Klimakvoter blir obligatorisk på flyreiser.

Re: Klimakvoter blir obligatorisk på flyreiser.

De innfører kvoteplikt på alle resier, det bør i utgangspunktet bety at innlandsreiser ikke blir dyrere. Der er det allerede i dag CO2-avgift på drivstoff. Eller mener man at vi skal betale dobbelt opp med avgifter?

Argumentet mot dette blir at avgifter og kvotekjøp er to forskjellige ting. En avgifter jo som kjent en kostnad som blir lagt på en vare/tjeneste, mens en kvote er det samme som å kjøpe en utslippstilltaltelse for den aktuelle mengden CO2 som man har planer om å slippe ut.

For en tid tilbake skrev jeg en liten intro om handel av klimakvoter, og hva de brukes til:

Handel med utslippskvoter:

Før vi begynner å se på selve systemet må vi klargjøre hva en utslippskvote er, hva den innebærer, og definere noen helt klare egenskaper med en utslippskvote. Et annet ord for utslippskvote er utslippstilatelse. Det er å ha en tillatelse til å forrurense en viss mengde av en spesifikk type forrurensing. I Norge blir dette systemet i hovedsak forvaltet av nasjonale styresmakter som allokerer rettene til de forrurensende aktørene i en sektor. Styresmaktene definerer en øvre utslippsgrense for for eksempel CO2, og deler denne opp i enheter. (1 enhet = 1 tonn CO2). Disse blir så distribuert til aktørene i markedet. Enten via auksjon, “første mann til mølla”, eller “grandfathering prinsippet”. (Grandfathering sier at om han historisk har hatt en rett til å forurense, så vil man også ha det i fremtiden).

Når mitt firma S.Vindel Tungmetall & Kjemikalier har fått en tilltatelse til å forrurense miljøet med 15×1 tonn kvikksølvgass (1 enhet = 1 tonn), så kan firmaet gjøre som de vil med denne retten. De kan velge å bruke den, ikke bruke den, eller selge den. Det er med handel av kvoter at en stor del av det samfunnsøkonomiske perspektivet kommer inn i bildet. Det å kunne handle med kvoter er en veldig kostnadseffektiv måte og drive miljøpolitikk på.

Når man skal innføre et “kontrollregime” på en bestemt type forrurensning er det 2 ting som er ønskelig i en samfunnsøkonom sine øyne. Det er “goal-effiency (GE)” og “cost-effiency (CE)”. Med GE mener vi at man vil nå et mål som vi har satt oss, og vi nå det innen en rimelig tid. CE er at den allokasjonen av utslippstilatelser som blit gjort tjener både samfunnet og aktørene i markedet på en optimal måte. Jeg vil kort gå inn på hvilke måter de forskjellige metoder er effektive.

“Command & Control”-metoden er en metode som er i utstrakt bruk i norsk miljøpolitikk i dag. Metoden går ut på at man pålegger en forrurenser visse forutsetninger for å i det hele tatt få slippe ut noe forrurensing. For eksempel så kan dette være at man innvilger en søknad om bygging av ett gasskraftverk; forutsatt at de til en hver tid har den beste tilgjengelige renseteknologien. Dette er en veldig “goal-efficient” løsning, men den er ikke særlig “cost-efficient”.
En annen løsning er en indirekte regulering, det vil si at man bruker markedmekanismer til å kontrollere utslippene av forurensning. Eksempler på dette kan være: Miljøskatter (green taxes), subsidier og kvoter. Grunnen til at dette er GE og CE er litt mer komplekse, og trenger derfor litt mer inngående analyse som jeg vil komme tilbake til senere. Innen disse løsningen er det noen måter som kan være mer effektive enn andre. Jeg vil i neste avsnitt se på forskjellen mellom miljøskatter og handel med kvoter.
For å illustrere hvordan en man regulerer utslippene med en miljøskatt må vi sette opp ett enkelt diagram som viser skadene på miljøet (i $), med hensyn på forurensningen. I det samme diagrammet tegner vi også inn gransekostnaden for å rense en ekstra enhet av forurensning.

