg, men J er ikke èn spesifikk ting. Det hele kommer an på fare basis. Hvis fare basis sier "Dette er en økonomi-billett, den får seter fra J-klasse og du skal sitte i biz om ledige seter finnes" så er det en økonomi-billett, mens på feks IC så selges J-klasse som full biz basert på fare basis som sier "Biz-billett, henter tilgjengelighet fra J-klasse og du sitter på biz".
Samme med SAS, de selger da full biz i J-klasse fra BKK til Scandinavia med fare basis JTHBIZ, og denne er fullt fleksibel (innenfor hva som finnes av seter ledig i J-klasse), og dette forvirrer feks 05400-folkene veldig når man vil bytte på feks OSL-BGO-delen sånn på sparket, fordi de er vant til norske fare basis, hvor C er full flex, D er flex og J er noe annet. Det tar ofte litt forklaring for å få gjort det man skal da.
-A