Lufthansa - hvordan skal de reddes?

Det har noe pepper å kreve 23% fra de bakkeansatte da man kom til enighet om 13 % reduksjon (hvorav halvparten er direkte lønnsreduksjoner) med sine kabin-ansatte.

Husk at man snakker ikke bra om høylønninger, men også mange ansatte med små lønninger. Her biter -23% såpass mye at disse folks vil ha økonomiske vanskeligheter dersom de skal klare seg med en husleie i FRA eller MUC område.

LH har offentlig uttalt at man har planer å redusere den administrative staben med 20%. Dette er en overtallighetsproblem som ikke kan løses med lønns-reduksjoner. Her er det rett og slett jobber som kuttes som helhet.

At selskap bryter forhandlinger og oppfordrer fagforening å komme med nye forslag om dypere kutt det virker bare grotesk. Man kom ikke til enighet, så må ledelsen stille seg denne sånnhet og finne en annen løsning til problemet.
 
Man kom ikke til enighet, så må ledelsen stille seg denne sånnhet og finne en annen løsning til problemet.

Alle har et ansvar for å finne løsninger nå, ikke bare ledelsen. Pengene renner vel såpass
fort ut av kassa til LH nå at f.eks en streik kanskje hadde vært gunstig for LH økonomisk...:o
 
Alle har et ansvar for å finne løsninger nå, ikke bare ledelsen. Pengene renner vel såpass
fort ut av kassa til LH nå at f.eks en streik kanskje hadde vært gunstig for LH økonomisk...:o

Jeg er bare glad at du ikke forhandler... Ellers vil det trolig kommet en løsning a la Laudamotion. Man dumper lønner lavere og lavere og ingen jobb er safe. LH ledelsen krever ikke bare lønnskutt mens også mulighet å si opp denne nye avtale med 14 dagers varsel. Hvilked sikkerthet får da de ansatte?

Igjen, selv om mange ikke liker det å høre. Luftfarten er ikke i i en kortvarig krise hvor man kan kompensere det med lønnskutt. Dette betyr at de ansatte begynner å delvis spise opp sine spare-penger. Det finnes en visst tid det kan vare, men ikke i årevis med 20% lønnskutt. folk har jo eksisterende forpliktelser, barn som trenger noe å spise og nye klær fra tid til tid.
Vi snakker om en langvarig krise på i minst 5 år. Hver ny estimate fra ICAO eller IATA skyver denne dato da man forventer å være tilbake til "new normal" lengre ut i fremtida. Jeg har alrede hørt finans-eksperter si at luftfarten vil trenge 10 år å komme seg gjennom denne krisen og tilbake-betale all disse lånte penger.

Med en såpass langvarig krise må man også være ærlig og si at man må redimensjonere heile selskap. Det gar ikke med lønnskutt, men først og fremst med å minste antall ansatte. Derfor finnes det seg en reglverk og gjeldende tariff-avtaler.

SAS gikk denne vei, easyJet gikk denne vei. Det er ikke fint i første moment for de som mister jobben. Men de får også sjanse for en ny beginnning. De kan orientere seg på nytt og finne seg nye jobber / yrker.

Noen yrkesrgrupper som er veldig ettertrakted på marked vil det ikke være mulig å komme med slike lønnskutt. Fordi de vil da bare si opp sin stilling og gå over til en ny selskap, uten at man kan ansette nye folks til de nye betingelser. Her trenges det en veldig balansert løsning.
 
De kabinansatte har stemt ja til pakken som ble forhandlet frem, som betyr null lønnsvekst frem til 2024, mer deltid (og dermed mindre lønn) samt bortfall av forskjellige tillegg, mot at de ikke sier opp de 2600 av totalt 22.000 kabinansatte, som var planlagt

https://www.aviation24.be/airlines/...-to-accept-cost-savings-plan-from-management/

Lufthansa has concluded an agreement on cost savings with a first group of its personnel. Cabin crew approved the collective labour agreement with a majority of 87.9 % in a vote organised by their union UFO. The agreement is an important step in overcoming the financial difficulties caused by the corona pandemic.

Instead of losing 2,600 jobs, the 22,000 cabin crew members will receive no pay rises, work more part-time and lose extra-legal allowances, while all jobs will be maintained until mid-2024, according to UFO. UFO earlier already agreed on a crisis package.
 
LH vurderer nå å beholde sine 747-8I (som de har 19stk av), samt en håndfull av de yngste A340-600 maskinene, mens A380 og 747-400 pensjoneres.

Dette blir i tillegg til A350-900 og A330-300 maskinene.

https://www.bnnbloomberg.ca/lufthansa-to-shed-biggest-planes-in-deepening-fleet-shakeup-1.1492134

B747-8I har det aldri vært snakk om å fortid-pensjonere disse fly. Halvdelen av flåten flyr akkurat nå og det ryktes at med dagens Cargo priser man trenger nesten ingen pax for å fly lønnsomt.

