Lufthansa First, A346 og A388

SOM jeg koser meg med denne rapporten! Utrolig, utrolig bra :D Er i likhet med alle andre her overhodet ikke misunnlig. Gleder meg til turen tilbake i 380!

Kan ikke bli mer enig! Dette er flott fredagsunderholdning. Er litt opptatt nå, så fikk ikke lest den helt grundig, men det skal jeg gjøre ikveld. Tror jeg rett og slett skal åpne en Warsteiner til lesingen!

Dato: 22/9-2010
Fra: ICN
Til: NRT
Fly: JA-8392 A320-211
Rutenr: NH908

Det var nå tid til å komme seg tilbake der jeg hører hjemme, nemlig på økonomi. Kort fortalt, 22 september var den beste dagen å reise på, og som en bonus kunne jeg feire bursdagen min i to land. Sa til agenten i US Airways at jeg helst ville ha en widebody, men alt var fullt på business. Så kom han tilbake og sa at det var ledig på ANA sin A320 med avgang 1415, altså en grei tid. Ble derfor litt sjokket da jeg fikk oversendt billetten, og så vi hadde økonomi. Prøvde å få fikset dette, men da måtte hele turen kanselleres og bestilles på ny. Og på toppen skulle US Airways ha 250 USD for dette per pers. Ga blaffen, og trøstet oss med at det var et fly med kun økonomi, slik at alle stilte likt. Neste gang får jeg være litt mer våken, men etter over en time i telefon, kan en fort bli litt sløv.

Tok buss ut til flyplassen, noe som tok en time. Var midt inne i koreansk thanksgiving, så det var minimalt med trafikk. Passene ble scannet i billettautomaten, og bookingen dukket opp. Hadde på forhånd valgt seter langt bak, slik at vi fikk vindu. Bag drop åpnet like etter, og var eneste som stod i den køen. Virket som de fleste foretrakk den gamle måten. Sikkerhetskontroll og passkontroll gikk som en lek, og ikke lenge etter var vi på toget til terminal A.
togicn.jpg

Som fortalt tidligere hadde Lufthansa opplyst om at det var fotoforbud på flyplassen. Testet dette, og knipset litt bilder her og der, og dette gikk helt fint. Så forbudet er nok ikke så strengt, men jeg så ingen andre som gjorde det.

Dette er vel sjefene på ICN
IMG_1995.jpg

Det står et par av disse ”informasjonsautomatene” rundt omkring. Tast inn hva du ønsker, og denne viser vei. Selv trykket vi vestlig mat, og fikk brukt opp de siste Koreanske wonene på hamburger.
IMG_1992.jpg

Etter å ha spist og sjekket siste nytt på gratis trådløst nett var det tid for å finne gate og gjøre seg klar til boarding.

ANA A320-211 Levert 24/6-1992
IMG_1999.jpg

Japanere kan dette med kø, og plakaten fortalte tydelig hvordan boarding skulle foregå. Dette ble og respektert
IMG_2005.jpg

Ca 1/3 av setene var i bruk, dermed var mye ledig, inkludert vårt midtsete. La merke til at midtsetene var bredere enn gang/vindu setene
IMG_2006.jpg

Boarding gikk kjapt, og push back var på tid. Taxet til en rullebane (fulgte ikke helt med), ventet litt, før det var full gass og opp i det grå.

Etter dette var det bare skyer frem til 15 min før landing
IMG_2007.jpg

Maten var ikke helt det store
IMG_2013.jpg

Knyttenevetesten ikke bestått, men mine korte bein klarer seg alltid
IMG_2011.jpg

Turen minnet meg om bussen i Kambodsja, humpete hele veien, men med mye bedre service. Crew gikk hele tiden i midtgangen og sjekket at alle hadde det bra. Selv puttet jeg lyd i ørene, og småsov nesten hele veien. Landing 1620, noe som var 15 min før tid. Litt rart, vi var jo i Japan, og her er jo ALT på tid.

