Klimakvoter blir obligatorisk på flyreiser.

Re: Klimakvoter blir obligatorisk på flyreiser.

Vårt rødgrønne politiske regime er nasjonale mestere i flyreiser (viktige og sikkert mindre viktige), så det er fint om de kan feie for egen dør først...
Er dette EU-krav eller rene norske krav?

Som nevnt ovenfor så er dette EU-politikk. Skal innføres i hele EU fra 1. januar 2012.

Jeg tror forøvrig at politisk farge på regjeringen i så måte er irrelevant.

Last edited:

Man kunne jo overveje en mindstespris på flyrejser i stedet for - f.eks. X kr pr. 1000 km. Det vil fjerne mange af de "unødvendige" 199-kroners rejser, hvor folk alternativt var blevet hjemme og altså dermed forurener unødvendigt. Desuden vil det have den sideeffekt at flyselskaberne ville få en bedre indtjening når de ikke skulle sælge rejserne til under kostpris og dermed ikke på samme måde behøvede at ekspandere og få flere ruter for at få en rentabel forretning.

Ideen er jo at man skal ha et felles system for betaling for CO2-utslipp som gjelder i flest mulig sektorer (og luftfarten er ikke så spesiell at man fortjener å bli satt utenfor dette).

Minstprisreguleringer er ikke en spesielt smart måte å regulere på.
* Hva er en rimelig minstepris & hvem skal avgjøre det? Skal det være en pris i alle land, eller en minstepris for hvert land? Som kjent varierer priser en del rundt omkring, og en viktig grunn til det er at folk har forskjellig betalingsvilje & -evne.
* Hvilket selskaps kostnader skal være basis for utregningene (for jeg antar at man må skjele til kostnadssiden hos flyselskapene)? Setter man minsteprisen for lavt, slik at prisreguleringen ikke er i effektiv bruk, så er det selvsagt ikke noe problem (men da er det heller ikke noe poeng). Settes prisen for høyt så er det kanskje mer en fordel for de minst effektive flyselskapene som ikke klarer å konkurrere på pris.

Denne typer reiser står for den klart største veksten i luftfarten, og har sikkert bidratt til en god økning i CO2-utslippene. Mange av disse flyene er nok neppe fulle heller, i dagens konkurranse innen luftfarten.

Men hvorfor legger man skatt på noe så bagatellmessig som CO2-utslippene fra luftfarten. Det er egentlig mitt største problem. Som fluxie så pent illustrerte for bedrifter generelt - så kan selvfølgelig CO2-skatter fungere - men det har så utrolig lite å si om den bittelille prosentandelen av emissions fra luftfarten minsker, sett i det store perspektiv.

Ting blir ikke mer miljøvennlig pga at avgifter, men avgifter kan bidra til endret atferd og dermed reduserte utslipp. Målsettingen med CO2-kvoter er å redusere CO2-utslipp.

Igjen, hvorfor starter man i feil ende? Hvis jeg har lyst å kutte i mengden sukker jeg får i meg hver dag - så begynner jeg ikke å innskrenke mengden sukker jeg har i brødet mitt, mens jeg ikke legger noen innskrenkinger på sjokoladeinntaket.

Skal vi rent praktisk gjøre noe for å redde rævene våre fra klimaendringene så er det rett og slett poengløst å sitte med noen tynne argumenter om kvoter på luftfarten. Skal disse "klimahysterikerene" ha noe på det rene, så er det at noe må gjøres "NÅ". Jeg på min side har gitt det hele litt opp og vil leve livet mitt så godt som overhodet mulig mens jeg enda kan, og derfor synes jeg det er tull og vas å legge tvang på luftfarten. Nyttesløst, det har ingen ting å si. Små bekker er og forblir små bekker i globalt perspektiv, så lenge Niagara falls-elvene består i både østen og vesten (Asia, Europa, Amerika).

Men hvorfor legger man skatt på noe så bagatellmessig som CO2-utslippene fra luftfarten. Det er egentlig mitt største problem. Som fluxie så pent illustrerte for bedrifter generelt - så kan selvfølgelig CO2-skatter fungere - men det har så utrolig lite å si om den bittelille prosentandelen av emissions fra luftfarten minsker, sett i det store perspektiv.

