Re: Lufthansa overvejer køb af SAS
Nå er man i gang med samtaler igjen - i allefall i følge www.boarding.no
Nå er man i gang med samtaler igjen - i allefall i følge www.boarding.no
(...) ingenting har gaatt andre veien siden soettitallet. Det ville ogsaa ha vaert i strid med EU's direktiver.
Ja det skal jammen være sant.
Og der er SAS høyest på banen i det SAS er et av få flyselskap som har anmeldt den Italienske staten til EU's konkurranseorgan for brudd på EU's konkurranselover ifm. et ulovlig lån til Alitalia på noen hundre millioner Euro for et år siden.
Ellers er det jo slik at en emisjon krever at andre aksjonærer også er med. Det er vel nærmest som å tro på julenissen i disse dager. På toppen av det er det vel også en tilnærmet umulig politisk handling.
, skriver boarding.no. Synes det har vært snakk om salg av SK i flere år nå, men nå virker det jo som om det er litt litt krise i SK i å med at de også kutter så mye og passasjertallet synker såpass mye. Et salg nå hadde kanskje ikke vært så dumt...?Det er særlig to løsninger som skal drøftes, nemlig et rent salg av konsernet eller en enda kraftigere slanking.
Politikk vil ikke spille inn i det hele tatt idag ved salg av SAS idag. De tider er definetivt over.
Og den tror jeg ikke på. Prisen for SAS er ikke vigtigst, mere vilkårene de nye ejer tilbyder de 3 store ejer. Der vil med garanti bliver stillet krav om at de 3 hubs, ikke må blive slagtet for meget og det kommer til at koste på salgsprisen. Så i mine øjne er SAS absolut meget politisk. Hvis SAS ikke var delvis offentligt ejet, ville ejerne gå efter maksimal profit.
Og den tror jeg ikke på. Prisen for SAS er ikke vigtigst, mere vilkårene de nye ejer tilbyder de 3 store ejer. Der vil med garanti bliver stillet krav om at de 3 hubs, ikke må blive slagtet for meget og det kommer til at koste på salgsprisen. Så i mine øjne er SAS absolut meget politisk. Hvis SAS ikke var delvis offentligt ejet, ville ejerne gå efter maksimal profit.
Eierne er ikke i posisjon til å forlange garantier for 3 hubs.
- Hyppige samtaler på toppnivå, bekrefter Lufthansa-sjef.
(Dagbladet.no): Den tyske luftfartsgiganten Lufthansa rykker stadig nærmere cockpiten til sin blakke skandinaviske lillebror SAS.
Artig om de hadde tatt en "italiener" her og døpt om SAS til Lufthansa Scandinavia kanskje..![]()
Hvorfor hadde det vært artig?