Replying to Topic 'Kaos i flytrafikken'
om dette er riktig er det vel en ulovlig aksjonsform? Jeg tør nesten ikke uttale meg, annet enn at dette er trist. Det skaper ikke godt renomée i markedet, det hjelper ikke alle de andre som jobber i selskapet (eller i resten av konsernet for den saks skyld, dette går utover alle), og det kan ikke være en god måte å gå til forhandlingsbordet på - annet enn at man har vist for motparten at man er rede til å bruke alle midler, og at man kan lamme selskapet om man ikke får det som man vil. Dette er bare trist.
Men, nå stikker jeg halsen frem og er klar til å få den hugget av. Jeg kan ikke forstå at man tør!! Som det har vært påpekt i en annen tråd - det er relativt lett å erstatte norske piloter med andre, er det ikke? I Finnland flyr estiske Aero på AYs innenriks net, med estisk crew. DAT har "outsoucet" sine Vildanden-operasjoner til sitt latviske datterselskap DOT som flyr med latisk crew, billettavregningen i SAS gjøres i India, load-control i Thailand og en del EuroBonus-henvendelser gjøres i Riga... Norske håndverkere er under sterkt press fra håndverkere fra Latvia, Polen, Estland og andre steder øst for Svinesund. Ser dere hvor jeg vil? Hva er det som sier at ikke Store-Jörgen kan bestemme seg for å la airBaltic fly f.eks. OSL-STO, eller Estonian fly OSL-BGO?
Uten å skyte noen synes jeg at man heller skulle gå inn i en sunn dialog, enn en skitten "geriljakrig" internt, som bare skaper motsetninger, uvilje og sure medarbeidere og kunder. Om det ikke stemmer, er det et stygt rykte og en stygg løgn som heller ikke hjelper.