Knuts fredagsquiz

Mulig jeg tar feil, men har ikke endringene f.eks. fra 18/36 til 17/35 med at Jorden sakte men sikkert endrer seg litt, slik at en må justere disse retningene over tid ?
Det kan du godt si. Misvisningen er jo differansen mellom magnetisk og geografisk (true) nord, og i og med at magnetisk nordpol (og sydpol) flytter seg hele tiden vil misvisningen variere over tid. I tillegg kommer lokale variasjoner, misvisningkart er jo ikke akkurat rettlinjet.
 
Tverrbane Kirkenes:Første halvdel av 80tallet brukte Busy Bee denne ved behov med Friendship; både sommer og vinter.På sommerføre og landing sydfra, var rutinen å holde nesehjul oppe til man kom til den nevnte smale asfaltstripe.
Norving brukte selvsagt også tverrbanen, men de avsluttet jo driften i Kirkenes våren 91.
 
I følge John Wegg's flotte verk Finnair - the art of flying since 1923, opererte AY Convair i sin eneste sesong IVL-KKN i 1975.

Espen
 
2) Bortsett fra Stone's prosjekt på Sola -unnskyld: Luftwaffe's prosjekt på Sola, var det ingen som var i nærheten av gode gamle Hobøls bane 16R/32L som faktisk var prosjektert til 4200 x 60 meter.

Denne banen på Hobøl, var det under en eller annen plan for ny hovedflyplass eller var det noe som noen tyskere fant på under krigen?

Uansett, voldsomt til bane....
 
Denne banen på Hobøl, var det under en eller annen plan for ny hovedflyplass eller var det noe som noen tyskere fant på under krigen?

Uansett, voldsomt til bane....

Neida, dette kom fra Det Kongelige Norske Samferdselsdepartementet ved sitt underbruk Luftfartsdirektoratet. Hobøl vant den første konkurransen om å bli Norges hovedflyplass -og burde blitt det spør du meg. Alternativene dengang var mange. I utgangspunktet ble hele 15 steder vurdert. Av disse sto til slutt valget mellom Eggemoen, Gardermoen, Nesodden, Hurum, Ås(to varianter) Hobøl og Askim.

Hobøl ble vedtatt rundt 1972/73 som fremtidig hovedflyplass, men det ble ikke fattet et endelig utbyggingsvedtak. Store arealer ble båndlagt på ubestemt tid og gjengs oppfatning var at Hobøl skulle bygges når trafikken på Fornebu ble for stor.

Dengang var 747 og Concorde i skuddet, en DC-8-63 med full last trengte innpå 3500 meter på varme sommerdager, og i datidens ånd så man vel for seg enda større og raskere fly som ville trenge enda lengre rullebaner. B2707 var riktignok kansellert i 1971, men mange regnet nok med at slike fly ville komme før eller senere. 4000 meter i utgangspunktet pluss litt ekstra margin for høyden på nesten 200 moh. ga 4200 meter bane. Parallellbanen var i utgangspunktet bare prosjektert til 2600-2700 meter, men med mulighet for forlengelse til 3350. Til og med en tredje parallellbane var tegnet inn i prosjektet.

Oljekrisen 73/74 satte en bråstopp for de første planene, prosjektet ble nedjustert ift. opprinnelige planer, og så ble det naturligvis det vanlige politiske surret som drepte prosjektet til slutt. Riktignok ville Hobøl ha ligget like langt unna folkeskikken som Gærningmoen, men det hadde ihvertfall vært i riktig retning! Motorveien (ny E6) skulle gå gjennom flyplassen og videre i retning Sarpsborg, samme med "fremtidig" jernbane.
 
Back
Top