Vår firma S. Vindel Tungmetall & Kjemikalier har tilpasset sin produksjon slik at de ikke renser noen ting dette er i punketet. UM. Det koster firmaet ingenting i renseutgifter. For samfunnet så er det en betydelig kostnadz ved at vårt firma forurenser på denne måten. Den er illustrert av punket yM. Disse kostnadene er så høye at myndighetene ser seg nødt til å gjøre noe med denne horrible forurensingen så de gir noen samfunnsøkonomer i oppgave å finne ut hva som kan gjøres. Det som samfunnsøkonomene kommer opp med er: Vi lager en skatt T som er lik y* pr enhet forurenset. Det er i dete punket at det er likevekt mellom de bedriftøkonomiske hensyn (økte rensekostnader), og de samfunnsmessige (skade på miljøet). Nå skal vi se hva som skjer når vi innfører en slik skatt. Etter en slik skatt T er innført så må selskapet betale det RØDE området i skatt. (UM*T) i skatt. Firmaet har her mye å tjene på å redusere kostnadene sine. Vi ser at ved UM. så har firmaet mye å tjene på å rense sine utslipp. Vi ser her at grafen for grensekostnaden for rensing er klart under skatten T. Firmaet vårt vil da rense helt til der rensekostnaden for å rense en ekstra enhet av forurensing er lik skatten T. Dette punktet skal vi se nærmere på. I punktet U* er det ikke lenger fornuftig å rense mer; dette fordi at rensing er dyrere pr enhet enn det man må betale i skatt T pr enhet. Derfor vil firmaet slå seg til ro med å slippe ut U* enheter. De må ennå betale skatt for de enhetene de slipper ut. Dette er området skravert med mørkegult. Det grønne området er området som firmaet må betale for den rensingen som blir gjort nå. Totale utgifter for firmaet er da. GRØNN + GUL. Om de ikke hadde renset i det hele tatt så hadde utgidtene vært RØD. Da ser man enkelt at det er ett område igjen: BLÅTT, som firmaet tjener på å innføre rensing under miljøskatt-regimet.

grafskatt1.jpg

Last edited:

OT:
Joda, er helt enig i at folk fra KKN, ALF etc ikke skal diskrimineres, men det forurenses mer på en tur OSL - KKN enn en tur OSL - SVG.

I forhold til hva... Det blir litt for enkelt å sammenlikne det på den måten. Mellom Oslo og Stavanger er det et reelt alternativ å ta tog, buss og kjøre. Mellom Oslo og Kirkenes finnes det ingen andre alternativer enn fly eller evt kjøre i over ett døgn.

Verdt å huske på at 37% av Norges CO2-utslipp (det finnes forøvrig mye annet grøfs som også er klimagasser...) - hvorav 2% er flytransport innenriks. 2%.....

hva med de CO2 avgiftene man betaler fra før ?

men som vanlig er det bare å finne ut at man vil at folk skal betale mer avgifter, så finner man ett passende beløp, og så for å "selge" dette ut til folket finner man på noe som er litt fengene som man kan få med seg massene på.. så sier man ikke så mye om hva som er fra før.. "klimakvoter" høres jo litt fancy ut og det virker som det går til ett godt formål. Klimaet er jo noe som er lett å selge, som de fleste er enige..

Helt utrolig at folk går på denne også.. like teit som "miljøfartsgrense" og "miljøgebyr på piggdekk"..

Scanor aka Oppgitt..

Hva er det som er latterlig med å innføre kvotehandel for flyreiser? Dette skal, som AirbusTrond nevner innføres i hele EU/EØS-området fra 01.01.2012, så dette er på ingen måte et særnorsk tiltak. Det kan være greit å opplyse seg selv litt før man skyter fra hofta....;) Hva er galt med at også luftfarten bidrar i forhold til den ulempen/skaden den påfører oss/miljøet? Det er jo på ingen måte slik at man mener at luftfarten skal løse alle miljøproblemer, men de skal bidra i forhold til sektorens bidrag til utslippene.

