Dato: 1/10-2010
Fra: FRA
Til: SVG
Fly: D-AECB ERJ-190-100LR
Rutenr: LH3162
En mannlig vert kom bort til oss der vi satt og halvsov i stolene. Mr, your plane to Stavanger is waiting for you. Endelig tenkte jeg, kjente det var på tide å komme seg hjem etter en lang dag. Valgte trappene ned denne gangen og, og som vanlig stod det smilende Lufthansa ansatte ved døren som presenterte sjåføren og sjekket boarding card. Utfor stod Porschen og ventet, akkurat som jeg håpet på. Spurte sjåføren om han kunne ta et bilde av oss og bilen. Ingen problem, han tok kameraet og knipset i alle vinkler helt til ei av damene innenfor banket på ruten og kom springende ut. Trodde først hun skulle komme ut og få fart på oss, slik at vi ikke kom for sent til flyet, men neida, hun tok kameraet og knipset enda litt bilder slik at sjåføren også kunne være med. Skikkelig god service!
På vei ut til flyet
En hyggelig sjåfør og 400 hester fraktet oss i rolig tempo til remote parking. Iblant måtte han smugtitte på papirene sine for å finne frem til rett posisjon, og vi fant frem før bussen som fraktet resten av passasjerene. Ble bedt om å vente i bilen mens sjåføren sjekket at alt var klart for boarding. Rakk også en photoshoot med bil og fly før vi gikk ombord
Cockpit i Porschen
D-AECB ERJ-190-100LR Levert 28/1-2010
2 smilende flyvertinner tok imot oss, og vi satte oss ned på 2A og 4D. Hadde opprinnelig seter ved siden av hverandre, men siden LH skiftet fra B737 til ERJ 190 ble vi delt, og ifølge seatmap var alle seter på business fullt. Dette viste seg å være fullstendig feil, for når alle var om bord delte vi kun de 7 radene på business med ei til. Dermed var det fritt til å flytte seg, og flyvertinnen anbefalte oss å sitte på hver vår side av rad 3, da disse (og resten bakover) ikke har bord på det blokkerte setet.
Rett før dørene ble lukket kom 2 personer fra en Lufthansa Technik bil om bord, snakket litt med flyverne og gikk og satte seg bak gardinene. Viste seg at de nok skulle fikse et strandet Lufthansa fly på Sola. Syns nå de burde få sitte foran gardinene, var jo tross alt på business reise for LH
Push back 5 minutter for sent, klokken 2200, og kort taxi til 25R gjorde at vi var i luften ca 5-6 minutter etter. I vanlig Lufthansa stil litt tid før setebelte kunne løsnes og servering begynne. Takket ja til en øl, men brettet med mat kunne de spart seg for. Tror dette og var inspirert av oktoberfest, men det falt ikke smak hos meg.
Måtte ha en øl på vei hjem også
Maten var en katastrofe, ikke noe god
Etter å ha levert fra meg maten og takket nei til mer å drikke forløp resten av turen med øynene igjen til vi startet innflygning. For lokalkjente så var turen fra Rennesøy og inn en humpete affære, og den lille Embraen vinglet godt, men vi kom oss ned på bane 18 på første forsøk, noe lufthansa slett med i høstværet de påfølgende dagene. Ut ifra samtalen flyvertinnen hadde med pilotene som stod i døra når vi gikk ut, virket det som hun syns det hadde ristet vel mye, til humring fra de to bak spakene.
Viste hva jeg ville ha, så turen i tax free gikk kjapt, noe som resulterte i at det ble venting på bagasje. Så priority tag fungerte ikke spesielt bra, men sekk og paraply kom frem. Tollerne viste ingen interesse denne gang, noe de har hatt en uvane å gjøre i det siste. Dermed var det bare å slenge seg inn i bilen til en kollega og bli kjørt de 10 minuttene hjem.