Klimakvoter blir obligatorisk på flyreiser.

Re: Klimakvoter blir obligatorisk på flyreiser.

Jeg har aldri skrevet et eneste ord om at vi SKAL kutte hos Asia, og at vi SKAL stoppe velstandsutviklingen deres - det er ting du og evt AirbusTrond misforstår. Jeg sier - for tusende gang - at hvis vi skal gjøre noe for å stoppe klimaendringene så må vi gå til hovedelva. Ikke sideelvene. Men om dette er realistisk og om det er gjennomførbart er en annen sak.

Vel, du snakker en hel del om at Asia er den store utslippsverdensdelen. Hvis Asia ikke skal kutte, hva er da ditt poeng med å trekke frem dette?

Nei - men da må man jo faktisk forholde seg til netto utslippstall. Ikke prate om velstand og hvem som har "etisk/moralsk rett til å forurense" som du prater om ovenfor her.

Jeg forholder meg til netto utslippstall. Det jeg ikke forstår er hvem du mener skal kutte i sine utslipp.

Du snakker om OECD-land, da putter du igjen samfunnsmessige begreper inn i smørja, og blander forøvrig inn top av "topp 10" kontributørene inn i en gruppe. USA og UK. Hvem har sagt at de ikke kutter og gjør tiltak for å minske utslippene sine? Det er noe jeg også har gjentatt gang på gang her, hvis vi ser på disse vestlige landene som har tiltak og som har MULIGHET til å kutte sine utslipp - vi ser hvor langt de har kommet... Vi ser at selv om mulighet og evne er tilstede for å kutte i utslippene så dominerer også disse landene topp 10 CO2-utslippslista. Og med det i hodet, når vi ser videre på Kina og India og andre Asiatiske land som er på vei opp i velstand - men som allerede ligger så høyt oppe på lista av utslipp - kan du tenke deg for noen utslipp de vil få med økt velstand og ingen tiltak? SELV med økt velstand OG klimatiltak?

Det var du selv som trakk inn hvem som slipper ut klimagasser. Mitt poeng med å trekke inn OECD er rett og slett at det ikke er så enkelt som at det er Asia (forstått som India og Kina...?) som er problemet. Å trekke ut av dette at jeg sauser sammen ulike OECD-land er helt uvensetlig for mitt poeng.

USA er nok ikke spesielt flinke. UK er omfattet av kvotehandel i EU (herunder kvoter på luftfart fra 01.01.2012). Alle land bidrar nok i større eller mindre grad. Det jeg fortsatt ikke forstår er hvem du mener skal kutte i sine utslipp. Du har jo gang på gang forklart at det ikke er noe poeng med kvotehandel, fordi det store problemet er utslippene til Kina og India.

Du skal ikke se bort fra at Kina og India, når de er kommet et stykke lenger i velstandsutviklingen, vil forbedre sin teknologi slik at de evner å redusere sine utslipp (på samme måte som vi i Europa har klart å redusere våre utslipp).

Det er kanskje også på sin plass å nevne at mange av de dominerende utslipperne er private bedrifter (kraftproduksjon og tungindustri), og disse reduserer ikke sine utslipp om det ikke gis økonomiske incentiver til å gjøre dette (f.eks. kvotehandel, som du synes å mene er bare tull og meningsløst).

Denne skatten kommer altså enten vi vil eller ikke siden den er i EU-regi.
Gidder derfor ikke diskutere om den er rettferdig, men mer interessert i hvordan den vil påvirke.

Slik jeg ser den vil den virke slik at flyselskapene blir premiert for å slippe ut lite CO2 per ASK. Ergo lønner følgende seg:
1. fylle opp flyene
2. store effektive fly med lavt utslipp?

Spørsmålet blir f.eks. om Norwegian da vil kunne få en styrket konkurransesituasjon da de sitter på fly som har lavere utslipp enn mange av konkurrentene?

Blir interessant å se. Håper definitivt man bytter ut dagens avgifter med noe som faktisk stimulerer til å benytte fly som forurenser mindre. DET vil stimulere flyselskapene akkurat som bilindustrien til å produsere mer miljøvennlige motorer.

TOS - det du spør om står i alt det du har quotet, det står tilogmed i BOLD. Men om det enda er vanskelig å forstå får vi ta det på UiT og med ei tavle tilgjengelig :p ;)

Denne skatten kommer altså enten vi vil eller ikke siden den er i EU-regi.
Blir interessant å se. Håper definitivt man bytter ut dagens avgifter med noe som faktisk stimulerer til å benytte fly som forurenser mindre. DET vil stimulere flyselskapene akkurat som bilindustrien til å produsere mer miljøvennlige motorer.

Flyingeniørene gjør allerede alt de kan for å utvikle mer miljøvennlige motorer. Flyene blir stadig mer miljøvennlige, så argumentet om at det å innføre en ny skatt vil gjøre at det utvikles mer miljøvennlige fly synes jeg blir for svakt.

PS: Det er ikke flyselskapene som produserer motorene ;)

Last edited:

Flyingeniørene gjør allerede alt de kan for å utvikle mer miljøvennlige motorer. Flyene blir stadig mer miljøvennlige, så argumentet om at det å innføre en ny skatt vil gjøre at det utvikles mer miljøvennlige fly synes jeg blir for svakt.

PS: Det er ikke flyselskapene som produserer motorene ;)

Vet ikke hvordan det er i din. Men i min verden går ingenting av seg selv.