Jeg tar det for gitt at CO2-avgiften på norsk innenriks forsvinner og erstattes med kvoter.

Hva er galt med at også luftfarten bidrar i forhold til den ulempen/skaden den påfører oss/miljøet? Det er jo på ingen måte slik at man mener at luftfarten skal løse alle miljøproblemer, men de skal bidra i forhold til sektorens bidrag til utslippene.

Fordi det (i mine øyne) brukes som et skalkeskjul for å si "se så politisk korrekt og miljøvennlige vi er" samtidig som det også brukes som "se hvor handlekraftige vi er, vi gjør noe!" - selv om det i prinsippet ikke har noen verdens ting for miljøet å si.

Klimakvoter på flyreiser er å peke på noen som ikke egentlig har noe å si for det sterkt misbrukte ordet "klima" å gjøre - mens man unngår å se på de kontribusjonene som har noe å si - siden de blir for ubehagelig å gjøre noe med.

That's why.

Samtidig finner jeg det fantastisk ironisk at det største problemet med å få i gang energiproduksjon av forbybar grad (som faktisk har noe for klimaet å si, ulikt de små prosentene fra luftfart både nasjonalt og globalt) - er økonomi. Manglende støtte fra regjeringer, spesielt i England hvor utviklingen innen bølge og tidevannsenergi har vært svært lovende. Det blir så dobbeltmoralsk og tafatt, liksom :)

Eller for å si det med mer klare ord; ingen ting i veien med at luftfarten "skal betale" for sine utslipp, men når det store bildet av regjeringsstøtte / økonomi ifht klima (også ute i verden) er så dårlig i forhold til faktiske klimatiltak - så virker det litt latterlig med klimakvoter på flyreiser. Det er jo bare synd at luftfarts-industrien er så enkel å peke på, enkel syndebukk, enkel å utnytte.

Klimakvoter på flyreiser er å peke på noen som ikke egentlig har noe å si for det sterkt misbrukte ordet "klima" å gjøre - mens man unngår å se på de kontribusjonene som har noe å si - siden de blir for ubehagelig å gjøre noe med.

snip, snip...

Eller for å si det med mer klare ord; ingen ting i veien med at luftfarten "skal betale" for sine utslipp, men når det store bildet av regjeringsstøtte / økonomi ifht klima (også ute i verden) er så dårlig i forhold til faktiske klimatiltak - så virker det litt latterlig med klimakvoter på flyreiser. Det er jo bare synd at luftfarts-industrien er så enkel å peke på, enkel syndebukk, enkel å utnytte.

Om jeg husker rett så har f.eks. EU satt i gang et pilotprosjekt om CCS (carbon capture & storage) finansiert delvis av inntekter fra CO2-beskatning/kvotehandel. Det er mao ingenting i veien for å både satse på fornybar energi, og å sette en pris på "konsum" av karbon, og i mine øyne blir det litt for snevert å si at siden man ikke satser på fornybar energi så kan man heller la være å gjøre noe som helst.

Som jeg har sagt før så er det altså ikke bare luftfarten som må betale - det er en rekke andre bransjer som bidrar i mye større monn enn luftfarten. De klager nok, de også. EU ETS bidrar nokså mye til den totale reduksjonen i CO2-utslipp som EU har "lovet", og DECC (Dept of Energy & Climate Change, UK) skriver "The changes mean that the EU ETS will deliver two-thirds of the EU’s unilateral 20% emissions reduction target by 2020 on 1990 levels." En altså ikke helt insignifikant andel av totale reduksjoner i CO2. Så kan man selvsagt spørre seg om dette er nok.

