Kjos tror Ryanair flytter tili Rygge

Re: Kan miste Ryanair om tre år....

Rygge får bare lov å gi Ryanair avgiftsrabatt til 2012....

Jeg formoder at dette er kjent for ledelsen på Rygge - og Ryanair. Det finnes sikkert omveier rundt dette, hvis man ønsker å holde på Ryanair etter tre år er gått.

Media mener å vite at Norwegian nå kommer til å trappe ned/trekke seg ut fra Rygge:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.6699319

http://www.moss-avis.no/article/20090715/NYHET02/960504120

Nå sier Norwegian selv at det har de aldri sagt:

http://e24.no/boers-og-finans/article3174101.ece

Kanskje de justerer planene sine, men det er også alt. 4 basefly fra neste vår er fortsatt planen. Dette blir et bra tilbud fra Rygge etterhvert.

Så er vi spent på hvilket tredje flyselskap det jobbes med:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.6700018

He, he, vent til nærmere 2012, DY har trukket seg tilbake til OSL og FR har 20-30 avganger om dagen og skal forhandle om nye ( økte ? ) priser eller ??:colgate::colgate:

Rygge får bare lov å gi Ryanair avgiftsrabatt til 2012...

"- Rygge er nødt til å kunne tilby konkurransedyktige vilkår. Vi synes det er blodig urettferdig at disse takstene gjelder for oss, mens for eksempel Torp (Sandefjord Lufthavn, red. anm.) kan ta betalt hva de vil, sier Tandberg. "

Jeg trodde Avinor bare bestemt over Avinor flyplasser? Er ikke Rygge privat på linje med Torp? Hvis Avinor skal bestemme avgiftene, betyr det at de får støtte også?

Noen her inne kan sikkert opplyse meg.

Jeg trodde Avinor bare bestemt over Avinor flyplasser? Er ikke Rygge privat på linje med Torp? Hvis Avinor skal bestemme avgiftene, betyr det at de får støtte også?

Noen her inne kan sikkert opplyse meg.

Det står nesten lengst ned følgende:
"Flyplassen på Rygge er eiet av Orkla Eiendom og Thon Holding. De Avinor-dikterte satsene er ment å verne om offentlig eide Gardermoen, og dermed finansieringen av landets småflyplasser.

Det samme gjelder Rygges tak på 15.000 flybevegelser i året."

Slik jeg tolker det ligger det altså i konsessjonen for Rygge at Avinor bestemmer over avgiftene. Samme for meg. Men det jeg nå lurer veldig på om Ryanair har fått lavere avgifter en Norwegian. Det håper jeg virkelig ikke!

Hvorfor skal ikke Ryanair få billigere avgifter enn Norwegian hvis de forhandler frem bedre vilkår? Flyselskapene forhandler frem forskjellige priser på handling, catering, fuel osv; hvorfor skal flyplassavgifter være unntat? Priser flyplassen seg ut til en kunde, drar kunden "over "fjorden", eller kan true med å gjøre det.

Det er få aktører i luftfarten som går med et overskudd som Avinor gjør, selv når alle kundene er i ferd med å begå kollektivt harakiri for å tilby lave priser for å lokke folk ombord i flyene deres så de kan selge taxfree...

"Flyplassen på Rygge er eiet av Orkla Eiendom og Thon Holding.

....og det er da helt feil...

Flyplassen eies og driftes av Staten v/ Forsvaret. Derfor kan Staten v/ Samferdselsdepartementet regulere avgiftene.

Rygge Sivile Lufthavn er dermed en bruker på flyplassen, ikke en eier, slik Sandefjord Lufthavn er.

DER ligger forskjellen...

Man skulle vel sånn sett tro at startavgiftene på Rygge tilfaller Forsvaret/Staten, ikke RSL, men hvordan det faktisk gjøres aner jeg ikke. Kanskje de får en bit av kaka for å skaffe kundene?

Last edited:

Flyplassen eies og driftes av Staten v/ Forsvaret. Derfor kan Staten v/ Samferdselsdepartementet regulere avgiftene.

Det er helt korrekt! Avisartikkelen er helt feil på dette punktet. Det er samferdselsdepartementet som fastsetter luftfartsavgiftene, også på Avinor sine plasser. Avinor kommer med innspill/søknad/ønsker om hva avgiftene skal være, men det er altså dept'et som bestemmer.

Også for Moss Lufthavn Rygge, men her er ikke samme avgiftssatser som for Avinor sine plasser.

