Lufthansa Fasttrack OSL

Tror vel også noe av problemet -- og årsaken til fokus på elektronisk scanning -- er betalingsmodellen for fasttracken fra OSLs side. Antar fakturagrunnlaget kommer fra den elektroniske lesningen.
 
Tror vel også noe av problemet -- og årsaken til fokus på elektronisk scanning -- er betalingsmodellen for fasttracken fra OSLs side. Antar fakturagrunnlaget kommer fra den elektroniske lesningen.

Ingen tvil
 
Håpløst system. Fascinerende hvordan man i Norge alltid klarer å lage elendige løsninger for alt som har med elektronisk adgangskontroll å gjøre. Kostbart er det også. Se bare på t-banen i Oslo, der sperrene på sentrumsstasjonene har stått der i en halv mannsalder. Kostet 200 sykehjemsplasser, 150 fattigdomsbekjempende tiltak og 7 NAV-lønninger alene. Og det er ikke i nærheten av å fungere.
 
Det står følgende i dagens nyhetsbrev til Austrian Airlines:

Fast track @ OSLO Airport

Austrian Airlines invites our premium passengers with Star Alliance Gold Card, HON and Senator Members and Business Class passengers travelling from Oslo Airport on Austrian operated flights to use the fast track security control. Welcome on board Austrian Airlines flights to enjoy our award winning services and "All Inclusive"-concept with free baggage allowance, return fares and much more.
 
For ca. to uker siden fikk jeg beskjed i innsjekk hos Swiss at jeg kunne bruke Fast Track siden jeg reiste i C. Dette hadde jeg ikke hørt før og stusset litt, men tenkte at det var fint. Ved inngangen til FT ser jeg en Swisslogo og tenker med meg selv at da stemmer det vel. Gikk inn og leverte boardingcard til en godt voksen herre. "Har du gullkort hos SAS?" fikk jeg slengt surt imot meg. "Eh, nei.." "Da kommer du ikke inn her, gå der!" fikk jeg kontant tilbake, mens han pekte mot den vanlige kontrollen. Prøvde å forklare at jeg hadde fått beskjed i innsjekk at jeg kunne bruke FT og viste også til logoen bak han, noe han hverken ville se eller høre på "Gå der. Ikke prat til meg..!"

Siden jeg hadde dårlig tid og køen i den vanlige kontrollen var kort gadd jeg ikke krangle (selvom jeg kjente at jeg hadde lyst :P ) og gikk.

Så, hvem tar feil her? Swiss (Menzies?) eller den ufine kungen i sikkerhetskontrollen?
 
Nå står det vitterlig en Swiss logo på Fast Track inngangen da så jeg denne uken.

Sist måned reiste jeg i Swiss C med EBG og ble nektet Fasttrack. Ble en småopphetet diskusjon da fra min side, problemet var tydeligvis at jeg reise på en bonusbillett uten at EBG kortet var lagt inn, så maskinen godtok ikke kun boarding pass. Så scannet hun EBG, og da lyser det gult og står det "sjekk BP". Likevel nektet hun, "fordi jeg har fått beskjed om at det måtte lyse grønt på scanneren."

Jeg hisser meg opp over folk som er så firkantet som det der. Siden det var liten vanlig kø, gikk jeg heller der enn tilbake til Menzies innsjekk for å få nytt BP med EBG.

Til syvende og sist var dette slett service av Menzies, jeg spurte jo om Fasttrack da jeg sjekket inn og hun sa "ja, hvis du har EBG". Kjedelig at de da ikke legger inn EBG kortet slik at jeg unngår å havne i Fasttrack dragene sine klør. Spurte i loungen om de kjente til problematikken, det var da jeg fikk vite at EBG måtte ligge inne ellers var det no go.

Siden den gang har jeg registrert at det Swiss nå tilbyr FastTrack til sine rene C kunder, så det skulle jo da ikke være noe mer problem?
I følge Swiss ble det implementert 21. juni:

NEW: Fast track
SWISS HON Circle, Senator and Business Class customers have access to the fast track at Oslo Gardermoen Airport from 21st June 2012. Fasttrack is located at OSL Terminal 1, Departure level at the east end right next to the standard Passenger Security Control.


Access with 2D barcode on boarding pass:

HON Circle members travelling all classes on SWISS-operated flights
Senators travelling all classes on SWISS-operated flights
Business Class passengers travelling on SWISS-operated flights

http://www.swiss.com/countries/NO/local_content/airports/Pages/oslo_airport.aspx
 
For meg er det helt ubegripelig at det går an å få en fasttrack sluse og regelverk rundt så ufattelig kaotisk. Ennå mer ubegripelig at ingen får ryddet opp.

Jeg har forsøkt etter beste evne å lese tråden her men sitter fortsatt igjen som et stort spørsmålstegn. Synes det virker helt tilfeldig hva som kommer gjnnom hos dragene og ikke.

Vi for eksempel skal fly Lufthansa C neste uke. Men har ikke noe gullkort.
Kan vi da bruke fasttrack eller ikke ?

Eller vil vi i praksis bare bli avvist ?

For et rot :rolleyes:
 
For meg er det helt ubegripelig at det går an å få en fasttrack sluse og regelverk rundt så ufattelig kaotisk. Ennå mer ubegripelig at ingen får ryddet opp.