Argumentet mot dette blir at avgifter og kvotekjøp er to forskjellige ting. En avgifter jo som kjent en kostnad som blir lagt på en vare/tjeneste, mens en kvote er det samme som å kjøpe en utslippstilltaltelse for den aktuelle mengden CO2 som man har planer om å slippe ut.

For en tid tilbake skrev jeg en liten intro om handel av klimakvoter, og hva de brukes til:

Ja. Har sett den grafen før.
Men, ankepunktet er fremdeles. Blir ting så mye mer miljøvennlig bare fordi staten eller EU setter en avgift på det?
Diagrammet fremstiller staten som en nøytral part her. Ville det ikke heller være naturlig at ataten profittmaksimerte inntekten av en slik avgift? Kan vi ikke egentlig forvente at staten vil endre reglene etter hvert som flere og flere aktører tilpasser seg reglene?
Summa summarum, så ender det med at bedriftene flytter eller blir utkonkurert av bedrifter fra lavkostland, som ikke har disse restriksjonene eller rigide regleverket på sine utslipp!

Skipsfartsnæringen er vel et greit eksempel på at det nytter ikke for en verdensdel eller ett land å innføre særregler og avgifter etter eget forgodtbefinnende, uansett hva slags tilfeldig alibi som ligger bak.
Vi kan ikke skattelegge oss til et bedre miljø! For statens og EUs incentiv er ikke miljøforbedring, det er reinspikket profitt til egen kasse. Miljøavgiftene regulerer ikke utslippene først og fremst. De regulerer inntektene til staten eller EU.

En lovpålagt utslippsgrense, vil ha samme virkning. S.Vindel et co. får plutselig ikke lov til å forurense er enn et bestemt nivå, uten at staten tjener noe som helst på det. Miljøgevinsten er nok i seg selv. S.Vindel kan selvfølgelig flytte eller legge ned om de vil.
Rensing vil likevel lønne seg til en viss grad for S.Vindel. Da utslippet kan bli betydelig lavere, og tangere den lovpålagte grensen.
Men, staten vil men, en slik lovpålagt grense, ikke ha et profittbasert miljøavgiftssystem, der staten faktisk tjener penger på at folk og bedrifter forurenser. Er det fornuftig at staten skal tjene penger på folks forurensing?

Har du regnet på hva staten tjener i avgifter, på de forskjellige punktene i den grafen?

Hadde det bare blitt vesentlig dyrere å fly, slik at vi hadde fått bort mye av den totalt "unødvendige" flytrafikken. Hvem trenger vel å dra på juleshopping i London, eller partyhelg på Mallorca??
Det koster i dag like mye å ta flytoget til OSL + flybussen på destinasjonen, som det koster for selve flyturen. Med den kjøpekraften vi har i dag, er det likegyldig om billetten mellom Oslo og Trondheim koster 300kr, 400kr eller 500kr hver vei.
Eller Oslo - New York for 3000kr? Latterlig.

Har du regnet på hva staten tjener i avgifter, på de forskjellige punktene i den grafen?

Nei det har jeg ikke. Er bare en generelt utledet graf, som viser hvor det f.eks lønner seg å rense, kontra ikke å rense.

Når dette er sagt. Jeg er en tilhenger av klimekvoter, MEN for at det skal kunne fungere må faktisk ALLE som slipper ut f.eks CO2 være med på det, og at sanksjonene mot å slippe ut mer enn sin kvote blir så streng at folk ikke vil gjøre det. Da får vi en skikkelig markedssatt pris på utslippene. I tillegg dersom alle(land) er med på det så vil man effektiv ha satt en øvre grense for hvor mye klimautslipp man slipper ut pr år.

Da vil man også få den MEST effektive fordelingen av CO2-tiltak. Jeg skal komme med et eksempel som jeg mener er meget bra.

Bedrift SAS forurenser X enheter pr år, dette har de kvote på. Dersom de vil utvide sin produksjon har de 2 valg. De kan bytte ut de allerede utslippsvennlige motorene med noen som er ennå mer miljøvennlige(og dermed forurense like mye X), eller de kan kjøpe seg CO2 kvoter slik at de har lov til å slippe ut X+1 enheter med CO2.