Her er takstregulativet for (nesten) alle andre flyplasser enn MLR:
http://www.regjeringen.no/upload/SD/Vedlegg/Luftfart/Takstregulativ.pdf

Takstregulativet for MLR er her:
http://www.lovdata.no/for/lf/ov/ov-20071127-1312.html

Når det gjelder Torp så fastsetter de sine egne avgifter og betingelser. Men her pågår det jo nå en debatt, da de skal fornye sin konsesjon, og Luftfartstilsynet ønsker å blande seg borti avgiftssatser, åpningstider og også her legge "tak" på antall flybevegelser eller passasjerer. Debatten rundt dette kan man følge på nettsidene til Sandefjords Blad.

Hvorfor skal ikke Ryanair få billigere avgifter enn Norwegian hvis de forhandler frem bedre vilkår? Flyselskapene forhandler frem forskjellige priser på handling, catering, fuel osv; hvorfor skal flyplassavgifter være unntat? Priser flyplassen seg ut til en kunde, drar kunden "over "fjorden", eller kan true med å gjøre det.

Helt enkelt fordi det er vesentlig forskjell mellom prisen på forskjellige tjenester og statlige avgifter. Det finnes ingen mulighet til å forhandle om lavere moms, veiavgift osv. det kan det heller ikke være for flyplassavgifter.

....og det er da helt feil...

Rygge Sivile Lufthavn er dermed en bruker på flyplassen, ikke en eier, slik Sandefjord Lufthavn er.

DER ligger forskjellen...

Man skulle vel sånn sett tro at startavgiftene på Rygge tilfaller Forsvaret/Staten, ikke RSL, men hvordan det faktisk gjøres aner jeg ikke. Kanskje de får en bit av kaka for å skaffe kundene?

Det er en vesentlig forskjell ja. Men at det oppstår litt forvirring rundt det er ikke rart når kunden (RSL) selv kaller Lufthavn!

Når det gjelder Torp så fastsetter de sine egne avgifter og betingelser. Men her pågår det jo nå en debatt, da de skal fornye sin konsesjon, og Luftfartstilsynet ønsker å blande seg borti avgiftssatser, åpningstider og også her legge "tak" på antall flybevegelser eller passasjerer.

Og der var Sandefjord-ordfører Gleditsch krystallklar i et intervju med NRK:
"Staten må holde sine klamme fingre vekk fra Torp!"

Det er nok mye forvirring rundt det der ja, og det skyldes nok mye RSL...

Derfor får man jo også en merkelig smak i munnen når staten nå ønsker muligheten til å styre prisene og begrense trafikken på Torp, en flyplass de for lengst har solgt til brukeren.

Det staten har gjort er jo å selge en kiosk for å åpne et kjøpesenter på andre siden av gata, for så å oppdage at kiosken med tiden har vokst seg så stor at den stjeler kunder fra kjøpesenteret. Resultatet er at de nå ønsker å overstyre prisene og åpningstidene i kiosken...

Det høres jo både rett og rimelig ut, eller...?

Man får igrunn følelse av at når det kommer til Samferdselsdepartementet, Avinor, og Luftfartstilsynet, så sitter bukken og passer havresekken...

Jeg sluttet å lese E24 for et par uker siden. Tror det er den mest useriøse avisen jeg har lest noen gang og ingen ting der er troverdig.

Jeg hadde klippet informasjon fra en annen avis (kilden til E24).

Det er nok mye forvirring rundt det der ja, og det skyldes nok mye RSL...

Derfor får man jo også en merkelig smak i munnen når staten nå ønsker muligheten til å styre prisene og begrense trafikken på Torp, en flyplass de for lengst har solgt til brukeren.

Det staten har gjort er jo å selge en kiosk for å åpne et kjøpesenter på andre siden av gata, for så å oppdage at kiosken med tiden har vokst seg så stor at den stjeler kunder fra kjøpesenteret. Resultatet er at de nå ønsker å overstyre prisene og åpningstidene i kiosken...

Det høres jo både rett og rimelig ut, eller...?

Man får igrunn følelse av at når det kommer til Samferdselsdepartementet, Avinor, og Luftfartstilsynet, så sitter bukken og passer havresekken...

Nja..... det blir litt feil det. Staten har solgt en kiosk som ble til et kjøpesenter og har nå leid ut en kiosk på andre siden av gaten. Men de leide vil ikke ut fordi Staten hadde så fryktelig lyst på det men fordi noen på den siden av gaten hadde så fryktelig lyst å begynne å selge pølser de også og bli like store.

Rygge - Skavsta findes nu i Ryanair's online check-in, der er ingen tider sat op endnu.

Fantastisk!

FR forsøkte jo seg på denne fra Torp uten hell, men fra Rygge burde det være noe annet. Flyplassen har et godt nedslagsfelt på den svenske siden og regner vel med ca 100.000 -200.000 svensker i sitt nedslagsfelt til flyplassen.

Back