Det er klart at det blir enda viktigere for flyprodusentene å produsere miljøvennlige fly hvis det er økonomiske insentiver der for kundene deres. Det kan raskere bli lønnsomt med litt dyrere løsninger som slipper ut mindre CO2 når hele EU innfører avgifter etter utslipp. Og det kan påvirke produsentene til å satse enda mer penger på utvikling/forskning.

Ikke minst; kan det påtvinge flyselskaper med eldre flåter til å bytte ut raskere til mer miljøvennlige fly hver gang det kommer en ny generasjon motorer? Isåfall blir det STORE insentiver i å utvikle nye motorer.

Personlig synes jeg, hvis man skal ta klimatrusselen på alvor, det er direkte umoralsk å argumentere for at andre enn Europa og USA skal ta støten for vårt ekstreme forbruk. Men jeg kan også legge til at jeg ikke tar trusselen spesielt alvorlig, men at jeg, som en av de mest priviligerte menneskene i verden (i hvert fall materielt sett) er villig til å ta min del av ansvaret.

Dette må jeg si jeg skjønte lite av. Du mener altså at USA og Europa i den ekstremt utsatte posisjonen disse landene er i i dag med ekstrem konkurranse på priser og lønninger fra landene som nå forurenser mye og med utdatert teknologi, bare skal legge seg ned og bli "erobret" og overkjørt på grunn av en vag trussel som du selv ikke tar alvorlig.

For det er det som skjer; Særlig Europa, men også USA skal presses til å påta seg så høye forpliktelser at ikke fattige land, men land som hogger ned regnskog for harde liv (Brasil), ukentlig oppretter nye kullkraftverk (Kina) lett kan ta deres posisjoner.

Jeg kommer til å betale en klimakvote med glede. Norge er et av landene med størst kjøpekraft i verden, og er også et av de rikeste landene som forurenser mest.
Jeg mener dog at der viktig at klimakvotene faktisk går til det de skal og ikke havner i "sluket".

Et godt tiltak av Jens Stoltenberg og den rødgrønne regjeringen. De som forurenser skal også betale for det!

TOS - det du spør om står i alt det du har quotet, det står tilogmed i BOLD. Men om det enda er vanskelig å forstå får vi ta det på UiT og med ei tavle tilgjengelig :p ;)

Det som står i bold er at man må få til hovedelva om man skal stoppe klimaendringene. OK. Sikkert helt fornuftig, men er det de 52% som slippes ut av non-OECD landene, eller er det de 48%s som slippes ut av OECD landene?

For meg er det ikke vanskelig å forstå, men det er godt mulig at jeg ser på andre hensyn enn det du gjør...;) Vi kan sikkert diskutere det over en kaffe en gang...:)

Men vil den ramme alle flyselskapene likt?

Akurat det er et godt spørsmål. Kongressen i USA har ihvertfall sagt et klart nei til at amerikanske selskaper skal være omfattet av dette

http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article2252125.ece
Mandag kveld vedtok Representantenes hus i Kongressen i USA at amerikanske flyselskaper ikke skal omfattes av noen form for handel med klimakvoter ensidig innført av EU

Hva kan den amerikanske Kongressen gjøre for å nekte EU å beskatte US baserte selskap i å betale skatt når de flyr i EU luftrom?

Hva kan den amerikanske Kongressen gjøre for å nekte EU å beskatte US baserte selskap i å betale skatt når de flyr i EU luftrom?

Tja, true med å nekte europeiske selskaper adgang til USA?
Jeg vet ikke om dette vil la seg gjøre.

Men, USA er et veldig viktig marked for mange selskaper, ikke minst BA.

Jo det er klart, men tenkte det bare bille slå tilbake på dem igjen.. Har USA en slik avgift på alle internasjonale selskap som flyr til dem?

Jo det er klart, men tenkte det bare bille slå tilbake på dem igjen.. Har USA en slik avgift på alle internasjonale selskap som flyr til dem?

Det er det sikkert andre her inne som vet bedre.
Men, proteksjonisme fører sjelden noe bra med seg.

Flytrafikken mellom Europa og USA er helt sikkert dekket av et allerde avtalt regelverk uten at jeg kjenner til de detaljene. I det regelverket kan en være sikker på at det står at ingen parter kan pålegge nye avgifter eller endre betingelser i avtalen uten den andres samtykker.

Har bare en ting å si til klimakvoter: Nei takk.

Ser ut som amerikanske, kinesiske og russiske selskaper vil nekte å kreve inn avgiften, slik at bare EU-selskaper må betale del, og dermed får en konkurranse ulempe.

http://www.aftenposten.no/okonomi/Vil-ikke-betale-ny-avgift-6725980.html
Amerikanske og kinesiske myndigheter har protestert kraftig mot at EU fra nyttår innlemmer europeisk luftfart i det internasjonale systemet for handel med CO2-kvoter. Striden kan føre til at det blir billigere å reise med amerikanske flyselskaper fremfor de som har europeisk base.

Hehe, ironisk at det er akkurat kina og amerika som nekter....;)

Da får man vel differensiere landingsavgiftene i forhold til om CO2-kvoter er kjøpt eller ikke. Så får EUs luftfartsmyndigheter påta seg ansvaret for å hente inn midler til å kjøpe kvoter. Litt komplisert blir det da, siden kvoteprisen fluktuerer.

Back