Dersom de går for valg 2, hvem skal de kjøpe denne kvoten fra? Hvem er villige til å selge en slik kvote?

Kraftverket Zellafield Coal Power Company har fått tildelt Y kvoter. Zellafield får en forespørsel fra SAS om de er villige til å selge 1 kvote for pris Q. Zellafields eminente husøkonom regner litt på dette. Om de er villige til å selge beror på dette:

Zellafield kan enkelt investere P kroner i rensing av utslippene sine. Da vil deres CO2-utslipp gå ned med Y-1. De utslipper da 1 enhet mindre enn de har lov til. De kan da velge å selge denne kvoten. Dersom SAS tilbyr en pris Q>P vil det derfor lønne seg å selge denne kvoten til SAS.

Det er slik man håper at kvotesystemet vil fungere i praksis.

VIKTIG: Du spør deg gjerne hvilken gevinst dette eksempelet gir samfunnet?

Gevinsten for samfunnet er at REDUKSJONEN i CO2-utslipp skjer der det er BILLIGST å gjøre dette. Man får derfor en samfunnsmessig gevinst av å gjøre handel av klimakvoter på denne måten. Dersom SAS skulle skiftet ut sine motorer ville dette gitt ett samfunnsøkonomisk tap ved at man hadde sluppet ut like mye CO2 som før, men til en langt høyere pris. På måten skissert i mitt eksempel sørger man for at rensetiltakene skjer der det er billigst, og man kan så selge sine kvoter til selskaper som har høyere betalingsvilje, pga at det er dyrere å f.eks investere i rensing, SAS i dette eksempelet.

PS: OT!

Det er derfor jeg blir så provosert når vår politikere sier at vi må kutte i utslippene MEST her hjemme. Selvfølgelig må vi kutte! Men hvor tror våre politikere at vi får mest reduksjon av utslipp pr krone investert? I Norge som man allerede bruker mye penger på reduksjon av utslipp, eller i andre land der de er i startgropa for å begynne med rensing?? Jeg mener at man må hele tiden putte pengene inn der de gir mest reduksjon pr krone!

Thomas

Last edited:

Når dette er sagt. Jeg er en tilhenger av klimekvoter, MEN for at det skal kunne fungere må faktisk ALLE som slipper ut f.eks CO2 være med på det, og at sanksjonene mot å slippe ut mer enn sin kvote blir så streng at folk ikke vil gjøre det. Da får vi en skikkelig markedssatt pris på utslippene. I tillegg dersom alle(land) er med på det så vil man effektiv ha satt en øvre grense for hvor mye klimautslipp man slipper ut pr år.

Du har hatt et par veldig fornuftige innlegg, Thomas! Du høres ut som en samfunnsøkonom, og jeg regner med at du kanskje har den bakgrunnen (kanskje derfor du virker så fornuftig...)....;)

Problemet med kvotehandelssystemet EU ETS er det relativt store antallet gratiskvoter (grandfathering policy). Nå er det riktignok ment at man fra fase III skal stramme inn på dette, samt å auksjonere ut en mye større andel av kvotene (jeg tror det var snakk om at opptil 50% skulle auksjoneres bort). I tillegg bør man nok legge opp til et system som trekker inn X antall kvoter årlig for å inkorporere teknologisk fremgang og fortsatt gi incentiver til å fase inn mer fornybar/grønn energi. Jeg er litt usikker på om dette ligger i det nye systemet.

Du har hatt et par veldig fornuftige innlegg, Thomas! Du høres ut som en samfunnsøkonom, og jeg regner med at du kanskje har den bakgrunnen (kanskje derfor du virker så fornuftig...)....;)

Ikke samfunnsøkonom av yrke, bare veldig veldig interessert :)

Thomas

Åja, gjør du det? Forklar.