Skal vi rent praktisk gjøre noe for å redde rævene våre fra klimaendringene så er det rett og slett poengløst å sitte med noen tynne argumenter om kvoter på luftfarten. Skal disse "klimahysterikerene" ha noe på det rene, så er det at noe må gjøres "NÅ". Jeg på min side har gitt det hele litt opp og vil leve livet mitt så godt som overhodet mulig mens jeg enda kan, og derfor synes jeg det er tull og vas å legge tvang på luftfarten. Nyttesløst, det har ingen ting å si. Små bekker er og forblir små bekker i globalt perspektiv, så lenge Niagara falls-elvene består i både østen og vesten (Asia, Europa, Amerika).

Jeg tror vi må starte på følgende sted for å strukturere debatten noe:

1. Er vi enige om at CO2-utslipp bidrar til uheldige klimaeffekter?

Mange eksperter hevder at det er en sammenheng. Jeg kan lite om dette, så jeg hører på de som synes å vite hva de snakker om. Jeg har forståelse for at man ikke kan si med 100% sikkerhet at det er slik at økt CO2-utslipp gir global oppvarming, men det synes å være nokså stor grad av enighet om at det er en slik sammenheng. Det er godt nok for meg.

2. Hvis man er enige om pkt. 1 så er vel neste spørsmål: Hvor mye skal/bør man kutte.

I EU har man ensidig lovet 20% kutt i forhold til 1990-nivå innen 2020. Kanskje er ikke dette nok, men det er en annen diskusjon enn om hvordan man skal nå frem til målet.

3. Hvis man så er enige om at 20% kutt er en kurrant målsetting, så er spørsmålet om hvordan man skal realisere disse kuttene?

Her må man nok tenke løsninger både på kort og lang sikt.

Her er det kvotehandel kommer inn som et instrument, og som man hevder vil levere 2/3 av de 20% reduksjonen EU har lovet. Kvotehandel er ikke en avgift som pålegges alle sektorer uniformt, men som (ideelt sett) er slik at alle sektorer/bransjer som har behov for å slippe ut CO2 må kjøpe kvoter for det utslippet de har. Utslippene verifiseres gjennom autoriserte institusjoner (som f.eks. Det Norske Veritas). De bransjene som enkelt evner å kutte i CO2-utslippene slipper unna med å kjøpe færre kvoter, og således er byrden som pålegges en slik bransje mindre enn en bransje/næring som ikke så enkelt evner å kutte i utslipp. Dette er også noe av hensikten. Dette betyr at de bransjer som på lite kostnadskrevende måte klarer å kutte i utslippene gjør dette først, og så de med noe høyere kostnader og så videre inntil man har realisert den totale reduksjonsmålsettingen. Dette er altså den mest kostnadseffektive måten å redusere en gitt mengde CO2-utslipp. Myndighetene trenger lite informasjon om bedriftenes kostnader ved rensing, fordi karbonprisen sender det riktige signalet til aktørene om hvem som skal rense. De som så enkelt kan rense kan bli sittende med ledige kvoter som kan selges på kvotemarkedet til de som ikke så enkelt kan rense (se forøvrig fluxie sitt innlegg ovenfor).

For å få et slikt kvotehandelssystem til å fungere mest mulig effektivt er man avhengig av at størst mulig andel av sektorene/bransjene som slipper ut CO2 inkluderes. Dette inkluderer også luftfarten, men det er jo som nevnt et utall ganger ikke slik at kvotehandel begrenset til kun luftfart. Det er, som nevnt mange ganger, heller ikke slik at det er kvoter for luftfarten som skal redde verden, men det gjør ikke noe at også den sektoren bidrar.

Så kan man, som bla. Polaris synes å fremholde, satse penger på andre teknologier og fornybar energi. Dette er selvsagt viktig, men dette er en løsning som ikke er noe som gir effekt umiddelbart i noe stor skala (selv om endel teknologioptimister mener at dette kan løse alle problemer - det tror ikke jeg noe på, men kall meg gjerne teknologipessimist...;)). Her kommer også vurderingen om hva som er fornuftig å gjøre i forhold til kostnadene ved å implementere en gitt utslippsredusksjon. Det er jo ikke slik at det er gratis å satse på forskning og utvikling på fornybar energi/teknologi, og teknologer vil nok alltid hevde at det satses for lite....

