Knuts fredagsquiz

Er det offisiell IATA-kode? Visste den har ENAS som ICAO-kode, men har aldri hørt NNN brukt. QUOTE]

Antaklig ikke. Dette er klippet ut fra FR24, og det kan være så enkelt at de mangler koden, og derfor setter inn NNN i stedet for. :)

Det kan vel tenkes, ja. I likhet med ICAO-kode ZZZZ som brukes der det ikke er noen offisiell kode tildelt, som f.eks små private gresstriper o.l.
På den annen side er jo NNN ganske bra for Ny ÅlesuNd - HamNerabbeN. Prøvde å Google IATA-koden, men fikk bare "Ukjent".
Ruten til Lufttransport er heller ikke allment tilgjengelig, kun forskere og basepersonell.

Og bare for å bekrefte, Ny-Ålesund - Barrow er det korteste jeg har klart å finne. Og for å være helt nøyaktig er det faktisk Point Barrow Dew Line Station, en 1400 meters grus(?)bane. Barrow/BRW blir seks kilometer lengre, men du får poeng!

Last edited:
Det kan vel tenkes, ja. I likhet med ICAO-kode ZZZZ som brukes der det ikke er noen offisiell kode tildelt, som f.eks små private gresstriper o.l.
På den annen side er jo NNN ganske bra for Ny ÅlesuNd - HamNerabbeN. Prøvde å Google den, men fikk bare "Ukjent".
Ruten til Lufttransport er heller ikke allment tilgjengelig, kun forskere og base-personell.

Ikke helt ukjent her inne, da.

https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=80799&highlight=ny-%E5lesund+dornier

3. Du skriver ikke at rullebanen ligger i Norge, bare at den er norsk... Er det Troll Airfield i Antarktis du skal ha tak i? I så fall passer det jo i og med at FAN er den sørligste på det norske fastland og dermed er den nærmeste.
Troll ligger jo direkte på blåisen og har stående svarte aluminiumsplater med 100 meters mellomrom og to "wingbars" i hver ende som merking. Baneretningen er 11/29.

Og når det gjelder den planlagte lange 11/29 på Sola skriver Jan Petter Helgesen i boka si at tyskerne planla å skjule fly langs hele banen; flere av shelterne fins ennå, selv om noen av dem er bygd om og brukes til forskjellige ting.
Veien heter i dag som sagt Forusbeen, men den svinger nordover når man kommer inn på Forus-siden, slik at fortsettelsen i søndre kanten av det som var flyplassen har et annet navn helt over til krysset med Fv44 (øst for IKEA...), nemlig Løwenstrasse.

Last edited:
3. Du skriver ikke at rullebanen ligger i Norge, bare at den er norsk... Er det Troll Airfield i Antarktis du skal ha tak i? I så fall passer det jo i og med at FAN er den sørligste på det norske fastland og dermed er den nærmeste.
Troll ligger jo direkte på blåisen og har stående svarte aluminiumsplater med 100 meters mellomrom og to "wingbars" i hver ende som merking. Baneretningen er 11/29.

Spot on, Stone! Litt vanskelig å formulere det spørsmålet uten å gi for mange hint. Men det stemmer, Troll har 3000 x 60 meter rullebane av is(!) og det jeg egentlig var ute etter var at senterlinjemerkingen er laget av blå sukkerkulør. De svarte platene stemmer også, men baneretningen var 09/27 men er nå endret til 07/25 etter true north. Misvisningen der nede ligger på over 20 grader, så det er besluttet å bruke true som gjeldende retning.

Hei,

Jeg mener bestemt at også Kirkenes hadde en rullebane nummer to, restene av denne er innringet i utsnittet fra dagens AIP.

Mvh,

Attachments

• Kirkoniemi.jpg
    Kirkoniemi.jpg
    135.5 KB · Views: 110
Enig med siste taler. Om den var tysk opprinnelig og ikke i bruk etter krigen, vet jeg ikke.

Jeg mener, dog ikke like bestemt som klokken 11:35 i dag, at den var i bruk ved heftig x-wind et stykke utpå 50/60-tallet.

