Lufthansa - hvordan skal de reddes?

Lufthansa har også gitt en spådom over hvordan de tror forskjellige markedssegmenter vil utvikle seg fremover

LH-PAX-recovery.png
Jag tycker att 90 % recovery inom business låter otroligt högt. Teams och Zoom har visat att många möten är helt onödiga att resa till. Jag skulle se 70 % som en optimistisk uppskattning...
 
Jag tycker att 90 % recovery inom business låter otroligt högt. Teams och Zoom har visat att många möten är helt onödiga att resa till. Jag skulle se 70 % som en optimistisk uppskattning...


De aller fleste ser for seg langt mer enn 70%, så å kalle det for optimistisk blir litt feil

Eller har man jo etter et år på Teams også sett og erfart mange av dens mangler [emoji13]
 
Behovet for å møte forretningspartnere fysisk har vel aldri vært større enn nå, hvilket ihvertfall vil medføre en boost når det en gang tillates her og der.
 
Tror flyselskapene har hatt litt "flaks" av at dette har vært så lenge. Dersom Covid-19 bare hadde vart i noen måneder så hadde ikke folk vært så lei Teams og Zoom osv, nå som man har sittet 1 år ++ på Teams o.l så er folk så drittlei at de nå bare MÅ møte folk fysisk, så tror det blir ett rush når ting åpner opp igjen :)
 
Litt av de samme argumentene hørte vi jo etter 9/11, selv om teknologien ikke helt var som i dag. Men videokonferanser ble jo brukt da og.
Siden den gang er jo tyngdepunktet generelt forskjøvet mot fritidsmarkedet og folk med god råd som vil unne seg litt ekstra, og det vil nok fortsette. De som betaler mest tror jeg fort vil komme tilbake, og de som blir borte tror jeg i stor grad er de som helst ikke vil betale for å reise likevel ..
 
Det blir vel ikke all verden igjen av 1. klasse hos Lufthansa, er den så ulønnsom til tross for normalt høy pris?
Er det bare 747-8 som fortsetter med 1. klasse?
 
Det blir vel ikke all verden igjen av 1. klasse hos Lufthansa, er den så ulønnsom til tross for normalt høy pris?
Er det bare 747-8 som fortsetter med 1. klasse?

Lufthansa har i hvertfall rapportert de oppnår høyere inntjening per kvadratmeter kabin i business og premium economy enn i first. Og litt av utfordingen har kanskje også vært å oppnå godt belegg, av folk som faktisk betaler med cash
 
Lufthansa planlegger å tilby alle sine tidligere amerikanske destinasjoner fra slutten av juli, uten at de nevner noe om frekvenser og kapasitet, samt understreker det er tentativt

Samtidig meldes det at Austrian har gjort om sin siste 767 prakter til passasjermaskin igjen
 
Lufthansa har vært ute i markedet ig lånt penger, ganske billig. Totalt €1 mrd. Halvparten lån i 3 år til 2% rente og halvparten i 8 år til 3,5% rente.

Da har de også kunnet nedbetale siste del av lånet fra den offentlige KfW banken

https://newsroom.aviator.aero/lufth...ures-further-liquidity-on-the-capital-market/

Second corporate bond of 1 billion euros issued in 2021
Placement with two maturities of three and eight years complements Lufthansa Group's maturity profile
 
Minus €952 millioner i Q2 for Lufthansagruppen, men de melder om en positiv kontantstrøm på €340 millioner i samme kvartal
 
Lufthansa trenger mer penger og fersk kapital og har i kveld annonsert en ny emisjon på €2,1 mrd, så noe over 20 mrd norske kroner
 
Lufthansa trenger mer penger og fersk kapital og har i kveld annonsert en ny emisjon på €2,1 mrd, så noe over 20 mrd norske kroner

Ikke akkurat mer cash.
Man önsker å avløse den dyre stats-kreditt med "billig" investor-penger. Staten tjener fett på en rente som går opp til over 8% i maks. For dette penger ville jeg gjerne har investert mine sparepenger...

Pluss faktum at staten er inne limiterer muligheter for Management å selge ut delver av selskap.

Husk også at det er valgdag i Tyskland den 26SEP21 og alt tyder på at man vil fa en rød-grønn regjering. Da ønsker seg selskap staten sikkert gjerne ut før regjerings-skifte.
 
Last edited:
Lufthansa klarte en EBIT på rundt 0 i Q3, inkludert restruktureringskostnader, og på +€272 mill, uten disse. Alle selskapene opplever en bedring, hvilket jo er ikke overraskende, samtidig som Lufthansa Cargo setter nye rekorder. Dog blir det jo et tap av året under ett, men de hevder nå at bookingene fremover ligger på 80% av pre-pandemi nivået. Og driften genererte mer enn 4 mrd kroner i cash

https://www.lufthansagroup.com/en/n...-and-generates-positive-cash-flows-again.html

Lufthansa Group returns to profits in the third quarter and generates positive cash flows again
 
Lufthansa fortsetter å nyte godt av god kredittverdighet og låner €1,5 mrd i obligasjonsmarkedet til henholdvis rente 1,6% over 2 år og 2,8% over 5,5år, for å kunne nedbetale raskere de dyre lånene de fikk fra Staten

https://www.reuters.com/business/ae...es-17-billion-corporate-bond-sale-2021-11-09/

Germany's Lufthansa (LHAG.DE) said on Tuesday it raised 1.5 billion euros ($1.73 billion) in a corporate bond sale, its third bond sale this year, in order to boost the company's liquidity and refinance debt.
 
"Bare" EBIT minus $€2,3 mrd i 2021, inkludert en halv mrd i restruktureringskostnader, for Lufthansa i 2021. Vesentlig bedre enn 2020 tap på over €5 mrd.

Men tydeligvis at det er passasjerdelen som blør da Lufthansa Cargo tjenste €1,5 mrd

https://www.aviation24.be/airlines/...ing-loss-cut-by-more-than-two-thirds-in-2021/

n increase in passengers, the transformation and restructuring of the company, and the associated cost reductions contributed to a significant improvement in earnings. The company returned to profit in the third quarter due to strong summer travel months. For the full year, the operating loss was significantly reduced, despite the third and fourth pandemic wave and the resulting travel restrictions. Adjusted EBIT in 2021 was -2.3 billion euros (previous year: -5.5 billion euros). Excluding restructuring costs of 581 million euros, Adjusted EBIT was -1.8 billion euros. The Adjusted EBIT margin improved accordingly to -14.0 percent (previous year: -40.1 percent).

Ellers hevder de at de har oppnådd €3 mrd i strukturelle kostnadskutt....da blir SAS sine 7,5mrd SEK småpenger...

Også har økte renter gjort at Lufthansa har kunnet nedskrive sine pensjonsforpliktelser med nesten €3 mrd. Hjelper på balansen det
 
Last edited:
Back
Top