Leiebil i USA

Sitter å ønsker å bestille leiebil med Hertz neste mnd. på LAX.
Jeg skal være sjåfør, men ønsker å betale nå med min samboers kredittkort.

"• Kreditt- eller betalingskortet som ble benyttet ved bestilling må tilhøre personen som står som leietaker av bilen, og må fremvises ved henting av bilen. Fører og betaler må være i samme navn."

Noen som har kjennskap til hvor strenge de er på dette? Samboeren min skal være med på turen og stå ved siden av meg når bilen hentes ut.
 
Hvis du er Hertz #1 Club (gratis å melde seg inn) er det ikke tillegg for ekstra sjåfør så lenge vedkommende er 'domestic partner'. Så da er det bare å la samboer bestille og føre opp deg som ekstra sjåfør.
 
Sitter å ønsker å bestille leiebil med Hertz neste mnd. på LAX.
Jeg skal være sjåfør, men ønsker å betale nå med min samboers kredittkort.

"• Kreditt- eller betalingskortet som ble benyttet ved bestilling må tilhøre personen som står som leietaker av bilen, og må fremvises ved henting av bilen. Fører og betaler må være i samme navn."

Noen som har kjennskap til hvor strenge de er på dette? Samboeren min skal være med på turen og stå ved siden av meg når bilen hentes ut.



I California er det gratis med tilleggssjåfør, så da er det gjerne like greit å føre deg opp i tillegg? Så fremt samboer også har førerkort...

Jeg har flere ganger leid for andre med mitt kort, uten at det har vært noe problem (forskjellige utleieselskaper i USA).


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Last edited:
Alternativt kan du jo leie via en formidler som Autoeurope eller Rentalcars. Da går betalingen via de og du kan betale med samboers kort. Ditt kort registrerer du for depositum etc når du henter ut bilen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ref. California - Hertz fortalte oss at om den andre sjåføren er kollega (ansatt i samme selskap) eller "spouse" så behøver man ikke en gang registrere den ekstra sjåføren. Alt regulert av CA-lov. Ekstra-tips er at om man er BA-medlem så er ekstrasjåfør gratis hos Avis (avh. av land) om man booker med rett AWS-kode.
 
Google maps (offline) gjør det unødvendig å betale ekstra for GPS. Fungerer utmerket og mye mer oppdatert en Garmin, Tomtom osv...

Og kan legge til at en del biler etter hvert har Andriod Auto eller CarPlay, så da får man en grei integrert kartløsning i bilen (bare kjekt å huske på å trykke på "clear privat data" før tilbakelevering i tilfelle man har tanket opp bilen med alt av SMSer, kontakter og bilder fra nattklubben i Vegas :lol:)
 
Har et spørsmål (beklager å dra frem en eldgammel tråd) om dette. Hvis man leier bil i et område av USA hvor det kan være vinterlige forhold på veiene (les Reno i Nevada) - kan man forvente at det er satt på vinterdekk?
 
Har et spørsmål (beklager å dra frem en eldgammel tråd) om dette. Hvis man leier bil i et område av USA hvor det kan være vinterlige forhold på veiene (les Reno i Nevada) - kan man forvente at det er satt på vinterdekk?

Ville blitt overasket om det er vinterdekk men kan jo håpe på all season.
 
Ville blitt overasket om det er vinterdekk men kan jo håpe på all season.

Hmm kanskje jeg bare skal slå fra meg ideen om en tur dit i februar da. ville gjerne se litt av Lake Tahoe... Jeg er ok ish på nedoverski så hadde vært gøy og testa bakkene der. Planen min var nemlig fly til SFO, toget til Reno og så leie bil derifra og så ned litt til Lake Tahoe før man gjør samme turen i revers. Ville uansett leid meg ski på stedet og ikke tatt med fra Norge. Det orker jeg ikke å drasse på.
 
Last edited:
Har et spørsmål (beklager å dra frem en eldgammel tråd) om dette. Hvis man leier bil i et område av USA hvor det kan være vinterlige forhold på veiene (les Reno i Nevada) - kan man forvente at det er satt på vinterdekk?

