Lufthansa - hvordan skal de reddes?

Hva kan vi forvente flåtemessig? 340,380 og 744 borte for godt. Det samme med en del 319,320 og 321 ceo.

Tipper fort flåten blir kutta med 70-80 fly, og så bygges den opp igjen med 32XNEO,789 og 778 etter hvert på 2-3 års sikt.
 
Hva kan vi forvente flåtemessig? 340,380 og 744 borte for godt. Det samme med en del 319,320 og 321 ceo.

Tipper fort flåten blir kutta med 70-80 fly, og så bygges den opp igjen med 32XNEO,789 og 778 etter hvert på 2-3 års sikt.

Mener selvsagt 359, ikke 789.
 
Strengt tatt er disse ordre ingen stor problem, dersom man ser på antall fly i LH Group flåten som er over 20 år og trenger erstattning. Selv med en redusert totalt flyflåte av ca 650 fly, fra tidligere 750-770 fly.

Problemet oppstår dersom du har splitter-nye A320/321NEO som star på bakken og man har de facto ingen cash-flow in til selskap. Hvorfor skulle man ta da ta imot enda flere fly som skål parkeres? Ingen betyler en høy 2-sifret millionbeløp for en gods som ikke skål nyttes.

Største problem er det hva kommer ikke trenges nå. Det hva trenges mest er fraktere og små pax-fly slik at man kan bygge opp nettverk igjen. Det ryktes om ordre-swap av 777X til 777F og noen vil har gjerne at MD11 far enda et livs-forlengelse så lenge som krisen varer. Rett nå er 10 A330 i tjeneste uten seter som fraktfly. Når det gjelder pax fly, så skål hele 300 av de 750 fly stå på bakken under 2021 etter siste intervjuer med CEO av gruppen. Dette er langt mer pessimistisk en tidligere uttalt og viser at man ikke tror i fast-rebound i 2021.

Det er forståelig at den tyske regjeringen vil gjerne gjøre industri-politik og støtte Airbus og sine underleverandører. Sistenevnte sliter stort. Men sånnheten er også at vi har hatt en oversupply av fly i flere år og derfor er korreksjon nå så veldig voldsomt.

Nok en ting bør nevnes. Her nede ble flyavgiften doblet fom 01APR. Noe som ikke akkurat vil hjelpe de aktører med å stimulere etterspørelsen og skape volumer.
 
Da skal den tyske staten og ledelsen i lufthansa ha kommet frem til enighet om en pakke på €9 mrd, så vi snakker rundt 100 mrd NOK. Staten tar en eierandel på 20% av Lufthansa, potensielt opp til 25% hvis Lufthansa ikke klarer betaler renter avdrag på deler av lånet

Slik jeg forstår det så skal dette godkjennes politisk i Tyskland, i styret i Lufthansa og av EU, før pengene kan utbetales

https://www.reuters.com/article/us-...-approves-stabilization-package-idUSKBN2311KT

Germany’s new Economic Stabilization Fund (WSF) has approved a 9 billion euro ($9.80 billion) stabilization package for Lufthansa (LHAG.DE), Germany’s flagship carrier said on Monday.
 
Det er en visst irritasjon siden EU har godtkjent hjelp til AF/KL og de andre selskaper tidligere uten restriksjoner. Selv Ryanair har mottatt statlig stöttepenger.

Tysk politik er også sterkt irritert. På den ene side skål Tyskland bidra med halve regning av den Corona-Pakke, på den andre side kommer en visst fru EU kommissar og kjører privatkrig mot LH.

Selv om ingen sier det åpent, men her i Tyskland er mange lei av dette hva skjer i og med EU nå. Forsetter dette, så kan Corona betyr slutten for EU i dagen form som vi kjenner den.
 
Last edited:
Og pengene rant ut i Q1:

Lufthansa hadde et netto tap på 2,1 milliarder euro i første kvartal. Dette tilsvarer et tap på over 22 milliarder kroner. I samme periode i fjor tapte selskapet 342 millioner euro.
 
Ser Flightglobal melder bak betalingsmur at Lufthansa Gruppen planlegger kutte 22.000 årsverk, hvor halvparten i Tyskland
 
Last edited:
Skjebnedag for Lufthansa. DN skriver:

https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/56452

Skjebnedag for Lufthansa – milliardæraksjonær kan sette en stopper for redningsplan
Det tyske flyselskapet Lufthansa har blitt svært hardt rammet av koronapandemien og de påfølgende reiserestriksjonene.
Selskapet trenger sårt penger for å kunne fortsette driften og for å unngå konkurs. Mandag skal en av selskapets største aksjonærer, milliardæren Heinz Hermann Thiele, i møte med Tysklands finansminister for å diskutere førstnevntes bekymringer rundt en foreslått redningspakke for Lufthansa.
Redningspakken (bailout) har en ramme på ni mrd. euro, og vil i så fall gi den tyske stat en 20 prosent eierandel og styreplasser i Lufthansa. Thiele har motsatt seg dette. Han eier for øvrig 15,5 prosent av Lufthansa, skriver nyhetsbyrået Reuters.
Thiele ønsker at den tyske stat i stedet skal ta et indirekte eierskap i flyselskapet gjennom den statseide utviklingsbamken KfW.
Det var i forrige uke at flyselskapet kunngjorde at det ikke fikk nok støtte blant aksjonærene til redningspakken, noe som kan tvinge Lufthansa til å møtte søke om konkursbeskyttelse.
Redningspakken må godkjennes av to tredjedeler av aksjonærene.
Ifølge toppsjef Carsten Spohr har 38 prosent av aksjonærene registrert seg for avstemningen, noe som i praksis gir Thiele en mulighet til å legge ned veto dersom han ikke støtter forslaget.
 
Back
Top