Alert Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Og irerne kommer vel til at gøre det samme
(beklager hvis det allerede er nævnt, men jeg orker ikke at læse alle 20 sider)
Hilsen
Ole


Nå er det ikke så mange russiske fly på irsk register vel?
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Hjelper egentlig dette spesielt mye for å få gyldige papirer på flyene, hvis ikke leasingselskapene godkjenner at flyene omregistreres?


Jeg lurer på om endel av de som i første omgang ble omregistrert var eide maskiner. Mest gamle 737CL og slikt

Ellers så er jo Russland i fint driv med å solid bryte Cape Town-konvensjonen. Ikke at de uansett bryr seg det drøyt om inngåtte avtaler uansett, men det kommer til å bli dyrt for russiske flyselskap den dagen sanksjonene letter….
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Kan endel av utstyret/teknologien i flyene «fjernstyres»? I den for at leverandørene har mye av det elektriske utstyret kan trykke på noen knapper, så det plutselig slutter å virke?
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

En del. Hos Rossiya f.eks.

Rossiya har alle deres B747 og B777 på irsk register

Hilsen
Ole

Snakk om totalt 19 (av 123) maskiner hos dem, hvor de fleste alt er parkert. Så ikke akkurat de helt store implikasjoner

Deres A319, A320 og 737 flåte er Bermude-registrert, som Superjet på russisk
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Det ser ikke ut til at manglende Certificate of Airworthiness påvirker bruken av flyene nevneverdig. Jeg antar at det heller ikke er noen normale forsikringer som gjelder for fly uten nødvendige sertifikater, så da ser det ikke ut til at russiske flyselskaper har tenkt å slutte å fly disse maskinene med det første.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Statlige russiske medier melder mandag at president Vladimir Putin har skrevet under på et lovforslag som har vekket stor uro i flybransjen.

Den nye loven åpner opp for at utenlandske fly som er leid inn av russiske selskaper, nå skal kunne registeres som flyselskapenes eiendom og dermed også få russiske sertifikater å fly på videre, melder det statlige russiske nyhetsbyrået TASS.
https://borsen.dagbladet.no/studio/borsenstudio/608?post=88090
Da er det offisielt røveri.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Tja det russerne gjør her kan ha langt større konsekvenser for dem enn de har ant. Feks så blir vel utenriksflyginger komplett umulig for de flyene der pga leasingselskapene vil sitte der som en klegg og kreve arrest i dem (ja og pga internasjonalt lovverk og da , forsikringer airworthyness osv). Og ja ingen leasingselskaper vil vel deale med russiske selskaper lengre selv etter sanksjoner letter.
 
Last edited:
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Tja det russerne gjør her kan ha langt større konsekvenser for dem enn de har ant. Feks så blir vel utenriksflyginger komplett umulig for de flyene der pga leasingselskapene vil sitte der som en klegg og kreve arrest i dem (ja og pga internasjonalt lovverk og da , forsikringer airworthyness osv). Og ja ingen leasingselskaper vil vel deale med russiske selskaper lengre selv etter sanksjoner letter.


Disse fly vil aldrig nogen siden komme uden for russisk område..Heller ikke Kina...

Det er statsrøveri...det ved russerne godt....og kender konsekvenserne ved det...De har lige ødelagt hele deres luftfarts industri....idet russiske fly heller ikke kan flyve i europæisk luftrum, hvor de vil blive beslaglagt...Ikke de har mange, men de få de har, vil for altid forblive hvor de er..
Hilsen
Ole
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Hva skjer når disse flyene trenger reservedeler? Vil det være mulig å få kjøpt det? Må ikke de russiske såkalte "eierne" oppgi hvilket fly de trenger reservedeler til?

Hvis ikke, kan f.eks, Turkish, Emirates, Qatar eller et annet selskap som flyr til Moskva frakte dem inn, eller vil det bli umulig?
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Hva skjer når disse flyene trenger reservedeler? Vil det være mulig å få kjøpt det? Må ikke de russiske såkalte "eierne" oppgi hvilket fly de trenger reservedeler til?

Hvis ikke, kan f.eks, Turkish, Emirates, Qatar eller et annet selskap som flyr til Moskva frakte dem inn, eller vil det bli umulig?

Det blir nok en ny oppblomstring med "Bogus parts" når de ikke får tak i lovlige deler.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Hva skjer når disse flyene trenger reservedeler? Vil det være mulig å få kjøpt det? Må ikke de russiske såkalte "eierne" oppgi hvilket fly de trenger reservedeler til?

Hvis ikke, kan f.eks, Turkish, Emirates, Qatar eller et annet selskap som flyr til Moskva frakte dem inn, eller vil det bli umulig?

Kan ikke tro at selsakber med respekt for sig selv vil gøre det.....Selskaber der transporterer disse dele, kan jo risikere at blive sanktioneret....Forstil jer at f.eks Emirates flyver dele til Rusland, og Europa forbyder dem at lande i Europa eller USA...det tror jeg ikke de kan risikere
Hilsen
Ole
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Ingen sjekker deler som transporteres som frakt, med mindre de er DGR. Kun når de installeres. Og hvis det lokale Tilsynet ikke bryr seg, gjør vel ikke operatøren heller. Og hvis de bryr seg, må de ganske enkelt shutte ned.

Pest eller kolera.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Det blir nok en ny oppblomstring med "Bogus parts" når de ikke får tak i lovlige deler.

Tar russerne virkelig sjansen på å kjøpe og installere "bogus parts" i disse flyene? Det er jo nok av episoder hvor fly med bogus parts har styrtet, og styrten skyldes en bogus part. Hvis de virkelig gjør dette, er jeg redd for at vi kommer til å se flere uhell etter hvert som disse delene begynner å bli slitt.


Kan ikke tro at selsakber med respekt for sig selv vil gøre det.....Selskaber der transporterer disse dele, kan jo risikere at blive sanktioneret....Forstil jer at f.eks Emirates flyver dele til Rusland, og Europa forbyder dem at lande i Europa eller USA...det tror jeg ikke de kan risikere
Hilsen
Ole

Nå er det vel slik at selskaper med respekt for selv burde ha stoppet flyvninger til og fra Russland for flere dager siden, men de fortsetter så lenge de tjener gode penger på disse flyvningene.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Om krigen trekker ut, vil nok Russiske fly dukke opp altfor ofte på Avherald. Om Russiske fly begynner å falle ned, vil vel ingen russere heller fly med de.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten


Håper det blir lenge til vi ser vestlig leasing av fly til denne bandittstaten igjen:angry:

Det blir vel oppsving i russisk flyindustri etter dette. Men kun for sitt interne marked, samt enkelte kunder i Hviterussland, Nord Korea og de få andre statene som støtte bandittene nå.

Espen
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Tar russerne virkelig sjansen på å kjøpe og installere "bogus parts" i disse flyene? Det er jo nok av episoder hvor fly med bogus parts har styrtet, og styrten skyldes en bogus part. Hvis de virkelig gjør dette, er jeg redd for at vi kommer til å se flere uhell etter hvert som disse delene begynner å bli slitt.




Nå er det vel slik at selskaper med respekt for selv burde ha stoppet flyvninger til og fra Russland for flere dager siden, men de fortsetter så lenge de tjener gode penger på disse flyvningene.
måske det bliver sådan at selskaber, der fortsætter med at flyve på Rusland, får landingsforbud i Europa og USA...så stopper selskaber som Emirates med at flyve dertil..
 
Back
Top