Ikke mange som kjører på vinterdekk i USA. Det er noen som kjører med all season dekk, men ellers lite. Unntak finnes i fjellene, men om man leier bil på en flyplass, så er det nok 99,9% sikkert at vinterdekk ikke er tilgjengelig.
 
Hmm kanskje jeg bare skal slå fra meg ideen om en tur dit i februar da. ville gjerne se litt av Lake Tahoe... Jeg er ok ish på nedoverski så hadde vært gøy og testa bakkene der. Planen min var nemlig fly til SFO, toget til Reno og så leie bil derifra og så ned litt til Lake Tahoe før man gjør samme turen i revers. Ville uansett leid meg ski på stedet og ikke tatt med fra Norge. Det orker jeg ikke å drasse på.

Er neppe noe problem å kjøre på sommerdekk fra Reno til Lake Tahoe i februar.
 
Er neppe noe problem å kjøre på sommerdekk fra Reno til Lake Tahoe i februar.

Ok - takk for tips. :) Nei den største korken her er vel gjerne Amtrak tenker jeg. Det er vel heller ikke noe problem at Nevada registrerte leiebiler krysser grensa til California? Antagelig et dumt spørsmål, men er litt kjipt å havne i problemer pga det da. Jeg gjør det nå sånn fordi det er et godt stykke å kjøre fra SFO og jeg liker å kjøre tog. Har jo sett nok på lokaltv der borte at I80 østover kan bli ganske bra stengt ved snøvær over passet der. Kan sikkert gjelde Amtrak og da.
 
Vinterdekk har jeg aldri hatt her borte - selv ikke i Seattle. Hadde imidlertid alltid et sett kjettinger i bagasjerommet om vinteren. Brukte det stort sett kun hvis vi skulle til Stevens Pass, Mt. Baker e.l. ..
 
Ok - takk for tips. :) Nei den største korken her er vel gjerne Amtrak tenker jeg. Det er vel heller ikke noe problem at Nevada registrerte leiebiler krysser grensa til California? Antagelig et dumt spørsmål, men er litt kjipt å havne i problemer pga det da. Jeg gjør det nå sånn fordi det er et godt stykke å kjøre fra SFO og jeg liker å kjøre tog. Har jo sett nok på lokaltv der borte at I80 østover kan bli ganske bra stengt ved snøvær over passet der. Kan sikkert gjelde Amtrak og da.

Om du vil gjennom alle 50 statene med en leiebil, så er det problemfritt (kanskje med unntak av noen mindre hindringer i form av sjø).
 
Ok - takk for tips. :) Det er vel heller ikke noe problem at Nevada registrerte leiebiler krysser grensa til California? Antagelig et dumt spørsmål, men er litt kjipt å havne i problemer pga det da.

De sidste tre somre har jeg lejet bil fra AVIS rundt omkring i USA, og hver gang har bilen faktisk været indregistreret i en helt anden stat end der hvor jeg lejer bilen.
Så vidt jeg har forstået , hænger det sammen med at selskaberne simpelthen registrerer deres biler , hvor det nu engang er billigst mht. skatter, afgifter, forsikringer osv.
Det eneste selskab jeg har set nævne begrænsninger på geografien er SIXT.
 
Har et spørsmål (beklager å dra frem en eldgammel tråd) om dette. Hvis man leier bil i et område av USA hvor det kan være vinterlige forhold på veiene (les Reno i Nevada) - kan man forvente at det er satt på vinterdekk?
Forvent at veier kan være stengt for trafikk med mindre man har kjettinger eller 4WD med M&S-dekk (mud&snow). Har selv opplevd det på tur fra SFO til Tahoe
 
Da vi kjørte rundt på vestkysten, Oregon og Washington State for et par år siden, i slutten av mars/børjan av april, så var det et par fjell som krevde kjettinger på for at vi kunne kjøre opp. Det hadde jo ikke vi tenkt på, så vi måtte snu et par ganger. Men det gikk greit nok.

