Denne banen på Hobøl, var det under en eller annen plan for ny hovedflyplass eller var det noe som noen tyskere fant på under krigen?
Uansett, voldsomt til bane....
Neida, dette kom fra Det Kongelige Norske Samferdselsdepartementet ved sitt underbruk Luftfartsdirektoratet. Hobøl vant den første konkurransen om å bli Norges hovedflyplass -og burde blitt det spør du meg. Alternativene dengang var mange. I utgangspunktet ble hele 15 steder vurdert. Av disse sto til slutt valget mellom Eggemoen, Gardermoen, Nesodden, Hurum, Ås(to varianter) Hobøl og Askim.
Hobøl ble vedtatt rundt 1972/73 som fremtidig hovedflyplass, men det ble ikke fattet et endelig utbyggingsvedtak. Store arealer ble båndlagt på ubestemt tid og gjengs oppfatning var at Hobøl skulle bygges når trafikken på Fornebu ble for stor.
Dengang var 747 og Concorde i skuddet, en DC-8-63 med full last trengte innpå 3500 meter på varme sommerdager, og i datidens ånd så man vel for seg enda større og raskere fly som ville trenge enda lengre rullebaner. B2707 var riktignok kansellert i 1971, men mange regnet nok med at slike fly ville komme før eller senere. 4000 meter i utgangspunktet pluss litt ekstra margin for høyden på nesten 200 moh. ga 4200 meter bane. Parallellbanen var i utgangspunktet bare prosjektert til 2600-2700 meter, men med mulighet for forlengelse til 3350. Til og med en tredje parallellbane var tegnet inn i prosjektet.
Oljekrisen 73/74 satte en bråstopp for de første planene, prosjektet ble nedjustert ift. opprinnelige planer, og så ble det naturligvis det vanlige politiske surret som drepte prosjektet til slutt. Riktignok ville Hobøl ha ligget like langt unna folkeskikken som Gærningmoen, men det hadde ihvertfall vært i riktig retning! Motorveien (ny E6) skulle gå gjennom flyplassen og videre i retning Sarpsborg, samme med "fremtidig" jernbane.