Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Russerne stiller ikke til start i Drammen eller Holmenkollen, og den russiske treneren sier at de skal fly hjem til Russland i morgen (onsdag).

Hvem skal fly dem hjem? Får et russisk selskap lov til å fly hit for å hente dem?

De kom hit med Turkish

En mulighet er å ta fly til Kirkenes, bakketransport til Murmansk over Storskog og deretter fly til Moskva eller eventuelt andre steder. Dette betinger at det er mulig for russiske borgere å passere over Storskog. Det virker ikke som det er noe restriksjoner på det ut fra det jeg klarte å google.

Edit: Turkish er jo en mulighet som Someone er inne på. De flyr fra Istanbul til Moskva

Last edited:

Russiske laget kom vel direkte fra Lahti til Oslo. De har vel neppe hyret inn Turkish for å fly fra Helsinki til Oslo?

Husker ikke hvor jeg leste det, men et eller annet sted stod det. Turkish rutefly via IST er vel nå enkleste rute mellom Europa og Russland

Husker ikke hvor jeg leste det, men et eller annet sted stod det. Turkish rutefly via IST er vel nå enkleste rute mellom Europa og Russland

Ja det ser slik ut nå. Emirates via Dubai er også en mulighet, men det blir jo en laaang reise. Russiske laget dro nok til Lahti før luftrommet ble stengt i og med at konkurransene der gikk på lørdag og søndag.

Hurtigtoget mellom Helsingfors og St Petersburg går fortsatt. Så vidt jeg har klart å tolke fra finske nyheter, så er det et ønske om at det toget fortsatt skal fungere for å ha et minimum av reisemuligheter mellom Russland og EU.

Toget er kun tilgjengelig for finske og russiske statsborgere. Dette er rester av korona-restriksjoner i Russland, som jeg tviler på at noen kommer til å løfte så mange fingre for å oppheve nå.

Turkish Airlines fortsetter å fly til Russland og ingenting som foreløpig tyder på at de vil stanse. Air Serbia flyr også, selv deres nettverk er veldig lite i forhold så er det et ok alternativ om de har forbindelser som passer.

Ellers finnes det vel også andre mer eller mindre tungvindte reiseruter mellom Europa og Russland.

Tyrkia har stoppet Bosporus-stredet, er det noen grunn til at luftfarten ikke stoppes opp?

En mulighet er å ta fly til Kirkenes, bakketransport til Murmansk over Storskog og deretter fly til Moskva eller eventuelt andre steder. Dette betinger at det er mulig for russiske borgere å passere over Storskog. Det virker ikke som det er noe restriksjoner på det ut fra det jeg klarte å google.

Edit: Turkish er jo en mulighet som Someone er inne på. De flyr fra Istanbul til Moskva

Send dem tilbake til HEL også får de gå på ski derfra ;)

Tyrkia har stoppet Bosporus-stredet, er det noen grunn til at luftfarten ikke stoppes opp?

Uten at jeg har satt meg så veldig grundig inn i det så har de vel referert til Montreux-konvensjonen og sagt at krigsskip som ikke har hjemmebase i Svartehavet ikke vil få passere.

Stenger de luftrommet for russiske selskaper så vil jo Russland stenge for tyrkiske selskaper.

Ser ut som om Qatar har flere forskjellige policy for sine flighter.
QR302 HELDOH flyr utenom russisk luftrom mens QR338 MOWDOH opererer sin normale rute .

Ser ut som om Qatar har flere forskjellige policy for sine flighter.
QR302 HELDOH flyr utenom russisk luftrom mens QR338 MOWDOH opererer sin normale rute .

Tror nok ikke det har noe med policy å gjøre. Blir lenger omvei å fly mot øst.

Ser ut som SAS avlyser HND frem til mai, og PVG legger i en sørlig rute som innebærer 1,5t ekstra flytid

Travelt rundt Nordkapp i natt. Men hvor lenge før disse kjerrene blir beslaglagt eller groundet?

c3fa580104b5a05e1763eaaebc28a704.jpg

Jeg og lurer spent på når flyene blir beslaglagt eller grounded. Hva venter leasingsselskapene på?

Snappet opp denne nå:

There is also concern that the Kremlin could unilaterally act, passing a new law that would seize ownership of all aircraft in Russia by requisitioning the title of the assets.

Back