Lufthansa Fasttrack OSL

Vaktene ved Fast-tracken på OSL kjører sitt eget løp. Har tidligere blitt nektet med EBG på en SAS-flight, med beskjed om at det kun var tilgjengelig for Buisness. Selv om det sto noe helt annet på plakaten 10cm ved siden av han. Den ville han dog ikke se på.

Enig, det er innimellom noen vakter som ikke kan jobben sin der dessverre. dog synes jeg det ha blitt mye bedre siden oppstarten. Jeg har selv skrevet et par klager til SAS etter å nesten (ok, overdrivelse) ha havnet i håndgemeng med nye landsmenn som ikke setter pris på å bli fortalt jobben sin.

Jevnt over hyggelige folk i Fast tracken for tiden, men det er viktig at man som reisende setter seg inn i regelverket, for plutselig en dag står det en uten peiling der og da gjelder det å å vite hva man prater om. Enda mer nå som LH også har begynt å bruke den, regner med det er flere selskaper som kommer med etterhvert.

Neste onsdag er det vår tur til MUC/IST.. Finnes det noe skriftlig om dette på "LH-papir" ??

De i innsjekk vet hvertfall hva som gjelder, fikk beskjed om at FastTrack var for LH-business sist gang jeg fløy. (Hadde dog ikke spilt veldig stor rolle, da det var null kø over alt.)

Enig med deg, ofte på OSL ser jeg ofte at en like gjerne kan ta den andre for vanlig dødelige..

For oss er det ikke viktig, bortsett for å få "empiriske data" om det virker ??..

Gidder ikke å krangle og rusler til neste dersom det ikke går...:D Er alltid på OSL meget tidlig...

Fløy med LH i biz midt i juni. Først dro de boardingpasset (som var skrevet ut av SAS). Ingen tilgang.
Så dro jeg EB-kortet (som det ikke var noen billett knyttet til). Ingen tilgang
Så fikk jeg vekteren til å se på både EB-kort og billett, og da var det greit.

Fløy med LH i biz midt i juni. Først dro de boardingpasset (som var skrevet ut av SAS). Ingen tilgang.
Så dro jeg EB-kortet (som det ikke var noen billett knyttet til). Ingen tilgang
Så fikk jeg vekteren til å se på både EB-kort og billett, og da var det greit.

De har to lesere, en for SAS og en for LH. hender de ser på BP at det står SAS og fortvilet forsøker i SAS-leseren...helt til man sier "Lufthansa"

Kjenner meg godt igjen når det gjelder beskrivningen av Fast Track Dragene som vokter inngangen til hulen sin.

En gang opplevde jeg å bli nektet inngang fordi kortleseren ikke klarte å "finne billett på kortet mitt" (har i senere tid funnet ut hva som trigger dette; gjør du 3 eller fler endringer på flighten din OG er innsjekket på en flight til, så gir systemet opp). Dette var 4. dagen i strekk den uken jeg skulle reise, så spurte om forståelse. Nope. Dragen stod på sitt og henviste meg til innsjekk. Dro frem iPhonen og fikk hentet frem et mobilt boarding pass før jeg spurte om han var fornøyd og hvorvidt dette var "firkantet nok" for han. Ikke et ord.

En annen gang opplevde min sjef å bli stoppet i Fast Tracken pga av samme "finner ikke billett" feilen. Han er Pandion.

Den kanskje mest bisarre situasjonen var da jeg skulle fly til FRA og hadde mitt SEN på bookingen, og ikke EBG. "Du kommer ikke inn her med det gullkortet, leste du ikke skiltet!?" (greit at mennesker har en dårlig dag, men...) hvorpå jeg bare dro frem mitt EBG og spurte om det var greit. Han var uenig og mente bonuskortet måtte være registrert på bookingen (altså stå på boarding passet) for at fast track skal gjelde, men at han skulle gjøre et unntak denne gangen fordi han allerede hadde brukt 5 min med meg.

Søtt. :)

Varför har det tagit sådan lång tid för LH att erbjuda fast track i OSL?

På ARN har sedan flera år hela Lufthansa group( Lufthansa, Swiss & Austrian Airlines) erjbudit premium kunder fast track.

He, he :lol: gikk nesten som forventet. Litt kö i dag vanlig security og vi snakket med gullskranken til SK som forklarte at de var OK med fasttrack LH og *Gold.