Da var vi i Japan
IMG_2023.jpg

Legger med denne retro karen fra gråværet på NRT
IMG_2025.jpg

Ut av flyet og rask gange til passkontroll. Der var det litt folk fra før, men gikk gjennom på 5 min. Grunnen til dette var at personalet sjekket skjemaene før en kom fram til kontrollen. Var ikke skjemaet riktig utfylt, ble en tatt ut av køen. Utrolig hvor mange som ikke får dette til.
Ingen priority tag denne gangen, og sekken min lot vente på seg. Men når den først kom, lå den fint pakket ned i en kasse. Tollen tok tollklareringsskjemaet og kikket kjapt på det, før vi smilende ble vinket inn i Japan.

Selv om flyet var gammelt og maten ikke var noe å skrive hjem om, var ANA en positiv opplevelse. Meget høflig, smilende og hjelpsomt crew trekker veldig opp.

Vi bodde på 3 forskjellige hoteller under vårt opphold i Japan, her følger en liten presentasjon av dem.

I Tokyo bodde vi på hotell Sunroute Plaza Shinjuku. Dette kostet 4804 NOK for 5 netter. Dette hotellet lå kun noen hundre meter fra Shinjuku stasjon, og adkomst til metroen var rett utfor hovedinngangen.

Lobby
IMG_2476.jpg

Hotellrommet var ikke stort, men stort nok for to som kun var der for å sove. Et tomt kjøleskap ble fullt opp med det en selv måte ønske, og det var øl/brus/vann automater i hver etasje.
IMG_2046.jpg

Utsikten fra rommet som lå i 10 etg.
IMG_2132.jpg

Tokyo er en by med mye regn, og dermed også våte sko, men med litt kreativitet blir de tørre igjen
IMG_2129.jpg

Vanntrykket på spylefunksjonen i toalettet var det ingenting å si på
IMG_2474.jpg

Hotellet er den beige bygningen litt til høyre for midten
IMG_2366.jpg

Dette var et helt greit hotell som jeg kan anbefale til dem som ikke bruker mye tid på hotellet. Hyggelig og hjelpsomt personale som snakker bra engelsk, og veldig kort vei til metro og tog.

I Osaka var det ANA Crowne Plaza som fikk æren av å ha oss på besøk. Dette kostet til og begynne med 3037 NOK for 3 netter, men valgte å oppgradere til clubrom for 7000 YEN ekstra per dag.
IMG_2925.jpg

Rommet var meget stort
IMG_2557.jpg

IMG_2558.jpg

Dusj med mange dyser og boblebad med TV slik at en kunne kose seg med japansk game show
IMG_2568.jpg

Toalettet hadde varme i setet og eget styringspanel med diverse innstillinger
IMG_2563.jpg

Utsikten var så som så
IMG_2578.jpg

Utfor var det egen ”parkering” for paraplyer, slik at disse kunne låses fast. Problemet var at når det ikke regnet forsvant hele ”parkeringen” sammen med alle paraplyene
IMG_2591.jpg

Clubrom ga oss tilgang til frokost og 2 timer med fri drikke (inkl alkohol) og småretter hver kveld fra 18 til 20. Dette ble inntatt her
IMG_3074.jpg

Og det rant ned et par av disse hver kveld, i tillegg til mye annet godt
IMG_2910.jpg

ANA Crowne Plaza var et fint hotell men med stive priser på mat og drikke. Meget høflig og hjelpsomt personale som snakker perfekt engelsk. Gjestene var for det meste japanske forretningsreisende. Ca 5-10 min å gå fra nærmeste metrostasjon.

Holiday Inn Tobu Narita var siste hotellet på reisen. Her måtte vi ut med 589 NOK for en natt. Hotellet er det som ligger nærmest NRT og shuttlebussen bruker 5-10 min avhengig av trafikk. Denne går ca hvert 20 min fra NRT til hotellet.
IMG_3161.jpg

Rommet så ikke så veldig moderne ut, men med finvær er det flott utsikt til en av rullebanene
IMG_3165.jpg

Hotellet var slik som midt på treet flyplasshotell pleier å være. Slitt og ikke spesielt stilig. Var et par spisesteder som hadde så som så mat, og en liten suvenirbutikk. Engelskspråklig personalet som var helt ok. Litt lenger vekk fra NRT finnes sikkert mye bedre hoteller, men dog dyrere.

