Star Flyer
Star Alliance only.
Re: Kort artikel: SAS ser på mulige langdistancefly
De gikk med overskudd i 2011 - så kom Spanair-konkursen..
De gikk med overskudd i 2011 - så kom Spanair-konkursen..
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10065583
I følge overskriften skulle man tro valget allerede var tatt :spin
Det står i artikkelen at de gikk med overskudd i fjor?? Trodde ikke sas hadde tjent en krone siden 2008.
Dette er samme typen fjasenyheter som DY har hatt i flere år. Ingenting nytt, bare samme story i ny innpakning. Bare overse saken og vent på den faktiske beslutningen.
Ikke snakk om at vi skal sitte og vente på den faktiske besluttning, her skal diskuteres og vurderes og skråsikkert konkluderes med hva som uten tvil er det beste fremtidige langdistanse flyet for SAS, vi er tross alt et diskusjons forum......
Kort artikkel i papirutgaven i VG i dag om dette temaet. Ingen banebrytende nyheter, men har SK tidligere annonsert at hva Dreamliner angår så er det B787-1, den største utgaven, de er interesert i? Artikkelen nevner også A350 som en kandidat, vet ikke om dette har vært luftet fra SKs side tidligere eller om det bare har vært snikk snakk (som vi alle vet, bla her på forumet)?
Artikkel i nettutgaven; http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10065583
LN-AFG, alle de fem destinasjonene du nevner er utenfor rekkevidden til en A330-343X, og dermed er det bare A343-313X i dagens flåte som kan nå disse destinasjonene. Sistnevnte type skulle ikke bli så vanskelig å finne, men så er det driftskostnadene da ...
Dette med at SAS går for B787-10 er nok et smoke screen. Noen slik er for det første ikke sikkert Boeing i det hele tatt bygger, og hvis de bygger den så snakker vi her kanskje om første leveranse i 2018-19. Hvor vellykket en slik double strech er kan det stilles spørsmålstegn med - mye forsterkninger, større vinge, andre motorer som kanskje også innebærer en ny core for å få tilstrekkelig thrust. B787 er og blir optimalisert mot B787-8 - alle andre blir tilpasninger.
-900 er basisen til A350XWB og det er den som er den mest optimaliserte. Størrelsesmessig er A350-900 med tre-klasse layout og med 3+3+3 i Tourist class har 314 seter. En tilsvarende B787-10 vil trolig ha et eller annet sted mellom 290 og 310 med 3+3+3 i tourist.
Når det gjelder dette med historisk antall fly i LH-flåten, så må en ta i betraktning at flyene på 1980- og 1990-tallet ikke ble benyttet så mange timer pr. døgn og setekapasitene var med unntak av 747 (ikke kombi) lavere enn dagens A330/A340.
Dette med at SAS går for B787-10 er nok et smoke screen. Noen slik er for det første ikke sikkert Boeing i det hele tatt bygger, og hvis de bygger den så snakker vi her kanskje om første leveranse i 2018-19. Hvor vellykket en slik double strech er kan det stilles spørsmålstegn med - mye forsterkninger, større vinge, andre motorer som kanskje også innebærer en ny core for å få tilstrekkelig thrust. B787 er og blir optimalisert mot B787-8 - alle andre blir tilpasninger.
-900 er basisen til A350XWB og det er den som er den mest optimaliserte. Størrelsesmessig er A350-900 med tre-klasse layout og med 3+3+3 i Tourist class har 314 seter. En tilsvarende B787-10 vil trolig ha et eller annet sted mellom 290 og 310 med 3+3+3 i tourist.
Nå blir jo FRA - SEA operert nesten daglig med nettopp en A330-343X og SAS opererte jo SK937 / 938 med A330 fra tid til annen - vi har jo minst et Forum medlem som satt komfortabelt på 938 med A330. Nå har vi pendlet mye med LH (ja den lille italienerinnen drar fra Seattle i dag nettopp med LH 491 og LH 490 tok i hvertfall av som A330-300Så personlig håper jeg at både SEA-FRA og CPH-SEA er vel innenfor rekkevidden til A330
Her kommer spørsmål fra en analfabet (les: meg):
Hvorfor er en 787-8 for liten? Jeg hører jo seff at LH-flåten flyr stupfull og at de dermed kan fylle flere seter.
MEN: Det jeg tenkte er at når SAS fly fra smale flyplasser som OSL/ARN/GOT/CPH så burde 787 være henimot skreddersydd for dem. De ville kunne flydd forretningsfolk med fulle maskiner til en rekke flere destinasjoner. Med enda fullere fly ville de kanskje kunne fylle enda større andel av flyet med premium pax også.
Jeg trodde rett og slett at 787-8 var henimot bygget spesifikt for et set-up som SAS. Eller taper man så ekstremt på frakt at det regnestykket ikke går opp? Og om ikke SAS kan bruke det hvem i huleste kan bruke en knøttliten maskin som fly langt da?
Jim Albaugh, CEO of Boeing Commercial Airplanes, says the -10 would seat just over 300, an additional 43 passengers over the -9, and estimates of the aircraft's range have centred around 12,700km (6,900nm).