Mvh,

Våren 1966 var jeg i militæret på Høybuktmoen.
Minst en gang ble vi innleid av Luftfartsverket til å gå "manngard" på tverrbanen.
For å fjerne småstein og andre ting som ikke hadde noe på rullebanen å gjøre. :)

Og den var lengre enn det som vises på ovenstående kart.

Men dette er vel raider66 sitt bord.

Dette viser nok mer hvor lang den var i sin tid.....

Mvh,

thumb_Hoybuktmoen_540_540.jpg

Tverrbanen, tror det var 16/32, på Kirkenes var i bruk frem til et stykke utpå 1990-tallet, bl.a. Norving brukte den av og til. Banen var hovedsakelig grus, men tror litt på midten var asfaltert et stykke. Lengden var i sin tid ca 1300 meter. Litt busy akkurat nå, men en oppsummering på quiz'en så langt kommer ila. dagen.

OK, oppsummering så langt: Laber interesse, det er tydelig at forumfolket har mye bedre greie på flymaskiner enn på flyplasser. Note to self: husk dette på neste quiz! Dog skal det sies at som forventet dukket det opp litt ny info -i allefall for meg -takk til Stone for faglig påfyll!

Nuvel, det vi har er følgende:

1) Tjab rakk å nevne 6000 fot før han dro på hytta, og det stemmer. Nærmere bestemt 2000 yards, som var det de brukte de som bygget flyplasser rundt om i imperiet.

2) Bortsett fra Stone's prosjekt på Sola -unnskyld: Luftwaffe's prosjekt på Sola, var det ingen som var i nærheten av gode gamle Hobøls bane 16R/32L som faktisk var prosjektert til 4200 x 60 meter.

3) Stone havnet til slutt på Troll, norsk base i Antarktis med 3000 x 60 meter rullebane av is og senterlinje i blå sukkerkulør(!). Sidemerking med svarte aluminiumsplater. Banen prepareres av en maskin tilsvarende de man finner i slalombakker som riller opp isen. Piloten jeg snakket med har landet en 737BBJ der noen ganger og sa det er omtrent som å lande på en våt asfaltbane eller en god grusbane.

4) Someone og Fellowship først ute med Sola, Stone var bare såvidt utenfor kanten -og ikke helt på bærtur- med nummereringen; 04/22 og 14/32. PS: Her tar jeg forbehold om tidligere tiders misvisning, men fra 50-/60-tallet og oppover var det disse numrene.

5) Someone og Fellowship var først, fulgt opp av Gandalf som også kom med Kirkenes. Bra, Gandalf! Dette er jo en ganske omfattende oppgave, og det er sikkert rom for diskusjon om enkelte, men de jeg har funnet er følgende: Gardermoen (selvsagt!), Haslemoen, Fornebu (minst like selvsagt!), Skien, Kjevik (ikke fullt så selvsagt, men de hadde en gressbane på tvers for lenge siden), Lista, Sola, Forus (hadde tre rullebaner), Herdla, Voss-Bømoen, Værnes, Ørland, Andøya og Kirkenes.
I tillegg er det faktisk en del små private/klubb plasser som også har to baner, riktignok bare med grus/gress; Spydeberg, Eidsberg og Overhalla. Bardufoss kan diskuteres, tyskerne bygde noe borti skogen på østsiden, men usikker på om dette egentlig kan regnes for to rullebaner. @Fellowship: Lakselv-Banak har jeg ikke hørt har hatt mer enn én bane, men er det et sted man i allefall ikke skal være for påståelig så er det på dette forumet. Kom gjerne med mer detaljer hvis du har noe fra dengang da.

6) Fellowship nevnte helt korrekt Fornebu, de var ikke i bruk samtidig, men her var det spørsmål om totalen. Sola har også hatt fire rullebaner, det har også Gardermoen; I dag er det som kjent to, det var en tredje på tvers (10/28 eller 11/29 - husker ikke) frem til 1970-tallet(?). Man ser restene av vestenden på den omtrent rett ut for spotterplattformen. I tillegg var det en del av ringbanen på østsiden som ble brukt som rullebane.