Ja, jeg regner med at det ene regimet byttes ut med det nye. Jeg vet ikke om dette skjer. Mer er det ikke å forklare.:)

Ja. Har sett den grafen før.
Men, ankepunktet er fremdeles. Blir ting så mye mer miljøvennlig bare fordi staten eller EU setter en avgift på det?
Diagrammet fremstiller staten som en nøytral part her. Ville det ikke heller være naturlig at ataten profittmaksimerte inntekten av en slik avgift?

Ting blir ikke mer miljøvennlig pga at avgifter, men avgifter kan bidra til endret atferd og dermed reduserte utslipp. Målsettingen med CO2-kvoter er å redusere CO2-utslipp.

En lovpålagt utslippsgrense, vil ha samme virkning. S.Vindel et co. får plutselig ikke lov til å forurense er enn et bestemt nivå, uten at staten tjener noe som helst på det. Miljøgevinsten er nok i seg selv. S.Vindel kan selvfølgelig flytte eller legge ned om de vil.
Rensing vil likevel lønne seg til en viss grad for S.Vindel. Da utslippet kan bli betydelig lavere, og tangere den lovpålagte grensen.
Men, staten vil men, en slik lovpålagt grense, ikke ha et profittbasert miljøavgiftssystem, der staten faktisk tjener penger på at folk og bedrifter forurenser. Er det fornuftig at staten skal tjene penger på folks forurensing?

En lovpålagt utslippsgrense har den bakdelen (i forhold til kvotehandel) at myndighetene ikke sitter med god informasjon om kostnadsforhold knyttet til rensing i bedriftene. Det betyr at om myndighetene skal bestemme et volum på utslipp for hver enkelt bedrift så blir det fort veldig vilkårlig, samt at det fort blir en svært ineffektiv løsning (dvs. mye dyrere rensing av et gitt rensevolum). Fordelen med kvotehandel er at dette, som fluxie skriver, vil kunne realisere en mer effektiv løsning (med mindre krav til informasjon om den enkelte bedrift).

Min teori har alltid vært, og kommer alltid til å være den, at gulrøtter er bedre enn pisk. Man må ikke nødvendigvis straffe miljøfiendtlig atferd (snakker på et generelt grunnlag nå) når man heller kan oppfordre til miljøvennlige alternativer. Det virker dessverre ikke som regjeringen deler min tankegang på det området.

Min teori har alltid vært, og kommer alltid til å være den, at gulrøtter er bedre enn pisk. Man må ikke nødvendigvis straffe miljøfiendtlig atferd (snakker på et generelt grunnlag nå) når man heller kan oppfordre til miljøvennlige alternativer. Det virker dessverre ikke som regjeringen deler min tankegang på det området.

Det er nok ikke bare den norske regjeringen det i så måte gjelder. Den politikken Norge fører er nokså nærme den generelle EU-politikken på området. Det kan tenkes at det er en grunn til at bare gulrot ikke er valgt som politikk av (omtrent) ingen i EU/EØS...;) Min forståelse av gulrøtter i slike settinger er at man gir finansielle incentiver, og en viktig grunn til at man i liten grad lener seg på dette kan være at gulrøtter som oftest vil innebære en utgift for myndighetene (som må dekkes inn ved hjelp av skatter/avgifter andre steder i økonomi; f.eks. mva, inntektsskatt o.l.). Pisk, i form av skatter/avgifter, vil derimot i verste fall kunne tenkes å være et null-sum spill for myndighetene (alt av skatteproveny betales ut til miljøtiltak/FoU på miljøvennlige energikilder o.l.).

Last edited:

Meget bra innlegg av Thomas og TOS her, synes jeg. Når det gjelder å kutte utslipp hjemme, kontra hvor det er billigst, så handler det vel mest om symboler og at vi ikke skal "kjøpe oss fri". Det har vel mer en moralsk enn praktisk betydning. For øvrig kunne man jo godt samordne politikken ved at man f.eks. i praksis ga lavere skatt på inntekt, samtidig som man økte skatt på forbruk. Men det er en politisk debatt, ikke en flydebatt.

