Thessaloniki-LGW-LHR-Oslo-Trondheim

hanswest

SAS Customer
Medlem
Da var to dager med konferanse et tilbakelagt stadium, og man må sette kursen hjemover. Jeg hadde innlegg i den siste sesjonen på en fredag ettermiddag, noe som begrenset reisemulighetene hjem en del. Den valgte reisa ble med Bristish Airways fra Thessaloniki til London Gatwick, buss til London Heathrow, overnatting der, og så SAS morgenfly til Oslo og så rett hjem til Værnes.
Hotellet klarte å skaffe en drosjesjåfør av den gode gamle sorten, så turen ut til flyplassen gikk i ganske så rekordfart, med filskifter og en total mangel på respekt for veioppmerking. Egentlig var det litt ok siden hotellet lå på andre siden av byen, og vi måtte kjøre gjennom byen med sine lyskryss og folk.
Enveis-kombinasjonsbilletter er dyre! Alltid. Forskjellen mellom økonomi og business på denne billetten var vel 7-8%, og da var valget egentlig enkelt, det var bestilt en foran-gardina-tur. Jeg fløy med BA på business en gang for noen år siden også, men da var det streik hos cateringselskapet på LHR så vi fikk bare servert kjeks og te den gangen.
Vel ute på flyplassen oppdaget jeg at flyet gikk en time senere enn hva jeg hadde klart å innprente. Sånn kan det gå. De åpnet innsjekken, og et helt reiseselskap med pensjonister sto klare for innrykk. En hyggelig mann kikket på meg, dresskledd med hvit skjorte og slips som jeg var, spurte han om jeg fløy Club Europe? Joda. Jeg ble geiledet foran alle de gamle (skal vel bli gammel en gang jeg også og ikke synes om sånn). Innsjekk gikk greit, måtte bære kofferten over til sikkerhetskontroll av bagasje selv, men den hyggelige mannen ble med, og jammen fikk jeg ikke mange venner blant pensjonister og studenter da også, han åpnet en port, og jeg var plutselig førstemann til å avlevere kofferten. Så åpnet han opp så jeg fikk gå først gjennom sikkerhetskontrollen. Jaja, noe skal man ha igjen for alle C-pengene. Innenfor sikkerhetskontrollen hadde BA bestilt plass til meg i loungen til Olympic. Den var ikke av de største nei:

LoungeSKG.jpg

Men, det var strøm, litt mat og internett. Og lokal rødvin på små flasker, som ikke var den verste vinen jeg har smakt på en god fredagsettermiddag/-kveld:

VinLoungeSKG.jpg

Det ble klart for avgang, passkontrollen gikk greit, og vi ble busset ut fra utgang 17. Ute på plassen ventet BA 2643, satt opp med en Boeing 737-436, G-DOCN som fløy første gang for nokså nøyaktig 19 år siden. Jeg liker å sitte på fremste rad, og hadde fått sete 2C, med helt ok beinplass:

BeinplassBA2643.jpg

Det var sju stykker foran gardina, og vi hadde fem rader til disposisjon. Resten av flyet var ganske så fullt, noen få ledige seter var det der bak. Sjefen i kabinen var en hyggelig mann, som ordnet med klær, puter, lys ++ for oss der fremme før avgang. Vi takset ut til rett tid, men ble stående en stund før vi fikk kjøre ut på rullebanen og ta av. Det var litt streik i Hellas, blant annet var det fem avganger til Athen som var forsinket. Da var det godt å tenke på at jeg ikke hadde tur hjem via den greske hovedstaden!
Denne gangen ble det også kjeks og te i business, men heldigvis også litt mer. Vi fikk valget mellom en vegetarrett og (overraskelse) kylling. Jeg valgte det siste. Slett ikke så dårlig valg:

MatBA2643.jpg

Maten var skikkelig god den! Siden det var fredagskveld på flyet ble det en flaske rødvin til maten også. Flytiden var beregnet til ca tre timer, og da fikk jeg igjen ryddet litt i eposter og gamle filer, til litt hyggelig musikk på ørene.
Vi landet etterhvert nokså på rute på Gatwick, har aldri vært der. Men, i mørket er alle katter grå, så det helt store inntrykket av flyplassen fikk jeg ikke. Jeg tuslet bort og kjøpte billett hos "National Express" til Heatrow T5. Bussen kom, ny og flott buss, og alle tre passasjerene fikk sitteplass. Det tok en times tid å kjøre. Det var vanskelig å tro at vi kjørte mellom et par av de største europeiske flyplassene ved en av europas største byer, hadde det ikke vært for at det var motorvei og at alle kjørte på feil side av veien kunne jeg nesten ha trodd vi kjørte Rv3 gjennom Østerdalen. Det inntrykket forandret seg fort da vi nærmet oss Heathrow. Alltid artig å være i nærheten av den flyplassen, du kikker opp på himmelen og ser en endeløs strøm av landingslys bortover. Det har alltid imponert meg at de faktisk avvikler trafikken på bare to rullebaner.
På T5 ble jeg stående og vente nesten en halv time før Hiltons hotellbuss plukket oss opp og kjørte mot T4, og hotellet. Skikkelig kjedelig flyplasshotell, men duger når man bare skal kle av seg og hoppe i seng:

HiltonLHR.jpg

Jeg sto opp klokka halv fem, dusjet, og resepsjonen fikk ordnet med drosje bort til T3. Morgenjuice i SAS-loungen, men den blir det ikke noe bilde av.
SAS-maskina til Oslo venter rett utenfor, ser at det er LN-RPZ som skal fly oss, rett bortenfor står søskenbarnet fra Finland, en Blue1 717. Det er litt for mørkt til å ta bilder, kanskje det blir rett før avgang. Oppflgingsrapport kommer!

