Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly
Store deler av de 60 nye flyene det snakkes om i artikkelen i flåten er vel allerede bestilt? Med unntak av langdistansefly og noen flere kort- og mellomdistansefly.
SAS har allerede bestilt 12 (brukte) Boeing 737-700 (to levert i år), ni (nye) Boeing 737-800 (en levert i år), i tillegg er om lag 10-15 Airbus A320 på vei. SAS har jo også en ordre på 30 A320 neo.
Fra
http://di.se/Default.aspx?pid=26715...mvarldsBevakning/?Year=2012&Month=5&ID=120742
”Vi måste bygga ihop vår kassa för att klara investeringen 2016. Vi jobbar stenhårt för att ta oss dit med en långsiktig vinstmarginal före skatt på 7 procent”, säger SAS chef för investerarrelationer Sture Stølen.
Är ordern realistisk med tanke på SAS ansträngda ekonomi och en kassa på endast cirka 3,6 miljarder kronor?
”Flygplanen är väldigt attraktiva, så de är relativt lätta att finansiera. Man kan använda planen som säkerhet, och sedan ställer Exportkreditnämnden upp med garanti”, säger Sture Stølen.
Blir det en nyemission?
”Det finns inte sådana planer. Vi har full fokus på kassaflödet”, säger Sture Stølen.
Vad händer med orden om ni inte får ordning på finanserna?
”Det är en hypotetisk fråga. Vi gör allt för att det ska gå att genomföra”, säger Sture
SAS ska också fasa ut sina 10 hyrda Boeing 737 Classic och istället hyra 9 stycken Airbus 320 och 21 av nya generationens Boeing 737.
”Leasingplanen är redan på väg in. Vi har tecknat leasingavtal med General Electric Capital. Man ska komma ihåg att vi reducerar driftskostnaden per plan med mellan 15 till 20 procent. Planen är mer bränsleeffektiva, och kräver mindre underhåll ”, säger Sture Stølen.
SAS tittar också på möjligheten att förnya långdistansflottan som i dag består av Airbus 330 och Airbus 340, men här blir det inga beslut i närtid.
Idag består SAS flygplansflotta av 219 plan och planet är att öka kapaciteten med 5 procent per år de kommande fem åren.
Utöver den kassa som uppgick till 3,6 miljarder kronor vid slutet av årets första kvartal har SAS outnyttjade lånelöften på 5 miljarder kronor.
Under 2012 väntar amorteringar på totalt 2 miljarder kronor och SAS
ser över sin verksamhet för att få frigöra pengar för att kunna betala
av lånen, utan att köra kassan i botten.
Nyligen sålde SAS flygplatsfastigheter till Swedavia och nu överväger bolaget att sälja ytterligare fastigheter i Norge och Danmark. Utöver flygplansförsäljningar väntar också försäljning av reservmotorer inbringa pengar.