Lufthansa overvejer køb af SAS

Re: Lufthansa overvejer køb af SAS

(...) ingenting har gaatt andre veien siden soettitallet. Det ville ogsaa ha vaert i strid med EU's direktiver.

Er det det? Jeg skjønner at rene statlige pengedonasjoner ville være forbudt i henhold til EUs direktiver. Men en stat har da vel lov til å være med på en eventuell aksjeemisjon i et selskap de eier aksjer i?

Hva er tilfellet med den italienske stat og Alitalia? Der har vel pengene sittet temmelig løst de seneste årene?

Det holder vel at 50,0000000001 % av aksjonærene stemmer for en emisjon så kan du gjennomføre den. Det vil heller ikke være i strid med EU reglene å gjennomføre en emisjon.

Ja det skal jammen være sant.

Og der er SAS høyest på banen i det SAS er et av få flyselskap som har anmeldt den Italienske staten til EU's konkurranseorgan for brudd på EU's konkurranselover ifm. et ulovlig lån til Alitalia på noen hundre millioner Euro for et år siden.

Ellers er det jo slik at en emisjon krever at andre aksjonærer også er med. Det er vel nærmest som å tro på julenissen i disse dager. På toppen av det er det vel også en tilnærmet umulig politisk handling.

Politikk vil ikke spille inn i det hele tatt idag ved salg av SAS idag. De tider er definetivt over.
Om man tar et hypotetisk tilfelle at SAS ikke er solgt før valget 24. september 2009 så vil det garantert bli solgt rimelig kjapt etter denne dato når vi har fått et borgelig flertall på tinget.

Last edited:

Blir spennende å høre hva som har blitt tatt opp og evt. vedtatt på styremøtet til SAS denne uken.
Det er særlig to løsninger som skal drøftes, nemlig et rent salg av konsernet eller en enda kraftigere slanking.
, skriver boarding.no. Synes det har vært snakk om salg av SK i flere år nå, men nå virker det jo som om det er litt litt krise i SK i å med at de også kutter så mye og passasjertallet synker såpass mye. Et salg nå hadde kanskje ikke vært så dumt...?

Politikk vil ikke spille inn i det hele tatt idag ved salg av SAS idag. De tider er definetivt over.

Og den tror jeg ikke på. Prisen for SAS er ikke vigtigst, mere vilkårene de nye ejer tilbyder de 3 store ejer. Der vil med garanti bliver stillet krav om at de 3 hubs, ikke må blive slagtet for meget og det kommer til at koste på salgsprisen. Så i mine øjne er SAS absolut meget politisk. Hvis SAS ikke var delvis offentligt ejet, ville ejerne gå efter maksimal profit.

Gutta boys i LH kjenner sin besøkelsestid. SAS har som kjent ligget langt nede økonomisk, også i oppgangstider. Dette er og blir spennede å følge med på.

Og den tror jeg ikke på. Prisen for SAS er ikke vigtigst, mere vilkårene de nye ejer tilbyder de 3 store ejer. Der vil med garanti bliver stillet krav om at de 3 hubs, ikke må blive slagtet for meget og det kommer til at koste på salgsprisen. Så i mine øjne er SAS absolut meget politisk. Hvis SAS ikke var delvis offentligt ejet, ville ejerne gå efter maksimal profit.

Uansett hvor mye jeg liker og støtter SAS så er likevel virkeligheten den at
eierne av SAS etter hvert sitter med de dårlige forhandlingskortene.
Jo lenger tid som går og dess mer SAS taper så øker ikke SAS sin forhandlings styrke i det hele tatt.
Tvert imot og det vet ledelsen og eierne av SAS for lengst.
Eierne er ikke i posisjon til å forlange garantier for 3 hubs.
De kan gjerne ønske seg noe i den retning i forhandlinger , men en ny eier LH f.eks. , sitter i førersetet og dikterer betingelsene nå.
Uansett om SAS er delvis offentlig eiet så vil man måtte gå for det som vurderes som beste økonomiske løsning eller om man vil kalle det profit for den saks skyld.

Aksjene fyker til værs i dag...ting skjer!

Hvilke 3 hubs snakker vi om her dere................at danskene vil "redde" CPH og svenskene ARN er jo forstålig.
Det behøver jo ikke vi nordmenn å bekymre oss over. SAS skulle ha vært solgt tidligere så kunne norske skattebetalere fått godt betalt.

Eierne er ikke i posisjon til å forlange garantier for 3 hubs.

En kjøper, som f.eks. LH, vil ikke akseptere en slik innblanding. Ethvert krav fra selgere vil bli en dealkiller. SAS vil, og må, drives etter fulle forretningsmessige prinsipper og jeg er rimelig trygg på at en kjøper som LH vil snu SAS til et sunt og veldrevet selskap. Og med det mener jeg også høyere trafikkvolum og flere arbeidsplasser i frontlinjen.

Jeg er nok av de som tror at de statlige eierne kun vil selge dersom løsningen krydres med noen garantier for at det fortsatt skal være en eller annen form for målrettet satsing i Skandinavia. Derimot har jeg litt problemer med å forstå at noe i Norge skal kreve at en "hub" beholdes i Norge, for i dag har jeg store problemer med å se noen slik hub som må sikres.

I dag er OSL en hub for SAS sin innenlandstrafikk, og det er ikke noe SAS kan flytte ut av landet uansett, med mindre de skal opphøre som et nettverksselskap som satser på norsk innenriks.

OSL er vel absolutt en hub - de har vel dobbelt så mange avganger daglig som nærmeste konkurrent.

Ja, før eller siden er det vel i boks.
Artig om de hadde tatt en "italiener" her og døpt om SAS til Lufthansa Scandinavia kanskje.. :D

Last edited:

Blir vel heller en sveitser slik som Swiss eller østerriker slik som Austrian. Italieneren er jo et helt nytt selskap.

Hvorfor hadde det vært artig?

Det hadde vel ikke vært artig, men så mye bråk det har vært rundt SAS, både historisk med overtakelse av BU, og alt rabalderes selskapet og fagforeninger har greidd å rote seg borti de siste årene, så vil vel faktisk et bytte til LH Scandinavia kombinert med noen konkrete og veldig synlige grep ovenfor publikum signalisere et klart brudd med SAS slik det er i dag og at noe nytt og bedre er på vei. Kun mine tanker, men jeg liker å tro at det er et snev av fornuft i sakene... :)

-A

Back