Kaos i flytrafikken

Status
Not open for further replies.

GF1

ScanFlyer Gold
Gjelder iallfall Kjevik:

http://www.fedrelandsvennen.no/nyheter/article335489.ece

Replying to Topic 'Kaos i flytrafikken'

Originally posted by captaink

"Hele" forumet venter i spenning på hvilke velvalgte ord CK skal servere om pilotene denne gang.........:zzz

Enkelte mener dog at sådanne postings i bedste fald er spild af tid at læse :zzz

Jeg synes synd på SAS sitt rykte og renome.

Originally posted by HMWK

Jeg synes synd på SAS sitt rykte og renome.

Det gjør jeg også. Dette er ikke et ledelsesproblem. Det er pilotene sin feil!

-Overraskende mange syke piloter i dag, og verre skal det bli, i følge Cathringe Foss Stene i SAS Braathens. Stakkars passasjerer. Jeg er glad jeg ikke skal ut å fly SAS med det første. Informasjonsavdelingen skal få det hektisk fremover.

http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article1203958.ece

Ikke tilliten, også aksjen raser.

Corr link

Edit: Fixet linken

Det er jo ledelsen som har lagt opp til dette så de kunne vel neppe regne med noe annet. Det betyr allikevel ikke at jeg støtter slike aksjoner (med forbehold om at det er det) ettersom jeg tror det skader selskapet og pilotene mer enn de gjør godt.

Og pr. kl. 1100 er dette punktligheten på OSL

Selskap - Avganger hittil i dag - Forsinkede avganger hittil i dag - Punktlighet
SAS Braathens - 28 - 17 - 39%
Norwegian - 15 - 3 - 80%
Widerøe - 4 - 1 - 75%
Andre selskaper - 30 - 7 - 77%
Totalt OSL - 77 - 28 - 64%

Ser ut at Aksjon Syk har lykkes hos SAS Braathens :skep

Og SAS-DK piloter strejker. Resultat: http://www.cph.dk/CPH/DK/MAIN/Flytider/Udenrigsankomster.htm

hvad skal SAS med konkurrenter, når bare de har piloter......

Og nå har deler av web-serveren til OSL knelet

The site could be temporarily unavailable or too busy. Try again in a few moments.

Dette er med på å styrke DY sin posisjon i markedet, så jeg tipper dem gnir seg godt i hendene i dag.

Litt merkelig med oss nordboere - når vår egen arbeidsgruppe er under press eller utsettes for urett er vi svært så krigerske og forbannet. Når andre grupperinger er det samme har vi null forståelse.
Eller er det kanskje janteloven som slår inn når det gjelder piloter?
Det er svært få ting i en kollektivavtale som ikke er kjøpt og betalt for en gang i tiden. Videre er det vel også slik at SAS konsernet generelt har gode betingelser for de fleste av sine ansatte, ikke bare pilotene. Kan vel hende disse betingelesene til en viss grad har blitt oppnådd tidligere under mottoet " vi skal ha det pilotene har"....?

Jeg har stor forståelse for at pilotene i SAS har fått nok etter 5 strake år med press og omstillinger. Stå på!

STOL:up:

Den største feilen er at ledelsen har "kjøpt" seg fri hele veien. De har trolig skrevet avtaler med flygerene som de trodde ville dekke opp fremtidens behov og struktur, noe den ikke har gjort. Det beste hadde vel defor vært å begynne med helt blanke ark og lage et nytt avtale verk. Men det vil vel ikke flygerene godtat da det garantert vil medføre dårligere betingelser enn de har idag. Jeg mener at ledelsen i SAS har håndtert dette meget klønete. Men pilotene bør også innse at hvis de skal ha en god arbeisplass ifremtiden må de gjennom en omfattende omstilling. Det er ingen menskerett å være leder for SAS like lite som det er ikke er en menneske rett å være pilot i SAS.

Piloter har sendt SMS-oppfordring om sykdom.

http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article1204093.ece

Kan dette kalles å grave sin egen grav?

å herregud jeg blir gaaaal...

Nå har vi hatt ett helvete hele helga, så tror du ikke disse overbetalte flyfantomene skal finne på å streike i tillegg.. Dette er IKKE god PR for SAS iallefall..

:pissed :mol

Vet ikke hvem som har skylda for alt rotet i SAS, men det ser ut til at "noen" i sin iver etter stadig større økonomisk gevinst har glemt at det tar mye lenger tid å bygge et renommè enn å rive det ned.....:cool2

om dette er riktig er det vel en ulovlig aksjonsform? Jeg tør nesten ikke uttale meg, annet enn at dette er trist. Det skaper ikke godt renomée i markedet, det hjelper ikke alle de andre som jobber i selskapet (eller i resten av konsernet for den saks skyld, dette går utover alle), og det kan ikke være en god måte å gå til forhandlingsbordet på - annet enn at man har vist for motparten at man er rede til å bruke alle midler, og at man kan lamme selskapet om man ikke får det som man vil. Dette er bare trist.

Men, nå stikker jeg halsen frem og er klar til å få den hugget av. Jeg kan ikke forstå at man tør!! Som det har vært påpekt i en annen tråd - det er relativt lett å erstatte norske piloter med andre, er det ikke? I Finnland flyr estiske Aero på AYs innenriks net, med estisk crew. DAT har "outsoucet" sine Vildanden-operasjoner til sitt latviske datterselskap DOT som flyr med latisk crew, billettavregningen i SAS gjøres i India, load-control i Thailand og en del EuroBonus-henvendelser gjøres i Riga... Norske håndverkere er under sterkt press fra håndverkere fra Latvia, Polen, Estland og andre steder øst for Svinesund. Ser dere hvor jeg vil? Hva er det som sier at ikke Store-Jörgen kan bestemme seg for å la airBaltic fly f.eks. OSL-STO, eller Estonian fly OSL-BGO?

Uten å skyte noen synes jeg at man heller skulle gå inn i en sunn dialog, enn en skitten "geriljakrig" internt, som bare skaper motsetninger, uvilje og sure medarbeidere og kunder. Om det ikke stemmer, er det et stygt rykte og en stygg løgn som heller ikke hjelper.

Spark polakkene og sett inn billige amerikanere fra trailerparkene!

Uff ... dette er bare trist ... og som jeg skrev en annen plass ... dagens sympati gaar til Trafikk og andre i frontlinjen som akkurat har vaert igjennom noen helvetesdager med oaarlig vaer og som naa blir belemret med dette i tillegg. Ikke sitter de bak en staaldoer og ikke har de godt betalt for aa ta imot dritten heller ...
'You don't have to be masochist to work here, but it helps'.

Originally posted by Scanor

å herregud jeg blir gaaaal...

Nå har vi hatt ett helvete hele helga, så tror du ikke disse overbetalte flyfantomene skal finne på å streike i tillegg.. Dette er IKKE god PR for SAS iallefall..

:pissed :mol

Ikke er jeg overbetalt...
Ikke er jeg i streik...
Ikke er jeg på jobb...
Ikke har jeg hørt fra besetning...
ikke har jeg mottatt SMS...

Men jeg er j#vla lei av div usaklige karakteristikker som fremføres på forumet.

Siden detter et bransjeforum skulle man forvente en viss grad av innsikt i de forskjellige yrkesgrupper. Ellers burde man ikke skrive noe i det hele tatt.

:)

Status
Not open for further replies.
Back