Tja, 10-11 besetninger pr. fly er vel det vi trenger for å operere A330/340 på dagens rutenett. Dvs. 11-12 besetningsmedlemmer pr crew. 110-130 besetningsmedlemmer pr. fly med andre ord. Pilotene vil bli hentet fra short-haul flåten etter ansiennitet. Det betyr at de som skal fylle plassene som blir ledig på short-haul må først ansettes, så utdannes på 737/MD/A32 og klar for rutene, før man begynner på skolingen av long-haul pilotene. 60-70 A330/340 piloter vil ta ca. et år alene. Man skal finne simulatorkapasitet til dette. Oxford Aviation Academy har kun en simulator. SAS Flight Training har kjøpt de plassene de trenger ut første halvår 2011. Dette er kun PC/OPC plasser, samt noe ny tilskoling av opp mot 5 kapteiner for å dekke opp for pensjonsavganger neste år. Finnair har kjøpt praktisk talt resten av tiden på simulatoren. I salgsavtalen med Oxford F.A., så ble man enige om at SAS ikke får opprette sitt eget Flight Academy de første 5 årene. Ei heller gå ut og kjøpe simulatorkapasitet hos andre uten at Oxford har godkjent dette. Basert på dette, så ser jeg ingen mulighet for at SAS starter IC fra OSL før tidligst en gang i første halvår av 2012 uten at det går på bekostning av allerede eksisterende ruter/frekvenser. Svenskene er ikke noe problem: de kjemper allerede for å få beholde sine to ruter med nebb og klør. Problemet er danske politikere samt eieren av Københavns Lufthavner, Macquarie. Godt støttet av Jyske Bank.