Kollisjon mellom SAS og Norwegian (bakkeskade)

Slutsatser till olyckans orsak tycker jag danska statens haverikommission ska komma med efter en utredning, inte DYs informationschef.

Nå kommer vel neppe statens havarikommisjon inn i bilde her da dette vel ikke er alvorlig nok? Og hva har danskene med dette å gjøre? :rolleyes:
 
Slutsatser till olyckans orsak tycker jag danska statens haverikommission ska komma med efter en utredning, inte DYs informationschef.

Sjansen er vel noe større for at det er havarikommisjonen her i Norge som får saken :)

Forøvrig så synes jeg det er like ille av vår egen CK å gå ut og si at alt har gått rett for seg.
 
Forøvrig så synes jeg det er like ille av vår egen CK å gå ut og si at alt har gått rett for seg.

Vi får vel høre om folk synes også dette er useriøst...;)

Jeg synes iallefall ikke noen av partene er mer eller mindre seriøse i VG-oppslaget:

DY:
- Ikke fått klarering

Norwegians informasjonssjef mener at SAS-flyet kan være skyld i sammenstøtet.

- Den lille informasjonen jeg har fått er at SAS-flyet ikke hadde fått klarering til å taxe ut fra sin gate, sier informasjonssjef i Norwegian, Åsa Larsson, til VG Nett.

SK:
Pressevakt Christian Kamhaug i SAS sier imidlertid at taxingen har skjedd i henhold til prosedyren.

- Det er det jeg har fått beskjed om. Nå avventer vi resultater fra undersøkelsene for å finne ut hva som har skjedd, sier Kamhaug til VG Nett.
 
Last edited:
Jaja - vi får tidsnok vite hvem som har rett ...

Og kanskje dette er det som er nærmest sannheten ... ? (Post #7 )

Satt på vollen å hørte på 121.600... tårnfyren var noe pissed over at SK-kusken hadde dytta uten klarering. SK-kusken var sikker på at'n hadde fått ok på push'n start.. Han stakkars franskmannen var oppgitt over at vinglet'en hans var ødelagt..
 
Skyldfordelinga er helt uinterressant! Det kommer når rapporten kommer...
Men hvilke SAS-fly som har vært involvert i disse 2 hendelsene er fortsatt ubesvart
 
Kom over dette bildet fra det ene uhellet (LN-RRY):

IMAG0152_copy_419333g.jpg


Dere kan lese om saken og se større bilde her: http://www.rbnett.no/lokal/molde/article444447.ece
 
Hva skjer om en av partene får ansvaret for ulykken, kan det ende opp med et erstatningsansvar?

I en hektisk hverdag skal vet vel ikke så mye til for at det skjer et og annet uhell, og misforståelser som kan lede til dette.
 
Hva skjer om en av partene får ansvaret for ulykken, kan det ende opp med et erstatningsansvar?

I en hektisk hverdag skal vet vel ikke så mye til for at det skjer et og annet uhell, og misforståelser som kan lede til dette.

Skyld+skade+økonomisk tap+påregnelig årsakssammenheng mellom disse=erstatningsansvar (litt forenklet)

Så ja; konstateres det skyld fra en part krever nok forsikringsselskapet til den andre regress, det er ikke lommerusk vi snakker om av tap her.
 
Last edited:
LN-MOW:
På nordsiden (Partallsgate) vil det ved fullført pushback (på stopplinje) fremdeles være plass til at fly kan passere på baksiden via taxebane G. På sørsiden (Oddetallsgate, bl.a. 13) er det ikke slik plass, og det pushes rett ut på taxebane K (innland) eller L (utland)...

EDIT: Denne burde gi et greit intrykk av forskjellen mellom nordsiden og sørsiden mht. plass tilgjengelig mellom oppstillingsplass og taxebane...

Helt feil!!! Ved push fra sørsiden så vil taxebane kilo1, henholdsvis Lima 1 bli sperret. Men Kilo 2/Lima 2 vil fortsatt være åpen.

Ved push fra 23 og 21 vil taxing inn til park 23,21 og 19 være sperret. Usikker på om muligens park 17 også blir sperret. Dette fordi flyet da pushes til posisjon 3.
 
Helt feil!!! Ved push fra sørsiden så vil taxebane kilo1, henholdsvis Lima 1 bli sperret. Men Kilo 2/Lima 2 vil fortsatt være åpen.

Ved push fra 23 og 21 vil taxing inn til park 23,21 og 19 være sperret. Usikker på om muligens park 17 også blir sperret. Dette fordi flyet da pushes til posisjon 3.

Men taxing til terminalgatene på nordsiden skjer vel normalt via L1/K1? L2/K2 er vel først og fremst for fjernparkgatene?
 
Last edited:
Så det er plass til passerende fly på K2 når det pushes fram 13, såfremt denne stoppes der den skal? Det var 13 SAS pushet ut fra, var det ikke?
 
Så det er plass til passerende fly på K2 når det pushes fram 13, såfremt denne stoppes der den skal? Det var 13 SAS pushet ut fra, var det ikke?

Hjelper vel fint lite at det er plass på K2 hvis man befinner seg på K1? ;)
Det er vel omtrent like mye trøst som rullebanen bak deg, høyden over deg og fuelen på bakken. :p
 
Last edited:
Og ifølge TV2 skal brua som "gikk amok" ha revet av døren på SK-maskinen. På bildene sitter den fortsatt fast dog.

TV2 melder at uhellet skjedde når broen ble kjørt på. Hvordan i all verden kan døren være åpen da? Den åpner man såklart ikke før bakkemanskapet gir klartegn.

Om det skjedde ETTER brua var kjørt på så er det mere forståelig. Men ikke mye siden man har både autolevel og safety shoe for å forhindre dette. Det er mangler noe info her.

Ikke første gang at en bru på OSL har gått amok på uforklarlig vis.
 
Men taxing til terminalgatene på nordsiden skjer vel normalt via L1/K1? L2/K2 er vel først og fremst for fjernparkgatene?

Taxing til park foregår vekslesvis på L1/K1, L2/K2 for nettopp at det skal være mulig å pushe ut samtidig. De gangene du ikke får klarering, er om det er trafikk på begge taksbanene.
 
Back
Top