Dato: 22/9-2010
Fra: ICN
Til: NRT
Fly: JA-8392 A320-211
Rutenr: NH908
Det var nå tid til å komme seg tilbake der jeg hører hjemme, nemlig på økonomi. Kort fortalt, 22 september var den beste dagen å reise på, og som en bonus kunne jeg feire bursdagen min i to land. Sa til agenten i US Airways at jeg helst ville ha en widebody, men alt var fullt på business. Så kom han tilbake og sa at det var ledig på ANA sin A320 med avgang 1415, altså en grei tid. Ble derfor litt sjokket da jeg fikk oversendt billetten, og så vi hadde økonomi. Prøvde å få fikset dette, men da måtte hele turen kanselleres og bestilles på ny. Og på toppen skulle US Airways ha 250 USD for dette per pers. Ga blaffen, og trøstet oss med at det var et fly med kun økonomi, slik at alle stilte likt. Neste gang får jeg være litt mer våken, men etter over en time i telefon, kan en fort bli litt sløv.
Tok buss ut til flyplassen, noe som tok en time. Var midt inne i koreansk thanksgiving, så det var minimalt med trafikk. Passene ble scannet i billettautomaten, og bookingen dukket opp. Hadde på forhånd valgt seter langt bak, slik at vi fikk vindu. Bag drop åpnet like etter, og var eneste som stod i den køen. Virket som de fleste foretrakk den gamle måten. Sikkerhetskontroll og passkontroll gikk som en lek, og ikke lenge etter var vi på toget til terminal A.
Som fortalt tidligere hadde Lufthansa opplyst om at det var fotoforbud på flyplassen. Testet dette, og knipset litt bilder her og der, og dette gikk helt fint. Så forbudet er nok ikke så strengt, men jeg så ingen andre som gjorde det.
Dette er vel sjefene på ICN
Det står et par av disse ”informasjonsautomatene” rundt omkring. Tast inn hva du ønsker, og denne viser vei. Selv trykket vi vestlig mat, og fikk brukt opp de siste Koreanske wonene på hamburger.
Etter å ha spist og sjekket siste nytt på gratis trådløst nett var det tid for å finne gate og gjøre seg klar til boarding.
ANA A320-211 Levert 24/6-1992
Japanere kan dette med kø, og plakaten fortalte tydelig hvordan boarding skulle foregå. Dette ble og respektert
Ca 1/3 av setene var i bruk, dermed var mye ledig, inkludert vårt midtsete. La merke til at midtsetene var bredere enn gang/vindu setene
Boarding gikk kjapt, og push back var på tid. Taxet til en rullebane (fulgte ikke helt med), ventet litt, før det var full gass og opp i det grå.
Etter dette var det bare skyer frem til 15 min før landing
Maten var ikke helt det store
Knyttenevetesten ikke bestått, men mine korte bein klarer seg alltid
Turen minnet meg om bussen i Kambodsja, humpete hele veien, men med mye bedre service. Crew gikk hele tiden i midtgangen og sjekket at alle hadde det bra. Selv puttet jeg lyd i ørene, og småsov nesten hele veien. Landing 1620, noe som var 15 min før tid. Litt rart, vi var jo i Japan, og her er jo ALT på tid.
Da var vi i Japan
Legger med denne retro karen fra gråværet på NRT
Ut av flyet og rask gange til passkontroll. Der var det litt folk fra før, men gikk gjennom på 5 min. Grunnen til dette var at personalet sjekket skjemaene før en kom fram til kontrollen. Var ikke skjemaet riktig utfylt, ble en tatt ut av køen. Utrolig hvor mange som ikke får dette til.
Ingen priority tag denne gangen, og sekken min lot vente på seg. Men når den først kom, lå den fint pakket ned i en kasse. Tollen tok tollklareringsskjemaet og kikket kjapt på det, før vi smilende ble vinket inn i Japan.
Selv om flyet var gammelt og maten ikke var noe å skrive hjem om, var ANA en positiv opplevelse. Meget høflig, smilende og hjelpsomt crew trekker veldig opp.