Løsningen på lang sikt er selvsagt at man må ha mer fornybar energi, men det er jo ikke riktig at det ikke satses på å innfase mer slik energi. Polaris nevner England som et eksempel på at det satses lite på slike teknologier. Nå har det seg slik at Storbritannia ofte velges ut som testområde for nye teknologier på grunn av det bransjen synes å mene er relativt gode ordninger for støtte til fornybar energi. Det er godt mulig at det er for lite omfang på dette. I Tyskland har man lenge hatt svært gunstige ordninger i form av feed-in tariffs for fornybar energi i kraftproduksjonen, og det samme har man hatt i Spania. Spanias ordninger var så generøse at man så seg nødt til å kutte når finanskrisen slo til for fullt der.

Det neste er at alle typer ny fornybar energi i f.eks. kraftproduksjonen (med unntak av vannkraft) innebærer en mye høyere kostnad per TwH enn tradisjonelle energikilder (kull, gass, atomkraft osv.), samt at mange av disse energitypene ikke er egnet til å levere en base load inn i elektrisitetsnettet eller som regulator for å sikre spenningen (nå er det ikke bare elektrisitet som betyr noe, men dette er en nokså stor energisektor). Dette innebærer at man trenger andre kilder for energiproduksjon for å balansere. I tillegg betyr kostnadssiden at man enten må til med kraftige subsidier per TwH som produseres, eller at man skattelegger den energiproduksjonen som bruker ikke-fornybare kilder (f.eks. i form av avgift eller kvoter) for i det hele tatt å kunne tilveiebringe forbybar energi på en måte som gjør at de bedriftene som leverer slik energi faktisk tjener penger. Dette er ikke helt uvesentlig i den store sammenhengen.

Last edited:

Denne avgiften blir omtrent som å pisse i buksa for å holde varmen, ingen vil fly mindre, men EU/ regjerningen får flådd folk for enda mer pæng.

Denne avgiften blir omtrent som å pisse i buksa for å holde varmen, ingen vil fly mindre, men EU/ regjerningen får flådd folk for enda mer pæng.

Poenget med dette er, som nevnt tidligere, å implementere et regime for en mest mulig effektiv reduksjon av utslippene. Da skal ideelt sett alle sektorene som bidrar til utslipp innlemmes. Om folk ikke flyr mindre så kan det bli mer penger i kassen som bl.a. kan brukes til satsning på miljøvennlig teknologi.

Last edited:

Men hvorfor legger man skatt på noe så bagatellmessig som CO2-utslippene fra luftfarten.

Fordi CO2 er CO2 uansett hvor det kommer fra, og alle bør bidra. Ellers ender man som med geitene på brua, som sa til trollet, "ta heller han som er større" - og det vil alltid være noen større å peke på.

Men for å ta med resten av poenget mitt: hvorfor legger man skatt på noe så bagatellmessig - når man ikke legger skatt på de områdene som faktisk fører til økt konsentrasjon av CO2 i atmosfæren (i forhold til normale nivåer og dertil forandringer i klimamønstrene som naturlig sett ville forespeilet seg).

Som jeg skrev; når jeg skal kutte ned sukkerinntaket mitt begynner jeg ikke med å kutte ned på sukker i brødet. Jeg begynner med sjokoladen og brusen. Hva er vitsen med å kutte i sukkerinntaket gjennom brød om jeg fortsetter å spise sjokolade og brus? Netto resultat av sukkerinntak vil i så tilfelle være tilnærmet likt tidligere inntak, og poengløst. Som vi så pent kaller det i fysikken, når noe er "mye mye mye mindre" - da kan vi neglisjere verdien.

Den største effekten vil kanskje ha med holdningsendringer i befolkningen å gjøre. Det blir mer synlig om det gjøres i flytrafikken enn med et kullkraftverk de færreste har noe stort forhold til. Kanskje folk vil tenke litt mer på at det koster miljømessig å reise langt avgårde. Kanskje vil folk reise kortere? Kanskje de ikke vil reise i det hele tatt? Kanskje vi blir miljøidioter hele gjengen og legger ferieturen til nærmeste fjelltopp? Vel, kanskje ikke helt, men holdningsendringer kan som sagt bli den største effekten, og da smitter det over på andre områder vi foretar oss i dagliglivet også, både jobb og privat.

Har du bestemt deg for å kutte ned på sukkerinntaket, er det vel mye enklere å kutte ut sukker i brødet fremfor å kutte ut sjokolade og brus? Det er min erfaring :)

Men for å ta med resten av poenget mitt: hvorfor legger man skatt på noe så bagatellmessig - når man ikke legger skatt på de områdene som faktisk fører til økt konsentrasjon av CO2 i atmosfæren (i forhold til normale nivåer og dertil forandringer i klimamønstrene som naturlig sett ville forespeilet seg).