I USA tror jeg de bruker noen ekstremt store saltkorn for å salte veiene. I allefall var det mye overskuddssalt i gatene i Jersey City og på veiene i New Jersey da jeg kjørte der for to uker siden. Alt er stort i USA, til og med veisaltet :)
 
Har forresten nettopp reservert en bil i Denver for fem døgn i april. Prøvde Budget først, de skulle ha 194 USD for leien med SAS Eurobonus-koden, som vel gir den fordelen at man kan betale "prepaid rate" ved pick-up.

Søkte deretter på Avis. De hadde samme biltypen til 173 USD, også denne med SAS-koden. Er ikke Budget og Avis samme selskap egentlig?
 
Har forresten nettopp reservert en bil i Denver for fem døgn i april. Prøvde Budget først, de skulle ha 194 USD for leien med SAS Eurobonus-koden, som vel gir den fordelen at man kan betale "prepaid rate" ved pick-up.

Søkte deretter på Avis. De hadde samme biltypen til 173 USD, også denne med SAS-koden. Er ikke Budget og Avis samme selskap egentlig?

Man må jo bare ta det som er billigst, for min del ble faktisk pickup på Reno flyplass billigere enn i byen av en eller annen grunn. Brukte Avis, Hertz prisa seg fullstendig ut.
 
Da vi kjørte rundt på vestkysten, Oregon og Washington State for et par år siden, i slutten av mars/børjan av april, så var det et par fjell som krevde kjettinger på for at vi kunne kjøre opp. Det hadde jo ikke vi tenkt på, så vi måtte snu et par ganger. Men det gikk greit nok.

I USA tror jeg de bruker noen ekstremt store saltkorn for å salte veiene. I allefall var det mye overskuddssalt i gatene i Jersey City og på veiene i New Jersey da jeg kjørte der for to uker siden. Alt er stort i USA, til og med veisaltet :)
Her i vest har jeg ennå ikke opplevd salting, men selv i går ble veien lokalt "de-iced" med en væske ikke ulik hva som brukes for fly, dog ser det ut som den har lengre holdbarhet, da jeg ofte ser at de "sprøyter" kvelden før og det holder isen borte selv ut på formiddagen etterpå.

Har forresten nettopp reservert en bil i Denver for fem døgn i april. Prøvde Budget først, de skulle ha 194 USD for leien med SAS Eurobonus-koden, som vel gir den fordelen at man kan betale "prepaid rate" ved pick-up.

Søkte deretter på Avis. De hadde samme biltypen til 173 USD, også denne med SAS-koden. Er ikke Budget og Avis samme selskap egentlig?
De har samme eier og helt klart begynner de å jobbe tettere - mange felles kontorer og skranker, men ennå forskjellige priser og markedsføring.

Jeg undersøkte selv leiebil priser før jul og det ble en del dypdykk uten at jeg fant annet enn meget store forskjeller selv innen samme selskap (avhengig av hvor en plukket opp bilen) men klarte ikke å finne noe logisk mønster. Vi vurderte å kjøre til Syd Californa i julen og ønsket en stor SUV noe det var masse tilgjengelig av. I Seattle kunne vi stort sett spare 2-300 USD i ukeleie om vi hentet bilen på Flyplassen, i Portland var det motsatt. Billigst var Portland under USD 300 for en Ford Expedition eller Chevy Surburban - dyrest var by kontorer i Seattle med over 700 USD for samme bil type. Mindre forskjeller mellom selskapene, dog ser Hertz ut til å lide av misoppfatninger at Japanske SUV'er er Full Size.
Nytt for meg er disse "mystery" pakkene som Expedia tilbyr - du faar ikke vite selskap eller bil type, kun antall passasjerer og bagasje kapasitet (som sier en god del om størrelse). De gjør det samme med fly også, vi testet Seattle - Bend t/r som ble USD 120.00 billigere når vi kun oppgav datoer, først når vi hadde bestilt kom flyselskap og avgangstider.
 
Back
Top