Alert Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Som kineserne, de sliter med sertifiseringen, med mindre vestlig teknologi tas i bruk.

Så trekker dette ut, vil nok også kinesiske flytyper finne veien til Russland. Dog trolig med hjemmesnekret instrumentering.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Hvis det trekker ut lager nok russerne sin egen ad-hoc sertifisering til innenlandsk bruk...
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Hvis det trekker ut lager nok russerne sin egen ad-hoc sertifisering til innenlandsk bruk...


Jo, men så er utfordringen å skaffe komponentene, delene og teknologien som trengs. Såvidt jeg forstår mangler både de og kineserne både dette, og produksjonskapasiteten, til å produsere mye av elektronikken i moderne passasjerfly. I der minst på kort og mellomlang sikt. Hvis de nå ikke kan bruke vestlige produsenter vil jo fort ta noen år å utvikle dette lokalt
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

De får sparke igang noen gamle tupolev'er ...
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Azur Air kutter sine karibien-flighter fra i dag. De vil fortsette å fly til Nha Trang (Vietnam), Male (Maldives), Antalya (Turkey), Hurghada, Sharm El Sheikh (Egypt) og Dubai (UAE).

Northwind synes også å ha skalert ned til Karibien, og de jeg har sett i dag har alle vært 767 og operert via Agadir isteden for å svinge rundt Nordkapp.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Azur 788 ser ut til å ta en pitstop i Murmansk på vei fra Karibia, så den går nok rundt.
Ser forøvrig at flightene til/fra Agadir går en grei runde rundt Europa(kontrollert luftrom), så de er nok redde for å bli omdirigert.
(Noe jeg synes de fortjener etter Ryanair-saken..)
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Azur 788 ser ut til å ta en pitstop i Murmansk på vei fra Karibia, så den går nok rundt.
Ser forøvrig at flightene til/fra Agadir går en grei runde rundt Europa(kontrollert luftrom), så de er nok redde for å bli omdirigert.
(Noe jeg synes de fortjener etter Ryanair-saken..)


….. og den er også en 767. De ser ut til å ha parkert 777’ene.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Azur 788 ser ut til å ta en pitstop i Murmansk på vei fra Karibia, så den går nok rundt.
Ser forøvrig at flightene til/fra Agadir går en grei runde rundt Europa(kontrollert luftrom), så de er nok redde for å bli omdirigert.
(Noe jeg synes de fortjener etter Ryanair-saken..)

767'en landet aldri i MMK, men det er mulig at de hadde MMK i beredskap hvis det ble lite drivstoff i tankene.

Espen
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Ikke at at det ligger an til noen snarlig gjenåpning av sivil flytrafikk i Ukraina uansett, men ser nå en pågående russisk offensiv begynner å nærme seg Kyiv også fra øst og er ikke veldig langt unna landets hovedflyplass, Boryspil (KBP).
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Turkish Airlines gjør det tydeligvis veldig bra på IST-VKO-ruten.
Fra daglige avganger med 321, og 330 innimellom. Til nå daglige avganger 77W, med 789/333/332 innimellom.

Air Serbia gjør det også godt, fra 319(/320) fast på BEG-SVO, til nå 319(/320) og 332 når den ikke flyr BEG-JFK.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Turkish Airlines gjør det tydeligvis veldig bra på IST-VKO-ruten.
Fra daglige avganger med 321, og 330 innimellom. Til nå daglige avganger 77W, med 789/333/332 innimellom.

Air Serbia gjør det også godt, fra 319(/320) fast på BEG-SVO, til nå 319(/320) og 332 når den ikke flyr BEG-JFK.

Ja, de russerne som kan, flykter jo landet... tog, fly, buss, whatever .... Ser det finnes noen spredte seter å få kjøpt, men det er mest '0' og 'L' å se ..
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Finnair flyr NRT - HEL over Amerika (Alaska).

Ser også at Japan Airlines flyr til HND - LHR den veien. Mens blant annet Air France bruker en helt annen rute, sør for Russland, mellom CDG og HND/KIX.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Wizz Air har fire A320 strandet i Ukraina nå, tre i Kyiv (IEV) og ett i Lviv. De ønsker å få ut flya og sine ansatte der. Crew er vel mulig å evakuere, men de flya bli stående på bakken lenge.

https://simpleflying.com/wizz-air-repatriate-planes-stuck-in-ukraine/

I verste fall kan jo også flya bli ødelagte. Spesielt de tre i Kyiv, med den pågående krigen rundt byen. Mens Lviv enn så lenge ikke er direkte berørt.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Bermuda trekker luftdyktighetssertifikatene for all fly på deres register, som opereres av russiske selskap. Hvilket jo er det store flertallet av vestlige fly i Russland. I praksis betyr det at disse flyene nå flyr uten sertifikater

https://www.aviation24.be/miscellan...aa-suspends-certificates-of-russian-aircraft/

The Bermuda Civil Aviation Authority [BCAA] has “provisionally suspended all Certificates of Airworthiness” of the aircraft operating under the “agreement between Bermuda and the Russian Federation.” Many Russian airlines indeed are registering their aircraft in the Bermuda Registry (VP-B** and VQ-B**) in order to have them accepted on airports worldwide.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

kan se at UTAir er begyndt med at omregge deres B737-4 og B737-5 til russisk register..
Nordwind er også begyndt på samme procedure....
Det vil vel sige, at de bare gør det for at kunne benytte flyene..
Hilsen
Ole
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Og irerne kommer vel til at gøre det samme
(beklager hvis det allerede er nævnt, men jeg orker ikke at læse alle 20 sider)
Hilsen
Ole
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

kan se at UTAir er begyndt med at omregge deres B737-4 og B737-5 til russisk register..
Nordwind er også begyndt på samme procedure....
Det vil vel sige, at de bare gør det for at kunne benytte flyene..

Hjelper egentlig dette spesielt mye for å få gyldige papirer på flyene, hvis ikke leasingselskapene godkjenner at flyene omregistreres?
 
Back
Top