Skulle bruke tog for å reise rundt i Japan, og hadde gjennom japanspesialisten.no bestilt japan rail pass (JRP) for 7 dager. Dette kostet 2200kr, og kan kun bestilles utfor Japan. Kviteringen for bestilt JRP veksles inn i selve passet på billettkontorer på togstasjonene. Før togturene valgte vi å reservere seter, slik at vi slapp å stå i kø for å komme inn i ureserverte vogner. Det er veldig enkelt å bruke tog, en møter bare opp på stasjonen og reserverer seter på første toget til der en måtte ønske å dra. Stasjonene er godt merket så det er lett å finne perrong og hva tid toget går. Og husk at dette ikke er NSB, så alle tog kommer og går på tid.

Shinkansen var det vi brukte mest. Dette må være et av de sikreste transportmidlene i verden, med kun 1 dødsulykke i løpet av de 45 årene Shinkansen har vært i bruk.
IMG_3147.jpg

Heldigvis var den andre billetten vi fikk på engelsk, ellers hadde vi ikke forstått så mye
IMG_2468.jpg

Mellom Tokyo og Osaka var det denne typen tog som ble brukt, og med noen få stopp tok turen 3 timer. Syns det minner litt om en svane
IMG_3089.jpg

Setekonfigurasjonen minnet om en MD80
IMG_3146.jpg

God plass, så knyttnevetesten ble alltid bestått
IMG_3101.jpg

Underholdningen måtte en stå for selv. Top Gear får tiden til fly
IMG_3109.jpg

Mellom Osaka og Hiroshima blir blant annet denne raketten brukt. Turen tar 1,5 time med stopp
IMG_3083.jpg

Setekonfigurasjonen her er 2+2
IMG_3066.jpg

Setene er meget gode, og kan legges bra bakover
IMG_3071.jpg

Togvertinner går med jevne mellomrom gjennom vognene med ting til salgs. De bukker både før de kommer inn i vognen, og når de går ut bak ryggen på passasjerene. Velger du å kjøpe noe bukker de fort en 4-5 ganger til.
IMG_3068.jpg

JRP kan også brukes på Narita Express. Disse togene er ikke like strømlinjeformete som Shinkansen og holder betydelig lavere hastighet. Turen fra Tokyo stasjon til Narita tar i underkant av 1 time.
IMG_3148.jpg

Også her er setekonfigurasjonen 2+2
IMG_3156.jpg

Beinplassen er godkjent
IMG_3149.jpg

Nå banner jeg nok i kirken, men i Japan vil jeg påstå at toget knuser fly mellom enkelte byer. Flyplassene er ofte plassert litt vekk fra byen, mens togstasjonene er så å si midt i byene. Ingen sikkerhetskontroll gjør at det bare er å møte opp rett før avgang, så totaltiden på en reise mellom to byer tror jeg blir mindre med tog. Forsinkelser forekommer meget sjelden, så en vet når en kommer frem. Kommer vertfall til å benytte meg av JRP neste gang jeg besøker Japan.