Jeg har forsøkt etter beste evne å lese tråden her men sitter fortsatt igjen som et stort spørsmålstegn. Synes det virker helt tilfeldig hva som kommer gjnnom hos dragene og ikke.

Vi for eksempel skal fly Lufthansa C neste uke. Men har ikke noe gullkort.
Kan vi da bruke fasttrack eller ikke ?

Eller vil vi i praksis bare bli avvist ?

For et rot :rolleyes:

Du skal ha tilgang med Lufthansabillett i C. Jeg har blitt sluppet gjennom med det.
 
Her må dere sende klager til Swiss. De betaler helt sikkert en god del for å bruke fast-track, og £$@€@ingene som står og håndhever reglene har som vanlig ikke peiling. Hvis ikke Swiss får vite om dette, blir det sikkert heller ingen bedring.
 
Jeg tror jeg begynner å forstå hvorfor OSL kan hevde at de ikke har kapasitet til å håndtere Fast Track på innenriks - det skyldes rett og slett manglende mental kapasitet hos de ansatte... :rolleyes:
 
Jeg tror jeg begynner å forstå hvorfor OSL kan hevde at de ikke har kapasitet til å håndtere Fast Track på innenriks - det skyldes rett og slett manglende mental kapasitet hos de ansatte... :rolleyes:

Ja, det er problem å få tak i flinke folk til å bli vektere. Det kan vel skyldes lønna? Derfor er det viktig at flyselskapene får vite tidspunkt for passering, slik at disse ansatte kan få en "oppfrisking", eller at de setter kyndig personell på denne posten.
 
Postet av Swiss på Facebook i dag:

A new advantage for SWISS passengers flying from Oslo
You are flying from Oslo? Get to your gate even faster since we now offer access to the fast track at Oslo Gardermoen Airport in Terminal 1 for SWISS HON Circle, Senator and Business Class customers. Avoid queuing and enjoy some precious time before your next trip!

http://www.swiss.com/countries/NO/l...px?wt.ac=SMM_Facebook_NO_OsloFastTrack_120706

Så får vi se om det fungerer på torsdag neste uke...
 
Reiste med LX i C forrige tirsdag og så da skiltet ved fasttrack med Swiss logoen. Antok dermed at dette ville være problemfritt, men neida. Vakta scannet boardingkortet både med scanner 1 og 2 uten at det gav hverken rødt eller grønt lys. Noe usikker begynte han å lure på om jeg hadde "et kort" uten at det hjalp nevneverdig. Påpekte derfor Swisslogoen på skiltet, noe som han også var enig i at skulle fungere, men beklaget og ba meg gå bort i "mengden".
Ikke noe kritisk for min del, men kommer til å sende en mail til både Swiss og OSL angående problemet.
 
Reiste med LX i C forrige tirsdag og så da skiltet ved fasttrack med Swiss logoen. Antok dermed at dette ville være problemfritt, men neida. Vakta scannet boardingkortet både med scanner 1 og 2 uten at det gav hverken rødt eller grønt lys. Noe usikker begynte han å lure på om jeg hadde "et kort" uten at det hjalp nevneverdig. Påpekte derfor Swisslogoen på skiltet, noe som han også var enig i at skulle fungere, men beklaget og ba meg gå bort i "mengden".
Ikke noe kritisk for min del, men kommer til å sende en mail til både Swiss og OSL angående problemet.

Det virker jo som om de som jobber bak fast tracken bare gjør jobben sin. De har sikkert fått beskjed av sin sjef om å ikke slippe inn noen uten at lampen lyser grønt. Når valget står mellom å gjøre kundene fornøyd, og sjefen fornøyd, så er valget alltid like enkelt.

Nei, det må mer opplæring og gis mer ansvar og dømmekraft til de som bevokter fast-tracken.
 
Det virker jo som om de som jobber bak fast tracken bare gjør jobben sin. De har sikkert fått beskjed av sin sjef om å ikke slippe inn noen uten at lampen lyser grønt. Når valget står mellom å gjøre kundene fornøyd, og sjefen fornøyd, så er valget alltid like enkelt.

Så burde noen (les: selskapene eller OSL) fortelle "sjefen" at systemene ikke funker og at de bør få et "jukse-ark" som de har i loungen. med flytskjema/sjekkpunkter.

1) Har pax LX-billett - hvis ja se 2
2) Har PAX C-klasse - slippes gjennom, hvis ikke se 3
3) Har pax Swiss gull-kort - slippes gjennom, hvis ikke vanlig
eller noe slik...

"Problemet" er vel at om de slipper gjennom pax uten å scanne BP så "taper" OSL penger, så da er vel regelen at man ikke skal slippe folk gjennom selv om de har krav på det :rolleyes:
 
Hadde problem i forrige måned med US billett.

SK C til LHR. Fungerte ikke. Jeg gikk tilbake til innsjekkingsskranken og fikk med ei dame tilbake.

Hun ba meg stille meg i køen (10 pax), men jeg sa at det ikke ble aktuelt en gang til, og ble med henne til "dragen". Da var det plutselig i orden.
 
Back
Top