Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Air Serbia annonserte økning fra 7 til 15 ukentlige avganger på BEG-SVO.
Dagen etter ombestemte de seg og droppet økningen etter mye kritikk.

https://www.aviation24.be/airlines/...-between-belgrade-and-moscow-after-criticism/

Og i mens strømmer bombetruslene inn

https://www.aviation24.be/airlines/...scow-returns-to-belgrade-after-a-bomb-threat/

Second time in four days an Air Serbia flight to Moscow returns to Belgrade after a bomb threat
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Håper det blir lenge til vi ser vestlig leasing av fly til denne bandittstaten igjen:angry:

Det blir vel oppsving i russisk flyindustri etter dette. Men kun for sitt interne marked, samt enkelte kunder i Hviterussland, Nord Korea og de få andre statene som støtte bandittene nå.

Espen

Snakket med noen av mine kontakter i London markedet før helgen. Det Russerne har gjort og er i ferd med å gjøre vil sette leasingmarkedet i Russland 30 år tilbake i tid. Hvem vil risikere kapitalen sin i et slikt uforutsigbart land? Om ikke lenge kan man sidestille Russland med Iran her.
Det vil bli et mekka av veteranfly etter hvert.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Snakket med noen av mine kontakter i London markedet før helgen. Det Russerne har gjort og er i ferd med å gjøre vil sette leasingmarkedet i Russland 30 år tilbake i tid. Hvem vil risikere kapitalen sin i et slikt uforutsigbart land? Om ikke lenge kan man sidestille Russland med Iran her.
Det vil bli et mekka av veteranfly etter hvert.

Iranske selskaper flyr/fløy jo rundt med gammelt materiell som Boeing 707, 727 og sikkert en del gamle Airbus A300. Antar de flyr disse rundt i landet på egne godkjenneinger, men ikke kan fly internasjonalt da. Så teoretisk vil alle disse leasede Boeings og Airbuser i Russland fly som vanlig. Men at reservedeler etterhvert vil bli en utfordring?
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Synes å være mange tilfeller av "mayday" i sydvestre Russland for tiden? Plinger i FR24 stadig vekk...
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

måske det bliver sådan at selskaber, der fortsætter med at flyve på Rusland, får landingsforbud i Europa og USA...så stopper selskaber som Emirates med at flyve dertil..

Altså påtvinge tredje land sine egne sanksjoner. Bruk av makt som er ulovlig. Det er også snakk om veldig mange land her, med flyselskaper som flyr til Russland eller bruker russisk luftrom. der et par av dem alene har flere innbyggere enn USA og Europa samlet. Hvis de landa istedenfor å føye seg etter det, heller svarer med samme mynt, blir det tilstander. Og til slutt ender det opp fult kaos hvor man knapt nok kommer seg noe sted utenfor Vesten.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Altså påtvinge tredje land sine egne sanksjoner. Bruk av makt som er ulovlig. Det er også snakk om veldig mange land her, med flyselskaper som flyr til Russland eller bruker russisk luftrom. der et par av dem alene har flere innbyggere enn USA og Europa samlet. Hvis de landa istedenfor å føye seg etter det, heller svarer med samme mynt, blir det tilstander. Og til slutt ender det opp fult kaos hvor man knapt nok kommer seg noe sted utenfor Vesten.
Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du mener,
Hilsen
Ole
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Vet vi om flyselskapene blir kontakta for flyktningecharter? Vi kan vel forvente at europeiske flyselskaper blir hyra inn for å transportere flyktninger ut av Ukrainas naboland. Anslagene ligger jo helt opp til 10 millioner mennesker, så her er det en formidabel logistikk.



Regjeringa vurderer luftbro for å hente flyktninger:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks...en-vurderer-luftbro-for-ukrainske-flyktninger
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Altså påtvinge tredje land sine egne sanksjoner. Bruk av makt som er ulovlig. Det er også snakk om veldig mange land her, med flyselskaper som flyr til Russland eller bruker russisk luftrom. der et par av dem alene har flere innbyggere enn USA og Europa samlet. Hvis de landa istedenfor å føye seg etter det, heller svarer med samme mynt, blir det tilstander. Og til slutt ender det opp fult kaos hvor man knapt nok kommer seg noe sted utenfor Vesten.
Boeing_fan, hvilken Boeing er bildet ditt?
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Ser tre russiske jets utenfor russergrensen. To Azur Air 767'er og en Aeroflot 737-800. Alle er nå registrert med RA-reg. 737'en konverterte tirsdag.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Ser tre russiske jets utenfor russergrensen. To Azur Air 767'er og en Aeroflot 737-800. Alle er nå registrert med RA-reg. 737'en konverterte tirsdag.


