Leiebil i USA

Jeg skal til California om 2 uker og ønsker å leie bil i ca en uke. Er 22 så er klar over at det vil komme et ung sjåfør tillegg, spm er hvem er å anbefale da? Har også EBG, men vet ikke om disse rabatt kodene hos avis, hertz mm er noe særlig?
Min erfaring med leiebiler i USA er sjekk totalpris, sjekk totalpris, sjekk totalpris. Og book hjemmefra så får du normalt med alt i prisen (men sjekk det også)

Jeg synes det varierer voldsomt fra gang til gang hvem som er gunstigst (jeg leier ikke bil der borte så ofte)

Jeg skal til California om 2 uker og ønsker å leie bil i ca en uke. Er 22 så er klar over at det vil komme et ung sjåfør tillegg, spm er hvem er å anbefale da? Har også EBG, men vet ikke om disse rabatt kodene hos avis, hertz mm er noe særlig?

Vil gjerne leie en medium size suv eller en ''rimelig'' convertible.

For de under 25 er stort sett Alamo eller Sixt billigst da de har best betingelser for unge sjåfører. Kan lese litt i denne artikkel om aldersgrense for leiebil i USA: http://www.roadtripusa.no/2016/04/aldersgrense-leiebil-usa.html

Bare ikke bruk sixt-appen... Jeg pleier å være nøye med å sjekke og dobbeltsjekke, men noe gikk galt denne gangen og det ble dyrt.

Et lite tips leide nettop bil i USA og det var over dobbel pris om jeg hadde leid den samme bilen fra flyplassen som i byen dette var i newark med budget men var det samme på de andre utleierne har sett det før og men virker og være bare i new york omerådet.
Er dette normalt?

Et lite tips leide nettop bil i USA og det var over dobbel pris om jeg hadde leid den samme bilen fra flyplassen som i byen dette var i newark med budget men var det samme på de andre utleierne har sett det før og men virker og være bare i new york omerådet.
Er dette normalt?
La oss heller si at det ikke er uvanlig, avhengig av Flyplass og Leiebil selskap. Det koster tildels MYE aa leie ut biler paa Flyplassene - selv i Norge er ikke dette ukjent, paa FBU kostet hver parkerings plass for leiebiler NOK3500.00 i maaneden paa begynnelsen av 90 tallet ! Og det var ute i tildels noksaa daarlig oppbygde plasser. Ikke sjelden ligger det en solid Avgift til Flyplassen ogsaa, ser at naar jeg en sjelden gang har leid bil av Dollar i Downtown Seattle (fordi laa rett ved der jeg jobbet) maatte jeg skrive under paa at jeg ikke hadde ankommet til SEATAC i loepet av de siste 24 timene.

Jeg har bestilt en bil i Miami gjennom SIXT (booket vi norsk kundeservice hvor det var meget god service). Det som trigget meg er "double upgrade" for Platinum og jeg vet de har en spennende bilpark (bookrt Tahoe og du kan riskere å ende opp med en G Wagen)

De mente at Miami er flinke til å oppgradere, men Platinumkortet jeg har fått på grunn av EBG gjelder ikke da de mener du må ha leid 20 ganger. Er ikke da poenget med Platinum borte? Kommer det opp i systemet til gutta i MIA at jeg ere en semi-free loader?

Takker.

Jeg har bestilt en bil i Miami gjennom SIXT (booket vi norsk kundeservice hvor det var meget god service). Det som trigget meg er "double upgrade" for Platinum og jeg vet de har en spennende bilpark (bookrt Tahoe og du kan riskere å ende opp med en G Wagen)

De mente at Miami er flinke til å oppgradere, men Platinumkortet jeg har fått på grunn av EBG gjelder ikke da de mener du må ha leid 20 ganger. Er ikke da poenget med Platinum borte? Kommer det opp i systemet til gutta i MIA at jeg ere en semi-free loader?

Takker.

Jeg har hatt samme erfaring med at platinum-medlemskap man har fått som statusmatch blir oversett og ikke har noen reell betydning hos Sixt. Prøvde å leie hos dem én gang etter at jeg hadde fått oppgradert medlemskap, men det ble med den ene gangen.

Har booket 2 ganger med Sixt i Ft Lauderdale og Las Vegas. Oppgradering begge gangene. Er statusmatchet fra EBG.

Hvordan er det med vanlig bilforsikring i Norge, dekker den også leiebil?
Likeså med Norske kredittkort, er leiebilforsikring inkludert?

Har ofte venner som kommer til Florida for å feriere med leiebil og flere har blitt oppfordret til å ta kostbar forsikring til nesten samme pris som leiebilen for de var ikke sikker på om hva de hadde hjemmefra.

En kar som har vært her ofte leide via Finn.no og da var visst alt inkludert med forsikring og skatter, etc.
Prøvde det samme selv, brukte Finn.no for å leie bil i Norge, det var rimligst, men på innsjekk var dem skeptisk på at jeg var dekket av min privatbil forsikring med Citibank eller AmEx som back-up forsikring, meget skeptisk.

