Jetjager med utblåsningsrør over hverandre?

Jetjager med utblåsningsrør over hverandre?

Hei så på youtube en video som kalles cold war jets og der så jeg en jetjager som hadde to utblåsningsrør, men isteden for å ha dem ved siden av hverandre. Så lå de over hverandre. Noen som vet hva slags jetjager dette kan være?

Ellers kunne den ligne en god del på A7 av utseende ellers.

Lightning? Husker ikke noe mer enn den betegnelsen...

Edit: Electric Lightning... Prøv Google Imagesøk, så finner du flere bilder av den. Eller vent til KOG/KGL poster bilder fra et eller annet britisk museum :)

Last edited:
Re: Jetjager med utblåsningsrør over hverandre?

EE_Lightning_XG337.jpg

Ferskt bilde fra sist mandag - RAF Cosford

English Electric Lightning, Mach 2 cold war fighter

To utblåsningsrør = to motorer? Eller?

Her er en cutaway drawing som viser at det to Avons er forsatt - øvre motor lenger bak enn nedre motor. Luftinntaket er felles med en cone spike i inntaket for å gjøre luften inn i motorene subsonisk

english-electric-lightning-f53-cutaway.jpg

Holder også på å hoste opp en bilde av hvordan en Avon-motor ser ut

Avon.jpg

Last edited:

Når det gjelder britiske fly er det umulig å forklare hvorfor. Alle tenkelige og utenkelige løsninger ble benyttet for deres fly, men slik var det på den tid. Jeg vil anbefale de som ønsker å se mer av finurligheter å ta seg en tur RAF Museum, Cosford og ta en titt i deres research-hangar. Der finner man også forløperen til Lightningen med forskjellige halekonstruksjoner.

Er det noen som kan forklare meg hvorfor denne underlige plasering av motor og utblåsningsrør?
Hvis du hadde lest i wiki-linken min hadde du funnet dette: ;)

The vertically stacked, longitudinally staggered engines was the solution devised by Petter to the conflicting requirements of minimizing frontal area, providing undisturbed engine airflow across a wide speed range, and packaging two engines to provide sufficient thrust to meet performance goals. The configuration allowed the twin engines to be fed by a single nose inlet, the flow split vertically aft of the cockpit, and the nozzles tightly stacked, effectively tucked one engine behind the cockpit. The result was a low frontal area, an efficient inlet, and excellent single-engine handling. Unfortunately, this stacked configuration led to complicated maintenance procedure, and the recurring problem of fluid leakage from the upper engine being a fire hazard.

Ellers har LN-KGL helt rett i at "Britiske løsninger" ikke alltid er lett å forklare på en fornuftig måte... Men det gjør jo hele området mer fascinerende!

Last edited:

Ellers har LN-KGL helt rett i at "Britiske løsninger" ikke alltid er lett å forklare på en fornuftig måte... Men det gjør jo hele området mer fascinerende!

De fleste forklaringene var også retrospektive, men det kom da også vidunderlige løsninger ut fra alle de britiske fabrikkene som Spitfire og Merlin-motorene. Begge disse var off shots fra Scheider Trophy Races mellom 1927 og 1931.

Lightningen er tøff, stygg som juling, men like fullt en imponerende maskin. Selskapet Thunder City i Sør-Afrika opererte inntil nylig tre Lightnings (en to-seter og to en-setere) og det var også mulig å kjøpe seg en tur i to-seteren deres. Nå er alle tre til salgs, uten at jeg egentlig tror at de drar noe sted. Det hadde dog vært artig å sett en Lightning i lufta over Europa igjen, men jeg tror ikke det skjer.

Back