Hvilke områder er det du mener man ikke skattelegger som er av stor betydning?

Last edited:

Kinesiske og Indiske kullkraftverk, Sør-Amerikanske vannkraftverk som drukner vanvittige områder (når disse områdene blir lagt under vann vil jorda og vegetasjonen brytes ned anaerobisk og dermed skape store mengder metan, som netto har nesten like stor innflytelse på klimaendringer som CO2 fra et kullfraftverk i et gjennomsnittlig oppegående land i Europa. Les gjerne mer hos WCD (World Comission on Dams, 2000/2001).), og generelt disse utviklingslandene.

Med fare for å bli veldig nerdete og off topic i forhold til temaet, så er det ikke til å legge under noen stol at slike utviklingsland (Kina, India, etterhvert også Sør-Amerika som har hatt en krass økning i CO2-utslipp de siste årene) har særdeles dårlig teknologi. Ser man denne trenden og utviklingen, gitt USAs totale dominans innen total mengde CO2-utslipp i verden i dag, så er det vanskelig å tro at noe så simpelt som skatter på flyreiser innad i EU skal ha selv en prosentvis påvirkning på CO2-nivået i verden. Befolkningsmengde, behov for energi, manglende vilje, evne og selv mulighet til å begynne å skatte og betale mer for "mer miljøvennlig energi" i slike land er utopi.

Les mer på IEA, denne publikasjonen er ny og interessant å lese. Den ser bl.a nærmere på hva som forårsaker CO2-utslipp i hvert land; http://www.iea.org/publications/free_new_Desc.asp?PUBS_ID=2143

For å konkludere; dette er utslipp som er enorme i global skala. De er "ute av kontroll" - de vil ikke med vestlige europeeres godvilje, flyskatter eller forsåvidt fjellklatring endres innen de nærmeste årene. Det går til helvete, straight åt it, og vår lille promille av utslipp som forårsakes av "leisure travels" er neglisjerbar.

Transporten år 2008 stod i sin helhet for 22% av netto CO2-utslipp i verden. Figur 7 på side 12 i rapporten fra IEA viser hva flytransport på verdensbasis utgjør av denne bulken på 22%. Totalt ser det ut til at ca 7500 MegaTonn CO2 ble sluppet ut. Luftfarten står for ca 400 MegaTonn av CO2'en. Det er 5,3% - fordelt på hele verden.

I følge denne publikasjonen fra ACS (American Chemical Society): http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/es902530z - er det en oversikt på figur 2 som viser konsentrasjonen / utslippsnivået av CO2 fra luftfarten, fordelt på reisemønstrene i verden. Her ser vi forhøyede nivåer over Nord-Amerika, sentrale deler av Europa og deler av Asia. Så disse 5,3 prosentene kan nok fordeles 2% USA/Nord-Amerika, 2% Europa, 1% Asia og resterende til resten av verden. Så hva har 2% på verdensbasis å gjøre? Og dette er bare CO2, vi har ikke engang begynt å prate om CH4 (metan) som utgjør en substansiell mengde innen selve klimaENDRINGENE (for CO2 i seg selv er ikke "rein ondskap"), dinitrogenoksid eller halokarboner.

Men som en sidekommentar - om vi videre ser litt på publikasjonen fra ACS - så finnes det en del scenarier for framtiden. Det er jo rene fakta at luftfarten jobber hardt for å gjøre seg bærekraftig, og av disse scenariene ser vi igjen at de vestlige landene estimeres å gå mot en renere og tildels minkende luftfart (kanskje med hjelp av klimakvoter... hvem vet ;) ). Men det vises til en dertil økning i CO2-utslipp over utviklingsland. Det er uungåelig, og således mener jeg (personlig) at det er unødvendig med tvangsskatt på flyreiser i Europa :)

(Takk gud er dette relevant for eksamen, ellers hadde jeg aldri orket å skrive så mye :lol: )

Last edited:

Polaris. skamme seg! Ødelegge diskusjonen med fakta, da gitt!!! :lol:

Så konklusjonen er at så lenge resten av verden ikke gjør noe så skal ikke vi heller forsøke å bidra? Det er jeg helt uenig i, og det er jo, som nevnt nokså mange ganger etterhvert, ikke slik at luftfarten skal redde verden. Luftfarten er en av mange CO2-emitters i EU og de skal også bidra inn i dette systemet.