Tokyo

Tokyo Metropolitan Government Building (TMGB) er 243m, på toppen av vært tårn er det gratis observasjonsdekk
IMG_2371.jpg

Tokyo Sky Tree i bakgrunnen vil bli Japans høyeste konstruksjon på 634m, men det er litt igjen.
IMG_2318.jpg

Imperial Palace
IMG_2274.jpg

Hard Rock Cafe må alltid besøkes. Tony Roma`s i samme bygning anbefales
IMG_2208.jpg

En hyggelig amerikansk veteran ga meg denne paraplyen i Seoul, men i Tokyo ble den for stor og mindre måtte anskaffes
IMG_2109.jpg

Tokyo børsen, nå styrer datamaskiner alt, så det er slutt på skrikingen
IMG_2196.jpg

Shibuya crossing
IMG_2437.jpg

Tokyo Tower
IMG_2148.jpg

Ei gate i Shinjuku
IMG_2378.jpg

Er det her Feel Air har hentet inspirasjon til sitt livery? Fra en klesbutikk i Harajuku
IMG_2448.jpg

Shinjuku Park Tower, som bl.a huser Park Hyatt Tokyo. Sett fra TMGB
IMG_2351.jpg

Utsikt fra World Trade Center Building
IMG_2167.jpg

Osaka

Umeda Sky Building er 173m
IMG_2606.jpg

Rulletrappene går rett igjennom åpningen
IMG_2651.jpg

Står det en bygning i veien er det ikke verre enn å lage veien rett igjennom
IMG_2659.jpg

Utsikten fra Umeda Sky Building. Herfra har en god utsikt til flyene så lander på ITM
IMG_2681.jpg

IMG_2675.jpg

Osaka Word Trade Center Building er 256m høyt med observasjonsdekk på toppen
IMG_2801.jpg

Utsikt mot Osaka sentrum
IMG_2816.jpg

Akashi-Kaikyo broen som er verdens lengste hengebro med et spenn på 1911m og total lengde på 3911m. Kobe Airport ses i forgrunnen
IMG_2860.jpg

Til de som liker skip
IMG_2886.jpg

Hiroshima

Atomic Bomb Dome, det eneste som står igjen etter atombomben
IMG_2985.jpg

Hiroshima Peace Memorial Park
IMG_3001.jpg

Peace Memorial Museum har mange gjenstander fra 6 august 1945
IMG_1051.jpg

En gammel trikk
IMG_2946.jpg

Dato: 1/10-2010
Fra: NRT
Til: FRA
Fly: D-AIMA A380-841
Rutenr: LH711

Det var tid for å komme seg hjem igjen. Bodde på Holiday Inn Tobu Narita, som vel er det nærmeste hotellet til Narita. Bestilte taxi sånn at vi fikk brukt opp de siste myntene, og var på flyplassen 0635. Nesten ikke et menneske å se på denne tiden, og grunnen var at ingen fly gikk så tidlig. Ble fortalt at NRT er stengt om kvelden og ikke åpner før 0600. Kvart på syv begynte busslaster med passasjerer å strømme til, og endelig på slaget syv åpnet check inn.

Eget området for First Class for alle selskap
IMG_3193.jpg

Smilende personalet tok imot oss og lurte på om vi reiste sammen, for hun stusset litt på at vi ikke hadde seter sammen. Sa at det var nøye planlagt, vindusseter er mye kjekkere enn midten. Bagasje ble sjekket inn, og valgte å sjekke inn megaparaplyen min også. Denne ble rullet fint sammen i plast og fikk seg en HON priority tag. Invitasjon til Lounger ble delt ut på et kart som viste veien. Sikkerhetskontrollen åpnet ikke før 0730, slå slo i hjel tiden med 10 min internett til 100 YEN før vi stilte oss i kø. Nøyaktig på tid åpnet sikkerhetskontroll, og siden vi hadde giddet å stå 15 min i kø, var vi blant de første gjennom der og i passkontroll.

Så på klokken at det ikke var så mye tid til Lounge spotting. United First Class International Lounge åpnet ikke så tidlig, så valget stod mellom Red Carpet Club og ANA Suite Lounge. ANA Suite Lounge lå nærmest gate, så dette ble valget.
IMG_3213.jpg

Slik så det ut innenfor, med plass til 100 personer
IMG_3196.jpg

IMG_3195.jpg

Små enkeltrom med PC og TV
IMG_3206.jpg

Var de første som ankom loungen, og virket som personalet ble tatt litt på sengen. Det var nesten ikke noe mat utvalg, men noe fant vi selvsagt. Prøvde meg også på en Tiger fra kjøleskapet, men denne var ikke skikkelig kald
IMG_3198.jpg

