Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Lol. Utrolig produktivt langdistansenett. Noen er litt full av seg selv. Folk som er avhengig av at ting går på rute, finner vel tidvis, denne "produktiviteten" problematisk. Nettverket er sårbart og det skal utrolig lite til før det tårner seg opp for SAS.

Når det er sagt, tror jeg det vil gå laaaang tid før SAS gjør noe på denne fronten
 
Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Dette er da ikke noe nytt ... det samme sto å lese for et års tid siden og vil alltid være en kontinuerlig prosess i et flyselskap av en viss størrelse.
 
Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Hadde dog gjerne sett at det kom en ordre snart. Gjerne en 15-20 langdistanse fly :D

Som nevnt i artikkelen og flere ganger her på forumet så er det vel A350 og B787 som er de mest aktuelle. Men gir det noen synergi-effekter å ha A350 istedefor B787 i og med at de skal være stasjonert i CPH? Tenker på at CPH allerede er en airbus base. Eller er A320neo og A350 for forskjellige til at det skulle gi noen fordeler?
 
Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Dette er da ikke noe nytt ... det samme sto å lese for et års tid siden og vil alltid være en kontinuerlig prosess i et flyselskap av en viss størrelse.

Nyheten ville vært mye større dersom SAS IKKE ser på mulige langdistansefly.
 
Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Det interessante er vel heller ikke at de overvejer nye fly. Men derimod at de pga. lange leveringstider på A350/787 overvejer A330.
 
Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Man holder alle (begge....) muligheter åpne - verre er det ikke.
 
Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

SAS sin langdistanseflåte er så utnyttet i bruk og det merkes at det røyner på matriell. Synes nesten ikke det er en uke uten snag på en eller annen maskin.
SAS burde for lengst ha bestillt nye fly. Nå er ventelisten på enten 787 eller 350 såpass lang, at det vil ta noen år før de kommer, det tviler jeg på dagens fly og ruter klarer uten mye mer snag med dette hardkjøret på matriellet. De burde muligens ha hatt en eller to flere fly inn i flåten, slik at de kan ruleres bedre, og at de får mindre snag (evt. reservemaskin). De må nok muligens se seg om etter en mellomløsning, enten ved å lease noen brukte, f.eks 330, til nye kommer, eller fabrikknye f.eks 330, som de igjen kjører til de er skrap, og da kjøper inn nye 787/350( da vil nok barnesykdommene være borte hvertfall).
Nå er der mange triks de kan bruke for å få hjula til å spinne litt fortere, det er da ikke første gangen i denne bransjen, de klarer kanskje å kjøpe seg (muligens) dyrt inn i andres bestillinger. Men så spørs det litt med den finansielle situasjonen SAS er i. Time will show.
 
Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

De av dere som vet dette. Når hadde SAS flest fly i sin langdistanseflåte? Ser en på LN-KGLs flotte dog litt utdaterte flåteoversikt, så hadde SAS en litt større 767 flåte, rett nok ikke på en gang, men har SAS ikke tidligere hatt flere enn 13 fly i L/H produksjon på en gang?
 
Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Når SAS beslutter sig bliver det nok fly som er leased, og så er det vel spørgsmålet om leverance tider fra udlejer...eller....
SAS overtager leveringsposition fra et andet selskab, som måske allegevel ikke kan modtage fly
Hilsen Ole

PS: Personligt ser jeg gerne et mix med B777-300 og A330-300 som så kan bruges til nye destinationer som f.ex SIN, måske JKT
HKG samt nye Kinesiske destinationer....
Kina fordi der sandsynsligvis er uanede muligheder uden for Shanghai og Peking...
 
Last edited:
Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Når SAS beslutter sig bliver det nok fly som er leased, og så er det vel spørgsmålet om leverance tider fra udlejer...eller....
SAS overtager leveringsposition fra et andet selskab, som måske allegevel ikke kan modtage fly
Hilsen Ole

PS: Personligt ser jeg gerne et mix med B777-300 og A330-300 som så kan bruges til nye destinationer som f.ex SIN, måske JKT
HKG samt nye Kinesiske destinationer....
Kina fordi der sandsynsligvis er uanede muligheder uden for Shanghai og Peking...

Jeg vet ikke om det er klok a lease...

En ny 787 i lease vil koste dobbelt sa dyr som det hva SK na betaler for sine leide A330/340. Det er ikke uten grunn at man kikker pa A330HGW. Rett og slett penger som man ikke har...
 
Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

777-300ER är bara att glömma. Den är alldeles för stor för SAS.
Jag tror dagens flotta med A333/A343 kommer finnas kvar i minst 5 år till, om SK överlever.
 
Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

En lille kort artikel om SAS's langdistancefly-overvejelser:
Opsummering: Enten skal de vente på A350/787 med lange ventetider, eller også vil de se på A330ER.

Eller så venter SAS på at de blir kjøpt av NAS.
Spørs om ikke Kjos diskuterer finansiering og strategi mht. både det ene og andre for tiden før en russer eller araber snapper dem.
 
Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Uten at jeg hverken kan si så mye om dette, ei heller ønsker det, kan jeg si at jeg sitter tett på denne prosessen.
Fasiten er at SAS ser på A350, eller 787 som erstatter.
Begge flyene er fortsatt aktuelle, og begge fly har ulemper og fordeler.
Når en eventuell avgjørelse taes vet jeg ikke.
Når det gjelder spekulasjoenene angående A330, så er dette noe man hele tiden ser på, for å erstatte flyindivider frem til nye eventuelt er på plass.
Dette er ikke noe revulosjonerende, ei heller noen spesielt stor nyhet, dette er en kontinuerlig prosess i alle selskaper, som allerede er nevnt her.
 
Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

777-300ER är bara att glömma. Den är alldeles för stor för SAS.
Jag tror dagens flotta med A333/A343 kommer finnas kvar i minst 5 år till, om SK överlever.

Ble ikke B777 i sin tid vurdert av SAS til å erstatte B767, men de konkluderte med at den var for stor?
 
Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Det er korrekt. Det finnes visst et par 777-modeller i jannefarger .. Hvis noen er lei av sin, send den gjerne hit! :up:
 
Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

SAS utvärderade 777-200ER men den ansågs förstor.
Med facit i hand..Var det rätt av SK att välja kombon A333/A343 istället för en enhetlig 772ER fleet?
772 & A333/A343 är godkända för exakt lika många pax..440
 
Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

De av dere som vet dette. Når hadde SAS flest fly i sin langdistanseflåte?

Jeg tror SAS på det meste hadde 14 Boeing 767 (?), dog ble to av dem brukt fast på enkelte europeiske ruter, f.eks. FBU-LHR.
 
Last edited:
Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly

Det står i artikkelen at de gikk med overskudd i fjor?? Trodde ikke sas hadde tjent en krone siden 2008.
 
Back
Top