Det er klart det er store utfordringer i forhold til spesielt Kina og India, men nå sies det at Kina har begynt å installere mer effektiv teknologi i sine nye kullkraftverk. En annen ting er at man aldri - aldri - vil få med seg Kina på reduksjoner i CO2-utslipp om ikke vi som er den rike delen av verden går foran med et "godt" eksempel. Kina er et land i utvikling og jeg stiller meg vel litt tvilende til om vi rent moralsk kan nekte dem den utviklingen de har for å stagge CO2-utslippene i verden. Et mer realistisk alternativ er naturligvis at man eksporterer state of the art kullkraftteknologi til Kina, men da er problemet som vi kommer tilbake til følgende: Slik støtte koster statene penger - mange penger, mens kvotehandel i beste fall gir inntekter til statene.

Jeg betviler at man klarer å realisere den best tenkelige måte å løse dette på, men løsningen er ikke i mine øyne å da konkludere med at vi ikke trenger å gjøre noe som helst. Da gjør vi det vi kan, og bruker det som eksempel for andre. Vi/EU kan jo ikke bestemme hva slike som USA og Kina skal gjøre, så man kan jo bare håpe at de selv innser at behovet er der.

Last edited:

Som jeg skrev; når jeg skal kutte ned sukkerinntaket mitt begynner jeg ikke med å kutte ned på sukker i brødet. Jeg begynner med sjokoladen og brusen. Hva er vitsen med å kutte i sukkerinntaket gjennom brød om jeg fortsetter å spise sjokolade og brus? Netto resultat av sukkerinntak vil i så tilfelle være tilnærmet likt tidligere inntak, og poengløst. Som vi så pent kaller det i fysikken, når noe er "mye mye mye mindre" - da kan vi neglisjere verdien.

Fordi sjokolade og brus er en livsnødvendighet, mens sukker i brødet ikke er det. :D Kraftproduksjon er nødvendig, mye flytrafikk er det ikke. Det er i mange tilfeller et enormt luksusforbruk. Og hva skjer når kineserne når vår velstand og skal fly like mye, da blir nok tallet mye mer enn 2 prosent. (Og er det ikke slik at utslippene er verre fordi de skjer så høyt oppe i atmosfæren?) Da er det utmerket at bransjen ilegges avgifter som gjør at man forurenser mindre om 20 år. I en test jeg gjorde viser det seg av godt over halvparten av mitt CO2-forbruruk utgjøres av flyreiser. Og jeg betaler mer eller gjerne en andel for det, men som de fleste gjør jeg det ikke før jeg blir ilagt en avgift på det. :fly

Ellers er det kanskje verdt å huske på at økningen i energiproduksjon i Kina og andre "u-land" kommer oss til gode i form av særdeles billige varer...

Last edited:

Polaris. skamme seg! Ødelegge diskusjonen med fakta, da gitt!!! :lol:

For ingen andre har kommet med fakta og relevante bidrag...?

Skal man la være å bidra med reduksjoner i CO2-utslipp fordi ingen andre verdensdeler bidrar? Hvis svaret deres på det er ja, så er det jo ikke noe mer å diskutere. Da kommer argumenter om effektiv reduksjon av CO2-utslipp til å fall på steingrunn uansett.

Om svaret på spørsmålet er at man likevel skal bidra med reduksjoner, så er det helt åpenbart at alle CO2-emitters skal inkluderes - også luftfarten.

Last edited:

Kina er et land i utvikling og jeg stiller meg vel litt tvilende til om vi rent moralsk kan nekte dem den utviklingen de har for å stagge CO2-utslippene i verden.

Jeg betviler at man klarer å realisere den best tenkelige måte å løse dette på, men løsningen er ikke i mine øyne å da konkludere med at vi ikke trenger å gjøre noe som helst. Da gjør vi det vi kan, og bruker det som eksempel for andre.

