Kollisjon mellom SAS og Norwegian (bakkeskade)

Neida, men det er rart at en åpen dør kan få sånne skader. I grunn er det rart at det har skjedd i det hele tatt, spesielt med en nose loader-bro. Men rare ting skjer.

Hjelper vel fint lite at det er plass på K2 hvis man befinner seg på K1? ;)
Det er vel omtrent like mye trøst som rullebanen bak deg, høyden over deg og fuelen på bakken. :p

Tenkte mer på om DY muligens hadde fått instruks om å bruke K2 men at han kom på K1 .. Ville virke naturlig når det var fly klart for oppstart på 13.

Vi får se hva rapporten sier ..

Fly på K1. K2 ligger til høyre. (De grønne taxelysene)

OSL-1.jpg

Last edited:
Kan nesten se ut som om det er mer enn bare wingleten som er skadet?

Men det kan også røske godt innover i vingen da. Tror nok det blir full sjekk av dette, og en del dager på bakken og NON flying.

Tilbake til hendelsen med RRY, synes da virkelig å ha sett at det finnes skikkelig stor nødstoppbryter på styringspanelet til broa. Den skal da kutte øyeblikkelig alle bevegelser?

Hvis det viser seg at SK har pushet uten clearance her, er det i såfall ikke første gang det skjer. Har bevitnet SK som har presset seg fram på G uten klarering på to separate tilfeller, i den hensikt å komme først i departure køen. Nesten bra at dette skjedde slik at man kan få tatt tak i denne ukulturen.

Hvis det viser seg at SK har pushet uten clearance her, er det i såfall ikke første gang det skjer. Har bevitnet SK som har presset seg fram på G uten klarering på to separate tilfeller, i den hensikt å komme først i departure køen. Nesten bra at dette skjedde slik at man kan få tatt tak i denne ukulturen.

Og hvordan vet du at SK ikke har fått klarering i disse tilfellene? Kan selv nevne en selvopplevd episode når du først dro igang. Hadde pushet ut en SK A321, og gitt tommelen opp til piloten. Ser at flyet settes i bevegelse for så å bråstoppe etter 2-3 meter. Hvorfor? Joda, fra naboparken, den siden SK svingte mot, startet et DY fly å pushe. Det viste seg ganske så raskt at DY piloten IKKE hadde fått klarering.

For ordens skyld skjedde dette mens Service Air hadde handlingen på DY. Starter/pusher er PLIKTIG til å sjekke hva som er på siden og bak flyet før push, uansett om de får beskjed fra cockpit om å starte. Så her ble det gjort to feil som skapte en nestenulykke.

Kanskje du bør vise til noe konkret når du skylder på noen, og skrev du rapport? Jeg har bevitnet mye rart hos de aller fleste som opererer på OSL, og skrevet rapport. Men jeg kommer ikke til å komme med kildeløse påstander på forumet her av den grunn, selv om det skulle anngå en konkurrent. Det er slik man undergraver sikkerhetsarbeidet som blir gjort hos alle aktører.

Uansett så er det LN-RCY som er SAS-maskinen og LN-NON som er DY sin og ja det skjedde ut fra parkering 13.

Og hvordan vet du at SK ikke har fått klarering i disse tilfellene?
De er på samme GND frekvens som oss, og den monitorerer vi alle

kildeløse påstander
Kom gjerne med en definisjon av "kildeløs" Hvis man er involvert i en hendelse trenger man ikke en kilde, man er det.

Og det siste oppgulpet her fortjener ikke ytterligere kommentar.....

Last edited:
De er på samme GND frekvens som oss, og den moniterer vi alle

Kom gjerne med en definisjon av "kildeløs" Hvis man er involvert i en hendelse trenger man ikke en kilde, man er det.

Og det siste oppgulpet her fortjener ikke ytterligere kommentar.....

Prøvde å bevise for deg at feil skjer i alle selskaper og bransjer.Men du så tydeligvis ikke den. Kan gjerne starte en "pissekonkurranse" om det er det du vil! Men oppgulp fortjener ikke flere kommentarer ;-)

TYPISK media , skylder alltid på SAS ! >:(

Hehehe,,, Ja det stemmer nok.... Norwegian er jo ALDRI syndebukk så.... ;-)

Forøvrig så vil jeg tillføye: HERREGUDADAMENNERDETFORBANNAMULIGDAVEL, Å FAKTISKSKRIVESÅMYESKITIENDYVSSKTRÅDPÅDETTEFORBASKADEFORMUMET!!!!!
Let`s face it. Verken du eller jeg satt på flightdeck på noen av flyene, likevel er det i kjent scanair/flyprat ånd en gjeng med nolduser som har ALLE forbanna svar etter kun få timer.

Heretter tror jeg HSL skal sjekke dette forumet FØR de i det hele tatt sjekker et eventuellt ukykkessted!

Og før dere konkulderer med et eller annet fantastisk: Nei jeg er hjemme på fri og har IKKE krasjet noe fly i dag :-D

Last edited:

Jeg mener påstander uten bevis. Din egen uttalelse kan like gjerne være et ønske om å fremme en annen agenda, enn å ta opp sikkerhetsavvik eller ukultur. Det ihvertfall slik det du har skrevet fremstår som.

Om SK har skyld i vingeklippingen så er det vel ikke mer enn rett å rimelige at de låner bort en winglet til DY (med egen reklame, og påklistret SORRY ) :p

Jeg mener påstander uten bevis. Din egen uttalelse kan like gjerne være et ønske om å fremme en annen agenda, enn å ta opp sikkerhetsavvik eller ukultur. Det ihvertfall slik det du har skrevet fremstår som.

Har man hørt det selv, trenger man ikke bevis, man er bevis;)

Har man hørt det selv, trenger man ikke bevis, man er bevis;)
Hmmmm...det kommer vel an på hva man har hørt, hva man kunne høe og hva man har oppfattet ;) OSL er vel ikke akkurat som et lydstudio hvor en kan konsentrere seg 100% om det som blir sagt uten avbrytelser fra f.eks flymotorer, take off, opprop, Jo Kobro og tilbud på Starbucks - vi leser jo i tråden her at en av de som "hørte" denne situasjonen var 100% sikker på at det var SAS (korrekt) og Air France (100% feil) så at man er bevis "Overruled your Honor";)

Hvordan løser selskapene utfordringen med 3 maskiner ute av drift. Blir det mer wetlease for DY? Eventuelt for SAS, kan de låne en maskin fra Sverige eller Danmark?

Forøvrig så vil jeg tillføye: HERREGUDADAMENNERDETFORBANNAMULIGDAVEL, Å FAKTISKSKRIVESÅMYESKITIENDYVSSKTRÅDPÅDETTEFORBASKADEFORMUMET!!!!!
Let`s face it. Verken du eller jeg satt på flightdeck på noen av flyene, likevel er det i kjent scanair/flyprat ånd en gjeng med nolduser som har ALLE forbanna svar etter kun få timer.

Slikt er det i alle nettforaer, og Flyprat er langtifra en værsting.

Back