LX J-klasse billetter. Rettigheter ved missed connection.

Billetten er jo booket som en økonomibillett(altså er J hos LX en economy-klasse(som riktignok gir krav på upgrade)). Dette er såvidt jeg har forstått etterhvert ganske normalt blandt annet i USA hvor mange bedrifter krever at ansatte flyr "economy/coach"....

Mulig noen andre som vet bedre kan korrigere meg, men J er ikke èn spesifikk ting. Det hele kommer an på fare basis. Hvis fare basis sier "Dette er en økonomi-billett, den får seter fra J-klasse og du skal sitte i biz om ledige seter finnes" så er det en økonomi-billett, mens på feks IC så selges J-klasse som full biz basert på fare basis som sier "Biz-billett, henter tilgjengelighet fra J-klasse og du sitter på biz".

Samme med SAS, de selger da full biz i J-klasse fra BKK til Scandinavia med fare basis JTHBIZ, og denne er fullt fleksibel (innenfor hva som finnes av seter ledig i J-klasse), og dette forvirrer feks 05400-folkene veldig når man vil bytte på feks OSL-BGO-delen sånn på sparket, fordi de er vant til norske fare basis, hvor C er full flex, D er flex og J er noe annet. Det tar ofte litt forklaring for å få gjort det man skal da.

-A

Ved en såkalt biusness saver intra-Europa billett hos Swiss, så ser booking comfirmation slik ut:

Outbound flight: Oslo - Prague via Copenhagen, Zurich
Fri. 19.06.2009 07:05 OSL - 08:20 CPH LX 4691* Business Saver ***(J)
Fri. 19.06.2009 14:40 CPH - 16:30 ZRH LX 1271
Fri. 19.06.2009 17:30 ZRH - 18:50 PRG LX 1498

Return flight: Prague - Oslo via Zurich
Mon. 22.06.2009 14:45 PRG - 16:05 ZRH LX 1487 Business Saver ***(J)
Mon. 22.06.2009 16:50 ZRH - 19:05 OSL LX 1216

Litt spesielt da, at den første leggen, som er med SAS, gav buisness sete, og ble godskrevet som Z-klasse hos SAS, mens den siste som ble endret endte som M-klasse. Ikke akkurat lett å skjønne seg på egentlig!

Problemet her er de ***

Please Note
*** You have selected a Business upgrade offer that is based on an Economy fare. Rebookings or refunds are thus governed by the same terms and conditions as the underlying Economy fare. If the upgrade booking class is unavailable, any price difference between the underlying Economy fare and the upgrade offer cannot be refunded. These offers are only valid for flights operated by SWISS

Dvs, på returen hjem så tyder det på at J (evt Z) var utsolgt og du dermed havnet bak i bussen

Nope. Det var 2 rader C og 3 rader Y. På C satt det 0 stykker, mens på Y satt det 5.

Nope. Det var 2 rader C og 3 rader Y. På C satt det 0 stykker, mens på Y satt det 5.

Jo, men det kan det være at SAS ikke har Swiss sin J-klasse ombord. Hadde de plassert deg i C ombord på SAS hadde de slik jeg tolker vilkårene faktisk oppgradert deg.

At de burde ha gjort det er jeg enig med deg, men slik jeg tolker "jussen" så tror jeg de har retten på sin sine

De har nok helt sikkert retten på sin side. Bare litt snodig at det er forskjellige regler som gjelder innenfor samme billett. Jeg skjønner ikke hvorfor de setter meg i Z-klasse på den første turen, når det er totalt uaktuelt på den siste turen. Det var rikelig med plass på begge fly.

De har nok helt sikkert retten på sin side. Bare litt snodig at det er forskjellige regler som gjelder innenfor samme billett. Jeg skjønner ikke hvorfor de setter meg i Z-klasse på den første turen, når det er totalt uaktuelt på den siste turen. Det var rikelig med plass på begge fly.
Du er vel så god kunde at de regner med at de ser deg igjen uansett hvor de setter deg :rolleyes:

Er vel fare for det ja. :) Jaja. Nå var nå denne tråden mest ment for folkeopplysning enn noe annet, så får vi se om jeg i det hele tatt får svar fra Swiss. Ser dårlig ut så langt.

Jeg har i det minste fått bilett fra Swiss, så nå slipper jeg Haydom-Kili-Nairobi-Addis-Roma-Stockholm-Køben-Bergen som retur, nå er det Caravan'en til Nairobi neste mandag, så Swiss via ZRH til OSL. Derfra få vi se om jeg vil ha SAS hjem kjapt, eller leie meg bil over fjellet og nyte Hardangervidden en fin natt. :)

-A

Da var det gått halvannen uke, og Swiss har fortsatt ikke nedverdiget seg til å svare på min e-post. Jeg får vel sende de e-posten på nytt tenker jeg. Vi får se om det kommer noe ut av dette i det hele tatt, eller om de kun satser på å tie det hele i hjel.

Da jeg kom hjem i dag, lå det et brev til meg i postkassen, der LX hadde brukt to sider på å beklage det som hadde skjedd, og samtidig la de med en voucher på 900kr. Dette selv om de nok egentlig hadde retten på sin side. Dette må jeg ærlig innrømme at jeg ikke hadde ventet, og de ligger nå definitivt svært høyt opp på skalaen min over flyselvskaper jeg ønsker å fly med. Personlig underskrevet av to personer relativt høyt opp på strå var brevet også. Imponerende! :)

Back