Which of course is the main problem i verden, sånn egentlig. Vi er for mange. Og skal alle ha det like godt som oss så går det ikke. Forhåpentligvis lever jeg ikke den dagen alt dette kulminerer til smørja det koker opp til å bli, men prøver jo å bidra litt med å studere sustainable energy :)

Da er vi enige om å være uenige på det punktet, men fint du ser hvor jeg vil! Forøvrig stiller jeg meg enda skeptisk til hvor stor påvirkning klimakvoter har på netto CO2utslipp i verden - og gleder meg til det kommer noen tall fra en eller annen statistisk instans (eller økonom?) som kan motbevise min skepsis. Det er jo intet annet enn flott om det har noe å si for den totale mengden utslipp - men at det har noe å si for klimaENDRINGER er nok enda svakere stilt. Å forstå klimadynamikken er nok noget relevant i forhold til mine slutninger i diskusjonen. Det er ikke sånn at et par små prosenter hist og pist fører til mindre endringer i klimaet praktisk sett. Teori og praksis er som vanlig to forskjellige ting, og det er sånn sett et viktig poeng å framme at om man først har trigget klimaendringene så er det ikke noe man "styrer" med prosenter og skatter. Det er ikke noen isolert kjemisk reaksjon i en Erlen-Meyer Kolbe, it's way bigger.

Kraftproduksjon er nødvendig, mye flytrafikk er det ikke. Det er i mange tilfeller et enormt luksusforbruk.

Kraftproduksjon er vel så mye luksusforbruk som flytrafikk for enkelte. Hvem har mest bruk for 1000kWh; drittungen på hjørnet som spiller Playstation 3 på sin plasma-tv, mens han samtidig flyr jorda rundt på FSX med sin stasjonære pc (på autopilot), mor i huset baker brownies og far ladder drillen - og samtlige går i tskjorte med varmekabler og varmovner på 25 grader. Eller er det gamle bestemor i Mehamn som må hentes med luftambulansen for å legges inn på UNN i et akutttilfelle?

Tror vi skal være forsiktige med å generalisere for mye, det er noe lufttransport som er like nødvendig som elektrisitetsproduksjon.

Og er det ikke slik at utslippene er verre fordi de skjer så høyt oppe i atmosfæren?

http://pubs.acs.org/doi/full/10.1021/es9039693

Eller lightversjonen for de som ikke er glad i vitenskaplige publikasjoner;
http://www.cicero.uio.no/webnews/index.aspx?id=11413

På lang sikt vil den globale temperaturen øke mer som følge av en gjennomsnittlig biltur enn som følge av en flyreise på samme distanse. Men de første årene etter en flytur kan oppvarmingen være fire ganger sterkere enn fra en biltur. Hovedgrunnen til at fly har en sterk kortsiktig klimaeffekt, er at flyreiser fører til flere skyer som kan gi en oppvarming i tillegg til de direkte utslippene av klimagassen CO2. Men når disse skyene forsvinner igjen etter en tid, vil oppvarmingen fra CO2-utslippene fortsette i mange tiår framover. Etter 20 år vil effekten være snudd på hodet, og flyreisen vil bare bidra med halvparten av oppvarmingen sammenlignet med en reise med bil.

I en test jeg gjorde viser det seg av godt over halvparten av mitt CO2-forbruruk utgjøres av flyreiser. Og jeg betaler mer eller gjerne en andel for det, men som de fleste gjør jeg det ikke før jeg blir ilagt en avgift på det.

Men det er jo *deg* - som deltar på et flyforum og ganske sannsynlig ikke innehar menigmann i gatas vaner når det kommer til reise (da spesielt med fly)...

Tror vi skal være forsiktige med å generalisere for mye, det er noe lufttransport som er like nødvendig som elektrisitetsproduksjon.

Er det noen som er uenige i dette? Eller som vil legge ned ambulanseflygingen pga høye utslipp?

Tok NRK sin CO2-kalkulator på nett nå. Interessant å se at reise kommer på knappe halvparten av mitt forbruk, selv om jeg ikke flyr utenfor Europa og jeg bruker fly hver gang jeg skal på jobb.

Last edited:

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7389213

Ifølge eksperter har luften i Kinas hovedstad blitt enda verre den siste tiden, blant annet på grunn av det økende antallet fabrikker i byen, samt at byens bilpark øker med 1200 nye biler hver dag.

Mmm, løsningen er nok klimakvoter på flyreiser innen Europa. De har nok et kjempestort utslag på jordas tilstand i dag :)

Mmm, løsningen er nok klimakvoter på flyreiser innen Europa. De har nok et kjempestort utslag på jordas tilstand i dag :)

Det er vel ingen som tror at klimakvoter på luftfart redder verden.

Ida, mener du at så lenge vi ikke får Kina til å redusere/begrense sine utslipp, så skal vi ikke gjøre noe?

Back