Info om flyplasser og transfer i London (LCY/LHR/LGW/STN)

Re: Generelt om å reise med BA (seter, innsjekk m.v.)

Det har vel aldri noen som har beskyldt briter for å være effektive. Fnate mener de av og til kan være smidige, men han svir jo av en norsk årslønn på å fly britisk. Gjør du ikke det er de neppe spesielt smidige heller[emoji48].

BA kan være smidige. BAA - not so much

Ja merkelig men vi kom da rett ut i området med kafeer, butikker osv. Straks vi hadde gått av gangbroen fra flyet.

Det høres ut som om noen har gjort noe grådig feil. :)

Kan noen forklare meg hvorfor det er så håpløst system på LHR?

Når man kommer fra Land som har godkjent sikerhetskontroll, hvorfor må man da gjennom ny på LHR?

Det er ikke en LHR-sak, det er engelske regler. Alle som ikke kommer fra UK (mulig også Irland) regnes må gjennom ny sikkerhetssjekk i UK.

Det er ikke en LHR-sak, det er engelske regler. Alle som ikke kommer fra UK (mulig også Irland) regnes må gjennom ny sikkerhetssjekk i UK.

Er det ikke rart at de har slike regler, når andre EU-land ikke har det? Det må jo koste dem mange millioner hvert år.

Nå er jo LHR en stor HUB men kunne vel kanskje vært enda større hvis de hadde lagt mer til rette for det.

Re: Flyplasser og transfer i London (LCY/LHR/LGW/STN)

Hvordan er det med connection når man kommer fra dommestic og skal videre til internasjonalt? Flyr NCL-LHR-BGO. Forstår det slik at man ikke må gjennom security igjen?

Hvordan er det med connection når man kommer fra dommestic og skal videre til internasjonalt? Flyr NCL-LHR-BGO. Forstår det slik at man ikke må gjennom security igjen?
Domestic til internasjonalt på LHR T5 er ikke ny sikkerhetskontroll, bare pass på å gå riktig vei når du går av flyet.

Er det ikke rart at de har slike regler, når andre EU-land ikke har det?

Det er i EU (enn så lenge), men har alltid vært utenfor Schengen som et av de få EU-landene. Kan være det stammer derfra. Det er også individuelle regler på andre områder innen flyging i forskjellige EU-land.

Last edited:

Det er i EU (enn så lenge), men har alltid vært utenfor Schengen som et av de få EU-landene. Kan være det stammer derfra. Det er også individuelle regler på andre områder innen flyging i forskjellige EU-land.

Har neppe så mye med Schengen og gjøre, men heller hva britiske myndigheter har av tillit til andre

Er jo nok av land utenfor EU og Schengen som på mange flyplasser ikke krever ekstra sikkerhetskontroll ved transfer

Domestic til internasjonalt på LHR T5 er ikke ny sikkerhetskontroll, bare pass på å gå riktig vei når du går av flyet.

Great. Blir mye :drink i Newcastle, noe spesielt jeg må se etter når jeg går ut av flyet så jeg ikke går feil?

Great. Blir mye :drink i Newcastle, noe spesielt jeg må se etter når jeg går ut av flyet så jeg ikke går feil?

Ikke gå mot "Baggage reclaim":old

Den eneste andre mulighetene er transfer til T5 eller de andre terminalene. For å komme til de andre terminalene må du passere rett forran skranken til T5-transfer og vise boardingpass i en sluse, så det skal ikke være mulig.

Om du mot all formodning kommer deg igjennom slusa, havner du rett ved skrankene på internasjonal transfer på T5A, så du kan alltids gå igjennom mølla der igjen.

Ankomst London City søndag 16:00 og avgang LHR T5 19:20. Selvsagt uten innsjekket bagasje, men er det noe å prøve seg på?

Ankomst London City søndag 16:00 og avgang LHR T5 19:20. Selvsagt uten innsjekket bagasje, men er det noe å prøve seg på?

