Info om flyplasser og transfer i London (LCY/LHR/LGW/STN)

Re: Transfer LHR og passkontroll

Det er dokumentkontroll samt ny sikkerhetskontroll for å komme inn i avgangsområdet igjen etter ankomst/terminalbytte, men man kommer jo aldri landside under transfer. Det går busser mellom terminalene airside. TWOV for Thaier skal forøvrig være null problem på Heathrow iflg. Timatic.

Hei kan du oversette denne til norsk for meg: TWOV Så jeg skjønner :) Litt frustrernede å lete på nett da man ikke finner 100% sikker info. Mulig å ringe BA evnt amb kan være siste utvei. Lang vei hjem ja, men den er billig og litt morro med kun å fly direkte :) Og vi drar jo fra Schengen med billett til BKK.

Re: Flyplasser og transfer i London (LCY/LHR/LGW/STN)

Oida, går litt fort i svingene av og til. TWOV = Transit without visa. Legger like godt ved link til KLM sitt Timatic-skjema, så du kan sjekke selv: https://www.klm.com/travel/kz_en/prepare_for_travel/travel_planning/travel_clinic/visaform.htm

Litt forvirrende ordlagt av og til, men dette står i hvert fall når en fyller ut så det stemmer for fruen:

United Kingdom (GB)

TWOV (Transit Without Visa):
Visa required, except for Nationals of Thailand holding

confirmed onward tickets making an airside transit at London

Gatwick (LGW), London Heathrow (LHR) or Manchester (MAN) on
the same calendar day to a third country (excluding Ireland
(Rep.)).The following conditions must be complied with:

- passenger must arrive and depart by air; and
- passenger only intends to transit through the United
Kingdom; and
- passenger must hold all documents required for the next
destination; and

- passenger must not leave the transit area.
- OR:
Visa required, except for Passengers holding confirmed onward
tickets passing through United Kingdom immigration to make a

landside transit to a third country on a flight that departs
before 23:59 the next day. The following conditions must be

complied with:
- passenger must arrive and depart by air; and
- passenger must have no purpose in entering the United
Kingdom other than to pass through in transit; and
- passenger must hold all documents required for the next
destination; and

- passenger must pass through United Kingdom Immigration; and

- passenger travels with a document listed in the following
warning(s):
- ***Warning*** Passengers may make a landside transit if
holding a valid visa which allows entry into Australia,
Canada, New Zealand or USA and traveling as part of a
journey to, from or transit through the country that has
issued the visa.
Landside transit is not available if holding a US Visa Foil
type "YY" or "ZZ" endorsed "Not a visa. Foil prepared at
DHS request" nor the US Adit stamp worded "Processed for
I-551" (temporary form I-551).
holding a valid common format "D" visa issued by an EEA
Member State For details, click here or Switzerland. (SEE NOTE 57399)
NOTE 57399: E-visas or e-residence permits are not
accepted for landside transit.
holding a valid biometric visa issued by Ireland (Rep.)
endorsed "BC" or "BC BIVS" and traveling to Ireland (Rep.).
(SEE NOTE 57399)
NOTE 57399: E-visas or e-residence permits are not
accepted for landside transit.
Additional Information:

- There is no passport control on traffic between Great
Britain and Northern Ireland and Ireland (Rep.).
For details, click here
- Leave to remain issued by Guernsey, Isle of Man or Jersey,
which are in the form of wet ink stamps, are also valid for
entry into or transit through the United Kingdom.

Edit: Timatic er altså databasen flyselskapene bruker til å sjekke visumkrav.

Last edited:

Det jeg nå har skjønt takket være deg Mjolnir er at hu ikke trenger noe visa, hvis hu ikke skal igjennom UK Border Control. Men hvem kan gi meg 100% svar på om vi passer den eller ikke når vi bytter fra T5 til T3? Ringe BA og spørre eller UK amb?
Uansett takk for hjelpen midt i natten :)

Det er airside så lenge man følger skiltene som sier "Flight Connections".

For å kondensere informasjonen over så kan "landside" transfer gjøres om den som har Thai-pass også har enten type "D" Schengen visum (over 3 mnd gyldighet) eller oppholdstillatelse i et Schengen land (det betyr rosa-lyseblå-rosa kortet).

Det er passkontroll på LHR når du ankommer internasjonalt og er i transfer, uansett om du skifter terminal eller ikke.

Nei, det er dokumentkontroll for de destinasjonene som krever det (dvs. sjekk at du har gyldige papirer ihht. destinasjon), ikke grensekontroll; på samme måte som de sjekker i gaten. Jeg har aldri vist pass i FCC når jeg kommer fra USA og skal til Norge på T5 for eksempel. Andre veien skal de se passet der. Alltid sjekk av pass i gate

Det er airside så lenge man følger skiltene som sier "Flight Connections".
Korrekt!

Last edited:

Takker for alle innspill. :)
Skal ta en ringe runde på mandag, måtte fixe mitt eget visa til Thailand i dag, så tar noen telefoner på mandag før jeg evnt trykker på booking knappen.

Flyplasser og transfer i London (LCY/LHR/LGW/STN)

Meget viktige spørsmål om lhr t2 her:
Bruker voksne ca 10 min på å gå ut til t2b?
Noen som har erfaring i om vi slipper inn hos AC og SQ med gullkort og reise med sas?
Har LH Sen champis on request?
Er det iskrem i noen av loungene?
Hvilken lounge anbefales om en ikke tenker på hvilken gate flyet går fra?