7) Her kom det vel i grunnen ingen forslag. Haslemoen ble under krigen utbygd av tyskerne med to parallelle baner, men flyplassen ble mer eller mindre lagt ned etter krigen. Den ble sporadisk brukt av Hærens Op-fly, men om de brukte den gamle tyskerbetongen eller dagens gresstripe i nordøst-enden er jeg ikke sikker på.

8) Löwenstrasse (ca 5 km) ble såvidt nevnt, forsåvidt også Riyad, men den jeg hadde i tankene er Uljanovsk. Taksebanen der fra Aviastar-fabrikken (AN-124 og TU-204) til rullebanen er 13,3 kilometer lang! Noe brukes som bilvei til daglig.

9) Hickok dro seg til slutt inn på Ny-Ålesund - Barrow, det får godkjennes selv om den jeg fant (Barrow DLS) ligger seks kilometer nærmere. Selv Jan Mayen - Aroostook Regional i Maine (nærmeste jeg fant i den enden av USA) er nesten 1000 km lengre.

Last edited:
Takk for hodebry i helgen!
ikke helt på bærtur med nummereringen; 04/22 og 14/32. PS: Her tar jeg forbehold om tidligere tiders misvisning, men fra 50-/60-tallet og oppover var det disse numrene.
Det ringte en liten varselklokke jeg ikke tok hensyn til her, ja. Vi brukte faktisk "terskel 32" til motorkjøring en periode før det ble anlagt noe apparatur der.. Til og med Dak'en (LN-WND) har jeg vært med på å kjøre der. :cool:
Det kan godt hende at benevnelsen har blitt endret pga endret misvisning, til og med banen på BGO ble vel endret fra 18/36 til dagens 17/35 for en 20-30 år siden.

Hva gjelder 7. foreslo jo Fellowship Lakselv, det er jeg enig i, hvilket også Wikipedia er: https://en.wikipedia.org/wiki/Lakselv_Airport,_Banak#First_airport
By 1943 there were two parallel runways, both 1,800 meters (5,900 ft) long. The air station was blasted in October 1944 during Operation Nordlicht, the German retreat from Finnmark.[5]
Men hvem som var først av Lakselv (Banak) og Haslemoen, se det....

Last edited:
Tverrbanen på Høybuktmoen var i bruk frem til midten av 80-tallet, og ble som tidligere nevnt primært benyttet ved sterk vind fra nord eller sør (sjelden sterk vind fra den retningen på KKN). Mot slutten stort sett benyttet av Widerøes DHC-6 Twin Otter, men i mars -82 så jeg også banen brukt av Busy Bee med F-27. På slutten av 60-tallet og begynnelsen av 70-tallet ble banen også sporadisk benyttet av SAS CV440.

Takk for bra quiz Knut :-) Jeg har vært i fjellheimen denne helga og det forklarer min manglende deltakelse.

Espen

Ser man det, stadig nye ting som popper opp. Tyskerne styrte jo fælt med disse plankebanene sine rundt omkring, og det ser ut til å ha vært akkurat det samme konseptet som på Haslemoen, to parallelle baner på 1800 meter. Lærte noe nytt i dag også, takk for info!

Ref tverrbanen på Kirkenes: Snakket med en tidligere Norving-pilot som brukte den tidlig på 1990-tallet.

Takk for hodebry i helgen!

Det ringte en liten varselklokke jeg ikke tok hensyn til her, ja. Vi brukte faktisk "terskel 32" til motorkjøring en periode før det ble anlagt noe apparatur der.. Til og med Dak'en (LN-WND) har jeg vært med på å kjøre der. :cool:
Det kan godt hende at benevnelsen har blitt endret pga endret misvisning, til og med banen på BGO ble vel endret fra 18/36 til dagens 17/35 for en 20-30 år siden.

Mulig jeg tar feil, men har ikke endringene f.eks. fra 18/36 til 17/35 med at Jorden sakte men sikkert endrer seg litt, slik at en må justere disse retningene over tid ?

Back