Det skal gå på marginen, men spørs hvor mye penger du vil legge i det. Jeg har bare gjort det en gang, men hadde til gjengjeld 8 timer. Du har 3 muligheter:

1) Bestille en bil/taxi som tar deg strake veien. Kan tenke meg rundt 60-70min fra LCY to LHR. Da er det rett ut på ringveien som er rimelig ok trafikkmessig.
2) Komme seg til paddington og flytoget derfra
3)Billigst:
a) DLR fra LCY til Canning town
b) Bytt til jubilee line og ta linjen til green park
c) Bytt til piccadilly line

Ikke mange pund for overnevnte reise. Brukte i underkant av 2 timer og da klaffet det sånn nogenlunde med byttene.

Last edited:
BA ha bagasjen 1 døgn på T5 pga flybytte

Reiser til Seattle via LHR i morgen, men neste fly går dagen etter så må ligge over en dag i London hos en venn. Har lite lyst å drasse en stor koffert med meg på T-banen, men sist gang jeg gjorde noe tilsvarende kom ikke bagasjen med flyet pga feil gjort hos BA.

Er det sannsynlig at samme skjer igjen om jeg sjekker bagasjen helt frem fra Bergen til Seattle, eller skal en se på dette som en feil som skjer sjeldent?

Hvis jeg sjekker bagasjen frem til Heathrow, kan jeg da sjekke den inn, dagen før derfra og håpe det går bedre, eller er det bare flytting av samme problem?

Re: BA ha bagasjen 1 døgn på T5 pga flybytte

Burde sjekkes hele veien inn, samtlige bagasje blir scannet på flyside før den lastes, så gate personell kan faktisk fortelle deg om den er der. Ikke ofte bagasjen blir "borte" over natta, den går til en såkalt early bag store og vil bevege seg derifra ca 4timer før avgang til posisjonen for bagasje til din flight. Å ta ut bagasjen ser jeg ikke som noe poeng da de kommer til å sette den i Early bag store uansett :)

Har hatt innsjekka bagasje på LHR over natta uten problem. Bare husk på å ta med deg det du trenger for en natt i håndbagasjen. Dette var terminal 2 og Star Alliance men skal vel ikke være noe problem i terminal 5.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Burde sjekkes hele veien inn, samtlige bagasje blir scannet på flyside før den lastes, så gate personell kan faktisk fortelle deg om den er der. Ikke ofte bagasjen blir "borte" over natta, den går til en såkalt early bag store og vil bevege seg derifra ca 4timer før avgang til posisjonen for bagasje til din flight. Å ta ut bagasjen ser jeg ikke som noe poeng da de kommer til å sette den i Early bag store uansett

Takk for tips, da gir man det ett nytt forsøk :)

Re: Innsjekk med SAS

Ett spørsmål for dere guru,
jeg skal reise med SAS til LHR, vente der litt over 4 timer, og så fortsette med en annen billett til HKG og så SYD, dette med British og Quantas.

Bortsett fra alt dette med bytte av terminal osv. osv. er det noe ordning i LHR for en enklere transfert?
Er 4 timer plutselig nok for en ganske så enkelt operasjon?

Ett spørsmål for dere guru,
jeg skal reise med SAS til LHR, vente der litt over 4 timer, og så fortsette med en annen billett til HKG og så SYD, dette med British og Quantas.

Bortsett fra alt dette med bytte av terminal osv. osv. er det noe ordning i LHR for en enklere transfert?
Er 4 timer plutselig nok for en ganske så enkelt operasjon?

Du kan ta Heathrow Express gratis mellom de forskjellige terminalene. 4 timer skal være mer enn nok, tipper du bør beregne rundt 30 minutter fra du har lempet av bagasjen på båndet i T2 til du er på T5.

Du kan ta Heathrow Express gratis mellom de forskjellige terminalene. 4 timer skal være mer enn nok, tipper du bør beregne rundt 30 minutter fra du har lempet av bagasjen på båndet i T2 til du er på T5.

Dette må kvalifiserer opp mot tid på dagen. Jeg bruker 6,5 min fra toll til Heathrow Express uten baggasje og med hurtig gange. Med baggasje og uflaks på rutetider ville jeg beregnet 35-40 min til T5.

4 timer går som du sier uansett bra, tåler vel opptil en time forsinkelse også hvis ikke det i tillegg blir krøll med baggasjen.

65 min transfer i LHR

Har kun 65 minutter transfer i LHR fra OSL til PVG i First. Er jeg on my own der eller blir jeg hentet/hjulpet hvis det er liten tid?

Back