Re: KLM satser enda mer på Norden
KLM lanserar “Best Price-garanti” och sänker
bokningsavgiften på KLM.com
Som det första flygbolaget i Europa lanserar KLM en ”Best Price-garanti” på biljetter köpta på KLM.com i Norden. Samtidigt minskar KLM bokningsavgiften på KLM.com markant från SEK 100 till SEK 10 och introducerar alternativa betalningssätt. – Nordiska kunder har visat en stark preferens för att handla på internet, konkurrensen i regionen är tuff och vår ambitionsnivå är hög. Därför har vi valt att introducera vårt nya koncept på den nordiska marknaden, säger Marnix Fruitema, Senior Vice President Europe and North Africa.
KLM, det största internationella flybolaget i den nordiska regionen, är först i Europa med att introducera en ”Best Price-garanti”. – Vi är stolta över att introducera de här förändringarna i Norden. Det är ett solitt bevis på vår målsättning att göra KLM.com till den föredragna köpkanalen för såväl nuvarande som framtida kunder, säger Marnix Fruitema.
”Best Price-garanti” på KLM.com
Resande har idag en ökad tillgång till en mångfald av biljetter med transparent prissättning. KLM’s ”Best Price-garanti” innebär att en kund som hittar ett lägre biljettpris någon annanstans för samma flight, resmål och resklass, erhåller ersättning om skillnaden överstiger SEK 50. En resevoucher (Travel Credit Voucher - TCV) som uppgår till prisskillnaden plus SEK 500 kommer att betalas ut för varje biljett som omfattas av garantin.
Minskad bokningsavgift från SEK 100 till SEK 10.
KLM sänker även bokningsavgiften till SEK 10 och introducerar nya betalningssätt. Förutom kreditkort kommer det nu också att gå att betala via banköverföring eller VISA Electron debitkort. Marknadsundersökningar visar att pris är det primära skälet till att kunder köper biljetter online, vilket ökar KLM’s övertygelse om att satsningen kommer att bli en succé: – Vårt mål är att sälja 40 procent online år 2008. Vi tar nu viktiga steg för att nå det målet”, säger Bart Vos, Senior Vice President Distribution and E-commerce.
De nya betalningssätten har redan givit resultat: 23 procent av köpen på www.klm.dk har betalats genom alternativa betalningssätt under de första veckorna sedan introduceringen.
Hela konceptet introduceras på den svenska marknaden. I Norge, Danmark och Finland kommer introduceringen att vara fullbordad i september.
E-commerce – ett prioriterat affärsområde
E-commerce är ett av KLM’s nyckelområden. KLM var det första europeiska flygbolaget som använde Internet check-in. ”KLM vill ha en ledande roll i E-commerce i flygbranschen, och de här nya åtgärderna kommer definitivt att bidra”, säger Senior Vice President of Distribution and E-commerce Bart Vos .
För mer information, var vänlig att kontakta:
Joris Holtus, Marketing Manager North Europe, E-mail: joris.holtus@klm.com, phone: +46 708991703
GJEEEEESP