Ser man på resten av flåten så ser man at en pensjonering av A340-300 har ingen balance-sheet effect, fordi 13 av 17 fly er fullstendig nedskrivet og de restende 4 er mere enn 18,5 års gammelt, så veldig lite "Balance-Sheet-Life" som står igjen. Samme gjelder for de 747-400, bare 4 fly som har litt "Balance-Sheet-Life". Planen ble uansett å erstatte dem med 777X og Corona-Krisen og program delay kommer svært handy nå.

Dersom man beslutter å pensjonere de A380 for godt, så vil det kreve en betydelig nedskriving av verdier i balansen. Disse fly er 10år eller yngre.

Personlig tror jeg også heile D-AIR* serie fra A321 og de siste A320 fra D-AIQ* kan være aktuelt for pensjonering. Ikke bare pga alderen mens også fordi disse fly mangler visse utstyr som de nyere fly av disse delflåter har.

Jeg vil også ikke bli overrasked dersom det kommer en god del roteringer av eiet fly innen gruppen slik at de gamlinger går ut og kapasitæter blir sendt der hvor de trenges og kan settes inn i traffik på lønnsomt måte.
 
Dette, fra Bloomberg-artikkelen, er kanskje det mest interessante. Det viser hvordan Lufthansa ser for seg fremtiden. Og at det er LENGE til normalisering ...

The group has so far said that while it aims to mothball about 300 planes next year and 200 in 2022, the 760-strong fleet will need to be about 100 aircraft smaller from 2023. Handelsblatt reported this week that the number cut could increase, without saying which models might be affected.
 
Samtidig så tror Lufthansa at fritidsmarkedet tar seg opp først, og litt etter prinsippet: noe må vi forsøke bruke slots og fly til som kan generere cash, har de nå annonsert en rekke nye fritidsruter fra Frankfurt for sommeren 2021, hvr de tidligere typisk ikke ville ha fløyet.

I følge artikkelen så tilsvarer dette kapasiteten til omtrent 5 maskiner

https://www.aviation24.be/airlines/...w-summer-destinations-from-frankfurt-in-2021/

Corfu (CFU) Two weekly flights Start: April 4th
Chania (CHQ) Three weekly flights Start: April 1st
Djerba (DJE) One weekly flight Start: April 3rd
Hurghada (HRG) One weekly flight Start: April 3rd
Mykonos (JMK) Two weekly flights Start: May 4th
Kos (KGS) Three weekly flights Start: April 2nd
Kavala (KVA) Two weekly flights Start: Mai 4th
Gran Canaria (LPA) Two weekly flights Continuation Winter
Paphos (PFO) Two weekly flights Start: März 29th
Preveza (PVK) Two weekly flights Start: Mai 2nd
Rijeka (RJK) One weekly flight Start: Mai 8th
Lamezia Terme (SUF) Two weekly flights Start: April 3rd
Tenerife (TFS) Two weekly flights Continuation Winter
Varna (VAR) Two weekly flights Start: Mai 1st
Jerez de la Frontera (XRY) Two weekly flights Start: März 28th
 
Nå blir det flere kutt og flere oppsigelser hos Lufthansa. Som nevnt i en annen tråd så parkeres trolig A340-600 og A380 for godt, flere enn de 22.000 planlagte stillingene skal bort og Lufthansa ser hvor seg 20-30% av normaltrafikken i Q4, mot tidligere planlagt 50%. Ytterligere €100 millioner i månedlige kostnader skal barberes bort

https://www.aviation24.be/airlines/...ng-programme-further-cuts-in-fleet-and-staff/

Lufthansa decides on third package within restructuring programme: further cuts in fleet and staff
 
Lufthansa henter ytterligere €600 millioner gjennom utstedelse av et konvertibel obligasjonlån

https://www.flightglobal.com/strategy/lufthansa-lifts-liquidity-with-600m-bond-issue/141066.article

Den interessante delen av dette er faktum at LH ökte volumet og senked rente under plassering pga stort etterspörelse.

Men - man ma tilgi - de hadde jo stort flaks med dato. De kom og plasserte dette lån eksakt den dagen da positive nyheter rundt en vaksine kom.
 
Lufthansa datter Brussels Airlines planlagte gjenåpning. I tillegg skal de overta to av de daglige BRU-FRA feederflighter fra Mor-Lufthansa

https://www.aviation24.be/airlines/...destinations-and-launches-brussels-frankfurt/

BrusselsAirlines_Summer21.jpg
 
LH Cargo sine gjenværende tre aktive MD11 skal etter sigende fly videre for Western Global etter endt karriere i Tyskland.
 
Lufthansa har også gitt en spådom over hvordan de tror forskjellige markedssegmenter vil utvikle seg fremover

LH-PAX-recovery.png
 
Back
Top