Men er de eiet eller leaset?
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

De Ukrainske selskapene har ikke så mye annet valg enn å satse på wetlease og ACMI

https://www.ch-aviation.com/portal/...skyup-airlines-seeks-acmi-deals-for-all-b737s

Ukraine's SkyUp Airlines seeks ACMI deals for all B737s

Og samtidig melder CH-avition at russiske Royal Flight settes på bakken

Bak betalingsmur:
https://www.ch-aviation.com/portal/news/113491-russias-royal-flight-ceases-all-operations

Russia's Royal Flight ceases all operations
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Aeroflot har startet opp igjen enkelte utenriksruter, dog til tidligere (og vennligsinnede) Sovjetstater. Først ute virker å være til Kirgistan. Og ser ut som de bruker russisk registrerte og eide fly, og ikke noen av flyene som er leaset
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Aeroflot har startet opp igjen enkelte utenriksruter, dog til tidligere (og vennligsinnede) Sovjetstater. Først ute virker å være til Kirgistan. Og ser ut som de bruker russisk registrerte og eide fly, og ikke noen av flyene som er leaset

Det er forholdsvis veldig stor arbeidsinnvandring fra -stan-landene til Russland, så å få i gang bedre forbindelser dit kan nærmest sammenlignes med behovet for flyforbindelser mellom Polen/Baltikum og Norge.

Så ellers en reportasje fra flyfabrikken i Uljanovsk på russisk TV i dag. Der var de veldig optimistisk med tanke på fortsatt produksjon av Sukhoj Superjet og MC-21. Sanksjonerte deler skulle de nok finne ut av.

Ellers så er det nok to forhold som lindrer behovet for innenriks flyreiser i Russland for tiden. Usikre økonomiske tider fører til at færre flyr, og så er jo Russland alle togreisers hjemland. Flyprat-medlemmene vil helt sikkert få nervøst sammenbrudd med tanken på å erstatte en to timers flytur med 24 timer på langdistansetoget. Men i Russland er det helt normalt.

Og skulle det bli fred (stadig flere signaler tyder på en forhandlingsløsning), så varer det nok en god stund innen mange russere tør å fly til Vesten. Russisk media har servert mange gruoppvekkende historier om hvordan fredelige russere trakasseres og trues i Vesten nå.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Dagbladet skriver: "Air Serbia har kansellert alle flyvninger fra Moskva til Beograd i Serbia."
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Det ser ikke ut til at manglende Certificate of Airworthiness påvirker bruken av flyene nevneverdig. Jeg antar at det heller ikke er noen normale forsikringer som gjelder for fly uten nødvendige sertifikater, så da ser det ikke ut til at russiske flyselskaper har tenkt å slutte å fly disse maskinene med det første.

Det er fremdeles flere russiske flyselskaper (bl.a. S7, Smartavia, Ural Airlines og Pobedada for å nevne noen) som flyr innenriks med Bahamas-reg.
Hvor lenge kan dette fortsette, og hva skjer hvis det skulle skje en alvorlig ulykke med et eller flere av disse flyene?
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

UTair Aviatipon har jo omregistrert i et kjør siste uka, men ut fra planespotters.net sin oversikt, kan dte se ut som de kun har registrert om til RA-reg de flyene som de selv eier, eller er eiet av russiske leasingselskaper.

De som har utlandske eiere, er iallfall enn så lenge ikke markert med at de planlagges over på RA-reg.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Hvor lenge kan dette fortsette, og hva skjer hvis det skulle skje en alvorlig ulykke med et eller flere av disse flyene?

Da kommer noen til å dø og et fly til bli kassert.

Jeg tror, helt ærlig, at risikoen for flyulykker står ganske langt ned på lista over bekymringer i Russland for tida. Sikkerhetsmarginene blir sikkert mindre, og risikoen for ulykker større, men flyulykker kommer nok ikke langt opp på listene over dødsårsaker i Russland med det første. Å holde økonomien i gang og å holde diktaturet flytende er sannsynligvis langt viktigere. Det er jo ikke slik at russiske myndigheter ser ut til å prioritere liv og helse foran politisk prestisje for tida.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Og samtidig melder CH-avition at russiske Royal Flight settes på bakken

Og det kan fort bli fler. Disse operatørene sitter mellom barken og veden og vet at krigen en dag vil ta slutt og de igjen kan ta opp sine gamle ruter. Ihvertfall noen av dem. Og de har helt sikkert vært i uoffisiell kontakt med leasingselskapene med tanke på å få igang driften når sanksjonene løftes.

‘Nasjonalisering’ av egeneide fly har ingen noen problemer med, det var jo finansielle årsaker til at de gikk på utenlandske registreringer. Vi kan vel regne med at russerne nå har skippet de avgiftene de krevde inn tidligere. Når det gjelder de andre, vil nok de for det meste bli parkert i stilltiende forståelse med eierne.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Da kommer noen til å dø og et fly til bli kassert.

Jeg tror, helt ærlig, at risikoen for flyulykker står ganske langt ned på lista over bekymringer i Russland for tida. Sikkerhetsmarginene blir sikkert mindre, og risikoen for ulykker større, men flyulykker kommer nok ikke langt opp på listene over dødsårsaker i Russland med det første. Å holde økonomien i gang og å holde diktaturet flytende er sannsynligvis langt viktigere. Det er jo ikke slik at russiske myndigheter ser ut til å prioritere liv og helse foran politisk prestisje for tida.


Jeg ser heller ikke ulykker som den store risikofaktorer her, men rett og slett at de en dag sliter med å «få start på maskinen»
 
Back
Top