Lufthansa Fasttrack OSL

Så spørsmål: Hvis jeg kommer, med mitt fysiske Eurobonus Gold-kort, men har et boardingkort hvor mitt UA-kort er registrert (altså ikke printet med EBG på). Hvordan håndteres dette?

Hei. Det spørs hvilken selskap du reiser med da? Men eurobonus gullkoret må ikke være registrert for at du skal få tilgang så lenge du reiser med ett selskap som har tilgang på fasttracken. Og kun utlands billet er gyldig på fasttracken. Er ikke eurobonus kortet registrert på billeten så er det bare å lese billeten manuelt siden maskinen avviser den. Men som sagt, ikke alle selskaper er villig til å betale for fasttracken. Itillegg så er det ikke kunn eurobonus gullkort som er gyldig, reiser du med klasse C og Y utlands, så får du tilgang med SAS, blue1, lufthansa, apollo,widerøe samt noen andre få selskaper selskaper. Kommer ikke på akkurat nå hvilke. StarAllianse så er det kunn SAS gullkort og pandion som er gyldig.

Itillegg så er det ikke kunn eurobonus gullkort som er gyldig, reiser du med klasse C og Y utlands, så får du tilgang med SAS, blue1, lufthansa, apollo,widerøe samt noen andre få selskaper selskaper. Kommer ikke på akkurat nå hvilke. StarAllianse så er det kunn SAS gullkort og pandion som er gyldig.

Fint at du kaster deg inn i debatten, men en del av det du seier her stemmer ikke ihht. selskapene, og er det som lager krøll for mange:

Jeg vil bare opplyse om at LH vil fra 1. juni tilby fasttrack på OSL for sine kunder. Gjelder for alle C-class og Star Gold pax på LH operating flights, men de må ha Boarding Pass med barcode.

Reglene som LH har fastsatt.

• Passengers with seating class “C” (regardless of booking class).
  • Star Alliance Gold members (regardless of seating or booking class).
  • The passenger must have a bar-code boarding pass.
  • The passenger must have a valid reservation on LH operating flight.
  • LH Fast Track is only applicable when LH is operating carrier.

Austrian (OS) tilbyr nå sine passasjerer fast track på OSL. HON, Senator, star gold og alle med business-billett har tilgang.

I tillegg står følgende på LH Miels&more sine sider vedr. SN:
With Brussels Airlines, when you travel with a b.flex economy+, b.business or Business Class ticket, you can access the dedicated security control and reduce your waiting time by half.

HON Circle members and Senators can access the fast lane security control when travelling in all classes.

Itillegg så er det ikke kunn eurobonus gullkort som er gyldig, reiser du med klasse C og Y utlands, så får du tilgang med SAS, blue1, lufthansa, apollo,widerøe samt noen andre få selskaper selskaper. Kommer ikke på akkurat nå hvilke. StarAllianse så er det kunn SAS gullkort og pandion som er gyldig.

Y-klasse hos Lufthansa gir adgang til Fast-track? Den var ny!

Jeg kan kun snakke for meg selv og mitt team. Vi kan reglene.
Høres ut som en god holdning.

Denne tråden burde sendes til Lufthansa som skrekk og advarsel og et bevis på at de ikke får det de betaler for på OSL.

Last edited:
Hei. Det spørs hvilken selskap du reiser med da? Men eurobonus gullkoret må ikke være registrert for at du skal få tilgang så lenge du reiser med ett selskap som har tilgang på fasttracken. Og kun utlands billet er gyldig på fasttracken. Er ikke eurobonus kortet registrert på billeten så er det bare å lese billeten manuelt siden maskinen avviser den. Men som sagt, ikke alle selskaper er villig til å betale for fasttracken. Itillegg så er det ikke kunn eurobonus gullkort som er gyldig, reiser du med klasse C og Y utlands, så får du tilgang med SAS, blue1, lufthansa, apollo,widerøe samt noen andre få selskaper selskaper. Kommer ikke på akkurat nå hvilke. StarAllianse så er det kunn SAS gullkort og pandion som er gyldig.

Dette er positivt feil. I praksis vil maskinen pipe (siden det er UA kortet som er registrert), og da blir man bortvist, selv om man kan vise til et EBG kort. "Gå bort å snakk med SAS" er standardsvaret.

Y-klasse hos Lufthansa gir adgang til Fast-track? Den var ny!

Høres ut som en god holdning.

Denne tråden burde sendes til Lufthansa som skrekk og advarsel og et bevis på at de ikke får det de betaler for på OSL.

Beklager. LH har kunn med klasse C, eurobonus gullkort og star alliance gullkort. Så den var feil fra min side. Og Brussel airline ha tilgang med eurobonus gullkort.

Beklager. LH har kunn med klasse C, eurobonus gullkort og star alliance gullkort. Så den var feil fra min side. Og Brussel airline ha tilgang med eurobonus gullkort.

Brussel har ikke adgang med EBG, nei, kun M&M SEN og HON

Brussel har ikke adgang med EBG, nei, kun M&M SEN og HON

Brussel airline har tilgang med EBG. Og kunn eurobonus gullkort, pandion kort, Lufthansa og star aliance gullkort er gyldig på fasttracken i Gardermoen. Hva slags selskaper de er gyldige for er en annen sak.

Last edited:
En god gammeldags fast track sticker/voucher kan muligens forenkle dette, men vil jo vaere problematisk for alle som ellers ikke er inneom check-in...

Eventuelt bare spikre opp en plakat ved fast-track hvor det står svart på hvitt hvem som har tilgang. Til lære både for kunder og security.

