Leiebil i USA

Høres ut som når folk skal forklare hvor enkel apple-produkter er å bruke, jeg er helt ute av stand til å bruke dem. De gjør alltid noe annet enn hva jeg ønsker. Ser for meg at det blir det samme i en bil uten kjøtch og gir. Ser ellers at automatgir gjerne har 6 forskjellige mer eller mindre kryptiske posisjoner, hadde det vært bare 3 ville det hatt en viss logikk.
Du vil vel trenge fire steg, fram, bak, fri, parkering :)

Høres ut som når folk skal forklare hvor enkel apple-produkter er å bruke, jeg er helt ute av stand til å bruke dem. De gjør alltid noe annet enn hva jeg ønsker. Ser for meg at det blir det samme i en bil uten kjøtch og gir. Ser ellers at automatgir gjerne har 6 forskjellige mer eller mindre kryptiske posisjoner, hadde det vært bare 3 ville det hatt en viss logikk.

Det er knallenkelt, trust me.

D-Drive
N-Fri (Neutral)
R-Revers
P-Park

De andre posisjonene er bare for blokkering av høyere gear hvis du f.eks. kjører i kø, eller på glatta. men i praksis kan du bare ignorere dem.
I tillegg har du en knapp for Overdrive hvis du trenger et lite 'spark', f.eks. ved forbikjøring eller filbytte.

Og BRUK BARE HØYREFOTEN på gass/brems, som du er vant til.. La venstrefoten hvile der clutchen skulle vært. Eller kan du risikere i en panikk- eller uhellssituasjon at du trykker begge pedaler samtidig. Og det er ikke lurt ..

Det er alt.

Last edited:
Kanskje legge til "N", brukes kun du trenger å dytte bilen av en eller annen grunn. På min bil her hjemme aldri brukt.

Så kun D ( forover ), R ( bakover ) og P ( Parkering ). Men husk å ha benet på bremsen ved start, for sikkerhets skyld. Nekter å starte dersom du ikke har beinet der...;)

En ting til, kjøre i USA , noe jeg har hatt litt vanskelig med i alle år.... Tillatt med høyresving på rødt lys hvis alt er 100% klart fra venstre... Hvis ikke tillatt, er det tydelig merket.. Du vil uansett raskt finne ut at trafikk kulturen er milevis langt unna norsk... Det vil si , finnes knapt bedre steder på kloden å leie bil enn der.

Disclaimer: sammenligner med rundt Lillestrøm...^_^

N bruker jeg på automatkjerra hjemme hvis jeg f.eks om vinteren står midt i en bakke og skal ned. Ved å sette den i R vil man risikere at motoren trekker litt, og det er lettere å skli.

Men det er strengt tatt en lite aktuell problemstilling med mindre robertaas har funnet en helgetur til Alaska, eller fjellknausene i Rocky Mountains midtvinters ;)

Ble brått usikker på om automatgir-greiene var en spøk jeg. Noen som reiser så mye som Robertaas regner jeg med at klarer å lese skilt på flyplasser med mer enn to linjer, og det er omtrent like lett som automatgir - og enklere enn manuelt gir.

I tillegg har du en knapp for Overdrive hvis du trenger et lite 'spark', f.eks. ved forbikjøring eller filbytte.

Grei brukerveiledning for betjening av automatgir fra MOW, bortsett fra at Overdrive er det motsatte av "et lite spark". Overdrive er et overgear som brukes for å spare drivstoff, gjerne på lange flate strekninger i relativt høy fart. Men du oppnår aldri bilens toppfart i overdrive, og akselerasjonen er skral...

Enjoy Your drive Robert:)

Enjoy Your drive Robert:)
Det er over et halvår til jeg muligens må utsette meg selv for dette, men jeg har begynt å forberede meg mentalt. Vil uansett først ta en grundig undersøkelse av hva som finnes av kollektive transporttilbud i Orlando.

Det er over et halvår til jeg muligens må utsette meg selv for dette, men jeg har begynt å forberede meg mentalt. Vil uansett først ta en grundig undersøkelse av hva som finnes av kollektive transporttilbud i Orlando.

Lynx-bussen. Men den ville jeg nok strukket meg lang for å unngå i fremtiden. Kollektivtrafikk i USA er og blir en litt spesiell greie.

Lynx-bussen. Men den ville jeg nok strukket meg lang for å unngå i fremtiden. Kollektivtrafikk i USA er og blir en litt spesiell greie.

Enig i at leiebil er å foretrekke, men hva er "galt"/spesielt med å reise kollektivt med f.eks. subway i NYC? Er nesten mer rart å se/oppleve på t-banen her i Oslo.

Enig i at leiebil er å foretrekke, men hva er "galt"/spesielt med å reise kollektivt med f.eks. subway i NYC? Er nesten mer rart å se/oppleve på t-banen her i Oslo.

NYC er jo litt annerledes igjen da. Nesten så jeg ikke regner det som USA :p
Tenker vel hovedsakelig på kollektivtilbud i byer hvor man kanskje strengt tatt er avhengig av bil.
Lokalbussen i Orlando er definitivt mer eksotisk enn undergrunnen i NYC.

NYC er jo litt annerledes igjen da. Nesten så jeg ikke regner det som USA :p

Tenker vel hovedsakelig på kollektivtilbud i byer hvor man kanskje strengt tatt er avhengig av bil.

Lokalbussen i Orlando er definitivt mer eksotisk enn undergrunnen i NYC.

Takk! Da hopper man glatt over slikt i Orlando. Om Robert velger den eksotiske varianten i Orlando så ser jeg fram til en trip report om opplevelsene ;)

Det er over et halvår til jeg muligens må utsette meg selv for dette, men jeg har begynt å forberede meg mentalt.

Automatgir er latterlig enkelt, men hvis du har en kompis med slik bil kan du jo prøve den først for å få ro i sjela.

Var nettopp i Orlando, og dette er en by jeg følte at man trengte bil, laaange avstander og alt virker som det er bygget opp for at du skal kjøre rett til døren og parkere utenfor, vet ikke om jeg så noen fortau engang, regarete på folk som gikk på gressplenen mellom kjørebanene.

Vært masse i Orlando, og her er det som flere sier, store avstander og man er nesten avhengig av bil. (Alternativt Taxi...)

Buss og gangavstand har vi prøvd èn gang, bare å glemme! Shuttle fra hotell til park funker, men å komme seg rundt i området med buss funket ikke...

Bil, bil, bil eller bil er det som gjelder. Og automatgir er enkelt. Press ned høyrefoten, kjør...

Kim

Back