Kollisjon mellom SAS og Norwegian (bakkeskade)

Og ifølge TV2 skal brua som "gikk amok" ha revet av døren på SK-maskinen. På bildene sitter den fortsatt fast dog.

TV2 melder at uhellet skjedde når broen ble kjørt på. Hvordan i all verden kan døren være åpen da? Den åpner man såklart ikke før bakkemanskapet gir klartegn.

Om det skjedde ETTER brua var kjørt på så er det mere forståelig. Men ikke mye siden man har både autolevel og safety shoe for å forhindre dette. Det er mangler noe info her.

Skal man tro paxen som ble sitert, hadde de pushet to meter ... da er de et godt stykke unna taksing.

Såså..

..er det hun sier

Tja, hun sier kankje ikke så mye, men konludere kan hun,

- Ikke fått klarering

Norwegians informasjonssjef mener at SAS-flyet kan være skyld i sammenstøtet.

- Den lille informasjonen jeg har fått er at SAS-flyet ikke hadde fått klarering til å taxe ut fra sin gate, sier informasjonssjef i Norwegian, Åsa Larsson, til VG Nett.

Dette må vel være to ulike hendelser ?

Det kommer vel frem etter hvert hva som var hva, og hilke fly som var involvert.

Det som står om SAS og DY her gjelder jo LN-NON og gate 13, men uvisst hvilket SAS fly, evt LN-RCY ?

Og hvilken gate handler det om mht broen som ble kjørt inn i et fly ?

Hva har AF med saken å gjøre? Den gikk på rute fra gate 40. Og jeg så da den kom, det var en ERJ-190 eller evt - 175 som det står her...

Last edited:
Fellowship. Jeg satt å hørte på 121-600 og der var det tydelig ( i mine ører) en kolisjon mellom en SK og en AF maskin der AF maskina mistet vinglet'en.. Jeg kan sverge på både det ene og andre at jeg hørte "Airfrance" og ikke "Norshuttle" i sammenheng med den hendelsen. Og der sa "Airfrance" at SK hadde dulta bortil vingen dems og at winglet var skadet/borte

Uffda.. Klønete greier! Hadde en hyggelig tur med RCY tidligere i dag. Får håpe de får blåst på såret og satt på et lite plaster fort som svint.

Fellowship. Jeg satt å hørte på 121-600 og der var det tydelig ( i mine ører) en kolisjon mellom en SK og en AF maskin der AF maskina mistet vinglet'en.. Jeg kan sverge på både det ene og andre at jeg hørte "Airfrance" og ikke "Norshuttle" i sammenheng med den hendelsen. Og der sa "Airfrance" at SK hadde dulta bortil vingen dems og at winglet var skadet/borte
Jeg forstår det, og tviler ikke på hva du har hørt.
Men på www.osl.no står det at den avreiste som normalt, og de ville den vel ikke gjort med skadet winglet ??

AirFrance har ikke vært innblandet i dette.
Jeg sendte ut AF2375 (en Embraer 190, med registrering F-HBLE) kl. 1912 fra gate 40, og den var airborne 1925. Den kom inn uten å ha vært i nærheten av noen andre fly, og den gikk ut igjen uten å ha vært borti noen.

Bare et lite prosedyrespørsmål: En maskin som pusher har en stopplinje, har den ikke? Og er det ikke plass bak denne til fly som følger senterlinja på taksebanen? Så hvis maskinen som pusher stopper der den skal og maskinen som takser kjører der den skal - skal det vel liekvel være klaring? Det var vel ihvertfall slik jeg husker de opprinnelige planene ..

LN-MOW:
På nordsiden (Partallsgate) vil det ved fullført pushback (på stopplinje) fremdeles være plass til at fly kan passere på baksiden via taxebane G. På sørsiden (Oddetallsgate, bl.a. 13) er det ikke slik plass, og det pushes rett ut på taxebane K (innland) eller L (utland)...

EDIT: Denne burde gi et greit intrykk av forskjellen mellom nordsiden og sørsiden mht. plass tilgjengelig mellom oppstillingsplass og taxebane...

Last edited:
Bilde på NRK1 nettopp tydet på at hendelsen mellom LN-NON og en SAS 737 (med winglet?) var ved gate 21, kan det stemme?

TV2 viste bilde av hendelsen der passasjerbroen var kjørt inn i et fly, og det gjaldt så vidt jeg kunne se en 737-600 ved gate 21.

Da var kollisjonen mellom LN-NON og LN-RCY (?) ved gate 13 ?

LN-MOW:
På nordsiden (Partallsgate) vil det ved fullført pushback (på stopplinje) fremdeles være plass til at fly kan passere på baksiden via taxebane G. På sørsiden (Oddetallsgate, bl.a. 13) er det ikke slik plass, og det pushes rett ut på taxebane K (innland) eller L (utland)...
..

Gotcha .. ser at det lett kan skje konflikter der ...

Mycket oseriöst agerande av en offentlig talesperson för Norwegian.
Slutsatser till olyckans orsak tycker jag danska statens haverikommission ska komma med efter en utredning, inte DYs informationschef.

Back