LHR-TRD - hjemturen!

Sailor; takk.

På flyet til Oslo kom jeg til å tenke på noen detaljer jeg glemte:
Vi landet på rullebane 26R på Gatwick. Og vi ankom terminal sør. Da er det på plass, så kom jeg på at jeg tok et bilde av menyen ombord på British Airways:

MenyBA2643.jpg

Sånn, da er vi klare for SK 802 til Oslo. Som jeg skrev var det LN-RPZ, en 737-683, den heter Bera Viking og kom til SAS i desember 1999. Avgang var fra utgang 11. Vi skulle gå kl 720, og klokka 0723 lettet vi fra LHR, jeg mener det var rullebane 90L vi brukte. Det var fire rader med business, vi satt fire stykker der. Så var den en rad med øe, men den var helt tom. Det var 78 stk ombord, så rask hoderegning sier da at 74 stk fløy økonomi denne tidlig morgenen fra London. Jeg hadde sete 1D, som er favoritt på 600-maskinene (men ikke noen av de svenske som har rad 1 på venstre side og ikke på høyre). Alltid god plass på dette setet:

BeinplassSK802.jpg

Når ikke knyttneven duger må de rosa trå til!

Det var en veldig hyggelig kabinbesetning ombord, og purseren klarte sånn ca 1/3 til Oslo å huske at hun ikke trengte å snakke engelsk til meg. Det er alltid artig med flyturer hvor de i kabinen er litt pratsomme og uformelle. Og, på denne turen serverte de i tillegg en ok frokost, omelett, stekt sopp og stekt tomat. Nesten like bra som SAS klarte fra København til Athen:

FrokostSK802.jpg

Det ble en rolig flytur, jeg fikk lest alle aviser, sett litt ut av vinduet, og egentlig ikke gjort så mye fornuftig, det er da godt det også.
Vi nærmet oss Oslo og Gardermoen, i et flott tåkehav, i god tid før rutetid, og landet ti minutter før tida. Vi landet på rullebane 01R. Utgang 46 ventet på Gardermoen. Vi kom like etter Continental fra USA, så det var litt kø i passkontrollen, men det gikk greit. Ned trappa, hente koffert, gå forbi skranken med ingen tollere, opp trappa, levere koffert på nytt, og gjennom sikkerhetskontroll. Jeg hater dette når jeg kommer til Oslo fra utlandet og skal hjem til Værnes. Svenskene har klart å ordne opp i dette, der sender de kofferten din helt frem innenriks. Finnene og danskene har klart det ennå bedre, der bryr de seg ikke om du kommer eller reiser innenfor eller utenfor landet. Mye enklere, og ikke har de landene gått under ennå heller...
Jaja, SK 342 skulle gå fra utgang 29, enkel logistikk det da. Vi gikk ombord til rett tid, og flyet var helt fullt. Det var LN-TUH som tok seg av turen, en 737-705 levert til Braathens i januar 2000. Flyet har navnet Margrethe Ingesdatter. Jeg hadde sete 3D, litt trangere her enn fra London:

BeinplassSK342.jpg

Vi tok av fra 01R, og så sovnet jeg. Og voknet da vi tok bakken vestfra på Værnes! Var sikkert en hel grei tur, og vi landet ti minutter før rutetid. Så var det drosje hjem, og så smått helg...

I get store og hell var det del to høydepunkter ted tureen, turen fra København til Athens, tre timer, da er det ok å fly business - takk til SAS for det. Liker å fly med A321ene til SAS også. Det andre høydepunktet var turen med British Airways. Det blir ikke så mange turer med dem siden jeg prøver å fly SAS/Star Alliance hvor det er mulig.

Nå blir det fjorten dager med bakkepause, men i november venter først København og senere Roma, rapporter følger!

Takk for fin fortsettelse av rapporten! Selv om det ikke er noe problem for meg selv siden jeg bor i Oslo, er det jo helt håpløst at de ennå ikke har laget et ordentlig tilbud for transfer. Hvor vanskelig skal det være?

Hjertelig takk for nok en flott og velskrevet rapport :)
Gleder meg til å se enda flere i fremtiden !!

Artig at dere leser skriveriene, og setter på pris på rapportene! Lover å kommer med flere. På mandag blir det en skikkelig "höydare" med dagstur til Oslo, forventer ikke så veldig mye spennende, men skal skrive rapport.
Første uka i november blir det Københavntur, da skal jeg fly MD80 fra Værnes, det er lenge siden det! SAS tar over Trondheim-København, og morgenturen 2/11 er satt opp med MD80.
Uka etter blir det Romatur, med både SAS, Lufthansa og faktisk Ethophian tror jeg! Spørs litt hvordan timeplanen blir, men akkurat ser det slik ut, de mellomlander i Roma på vei til Stockholm, så da kan man hoppe på en tidlig lørdag morgen.

Men atlså, ny rapport tidlig i neste uke fra Osloturen.

har vel nevnt det før, men sier det igjen - takk for rapoprten. Du skriver på en måte som faller godt i smak.

Jeg også synes du skriver veldig gode rapporter. Enkelt og greit. Så liker jeg live-følelsen av den også. Bra jobba! Skulle gjerne hatt en tur foran gardinen hos BA ja.

Back