Hvordan er det med vanlig bilforsikring i Norge, dekker den også leiebil?
Likeså med Norske kredittkort, er leiebilforsikring inkludert?

Har ofte venner som kommer til Florida for å feriere med leiebil og flere har blitt oppfordret til å ta kostbar forsikring til nesten samme pris som leiebilen for de var ikke sikker på om hva de hadde hjemmefra.

En kar som har vært her ofte leide via Finn.no og da var visst alt inkludert med forsikring og skatter, etc.
Prøvde det samme selv, brukte Finn.no for å leie bil i Norge, det var rimligst, men på innsjekk var dem skeptisk på at jeg var dekket av min privatbil forsikring med Citibank eller AmEx som back-up forsikring, meget skeptisk.

Bilforsikring følger bil og ikke person.

Bilforsikring følger bil og ikke person.

Aha, da er det forskjell fra land til land.
Her I USA er man forsikret uansett vilken bil man kjører, men på den annen side, hvis man låner bort bilen til en kompis så en den kanskje ikke dekket.
Har måtte ringe forsikringa for å godkjenne at venner på ferie lånte bil.

Angående Sixt, så kan norsk kundeservice fortelle dette om statusmatchede kort og oppgradering

Sixt kundeservice said:
Du har et platinumkort hos Sixt, men dessverre har du ikke hatt 20 leier de siste året hos Sixt og ditt kort kvalifiserer dermed dessverre ikke til gratis oppgradering.

Platinumkortet man får er tydeligvis ikke verd så mye med mindre man har 20 leier hos dem og allikevel hadde kvalifisert til platinum

Heisann!

Har selv Platinum som er matchet og brukt Sixt flere ganger. Alltid hatt positive opplevelser som oppgraderte biler og "garantibil" selv om leiestedet var tomme offisielt når jeg skulle ha.

Så har funket fint for meg!

Kim

Forferdelige parkeringspriser i USA. Jeg var i Chicago i november, og der kostet det $ 100 i døgnleie plus tax i et parkeringshus i sentrum. Nå har jeg bestilt leiebil fra Sixt på flyplassen i MIA, og Embassy suites hvor jeg skal bo i fire dager, tar $ 30 pr. døgn plus tax, og på gaten kan man ikke parkere, hele området er regulert med timespris varierende med tidspunktet fra 3 - 5 $ / time. Så nå funderer jeg på å skippe hele leiebilen, og satse på Supershuttle istedet. Jeg skal på et cruise, og etter cruiset hadde jeg tenkt å booke GalleryOne i Ft Lauderdale, og da trenger man strengt tatt ingen bil. Leiebilen Fcar inkl. alle forsikringer koster egentlig mindre enn for 4 personer med Supershuttle en vei.

Det er ikke veldig mye rett rundt GalleryOne i Ft Lauderdale, bortsett fra Macys. Det er et godtstykke å gå både til strand og Las Olas. Mulig Uber kan funke for deg, men sjekk ut spothero, en parkeringsapp jeg har brukt med hell både i Chicago og Boston.

Forferdelige parkeringspriser i USA. Jeg var i Chicago i november, og der kostet det $ 100 i døgnleie plus tax i et parkeringshus i sentrum. Nå har jeg bestilt leiebil fra Sixt på flyplassen i MIA, og Embassy suites hvor jeg skal bo i fire dager, tar $ 30 pr. døgn plus tax, og på gaten kan man ikke parkere, hele området er regulert med timespris varierende med tidspunktet fra 3 - 5 $ / time. Så nå funderer jeg på å skippe hele leiebilen, og satse på Supershuttle istedet. Jeg skal på et cruise, og etter cruiset hadde jeg tenkt å booke GalleryOne i Ft Lauderdale, og da trenger man strengt tatt ingen bil. Leiebilen Fcar inkl. alle forsikringer koster egentlig mindre enn for 4 personer med Supershuttle en vei.

Nå trenger man vel strengt tatt ikke leiebil i storbyer i USA. Chicago? Galskap. Der burde kollektivnettet være mer enn godt nok til å komme seg rundt. Ville heller venta med leiebil når det var strengt nødvendig.

Nå skal det sies at jeg riktnok leide en bil i San Francisco da jeg var der men var taktisk lur nok til å finne et sted med gratis parkering. Det var egentlig kun for å se litt steder utafor byen at jeg gjorde det, men inni byen var det bedre med kolllektiv/gå.
Plukka den også opp på en intown office og ikke flyplassen.

En del hoteller/moteller nær flyplass/havn har ofte "Stay'n'park"-priser som kan lønne seg, Noen ganger ifbm. AAA-priser, så sjekk det om du er NAF-medlem.

Spothero ser ut til å være veldig gunstig, men parkeringsområdene ligger alt for langt vekk fra hotellområdet der jeg skal bo, så det blir ikke aktuelt i dette tilfellet. Ser ut som Spothero er mer brukervennlig i større byer.

Back