Vet ikke hvor mye man skal stole på "Ditt personlige CO2-forbruk-tester" på nett, men de ganger jeg har tatt slike tester, så har flyreiser nesten stått for halvparten av mitt totale forbruk. Det har da inkludert et par Europa-tuer, en t/r IC-tur og noen innenriksreiser. Men så har jeg ikke bil og lever generelt enkelt nok. Så å hevde at flyreiser ikke betyr noe blir ikke helt riktig. En del ting er jo "må ha" - f.eks. mat og oppvarming. Mine billigreiser til Europa og ut i verden er noe jeg streng tatt kunne betalt mer for.

Vårt rødgrønne politiske regime er nasjonale mestere i flyreiser (viktige og sikkert mindre viktige), så det er fint om de kan feie for egen dør først...
Er dette EU-krav eller rene norske krav?

Så kan man selvfølgelig spørre seg selv om det ikke må en korrigering til når det koster kr 199 å fly med et lavprisselskap ned til en eller annen europeisk by, på f.eks. en langweekend, altså mindre enn med flytoget eller parkeringen på OSL?
Denne typer reiser står for den klart største veksten i luftfarten, og har sikkert bidratt til en god økning i CO2-utslippene. Mange av disse flyene er nok neppe fulle heller, i dagens konkurranse innen luftfarten.
Men politisk sett kan man jo ikke utestenge noen, så her må alle dele byrdene solidarisk...

Tally-Ho

Vårt rødgrønne politiske regime er nasjonale mestere i flyreiser (viktige og sikkert mindre viktige), så det er fint om de kan feie for egen dør først...
Er dette EU-krav eller rene norske krav?

Så kan man selvfølgelig spørre seg selv om det ikke må en korrigering til når det koster kr 199 å fly med et lavprisselskap ned til en eller annen europeisk by, på f.eks. en langweekend, altså mindre enn med flytoget eller parkeringen på OSL?
Denne typer reiser står for den klart største veksten i luftfarten, og har sikkert bidratt til en god økning i CO2-utslippene. Mange av disse flyene er nok neppe fulle heller, i dagens konkurranse innen luftfarten.
Men politisk sett kan man jo ikke utestenge noen, så her må alle dele byrdene solidarisk...

Tally-Ho

Man kunne jo overveje en mindstespris på flyrejser i stedet for - f.eks. X kr pr. 1000 km. Det vil fjerne mange af de "unødvendige" 199-kroners rejser, hvor folk alternativt var blevet hjemme og altså dermed forurener unødvendigt. Desuden vil det have den sideeffekt at flyselskaberne ville få en bedre indtjening når de ikke skulle sælge rejserne til under kostpris og dermed ikke på samme måde behøvede at ekspandere og få flere ruter for at få en rentabel forretning. Win-Win for miljøet...

Det vil naturligvis aldrig blive gennemført, da det jo ikke bidrager med indtægter til staten, hvilket jo er den reelle årsag til disse afgifter, men miljøet er jo en god undskyldning for de ekstra skatter.

Historisk har man opkrævet skatter på samme måde.

1) Efter 2. verdenskrig blev indført afgifter på luksusvarer som kaffe, chokolade pga. mangel. Nu er det ikke luksus længere og der er ingen mangel. Men afgiften står ved magt. Altså en skjult skat pakket lidt anderledes ind.

2) Under oliekrisen blev der indført afgifter på olie, bensin m.v. Efterfølgende blev de heller ikke fjernet igen.

osv osv....

Undskyldningerne er mange for at opkræve skatter - uanset om det er pga. folks helbred, unødig luksus, mangel på brændstof eller - som nu miljøet. Men en ting er sikkert - politikerne skal nok blive ved med at finde "populære" ting at kaste sig over. Det er jo svært at sige nej til at man ikke vil miljøet eller vores børn det bedste...:cry:

Back