Kan jo svare selv. Fikk b-gate med sk. Dette varsles ca 45 min før avfang. Det tar 20 min fra Sen lounge til en sitter med champis i hånden i SQ-loungen. Sq er bedre enn SEN.

Last edited:
Re: Generelt om å reise med BA (seter, innsjekk m.v.)

Tenker du på T5B til T5A? Bare å gå i gangveien under toget fra T5B til T5A, slipper security om du allerede er på innsiden, ja. Se her:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?p=933855

Takker.

Betyr det og at hvis man lander på B eller C og har transfer at man kan klare å unngå ny security? Eller er det ikke mulig å komme den veien hvis man lander?

Last edited by a moderator:
Re: Generelt om å reise med BA (seter, innsjekk m.v.)

Alle ankomster (minus UK-domestic) gjennom sikkerhetssjekk.
To runder sikkerhetskontroll er alene grunn nok til ikke å velge BA og andre non-Schengen selskaper på reiser i Schengen. I tillegg har LHR Verdens kjipeste og tregeste security uansett hvor du skal i verden.

Hadde nylig en transit med BA til LHR Terminal 5 og AA til USA fra Terminal 3. I terminal 3 var det køkaos og de som skulle videre med AA ble først bedt om å gå inn i et rom hvor det stod "secuitry" og som var stappfullt med folk i kø. Da rommet var helt fullt ble vi bedt om bare å få videre. Rett etter var vanlig sikkerhetssjekk og så service-skranke for AA hvor alle som skulle reise med AA ble bedt om å stille seg i kø for kort utspørring.

Hva skjedde egentlig i det kaotiske kø-rommet? Og når man er ferdig der skal man gjennom den samme sikkerhetskontrollen og utspørringen i AA service-desk? Hadde transit på 3:05 og med en halvtimes forsinket ankomst kom jeg til gate på 2 timer etter ankomst uten å måtte inn i kø-rommet.

For mine 2 neste ligende reiser har jeg transit på kun 2:15. Men forsinket ankomst er jeg redd det kan bli for knappt, spesielt om jeg sendes inn i kø-rommet.

Noen som kan fortelle noe om hva som skjer på kø-rommet for AA Security?

Flyr SAS SVG-LHR og LHR-BKK med TG F om en måneds tid, har 1t 40m transfer på LHR.
Må jeg gjennom masse pes ved transfer på LHR? Hva er beste loungen tilgjengelig for TG F?

Flyr SAS SVG-LHR og LHR-BKK med TG F om en måneds tid, har 1t 40m transfer på LHR.
Må jeg gjennom masse pes ved transfer på LHR? Hva er beste loungen tilgjengelig for TG F?

Pass og sikkerhetskontroll på Heathrow. Usikker på beste lounge, men tror det er Singapore. Når jeg fløy Thai F via Frankfurt ble jeg møtt av Thai representant som geleidet meg til lounge og hentet meg der etterpå.

En time førti er grei tid, men begrenset rom for forsinkelser.

Pass og sikkerhetskontroll på Heathrow..

Ingen passkontroll med mindre han skal inn i UK. Passet må muligens vises som legitimasjon i security, men det blir noe annet.

Ingen passkontroll med mindre han skal inn i UK. Passet må muligens vises som legitimasjon i security, men det blir noe annet.

Da står jeg er korrigert, tenkte på ID kontrollen før security ja. Har gjort denne en del ganger så burde vist bedre :)

Best bruk av voucher på LHR?

Har fått kanselert flight og en langt ufrivillig opphold i T5 LHR. Denne skulle holde til mat og drikke mente BA:
attachment.php

Nå har jeg klart komme emg inn på lounge så jeg trenger ikke selv prøve å finne ut av hvor mye jeg kan få for denne voucheren på restauranten Gordon Ramsey har her på terminalen, men hva er egentlig best bruk av voucheren?

a) Om man ikke har lounge med mat og drikke
b) om man allerede har lounge med mat og drikke

Attachments

• voucher.jpg
    voucher.jpg
    37.4 KB · Views: 591

De har jo greie meal deals, så du kan få deg 2-3 sandwicher med brus og chips (x2) og noe sjokolade. Varm mat er det vel verre med.

Det har seg sånn at jeg må ha et flyplasshotell pga nokså komplisert reiserute til Afrika nå i påska ved LHR. Er Park Inn et greit alternativ? Det er terminal 2 jeg skal inn og ut så det virker som det kanskje greieste alternativet for en natt. Har skjønt at man kan bruke ordinære busser gratis om man har reservasjon på det hotellet og slipper å punge ut i dyre dommer for Heathrow (Svindel)Hoppa.
Har nok poeng i Club Carlson så jeg kan ut natta på poeng.

Park Inn er helt OK. Det er forholdsvis stort, men ikke særlig spennende. Gratisbussene kan hvem som helst bruke. Når du kommer ut av terminalen (regner med du lander på terminal 5) så står de til høyre når du kommer ut. Er en del ulike ruter.

På vei til terminalen neste morgen, så stopper det gratisbuss på andre siden av gata ovenfot bensinstasjonen, som ligger ved siden av hotellet.

Back