Det er god utsikt fra ANA Suite Lounge som ligger i 4etg, et nivå over gatene
IMG_3210-1.jpg

Samme flytype, men annet selskap. Vårt stod på nabogaten
IMG_3200.jpg

Det ble tid for boarding ca 0900, og det var ikke mange meter fra loungen til gate 45
IMG_3218.jpg

D-AIMA A380-841 Levert 19/5-2010
IMG_3219.jpg

En liten stigning for å komme seg opp til upper deck
IMG_3222.jpg

Viste boardingpass og svingte til venstre og fant sete 1A.
IMG_3295.jpg

En ung hyggelig flyvert var raskt på plass å viste meg skapet jeg kunne disponere. Slengte sekken min inni, men så ikke noen grunn til å låse det
IMG_3296.jpg

IMG_3309.jpg

Ei flyvertinne kom innom med pysjamas, tøfler og amenity kit. Dette valgte jeg å oppbevare i rommet foran TVen
IMG_3299.jpg

Amenity kit så slik ut fra Porsche Design
IMG_3377.jpg

IMG_3381.jpg

Fikk satt meg ned i setet og fikk bestilt meg noe å drikke, champagne selvfølgelig. Rosen var også på plass
IMG_3226.jpg

Så var det å lese gjennom safety card
IMG_3231.jpg

Og bruksanvisning for setet
IMG_3227.jpg

På høyre side var styringspanelet for setet
IMG_3225.jpg

Og på venstre side fant man styringen for underholdningssystemet
IMG_3228.jpg

Langs med de 3 vinduene som hørte til sete 1A var det flere dype oppbevaringsrom, og i et av dem fant man et headset fra BOSE
IMG_3229.jpg

IMG_3247.jpg

Det nærmet seg push back og et tomt champagneglass ble samlet inn og setet satt tilbake til take off modus. Ble dyttet fra gate 0933, som var 2 min før tid. Mens vi taxet mot rullebanen gikk flyverten rundt til alle som ikke hadde stilt TVen inn på cam3 og gjorde dette hvis det var ønskelig. Virket som alle sa ja til dette.

Stilte oss opp på ukjent rullebane, og 0945 var det full gass
IMG_3232.jpg

Følg med, det er mye igjen

Kjemperapport :up: Ikke i det minste misunnelig ;)

Men, jeg ser at du og har overskredet grensen på Photobucket..... (Bandwith exceeded)

Rett og slett en fantastisk TR! Fikk skikkelig lyst å reise til Japan.

Setter også pris på at du poster mange og detaljerte bilder fra A380en; det er viktig dokumentasjon for oss som trolig aldri vil få sette våre underbetalte bakender ned i de omtalte setene! Ikke hold noe tilbake!

Ikke sikkert det trenger å være så ille. Kjøper du 50.000 miles hos US (og får 50.000 ekstra som bonus), så er du godt i gang. Dette koster deg ca. $1.500, og så kommer avgiftene for bonusbilletten på en knapp tusenlapp i tillegg.

Ikke sikkert det trenger å være så ille. Kjøper du 50.000 miles hos US (og får 50.000 ekstra som bonus), så er du godt i gang. Dette koster deg ca. $1.500, og så kommer avgiftene for bonusbilletten på en knapp tusenlapp i tillegg.

Rent bortsett fra at du ikke får tak i LH-A380-F-seter med US-mil lenger. Det at noen av oss fikk det var pga. equipment change eller at man booket rett før LH fant ut at de skulle sette restriksjoner på det.

Rent bortsett fra at du ikke får tak i LH-A380-F-seter med US-mil lenger. Det at noen av oss fikk det var pga. equipment change eller at man booket rett før LH fant ut at de skulle sette restriksjoner på det.

Neida, er klar over det, men opplevelsen er det mulig å få. Det var vel mest den det var snakk om.

Back