Leiebil i USA

Nå begrenser min bruk av Lynxen seg til litt mer.. eherm.....tvilsomme områder i utkanten av Orlando, men allikevel - buss er skikkelig upraktisk der.

Lynxen tiltrekker seg også folk som gjerne ikke har noen mulighet til å få billån (av ymse årsaker)
Mulig jeg som singel jente på reise ikke var veldig bekvem med den situasjonen.

Kollektivtransport er stort sett for (veldig) uvaskede masser. (Så for man tolke det som man vil). Sikkerhetsrisikoen er generelt litt for høy for meg. Unntaket er selvfølgelig enkelte metroer som f.eks. NYC, WAS (enkelte baner ihvertfall) og Seattle.

Her i ATL kjører jeg av og til banen til flyplassen. Spesielt på kvelden er det mye rart å se. Bussene holder jeg meg langt unna.

Leiebil er Must de fleste stedet som det nevnes over. Boston, NYC og San Fransisco er byer jeg har vært i og som fungerer greit med kollektivtrafikk, men med unntak av bykjerne i litt eldre byer ser jeg ikke kollektivtrafikk som reell mulighet.

(JoeW, Currently i LA med en normal leiebil med automat. )

Orlando uten bil villle ikke jeg forsøkt meg på ihvertfall...store avstander. Blir veldig låst ihvertfall.

Leiebil i Orlando er veldig praktisk i alle fall. Større frihet til å komme seg rundt, går mye raskere enn buss.

Kan være en del trafikk innimellom på enkelte strekninger, spesielt på ettermiddagen på hverdager, viktig at man tar det med i beregningen...

Hertz er det eneste leiebilfirmaet jeg har erfaring med der borte pga rabatt via NAF, men har vært veldig fornøyd med effektivitet på utleiestasjoner og med kvalitet på bil. Enkel og fin GPS har de også.

Trenger å leie bil i 45 dager i Florida til neste år. Anbefales det å leie her eller der? I ett leieforhold i 45 dager, eller dele opp?

Trenger å leie bil i 45 dager i Florida til neste år. Anbefales det å leie her eller der? I ett leieforhold i 45 dager, eller dele opp?

Jeg ville leid gjennom eleiebil.no. Rimelige alternativer fra de store forhandlerne (Alamo, Dollar, Avis, Hertz etc.), flott kundeservice og generelt idiotsikkert system. Egenandelsforsikring ligger alltid, såvidt jeg husker, inkludert (men dobbeltsjekk alltid slik). Jeg har leid gjennom eleiebil.no (fungerer på samme måte som booking.com, hotels.com etc) flere ganger, 1 x 90 dager i Houston, 2 x 30 dager i Florida, 1x30 dager i California og aldri hatt problemer.

En liten, god tommelfinger-regel er at om du leier via norske sider (Avis.no, hertz.no etc) så skal forsikring være inkludert i prisen! (Utenom ekstra tilvalg du selv vil gjøre...)

I USA er det ofte svært dyrt for forsikring, så kan spare mye på å leie via de norske sidene!

Kim

Noen som har erfaring med eller vet noen om tilgjengeligheten på vinterdekk på solfylte steder som San Diego(CA). Skal kjøre derfra og opp til Grand Canyon-området i dagene rundt nyttår. Etter hva jeg har lest så kan det bli snø og minusgrader i de områdene i desember/januar.

Det som er merkelig er at prisen for 45 dagers sammenhengende leie er høyere enn hvis jeg deler opp oppholdet i 22 og 23 dager. Jeg ville trodd at det var billigere for alle parter med ett leieforhold.

Norske sider er nok lurt mtp forsikring.

For noen år siden leide jeg bil på Hawaii, både på Ohau og Maui og det var ingen tvil om at det helt klart lønte seg å leie bil igjennom budget.no.

på flyplassen var de hissige på å oppgradere meg, siden de påsto at jeg fikk leie bil alt for billig.. :-D

Noen som har erfaring med eller vet noen om tilgjengeligheten på vinterdekk på solfylte steder som San Diego(CA). Skal kjøre derfra og opp til Grand Canyon-området i dagene rundt nyttår. Etter hva jeg har lest så kan det bli snø og minusgrader i de områdene i desember/januar.

Dette bør du i så tilfelle spesifisere, og særlig så langt syd. San Diego er jo stort sett "sommer" hele året, og bilene er utstyrt deretter. Så jeg er ikke så sikker på at dette er mulig, slik at du risikerer og/eller bør bytte bil under oppholdet.

Hmm... Fikk svar fra norske Avis (bestilt derfra) med
" Hei, de har dessverre ikke vinterdekk i California. Derimot er alle bilene utstyrt med "All weather tyres". "

Det virker jo litt tungvint å bytte bil underveis.. Jeg kan da ikke være den første som leier bil i Sør-California som skal kjøre opp til Grand Canyon vinterstid. Eller?

Jeg har leid bil både i Colorado og i Seattle (kjørte til Whistler Mountain) vinterstid og begge steder har de sagt at bilene har såkalte "all season tyres". Tror det er gjengs over hele USA at de har slike dekk, og at vinterdekk rett og slett ikke eksisterer. "Pigs in the deck" er i hvertfall ikke å finne.

Uansett, det har gått fint å kjøre i snøvær på den type dekk. Tror heller ikke at det kommer så voldsomme mengder snø i Grand Canyon-området at det skal bli noe problem. De er også flinke å brøyte og salte.

Takk for svar folkens :-)
Vi får håpe på det beste, og plukke med oss litt Mojave-sand på veien i tilfelle vi må ut for å strø. :-p

Kan vel være fornuftig å leie en
SUV med firehjulsdrift, så går det nok helt greit.

Nja, det er jo ikke bare fremdriften som gjelder, men det å bremse er vel så viktig. Da hjelper ikke 4WD mye.

Om det er kaldt med snø og is, ville jeg ikke kjørt med "all season tyres" i alle fall. Kjettinger kan da faktisk være greit.

Back