Dette er positivt feil. I praksis vil maskinen pipe (siden det er UA kortet som er registrert), og da blir man bortvist, selv om man kan vise til et EBG kort. "Gå bort å snakk med SAS" er standardsvaret.

Da er det personen som sår der og bemanner posisjonen som gjør feil. Reiser du med en selskap som har tilgang på fasttrack, utlands, så har det ingenting å si om kortet er registrert på billeten eller ikke. Står klart og tydelig i instruksen. Men hvor har du reist og hvilken selskap?

Da er det personen som sår der og bemanner posisjonen som gjør feil. Reiser du med en selskap som har tilgang på fasttrack, utlands, så har det ingenting å si om kortet er registrert på billeten eller ikke. Står klart og tydelig i instruksen. Men hvor har du reist og hvilken selskap?

Reiste med SK OSL-MUC, med AC billett og mitt Aeroplankort registrert. Er EBG.

Reiste med SK OSL-MUC, med AC billett og mitt Aeroplankort registrert. Er EBG.

Ja, som jeg vet, å kommer maskinen til å avvise billetten din, og ber om å vise eurobonus gullkortet. Så om personen bak disken bare avviser deg uten å be om EBG så gjør han/hun en stor feil som går utover deg som betaler for en tjeneste du ikke får. Og det er selfølgelig veldig kjedelig når du har adgang. Er du sikker i din sak, så be om å snakke med omådelederen. Det er de som må ta takk i dette. Oftest tar det ikke me enn 1min å hente han.

Ja, som jeg vet, å kommer maskinen til å avvise billetten din, og ber om å vise eurobonus gullkortet. Så om personen bak disken bare avviser deg uten å be om EBG så gjør han/hun en stor feil som går utover deg som betaler for en tjeneste du ikke får. Og det er selfølgelig veldig kjedelig når du har adgang. Er du sikker i din sak, så be om å snakke med omådelederen. Det er de som må ta takk i dette. Oftest tar det ikke me enn 1min å hente han.

Neida, han gjorde ikke det. Jeg viste kortet, men han sa likevel at jeg ikke hadde adgang. Jeg prøvde da å peke på skiltet som sto 10cm fra hodet hans, men ble bare vinket meg bort og ba meg ta kontakt med SAS.

Var ute og fløy forrige uke, OSL-MUC med LH i C. Viste frem boardingpasset og han insisterte på at jeg skulle dra mitt EuroBonus-kort. Sa at reisen ikke lå i min profil der (brukte mitt SEN) men han insisterte. Javel, sa jeg -- fant frem mitt EBG, gav det til han og der dukket det selvsagt ingenting opp.

Så tenkte han seg litt om og sa "det får være greit denne gangen". :D

Vi har faktisk fått streng beskjed fra SAS at ingenting skal leses manuelt. Kundene skal dra enten kort eller scane billett, å skal vi bare stå, se og godskjenne. Ganske dumt spør du meg siden 50% må leses manuelt, men det er faktisk sannheten. SAS vil at først så skal det scannes eller dras kort før vi gjør noe annet.

Vi har faktisk fått streng beskjed fra SAS at ingenting skal leses manuelt. Kundene skal dra enten kort eller scane billett, å skal vi bare stå, se og godskjenne. Ganske dumt spør du meg siden 50% må leses manuelt, men det er faktisk sannheten. SAS vil at først så skal det scannes eller dras kort før vi gjør noe annet.

Så SAS sier at hvis det ikke funker automatisk så skal dere ikke sjekke manuelt? Dette høres jo veldig rart ut, ikke rart det blir problemer da.

Dette blir jo litt merkelig. SAS er vel bare en av flere kunder OSL har i Fast Track Produktet. Slik jeg forstår det er dette et produkt / en service OSL tilbyr sine kunder (flyselskapene) mot betaling. OSL har valgt G4S som leverandør av tjenestene som fast Track består av:
- Sjekke adgang til Fast Track.
- Gjennomføre Sikkerhetskontrollen av Fast Track kundene.

Det er liten tvil om at OSL tar seg betalt for dette og er den som har ansvaret for å levere, men en kan vel stille spørsmål om de er i stand til å levere det de tar seg betalt for.

At man skyver problemene (høyt antall) videre til Kunde Nivå (SAS) og helt ned til passasjernivå - er totalt uforståelig. Å foreslå at vi som brukere skal hente en tredjepart (SAS er tredjepart når jeg reiser med Lufthansa) fra en allerede travel billettskranke et stykke unna er mildt sagt svært dårlig service fra G4S og OSL som er de som blir betalt for denne tjenesten (SAS på linje med Lufthansa BETALER for dette og får ikke levert det de betaler for).

De gjenkjente ikke en QR C-billett, men siden jeg hadde EBG (som de ikke fant en billett på), så var det greitt... :p

-A

Så SAS sier at hvis det ikke funker automatisk så skal dere ikke sjekke manuelt? Dette høres jo veldig rart ut, ikke rart det blir problemer da.

Egentlig ikke, om vi skulle følge de intruksene vi har fått fra dem. det er en perm med alle regler og instrukser på fasttracken hvor det står følgende: "ingen billett skal leses manuelt, kunn ved bruk av scaner og kortleser, g4s peronell som bemanner posisjonen skal kunn se og godskjenne". Men jeg syns at det blir for dumt. De maskinene som blir brukt på fasttracken har en god del feil. Som at de ofte godskjenner inneniksreiser, og de avviser ofte folk som har tilgang, da er det ikke noe logikk å ikke lese de manuelt. Hadde de vær 100% feilfrie så hadde jeg skjønnt det.

Last edited:
Back