Neida, et meget surt etnisk norsk fruentimmer var lite behjelpelig.. Scannet boarding card og swipet CO * Gold vaare.. Ut med oss. Saa vidt jeg saa hadde hun kun en leser..

Gikk tilbake til gullskranken, og meget hyggelig SK folk der:up:, geleidet oss tilbake og sendte oss igjennom.. Jeg er IKKE sur, men et eller galt er det i systemet eller de som betjener det. Spennende , 21. jul er vi tilbake...:headbang

He, he, Fawlty Towers med Basil i gaar paa BBC .. Tenkte paa det da vi sjekket inn til MUC med LH i dag.

Damen ved gullskranken forklarte meg at Fast Track var for LH med EBG.. CO *G var ikke gyldig. :headbang. Nabodama sa kun LH C klasse, men unnskyldte seg med at hun akkurat har kommet fra ferie.

Gadd ikke pröve aa gaa inn, snakket med SK supervisor og alt var OK. Geleidet oss gjennom.

Ja, ja, min "butikk" er opplaering.. Kunne tatt et lite oppdrag her...:headbang

Men kanskje CO sine folk boer rydde opp ogsaa;)

Jasså, du er på tur i dag du også Reidar?
Skal prøve det samme om 1,5 time, får se om de har orden på reglene da ;)

De har to lesere, en for SAS og en for LH. hender de ser på BP at det står SAS og fortvilet forsøker i SAS-leseren...helt til man sier "Lufthansa"

Og akkurat slik gikk det i dag. Kanskje på tide at sas skriver ut boardingpass på lh-papir, slik at de som ikke har lest denne tråden også kommer gjennom uten problemer.
Damen i EBG-innsjekk måtte bruke fingertegn til dragen når passasjerene foran oss på innsjekk skulle gjennom sikkerhetskontrollen..

Last edited:
Jeg er en vanlig Reidar jeg, men sikkerhetskontrollen på OSL er som regel ganske effektiv så fasttrack trenger man kanskje ofte ikke. Ellers kan man på EDI kjøpe fasttrack for 3 pund på en maskin før sikkerhetskontrollen. Man får ut en billett man viser til kontrolløren. Litt merksnodig løsning, men man kan da få fasttrack selv om man reiser DY eller FR.

I går gikk det ikke greit. De forlangte gullkort selv om jeg hadde businessklasse på boardingpasset. Da tok jeg like gjerne den vanlige sikkerhetskontrollen. Men men Lufthansas og SAS sine datasystemer snakker ikke bra sammen. Hvorfor er det feks slik at man MÅ sjekke inn på Lufthansas flygninger fra Skandnavia på SAS sine hjemmesider? Samtidig får man bare ut boardingkortet til FRA eller MUC ut på automatene, videre leggene går det ikke an å få boardingkort på SAS sine automater. Da må man få ut i skranka på OSL eller hente i FRA eller MUC. Jeg er lei av det tulleopplegget der. Burde vel for faen gå an å sjekke inn på alle legger på LUFTHANSAS sider.

Last edited:
Siste status, som vel bekrefter noen andre historier.

SK-flight med LH-gull funker ikke i Fast Track, siden det var null folk i slusen og i kø så fikk jeg beskjed om at følgende var gyldig for økonomiklassebilletter:

• SK med SK-gull
  • LH med Star-gull
Med andre ord er LH et allianseselskap som tilbyr gode tjenester til alliansens gode kunder, mens SK kun kikker på sin egen navle.

(Vekteren var hyggelig, men oppgitt han også. Det var ikke få Star-status-pax som ikke skjønte opplegget)

Ble nektet adgang idag .Kalte inn SK dama fra Goldsjekkinn.Hun mer eller mindre kastet oss ut at her kun gjaldt EBG og LH Gull...:headbang

Dama i security ( kun knapt snakke norsk ) sa at det kun var en leser... Finnes det ikke noe skriftlig her ....

Ble nektet adgang idag .Kalte inn SK dama fra Goldsjekkinn.Hun mer eller mindre kastet oss ut at her kun gjaldt EBG og LH Gull...:headbang

Dama i security ( kun knapt snakke norsk ) sa at det kun var en leser... Finnes det ikke noe skriftlig her ....
Du får vel klage til OSL, samt informere Lufthansa. OSL leverer tjenesten, mens LH betaler for den. Begge parter bør vel sørge for at det fungerer iht. avtalen.

Back